• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4554 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۵ دي

قهرمان شد چون به همسرش قول داده بود

داستان عاشقانه پيتر رايت و دارت‌ها

امروز تقريبا همه چيز متفاوت است. همه چيز براي يك نفر به نام پيتر رايت كه در گذشته رسانه‌ها او را به عنوان يك انگليسي و نه اسكاتلندي به تماشاچيان معرفي كردند. به اين خاطر كه او اصلا شناخته شده نبود. او با حركات پرتابي و محكم ولي بدون نشانه‌گيري صحيح خودش را در مسابقات نشان داده است. موهايش اصلا شبيه به يك ورزشكار نخبه نيست و بيشتر او را شبيه به يكي از خوانندگان راك اهل ايرلند شبيه مي‌كند. موهايي شبيه به تاج خروس! سال 1995 است و پيتر رايت 24 ساله در دور اول مسابقات دارت با نتيجه 3 بر 1 برابر ريچي بورنت در Lakeside شكست مي‌خورد و از گردونه رقابت‌ها به راحتي كنار مي‌رود. تقريبا هيچ چيزي در او وجود ندارد كه گمان كنيم ما با شخصي مواجهيم كه در آينده مي‌تواند تبديل به قهرمان جهان بشود. رايت فراموش مي‌شود و ما نيز ادامه مسابقات را دنبال مي‌كنيم.

حال سال 2007 است. رايت و همسرش جو در خانه نشسته‌اند و در حال تماشاي گرانداسلم مسابقات دارت در تلويزيون هستند. رايت ديگر دارت بازي نمي‌كند. او بلافاصله و پس از تنها يك بار حضور در مسابقات قهرماني جهان و ناكامي در آن، عطاي اين رشته را به لقايش بخشيده است. دليل رايت اين بود كه در اين ورزش پول كافي وجود ندارد. او 5 سال به‌طور حرفه‌اي دارت بازي كرده بود و چيزي عايدش نشده بود. پس در كنار ورزش به هر كاري كه به ذهنش مي‌رسيد دست مي‌زد. كارهايي كه هيچ يك حتي نزديك به ورزش مورد علاقه‌اش هم نبود. او لاستيك مي‌فروخت و پنجره نصب مي‌كرد. در جابه‌جايي حفاظ و حصار خانه‌ها ديده مي‌شد و بعضي شب‌ها در شيفت‌هاي طولاني تمام مدت را در انبار يك سوپرماركت وقت مي‌گذراند. بعضي از روزها نيز در اعماق زمين تلاش مي‌كرد، لوله‌هاي يخ‌زده و گرفته را باز كند. با تمام اين كارهاي فرعي اما فريب چراغ‌هاي روشن نئوني و دارت‌هاي پرنده هرگز او را كاملا رها نكردند. آن شب در حالي كه او و همسرش در حال تماشاي مسابقات بودند، پيتر به‌طور اتفاقي بازيكناني را در قاب تلويزيون ديد كه تقريبا همه آنها را قبلا شكست داده بود. همسرش پرسيد: «دلت برايش تنگ شده... نه؟» و پيتر مجبور شد اعتراف كند كه واقعا دلش تنگ شده. روز نخست سال 2020 است. دهه جديد آغاز شده است و رايت بايد قبل از شروع مرحله پاياني مسابقات دارت قهرماني جهان در شب بعد مقداري بخوابد. در عوض او بيدار مانده است و به عهدي كه تقريبا يك دهه قبل، در آغاز بازگشتش به مسابقات حرفه‌اي دارت داده بود، فكر مي‌كرد. وقتي پيتر به پيشنهاد همسرش به ورزش حرفه‌اي بازگشت به او قول داد كه تا قبل از 50 سالگي قهرمان جهان بشود. او مي‌داند كه مارس 2020 پنجاه ساله خواهد شد، بنابراين فردا شب تنها فرصت او خواهد بود.

در ورزشي كه مشخصات سني‌اش به‌طور چشمگيري رو به جواني مي‌رود، رايت خيلي دير شروع به كسب شهرت كرد. شهرتي كه باعث شد او با نام مرد ابدي ورزش شناخته شود. او بعد از استارت دوباره‌اش 10 فينال بزرگ را به چشم ديد. او در اوپن بريتانيا در 2017 هم حضور داشت و به موفقيت رسيده بود. بنابراين فينال مسابقات جهاني در روز اول ژانويه دور از دسترس نبود. پيتر رايت در چهارشنبه شب موفق شد با نتيجه 7 بر 3 برابر ون گروين به پيروزي برسد و يكي از بزرگ‌ترين داستان‌هاي ورزشي دهه جديد را در همين ابتدا رقم بزند. داستان مردي كه با فداكاري و تلاش به يك زندگي دوباره رسيده است. يك تولد دوباره با همه ملامت‌هايي كه در سال‌هاي اول ورزش حرفه‌اي‌اش تجربه كرده بود. رايت آدم كينه‌جويي نيست و تنها دلش مي‌خواست خودش را نشان بدهد. رايت مي‌گويد: «اين هدف اصلي من بوده. من در گذشته چيزهاي زيادي را از دست دادم، اما امروز به خودم ثابت كردم كه مي‌توانم كار بزرگي را انجام دهم.» پيتر رايت، نصاب سابقه پنجره، لوله‌باز كن و لاستيك فروش اسكاتلندي، امروز طلوعي طلايي داشته و اين به نوعي روايتي است از مقاومتي عاشقانه و شكست‌ناپذير در ورزش دارت. ورزشي كه شروعش از تير و كمان‌هاي بچه‌گانه است و نهايتش در سالن‌هاي باشكوه است. داستان رايت يادآوري مي‌كند كه با تلاش و كار سخت و سرسختي مي‌توان به سمت يك روياي قديمي و بزرگ حركت كرد، در حالي كه سه دارت در جيب پيراهن خود گذاشته‌ايد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون