• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4559 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۱ دي

آيت‌الله سيدهاشم رسولي محلاتي، مسوول وجوهات شرعي دفتر رهبري درگذشت

كاتب امام و امين رهبري

آيت‌الله سيدهاشم رسولي محلاتي شامگاه پنجشنبه، نوزدهم دي‌ماه در 89 سالگي به ديار باقي شتافت. او مسوول وجوهات و مسائل شرعي دفتر مقام معظم رهبري بود. همچنين نخستين رييس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كه فاصله سال‌هاي 71 تا 81، در حدود 10 سال اين مسووليت را برعهده داشت. سيدهاشم رسولي محلاتي همچنين يك دوره نمايندگي مردم استان تهران در دومين مجلس خبرگان رهبري را در كارنامه فعاليت سياسي خود دارد.

 

از تولد تا وفات

آيت‌الله سيدهاشم رسولي محلاتي، هشتم اسفندماه 1309 در محلات به دنيا آمد. حدود سال‌هاي 25 هجري شمسي مقدمات علوم ديني را نزد يكي از همشهريانش به نام رحمان محلاتي به پايان رساند. مغني و معالم را از پدرش آيت‌الله سيدمحمد محلاتي گذراند كه از اساتيد حوزه علميه قم و از شاگردان‌ آيت‌الله‌ شيخ‌ عبدالكريم‌ حائري‌ يزدي،‌ موسس حوزه علميه قم بود. حاج شيخ اسدالله اصفهاني و آيت‌الله شهيد صدوقي نيز از ديگر اساتيد او بودند. رسولي محلاتي بخشي از مكاسب را نزد آيت‌الله گلپايگاني و بخش‌هاي ديگر را از ساير اساتيد آموخت. همچنين آيت‌الله مجاهدي و آيت‌الله سلطاني طباطبايي از ديگر اساتيد او بودند. اين روحاني در درس آيت‌الله بروجردي و پس از آن در كلاس درس خارج از فقه امام خميني تا پيش از تبعيد نيز حضور داشته است.

اما آشنايي خانواده رسولي محلاتي تنها به اين كلاس درس باز نمي‌گردد. سيدهاشم رسولي محلاتي پيش از سال‌هاي 25 با سيد مصطفي خميني، فرزند امام در مدرسه ابتدايي همكلاسي بوده و پس از شروع به تحصيل در علوم ديني هم مدت‌ها با او همدرس و هم مباحثه بوده است. از اين جهت سيدهاشم رسولي محلاتي به خانه امام رفت‌و‌آمد داشته است. اما پيش از اين نيز پدرش آيت‌الله سيدمحمد رسولي محلاتي با شخص امام ارتباط نزديكي داشته است. به‌گفته سيدهاشم رسولي محلاتي ارتباط و علاقه 2 خانواده آن گونه بود كه اگر امام خميني مي‌خواستند تابستان‌ها در قم نباشند، به امامزاده قاسم شميران كه پدرش در آن سكونت داشته مي‌رفتند. آيت‌الله محمد رسولي محلاتي، پدر سيدهاشم به امر آيت‌الله بروجردي به امامزاده قاسم چيذر رفته و امامت جماعت آنجا و رسيدگي به امور شرعي مردم آن منطقه را برعهده گرفته‌ بود. آيت‌الله سيدهاشم محلاتي نيز كه همراه پدر به چيذر آمد در سال 1340 از جناب امام اجازه‌نامه در امور حسبيه و شرعيه گرفت. همچنين پس از ماجراي فيضيه قم، دستگيري و سپس آزادي امام ارتباط سيدهاشم رسولي محلاتي با ايشان نزديك‌تر شده و به دفتر امام راه پيدا كرد. او تا مدت‌ها در دفتر امام مسووليت نگارش نامه‌ها، پاسخگويي به آنها و... را برعهده داشت كه به همين جهت از او به كاتب امام ياد مي‌كردند. رسولي محلاتي در گفت‌وگويي در مورد اين مسووليت گفته‌ بود؛ چون خط خوب و انشاي خوبي داشته «كارهاي نوشتني امام به دست من بود. اجازات را هم از روي انشاي امام مي‌نوشتم و مي‌بردم ايشان امضا مي‌كرد.» سيدهاشم رسولي محلاتي پس از فوت پدرش به عنوان امام جماعت امامزاده قاسم در چيذر را عهده‌دار مي‌شود كه محل رفت ‌و ‌آمد روحانيت مبارز بود. بعد از تبعيد امام به نجف نيز سيدهاشم رسولي محلاتي يك بار به اين شهر سفر كرده و امام را در جريان امور قرار مي‌دهد كه بلافاصله بعد از بازگشت دستگير مي‌شود.

پس از انقلاب جدي‌ترين مسووليت او نمايندگي ولي فقيه در بنياد مسكن در شهريورماه 60 بود. همچنين او همراه با محمدحسين رحيميان و آيت‌الله شيخ حسن صانعي، برادر آيت‌الله يوسف صانعي متصدي امور مالي دفتر امام خميني مي‌شوند. پس از وفات امام، سيدهاشم رسولي محلاتي به دفتر مقام معظم رهبري مي‌رود و سال‌ها مسوول وجوهات شرعي دفتر رهبري بود؛ ضمن اينكه حكم حضورش به عنوان نماينده ولي فقيه در بنياد مسكن نيز تمديد شد. او همچنين در دانشگاه‌هاي امام صادق و دانشكده الهيات دانشگاه تهران به تدريس تاريخ اسلام مشغول بوده است. او اولين رييس دانشكده تبليغ دانشگاه امام صادق (ع) تهران نيز بود.

 

پيوندهاي خانوادگي

پدر آيت‌الله سيدهاشم رسولي محلاتي با امام خميني ارتباط نزديكي داشت و همين موضوع به علاوه همكلاسي بودنش با سيدمصطفي خميني باعث برقراري رابطه عميقي با بيت امام شده‌ بود. او همچنين چهار فرزند پسر و پنچ دختر دارد كه يكي از دختران او همسر علي‌اكبر ناطق‌نوري، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و ديگري همسر عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم و دوازدهم و يكي از آنها نيز با سيدمحمدعلي شهيدي محلاتي رييس بنياد شهيد در دولت روحاني وصلت كرده است. سيدهاشم رسولي محلاتي با خانواده صادق خلخالي نيز نسبت خانوادگي دارد. او همچنين برادر همسر صادق خلخالي است كه حاكم شرع و رييس دادگاه‌هاي انقلاب پس از پيروزي انقلاب اسلامي و در واقع دايي فاطمه صادقي، دختر خلخالي و استاد دانشگاه نيز بود. يكي از فرزندان سيدهاشم رسولي محلاتي نيز سابقه فعاليت ديپلماتيك دارد. جواد رسولي محلاتي فرزند سيدهاشم رسولي محلاتي پيش‌تر سفير ايران در عربستان بوده است. جواد رسولي در حال حاضر نيز به عنوان سفير ايران در بلغارستان فعاليت مي‌كند. رسولي محلاتي در سمت مدير كل وزارت امور خارجه، در دولت نهم نيز حضور داشته است. سيدهاشم رسولي محلاتي چند ماه پيش از درگذشت تحت عمل جراحي قرار گرفت اما به دليل شدت بيماري شامگاه پنجشنبه، نوزدهم دي ماه از دنيا رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون