• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4554 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۵ دي

واكنش‌هاي هنرمندان به اقدامات تروريستي رييس‌جمهور امريكا

ترور با پهپاد، تنها ديپلماسي ترامپ

گروه هنر و ادبيات

 

 

پس از ترور سردار قاسم سليماني به دستور دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا بسياري از هنرمندان و نويسندگان امريكايي كه منتقدان دولت ترامپ هستند در شبكه‌هاي مجازي اعتراض خود را به اين اقدام جنگي اعلام كردند.

مايكل مور، مستندساز و نويسنده امريكايي در نخستين ساعات پس از ترور سردار قاسم سليماني در توييتر، اينستاگرام و فيس‌بوكش پست‌هايي را منتشر كرد. حتي پادكستي هم در اين باره ضبط كرد. مور كه از سرسخت‌ترين منتقدان ترامپ به شمار مي‌رود در نخستين پستش عكسي از نقشه ايران همچنين پايگاه‌هاي نظامي امريكا در اطراف ايران منتشر كرد. روي عكس اين نوشته را مي‌خوانيم: «ايران در پي جنگ است؛ ببينيد ايران چقدر كشورش را نزديك به پايگاه‌هاي ما قرار داده است. اين مستندساز در پستي ديگر كه عكس سردار سليماني را هم منتشر كرده بود از امريكايي‌ها پرسيده بود صاحب اين عكس را مي‌شناسيد؟ او نوشته بود: «اسمش را نشنيده‌ايد؟ خب در آخرين ساعات امروز ياد مي‌گيريد از او متنفر باشيد. خيلي هم خوشحال خواهيد شد كه ترامپ او را ترور كرد. در آخر همان كاري را خواهيد كرد كه به شما گفته مي‌شود. آماده باشيد تا پسرها و دخترهاي‌تان را عازم جنگ كنيد.» او ساعتي بعد تصوير «سه مرد فرزانه» كه جين تاترزفيلد با الهام از داستاني در انجيل متي با نام
«سه مغ» روي بوم آورده، منتشر كرد. اين داستان روايت سه مغ يا سه فرزانه‌اي است كه براي ارج نهادن به عيسي مسيح (ع) به ديدار او و حضرت مريم رفتند و به مناسبت زادروزش هدايايي از جمله زر، صمغ رزين معطر مُر و كندر به او تقديم كردند. مور مي‌گويد اين سه مرد فرزانه در حقيقت از غرب ايران آمده و براي عيسي (ع) هدايايي به ارمغان آورده بودند. «قطعا لحظه زيبايي بود و حالا، 1953 سال بعد، پيروان عيسي اين لطف را جبران كرده‌اند. او توضيح مي‌دهد: «ابتدا كودتا راه انداختند تا نخست‌وزير ايران را كه با راي مردم انتخاب شده بود، بركنار كنند. بعد ديكتاتوري بي‌رحم به نام شاه ايران جاي او نشاندند. در نهايت مردم قيام كردند و دولت شاه را سرنگون كردند. سپس امريكايي‌هايي كه به عيسي مسيح ايمان داشتند در دهه 1980 به صدام حسين كه از ايراني‌ها متنفر بود، تسليحات كشتار جمعي (از جمله تسليحات شيميايي) دادند تا عراق بتواند به ايران حمله كند و ميليون‌ها ايراني را بكشد. بعد مسيحيان امريكايي تصميم گرفتند به خاك متفق سابق‌شان يعني عراق هجوم ببرند و آنجا را اشغال و در همين راستا ايران را تهديد كنند. چند سال بعد رييس‌جمهور امريكا كه تازه سر كار آمده بود بر اساس اعتقاداتش به انجيل، توافقنامه هسته‌اي (برجام) با ايران را پاره كرد و تحريم‌هايي را وضع و اعمال كرد تا زندگي را براي مردم ايران زهر كند. و وقتي ديد اينها كافي نيست، اين آقا كه در كاخ سفيد است و ادعاي ايمان به مسيحيت مي‌كند، دستور ترور يكي از رهبران ايران را صادر كرد. او مبارز اقدامات شرورانه‌ است و اسمش را مسيحي گذاشته است. در آن وقت، در دوهزار و بيستمين سالروز تولد پيشواي ديني‌مان، اغلب مردم داستان مردان ايراني را فراموش كرده‌اند كه سوار بر شترهاي‌شان به ديدن عيسي(ع) رفتند تا از آمدن او كه صلح را به زمين آورده بود، تجليل كنند. روز مقدس ديدار اين سه فرزانه ايراني با عيسي مسيح مصادف با دوشنبه (ششم ژانويه) است. حال لازم نيست اين روز را جشن بگيريم. در واقع شايد اگر ماه آينده ديديد سه مرد ايراني سر راه‌تان قرار گرفتند، بهتر است بجنبيد و پناه بگيريد. و اگر ايراني هستيد و ديديد سه مرد مسيحي اهل امريكا در كوچه‌تان راه مي‌روند، با اينكه جلوي‌ اقدامات‌شان را بگيريد، موافقم. به آنها يك نسخه از كتاب قرآن بدهيد كه داستان (سوره) «مريم» زني كه مورد احترام تمام مسلمان‌هاست، در آن باشد. اين ‌طوري نمي‌توانند در برابر كشتن ما مقاومت كنند. افسوس كه ما جز كشتار راه ديگري براي جبران
كردن نداريم.» استيون كينگ، نويسنده امريكايي ژانر وحشت و خالق آثاري همچون «رهايي از شائوشنگ» در توييترش به ترامپ تازيده است. او در توييتر نوشته است: «ترور از راه دور، ديپلماسي با پهپاد به نظر مي‌رسد تنها ديپلماسي‌اي است كه اين رييس‌جمهور بلد است. البته اين را هم بلد است كه به ديكتاتورهاي روسيه و كره نزديك شود، همين.» كينگ در توييتي ديگر ماجراي جعل گواهي پزشكي ترامپ را براي فرار از صحنه جنگ ويتنام به رخش كشيده و نوشته است: «بابايي كه اين درگيري جديد را راه انداخت همان بابايي است كه آنقدر بزدل بود كه حاضر نشد به ويتنام برود.» باربارا استريسند، خواننده و بازيگر امريكايي كه در تك‌آهنگ «به من دروغ نگو» از آخرين آلبومش «ديوارها» - به انتقاد از گفته‌هاي دروغين ترامپ پرداخته بود - حالا در واكنش به اقدامات جنگي ترامپ سراغ توييتر رفته و دو مقاله از نشريه‌هاي اسليت و رولينگ استون را بازنشر كرده است. مقاله اسليت با تيتر «ترامپ راه‌حلي براي مقابله با ايران و كره شمالي ندارد» است و مقاله دوم درباره هشدار ترامپ در زمان رياست ‌جمهوري باراك اوباماست. ترامپ آن زمان ادعا مي‌كرد اوباما مي‌خواهد با ايران جنگ راه بيندازد و با اين حربه راه خود را براي پيروزي در انتخابات هموار كند.

الك بالدوين در «برنامه زنده شنبه شب» نقيضه‌اي از شخصيت دونالد ترامپ را ايفا كرد. او با اين كار اقدامات و رفتار رييس‌جمهور امريكا را به باد انتقاد مي‌گرفت. اين كمدين امريكايي در توييترش نوشت: «جنگ راه مي‌اندازي تا استيضاح در سايه قرار بگيرد؟»ا و همراه با اين جمله عكسي از صحنه‌اي در فيلم «كازابلانكا» منتشر كرده است و اقدام جنگي ترامپ و دستور او به ترور سردار سليماني اعتراض كرده است. در اين صحنه از فيلم كلود رينس (بازيگر شخصيت سروان رنو) به هامفري بوگارت (ريك بلين) مي‌گويد: «شوكه شدم، شوكه شدم وقتي فهميدم اين نوع قمار را اينجا بازي مي‌كنند!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون