• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4543 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲ دي

خبر

ظريف بعد از گفت‌ و گو با وزير خارجه هند:

روابط تهران و دهلي نو گسست‌ناپذير است

وزير امور خارجه با بيان اينكه درباره روابط بهتر دوجانبه، مسائل منطقه‌اي و جهاني موثر بر دو كشور گفت‌وگوهايي عالي با وزير امور خارجه هند داشتيم، تاكيد كرد: روابط ما باستاني، تاريخي و گسست‌ناپذير است. به گزارش اداره كل اطلاع‌رساني و امور سخنگويي وزارت امور خارجه، «محمدجواد ظريف» پس از 3 دور ديدار و مذاكره با همتاي هندي خود در تهران در حساب شخصي خود در توييتر نوشت:«از رياست مشترك نشست نوزدهمين كميسيون مشترك در تهران با دكتر جايشانكار وزير امور خارجه هند خوشوقتم.» او ادامه داد:«درباره روابط بهتر دوجانبه، مسائل منطقه‌اي و جهاني موثر بر دو كشور گفت‌وگوهايي عالي داشتيم. روابط ما باستاني، تاريخي و گسست‌ناپذير است.» به گزارش ايرنا، سابرامانيام جايشانكار، وزير امور خارجه جمهوري هند كه براي برگزاري نشست كميسيون مشترك اقتصادي ايران و هند به تهران سفر كرده است، ظهر ديروز با محمدجواد ظريف ديدار كرد. در اين ديدار طرفين درخصوص آخرين تحولات روابط دوجانبه، مهم‌ترين مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي با يكديگر تبادل نظر كردند. بعدازظهر ديروز‌ نيز دور دوم گفت‌وگوهاي وزراي امور خارجه ايران و هند به صورت خصوصي برگزار شد. در پايان نوزدهمين نشست كميسيون مشترك اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري هند هم سند توافقات انجام شده به امضاي روساي كميسيون مشترك اقتصادي ايران و هند رسيد. جايشانكار امروز هم قرار است با رييس‌جمهوري و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفت‌وگو كند.

كابينه كوچك و متخصص دياب براي لبنان

نخست‌وزير مكلف لبنان اعلام كرد كه قصد تشكيل دولتي كوچك از متخصصان، كارشناسان و افراد مستقل در اسرع وقت را دارد در حالي كه برخي فراكسيون‌هاي پارلماني آمادگي خود را براي مشاركت در دولت آينده اعلام كرده و در مقابل برخي نيز از پيوستن به دولت سرباز زده و ترجيح داده‌اند از دور نظاره‌ كنند و اوضاع را زير نظر بگيرند. به گزارش ايسنا به نقل از سايت شبكه الجزيره، حسان دياب‌، نخست‌وزير مكلف لبنان در پي رايزني‌هاي پارلماني در كنفرانسي خبري اعلام كرد، رايزني‌هاي پارلماني الزام‌آور خود براي تشكيل كابينه را خاتمه داده و در اين بين به هيچ اعمال فشاري برنخورده است. نخست‌وزير مكلف بر لزوم تسريع در تشكيل دولت براي نجات كشور از «مراقبت‌هاي ويژه» در نتيجه فروپاشي اقتصادي روزافزون تاكيد كرد. او خاطرنشان كرد: وضعيت ديگر ياراي منتظر ماندن را ندارد، ما به‌ طور قطع نياز به دولتي مستقل و افراد كارشناس و متخصص داريم، من بر اين موضع اصرار خواهم كرد. نخست‌وزير مكلف لبنان افزود: هدف من تشكيل دولتي كوچك با ۲۰ وزير در اسرع وقت است. اميدوارم تشكيل اين دولت بيش از 6 هفته زمان نبرد. دياب گفت كه با نمايندگان جنبش مردمي به رغم مخالفت قبلي آنها براي مذاكره با دولت ديدار خواهد كرد. معترضان بر تشكيل دولتي از متخصصان و به دور از طبقه سياسي كنوني اصرار دارند، چراكه آنها را به فساد متهم كرده و مسوول نابودي اقتصاد كشورشان مي‌دانند. دياب تاكيد كرد: تمام طرف‌ها در تشكيل دولتي از متخصصان و افراد مستقل با من همراهي مي‌كنند كه مي‌توان در ميان آنها به حزب‌الله اشاره كرد كه قبلا تاكيد كرده بود كه دولتي را تاييد مي‌كند كه هيچ گروه سياسي را مستثنا نكند. نخست‌وزير مكلف لبنان گفت، هرگز از تشكيل دولت عقب‌نشيني نمي‌كند و سعي دارد دولت را در كمتر از 4 تا 6 هفته تشكيل دهد. او در عين حال از خواسته‌هاي معترضان حمايت كرد. ميشل عون، رييس‌جمهوري لبنان روز پنجشنبه دياب را مامور تشكيل كابينه كرد.

افشاي بزرگ‌ترين فساد مالي تاريخ سعودي

«ماجد الدسيماني» سخنگوي دادستاني كل عربستان سعودي روز شنبه از بازداشت 4 نفر به جرم پولشويي و فاكتورسازي همچنين اجراي تحقيقات و صدور حكم درخصوص آنها خبر داد. به نوشته روزنامه عكاظ، او گفت كه 3‌تن از متهمان تبعه خارجي و يك نفر نيز شهروند عربستان هستند. اين افراد با جعل اسناد رسمي از جمله ارايه فاكتور به دادستاني تلاش داشتند تا بر جرم خود سرپوش بگذارند. متهمان همچنين با دور زدن سيستم بانكي، مبالغ به دست آورده از طريق پولشويي را به ارز تبديل كرده و به خارج از عربستان انتقال داده‌اند. الدسيماني، حجم پول منتقل شده به خارج از عربستان را 5 ميليارد ريال سعودي(۱.۳ميليارد دلار) ذكر كرد. سخنگوي دادستان سعودي در ادامه گفت كه متهمان در مجموع به ۲۶ سال زندان و غرامت به ميزان 6 ميليون ريال و مصادره اموال محكوم شده‌اند. اتباع خارجي پس از گذراندن زندان از عربستان اخراج مي‌شوند و شهروند عربستاني نيز پس از گذراندن دوره حبس به همان ميزان حبس، حق خروج از عربستان را نخواهد داشت. خبرگزاري اسپوتنيك اين فساد مالي را بزرگ‌ترين فساد تاريخ عربستان سعودي عنوان كرده است.

 

مسكو: روابط‌مان با چين را

به خاطر واشنگتن خراب نمي‌كنيم

وزير خارجه روسيه با بيان اينكه آرزوي واشنگتن بد شدن روابط مسكو و پكن است، تاكيد كرد كه روسيه هيچ ‌وقت روابط با چين را براي خوشايند امريكا بد نخواهد كرد. «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه در مصاحبه با كانال يك اين كشور گفت كه مسكو از تمايل امريكا براي ايجاد شكاف بين روسيه و چين آگاه است اما ما قصد نداريم روابط‌مان با پكن را براي خشنودي واشنگتن بد كنيم. براساس گزارش تاس، او افزود: مساله روابط مسكو و پكن را در مذاكراتش با «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا در كاخ سفيد مطرح كرده است. او تاكيد كرد كه به هيچ ‌وجه روابط‌مان با چين را به خاطر خشنودي امريكا بد نمي‌كنيم. اما اين ايده كه اهداف بايد از طريق روش‌هاي مثبت و به‌وسيله همكاري حاصل شوند تا روش‌هاي منفي مثل تحريم و تهديد شايسته توجه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون