• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4559 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۱ دي

در خطبه‌هاي نمازجمعه تهران و بعضي كلانشهرها مطرح شد

سيلي داغ سپاه بر صورت سياه امريكا و انتقام واقعي سردار سليماني

خطيبان نمازجمعه بابت جان باختن شهروندان در مراسم تشييع پيكر سردار سليماني، سقوط هواپيما و سانحه اتوبوس تسليت گفتند

يك هفته پس از شهادت سردار قاسم سليماني، تريبون‌هاي اين هفته نمازجمعه در شهرهاي مختلف كشور، همچنان تحت تاثير اين رويداد مهم سياسي-امنيتي بود، چنانكه خطباي جمعه از ويژگي‌هاي اين سردار شهيد گفتند و در ادامه با اشاره به حمله سپاه پاسداران به مواضع امريكايي در عراق، اين مسير را آغاز انتقام دانسته و انتقام واقعي را خروج كامل امريكا از منطقه اعلام كردند. تسليت به بازماندگان و خانواده‌هاي جانباختگان مراسم تشييع پيكر قاسم سليماني در كرمان و همچنين جانباختگان سانحه هوايي كه به سقوط هواپيماي مسافربري تهران- اوكراين انجاميد و نيز كشته‌شدگان حادثه جاده‌اي كه در پي سقوط يك دستگاه اتوبوس در دره سوادكوه روي داد، از جمله ديگر مسائلي بود كه بخش‌هايي از خطبه‌هاي نمازجمعه اين هفته تهران و بعضي كلانشهرها را به خود اختصاص داد. آنجا كه خطباي جمعه، ضمن ابراز نظر درباره هر يك از اين رويدادها و سوانح به ملت و به‌ ويژه بازماندگان تسليت گفتند.

 

نمي‌خواهيم با سگ‌كشي انتقام بگيريم

امام جمعه مشهد مي‌گويد به كمتر از بيرون راندن امريكا از منطقه راضي نيستيم. حجت‌الاسلام سيداحمد علم‌الهدي در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته مشهد در جوار بارگاه منور رضوي با اشاره به اينكه هفته‌اي كه بر ما گذشت، يك هفته مالامال از شور بود و نقطه عطفي در تاريخ انقلاب اسلامي، گفت: «يك طرف حادثه تلخ و دردناك شهادت عزيزي از عزيزان اين ملت كه جامعه را داغدار كرد و از سوي ديگر اين بركتي كه اين خون در توليد وحدتي كه از درون جان انسان‌ها دل‌ها را به يكديگر پيوند داد و اين پيوند، پيوند قلبي و باطني ميان آحاد جهان اسلام بود و اين يك نقطه عطف در تاريخ انقلاب بود و چنين پيوندي را در روزهاي پيروزي انقلاب در سال ۵۷ داشتيم.» به گزارش تسنيم، علم‌الهدي با اشاره به اينكه نماد ۴۰ سال پيش دوباره در اين جريان شهادت احيا شد، ادامه داد: «شهيد سليماني تمام مجاهداتش در يك كفه ترازو و اثر شهادت و خونش در وحدت مردم در كفه ديگر ترازو است؛ شايد اثر اين شهادت و خون با تمام آن مجاهدات برابري كند.» او با ابراز تاسف بابت جان باختن تعدادي از شهروندان در جريان برگزاري مراسم تشييع شهيد سليماني در كرمان از جان‌باختن هم‌ميهنان در حادثه ناگوار سانحه هوايي هواپيمايي اوكرايني با عنوان «شهادت» ياد كرد و آن را متاثركننده خواند. او همچنين در ادامه بابت سانحه سقوط يك دستگاه اتوبوس در دره‌اي واقع در منطقه سوادكوه، به بازماندگان سرنشينان اين اتوبوس تسليت گفت و ابراز همدردي كرد. به‌ گفته اين عضو مجلس خبرگان رهبري، ۱۳ موشك به بزرگ‌ترين پايگاه نظامي امريكا زدند، آن هم امريكايي‌هايي كه به قدرت پدافندي خود مباهات مي‌كردند، اما امريكا قدرت رهگيري نداشت. علم‌الهدي ادامه داد: «گفته‌اند ضايعه انساني نداريم. ما كه نمي‌خواهيم با سگ‌كشي انتقام شهيد سليماني را بگيريم؛ دشمن بايد از منطقه برود؛ انقلاب ما امريكا را از كشور بيرون كرد و امروز با خون شهيد سليماني، امريكا بايد از منطقه بيرون برود و در اسرع وقت امريكا را از منطقه هم اخراج مي‌كنيم. به كمتر از بيرون راندن امريكا از منطقه راضي نيستيم.» امام جمعه مشهد گفت: «۱۳ موشك به بزرگ‌ترين پايگاه امريكا اصابت كرد و سردار ما گفت ۱۰۰ موشك آماده كرده بوديم و اگر بخواهيم ناوگان‌شان را در خليج‌فارس هدف قرار دهيم، از امريكا يك نفس‌كش باقي نمي‌ماند.» او تاكيد كرد: « دروغ هم مي‌گويند چون مهم‌ترين آمبولانس هوايي آنها حركت كرد و مجروحان را به اسراييل بردند و ضايعه انساني داشتند و قدرت امريكا درهم كوبيده شد.»

سيلي واقعي؛ آنچه سپاه به ‌صورت شيطان نواخت

در ادامه واكنش‌هاي خطيبان اين هفته نماز سياسي-عبادي جمعه، حجت‌الاسلام حاج علي‌اكبري «سيلي واقعي» را آن‌چيزي دانست كه سپاه به صورت سياه شيطان نواخت. خطيب جمعه اين هفته تهران، با بيان اينكه تشييع حاج قاسم رفراندومي براي مقاومت بود، گفت: «شهيد سليماني سردار امنيت‌آفرين و صلح‌آفرين شد؛ امنيتي كه حاصل مقاومت فعال است؛ نه سازش و مذاكره.» خطيب موقت نماز جمعه تهران همچنين با عرض تسليت به خانواده جانباختگان مراسم تشييع پيكر شهيد قاسم سليماني، به حادثه دلخراش پرواز هواپيماي اوكرايني هم اشاره كرد و در اين رابطه گفت: «در حادثه سقوط هواپيما جمعي از جوانان نخبه و مومن هم در ميان مسافران بودند، جانباختن همه اين مسافران را تسليت مي‌گويم.» او همچنين از حادثه واژگوني اتوبوس با عنوان اتفاقي تلخ ياد كرد و بابت آن تسليت گفت. به گزارش ايسنا، او با بيان اينكه «حال امريكا، صهيونيست و دستگاه استكباري اصلا خوب نيست»، به شهادت سردار سليماني توسط امريكا اشاره كرد و ادامه داد: «بدون شك در دادگاه افكار عمومي جهان محكوم هستند. منافع امريكا در سراسر جهان در معرض مخاطرات جدي قرار گرفت. از اين به بعد پايگاه زياد داشتن براي امريكايي‌ها قوت نيست. هر پايگاهي نقطه ضعف آنهاست. » حاج‌علي اكبري يادآور شد: «ترامپ اخيرا گفته است همه‌ چيز خوب است؛ اين حرفش اسباب مضحكه شده است. زبان بدن آنها و حرف‌هاي‌شان حكايت از استيصال آنها مي‌دهد. اگر عقلاي‌شان دير بجنبند، چيزي براي آنان نمي‌ماند.» به گفته او، در اين ميانه حال رژيم صهيونيستي از هميشه خراب‌تر است. از امروز حضور رژيم صهيونيستي نقطه قوت نيست. انگشت اتهام اتفاقا متوجه رژيم نحس صهيونيستي است. خطيب نماز جمعه تهران تاكيد كرد: «انتقام سخت كه رهبري فرمودند، آغاز شد. خون شهيد رسوا‌كننده و فتنه‌سوز است. عمليات انتقام‌بخش آغاز شده است. مجلس عراق با مصوبه خوب و انقلابي قدمي برداشت. مجلس ايران گام خوبي با اعلام تروريست بودن همه نظاميان امريكا برداشت. دولت ايران بيانيه نهايي گام پنجم را به‌ موقع اعلام كرد؛ اما «سيلي» آن چيزي بود كه سپاهيان عزيز ما نواختند. سيلي قانوني محكم و داغ به صورت سياه شيطان نواخته شد و هنوز گيج هستند.»

 

انتقام سخت با خروج امريكا از منطقه

خطباي جمعه شهرهاي ديگر كشور هم با اشاره به شهادت سردار سليماني و انتقام سپاه بابت اين حادثه به سخنراني پرداختند. در ادامه اظهارات برخي خطباي جمعه شهرهاي كشور آمده است:

حجت‌الاسلام سيدمحمدعلي آل‌هاشم، تبريز: «انتقام نبايد به حذف چند مهره دشمن ختم شود، كدام ژنرال امريكايي هم‌تراز سليماني است؟ انتقام سخت بايد راهبردي، مستمر، زيركانه، آرام‌بخش، داراي بازدارندگي، آشكار و پنهان باشد.»

حجت‌الاسلام علي حسين‌زاده، لامرد: «انتقام سخت از جنايتكاران، روي ديگر سكه حاج قاسم است و در مقابل اين انتقام سخت، اين يك سيلي كوچكي بيش نبود. دولت و مجلس بايد خواستار انتقام سخت باشند و ما ديگر نيازي به CFT و پالرمو و ميز مذاكره نداريم و مقابل دشمن مي‌ايستيم و خروج امريكا از كل منطقه را خواستاريم .»

حجت‌الاسلام سيد عبدالجواد شمس‌الدين، انزلي: «امريكايي‌ها بدانند با اين حماقت فرصت بي‌نظير و استثنايي براي نابودي خود در اختيار جمهوري اسلامي قرار داده‌اند.»

آيت‌الله محمدرضا ناصري، يزد: «حاج قاسم سليماني فدايي بزرگ اسلام شد تا تمام توطئه‌ها و تفرقه‌افكني‌هاي خطرناك دشمنان در كشورهاي اسلامي خنثي شود و ديديد كه همه افكار دنيا بيدار شد. اين روزها، روزهاي افول امريكاست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون