• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4554 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۵ دي

عراقي‌ها ضمن وداع با سردار جنگ عليه داعش خواستار شدند

جهاد عليه اشغالگر

پيكر سپهبد شهيد حاج قاسم سليماني در بغداد، كاظمين، كربلا و نجف تشييع شد

گروه ديپلماسي 

ايران و عراق سياه‌پوش شهداي مقاومت شدند. كوچه‌خيابان‌هاي بغداد، كاظمين، كربلا و نجف شاهد عزاداران سياه‌پوشي بود كه سينه‌زنان پيكرهاي سردار سپهبد «حاج قاسم سليماني» فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران، «ابومهدي المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبي و ساير شهداي حمله بامداد جمعه امريكا را بر دوش برده و با شهداي عمليات تروريستي امريكا وداع كردند.

همزمان با فرارسيدن يگان‌هاي تازه‌نفس سربازان امريكايي به منطقه و در حالي كه آسمان بغداد شاهد گشت‌زني بالگردهاي نيروهاي اشغالگر امريكايي بود مراسم تشييع پيكر سردار سپهبد «حاج قاسم سليماني» و «ابومهدي المهندس» و ساير شهداي اين حمله از صبح روز گذشته در عراق آغاز شد و كاروان پيكرهاي شهدا از فرودگاه «المثني» در بغداد به سوي «كاظمين» حركت كرد.

همزمان در حالي كه رسانه‌هاي امريكايي و اروپايي در حال تحليل تبعات ترور سپهبد شهيد قاسم سليماني در سه سطح منطقه‌اي، بين‌المللي و رابطه دوجانبه پرتنش ايران و امريكا و پيش‌بيني نوع انتقام ايران از امريكايي‌ها و زمان آن بودند، دوربين همين رسانه‌ها در بغداد و كاظمين مشغول ضبط تصاوير حضور ده‌ها هزار نفر از مردم عراق و چهره‌هاي سياسي و نظامي اين كشور در مراسم وداع با شهداي حمله تروريستي امريكا بود. حمله به خودروهاي حامل سپهبد شهيد سليماني و اعضاي جريان حشد‌الشعبي در روزهايي صورت گرفت كه امريكا با حمله به مقر پايگاه‌هاي حشد و كشته و زخمي كردن قريب به 50 عراقي خشم عمومي را برانگيخته بود و در گوشه و كنار صداي افكار عمومي كه خواهان پايان دادن به حضور امريكا در منطقه بودند به گوش مي‌رسيد.

حمله بامداد جمعه به سپهبد سليماني و ابومهدي المهندس عملا بنزيني بر آتش خشم عراقي‌ها از تداوم حضور امريكا در اين كشور و فراتر از آن ماجراجويي‌هاي نظامي اين كشور بدون اخذ مجوز از سوي دولت بغداد شد. در حالي كه چهره‌هايي چون ترامپ و وزير خارجه وي در تمام موضع‌گيري‌ها و مصاحبه‌ها تاكيد دارند كه عراقي‌ها خواهان خروج ايران از اين كشور هستند جمعيتي كه روز گذشته براي وداع با پيكر سردار سليماني و شهداي حشد به خيابا‌ن‌هاي عراق آمده بودند، روايت ديگري را به نمايش گذاشتند. هرچند كه حضور ايران در عراق نيز مانند حضور و نفوذ هر كشور ديگري مخالفان و منتقداني در اين كشور دارد اما خوابي كه امريكا براي دور كردن ايران و عراق از يكديگر ديده با حضور چندهزارنفري عراقي‌ها در مراسم تشييع شهداي ايراني و عراقي تعبير نشد و تصاويري كه دوربين رسانه‌هاي بين‌المللي پخش كردند ايستادن برخي از معترضان بر پرچم امريكا، آتش زدن پرچم‌هاي امريكا و اسراييل و شعارهاي مرگ بر امريكا، مرگ بر اسراييل بود. در حرم حسيني عزاداران با شعار «هيهات منا الذله» (ذلت نمي‌پذيريم) به امريكا هشدار دادند.

همزمان در گوشه و كنار جوانان معترض عراقي در شعارهايي متفاوت بر ضرورت گرفتن انتقام خون شهداي حمله اخير امريكا و بيرون راندن هرچه سريع‌تر نيروهاي امريكايي تاكيد داشتند. نكته قابل توجه در وداع مردم عراق با شهداي ايراني و عراقي، جمعيت قابل توجهي بود كه در هركدام از شهرهاي بغداد، كاظمين، كربلا و نجف انتظار پيكرهاي شهدا را مي‌كشيد. به گفته رسانه‌هاي عراقي، شمار زيادي از مردم عراق از شهرهاي اطراف نجف و كربلا براي وداع با شهداي جنايت اخير امريكا در بغداد، خود را به اين دو شهر رسانده‌ بودند.

در حالي كه امريكايي‌ها براي فرار از بار مسووليت حمله نابخردانه به سپهبد شهيد سردار سليماني و اعضاي حشدالشعبي از عناوين جعلي مانند تروريست بودن اين شهدا ياد مي‌كنند، مردم عراق با حضور پررنگ در مراسم وداع با سردار ايراني جريان مقاومت نشان دادند كه رشادت‌هاي وي در مبارزه با داعش و آزادسازي شهرهاي اين كشور از دست اين گروه تروريستي را فراموش نكرده‌اند.

مراسم تشييع پيكرهاي اين شهدا در كاظمين و بغداد، از اغلب شبكه‌هاي تلويزيوني جهان به صورت مستقيم در حال پوشش بود و كاربران در فضاي مجازي با انتشار تصاوير و ويديوهاي اين مراسم اين سوال را مطرح مي‌كردند كه دولت امريكا چطور از پس تبعات منطقه‌اي اين اقدام تروريستي برخواهد آمد؟

 

جهاد عليه اشغال

پايگاه خبري شبكه الميادين با پوشش اخبار اين مراسم به نقل از تشييع‌كنندگان پيكر شهداي حمله امريكا به جاده فرودگاه بغداد، نوشت كه مردم عراق براي حضور زير پرچم جهاد عليه امريكا و مقابله با مزدوران آن اعلام آمادگي كردند.

براساس ترجمه خبرگزاري فارس از اين گزارش، حاضران در اين مراسم، ضمن در دست داشتن پلاكاردهاي ضدامريكايي در كنار تصاوير شهيد حاج قاسم سليماني و ابومهدي المهندس و سر دادن شعار عليه جنايتكاران امريكايي، اعلام كردند: پاكي خون شهدايي كه براي دفاع از كل عراق ريخته شده، تلاش‌هاي ما را در مقاومتي كه كل منطقه را شامل خواهد شد، يكپارچه مي‌سازد.

پس از تدفين پيكر اين شهدا، ما با پارلمان نيز سخن داريم. فردا آخرين فرصت آن است. طيف‌هاي مختلف سياسي و ديني عراق تاكيد دارند كه اولويت نخست‌ در عراق، مقابله با امريكا و بازوهاي آشكار آن در كشور است. شركت‌كنندگان در اين مراسم تاكيد كردند كه امريكايي‌ها چيزي به ما ندادند بلكه دليل اصلي طايفه‌گري و تروريسم در كشور ما هستند. امريكا و همپيمانان آن، دشمن اصلي ما در منطقه هستند.

عشاير عراقي نيز با حضور در اين مراسم اعلام كردند كه تحت فرمان مرجعيت هستند و از پارلمان عراق انتظار دارند كه اخراج امريكايي‌ها را تصويب كند.

به گزارش رسانه‌هاي عراقي، تشييع پيكر شهيدان حاج قاسم و ابومهدي المهندس به تظاهرات ضدامريكايي و ضداسراييلي تبديل شده و هزاران نفر از حاضران در اين مراسم در كاظمين، بغداد، كربلا و نجف شعار مرگ بر امريكا و نه نه به امريكا سر دادند و خواستار قصاص فوري و قاطع جنايتكاران شدند.

همزمان با مراسم تشييع پيكرهاي شهداي حمله تروريستي امريكا در عراق، يك سخنگوي فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق اعلام كرد كه اين كشور به دنبال ترور سردار حاج قاسم سليماني و ابومهدي المهندس، دستوري در خصوص محدوديت عمليات‌هاي نظاميان امريكايي در كشور صادر كرده است.

او در مصاحبه با خبرگزاري اسپوتنيك درباره حمله هوايي امريكا گفت: «اين حمله خنجر از پشت زدن است، عمليات‌ها بايد با موافقت عراق انجام شود.»

روزنامه «نيويورك‌تايمز» نيز در گزارشي به حضور ده‌ها هزار نفر از مردم عراق در مراسم تشييع پيكر شهداي حمله تروريستي اخير امريكا اشاره كرده و نوشت: شركت‌كنندگان در اين مراسم انتقام از عاملان اين حمله را خواستار شدند.

براساس ترجمه خبرگزاري فارس، اين روزنامه ده‌ها هزار شركت‌كننده در مراسم امروز را «جنگجويان طرفدار ايران» خطاب كرده و نوشته است كه آنها با در دست داشتن پرچم عراق «خطاب به ايالات متحده شعار «انتقام در راه است» سر دادند.» نيويورك‌تايمز مراسم عظيم امروز در بغداد را از زمان سقوط صدام تقريبا بي‌سابقه توصيف كرده و نوشته است كه حاضران در مراسم تشييع سردار شهيد «قاسم سليماني» و شهيد «ابومهدي المهندس»، شعار مي‌دادند كه خون آنها هدر نخواهد رفت و انتقام در راه است.

در اين گزارش به حضور «عادل عبدالمهدي» نخست‌وزير عراق و ديگر شخصيت‌هاي برجسته عراقي در مراسم تشييع اشاره و عنوان شده است كه عبدالمهدي به شكل آشكاري ناراحت به نظر مي‌رسيد. اين روزنامه در انتها به اظهارات «حسن روحاني» رييس‌جمهور ايران اشاره كرده كه حمله امريكا را «اشتباهي بزرگ» توصيف و عنوان كرده است كه امريكايي‌ها تا سال‌ها با آثار اين اقدام خود روبرو خواهند بود.

حضور مقامات سياسي عراق در مراسم تشييع

در روزهايي كه عراق گرفتار بحران سياسي داخلي است و جايگاه مقام‌هاي سياسي اين كشور به دليل اعتراض‌هاي مردمي متزلزل شده است، مراسم وداع با شهداي ايراني و عراقي حمله تروريستي امريكا به صحنه‌اي براي همدلي چهره‌هاي سياسي اين كشور و مردم تبديل شد. «عادل عبدالمهدي» نخست‌وزير، شيخ «همام حمودي» رييس مجلس اعلاي اسلامي و شماري از رهبران و فرماندهان سياسي و نظامي عراق از جمله «نوري‌المالكي» رييس ائتلاف دوله القانون، «سيد عمار الحكيم» رييس جريان حكمت ملي، «حسن الكعبي» نايب‌رييس پارلمان و «هادي ‌العامري» فرمانده سازمان بدر و رهبر فراكسيون «الفتح» و نامزد جانشين شهيد المهندس نيز در اين مراسم حضور داشتند.

خبرنگار ايرنا مستقر در بغداد كه مراسم تشييع پيكرهاي شهداي حمله تروريستي امريكا را پوشش داده در گزارشي ميداني به غم و اندوه و خشم همزمان مردم عراق اشاره كرده و نوشته است: بغداد در غم شهيدان مقاومت اشكباران بود. ميدان حريه و پل دو طبقه در منطقه كراده تا دروازه منطقه امنيتي سبز در نزديكي سفارتخانه امريكا كه در آن سوي رودخانه دجله واقع شده، مملو از جمعيت سوگوار بود. برخي از مردم به رسم ديرينه عراقي‌ها، اشعار حماسي مي‌خواندند و «هوسه» (پايكوبي عراقي) به نشانه رجزخواني برگزار مي‌كردند.

خودرو حامل پيكر شهيد ابومهندس كه در پرچم عراق پيچيده شده بود، جلوتر حركت مي‌كرد و «احمد الاسدي» از فرماندهان سابق الحشد الشعبي و همرزم ابومهدي المهندس با ديده‌هاي گريان بر سر پيكر شهيد ايستاده بود. خودرو حامل پيكر سردار شهيد حاج قاسم سليماني كه مزين به پرچم جمهوري اسلامي ايران بود را نيز «حسن السالم» نماينده پارلمان و از اعضاي برجسته گروه مقاومت اسلامي عصائب اهل حق همراهي مي‌كرد. حسن سالم مردم را با شعار «حاج قاسم سليماني در حق ملت عراق كوتاهي نكردي... تشكر تشكر» براي سوگواري به جوش و خروش مي‌آورد. فرياد «كلا كلا امريكا»، «كلا كلا اسراييل»، «كلا كلا آل سعود» و «كلا كلا بعثيه» لحظه‌اي در طول مسير تشييع پيكرهاي شهدا قطع نشد. يكي از شعارهايي كه تشييع‌كنندگان را به وجد آورد اين بود:«بين ما و امريكا خون‌خواهي است/ هركس مي‌ترسد كنار بكشد.»

شعاري ديگري كه اشك از چشمان تشييع‌كنندگان سرازير كرد اين بود كه «دستي كه موصل را آزاد كرد، حيف شد كه در بغداد افتاد» كه اشاره به رشادت‌هاي اين سرداران شهيد در مبارزه با تروريسم و نقش آنها در آزادي موصل داشت اما سنت الهي حكم كرد كه در اطراف فرودگاه بين‌المللي بغداد به دستور شرورترين خلق خدا (دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا) شهيد شوند.


آخرين تحولات عراق

عصر ديروز رسانه‌ها از وقوع انفجارهايي در منطقه سبز بغداد و نزديك سفارت امريكا خبر دادند. همچنين گردان‌هاي حزب‌الله كه پيش از اين پايگاه‌هايشان در شهر قائم هدف حملات امريكايي‌ها قرار گرفته بود با صدور بيانيه‌اي از تمامي نيروهاي امنيتي عراق خواستند تا شعاع يك كيلومتري تمام پايگاه‌هاي امريكايي را ترك كنند.

اين گروه عضو حشدالشعبي تاكيد كرده است نيروهاي عراقي نبايد به سپر انساني اشغالگران امريكايي تبديل شود.


وداع هادي العامري با ابومهدي المهندس

بهاي خون تو، اخراج كامل نظاميان امريكايي است

هادي العامري رييس ائتلاف سياسي «الفتح» و نايب‌رييس جديد الحشد الشعبي در وداع حزن‌انگيز با پيكر ابومهدي المهندس اعلام كرد كه راه او را ادامه خواهد داد و بر سر عهدي كه با او داشته مي‌ماند و بهاي خون سردار را اخراج كامل نظاميان امريكا از عراق اعلام كرد. العامري در ويديويي كه از وي در فضاي مجازي منتشر شد خطاب به پيكر المهندس گفت: راهت را ادامه مي‌دهيم و دور نخواهيم شد. تا اينكه يكي از دو امر گرانبها براي ما رخ دهد يا شهادت يا پيروزي. به تو اطمينان مي‌دهم كه با عهدي كه بستيم مي‌مانيم و اين راه را ادامه مي‌دهيم؛ راه حسين(ع) راهي پر از خطر، راه صالحين، مومنان، شهيد صدر اول و دوم و شهيد حكيم و هر آن كه در اين راه قدم گذاشت. ابدا ترديد نخواهيم كرد و از اين راه دور نخواهيم شد و به هيچ فشاري تن نخواهيم داد. آرزوي شهادت شما، محقق شد و از خدا مي‌خواهيم كه خدا ما را هم در اين راه توفيق دهد. به تو اطمينان مي‌دهم كه خروج هميشگي نيروهاي امريكايي از عراق بهاي خون پاك تو باشد و حاكميت ملي كاملا محقق شود. مطمئن باش برادر عزيز و رفيقي كه بيش از سي، چهل سال در اين راه با هم بوديم. تو شهيد بزرگ اسلام هستي و اين آرزوي تو سرانجام محقق شد. ابامهدي روز قيامت ما را شفاعت كن».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون