• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4559 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۱ دي

تلاش وزارت راه و شهرسازي براي افزايش تاثيرگذاري وام مسكن

احتمال رونق در معاملات مناطقي از تهران

افزايش قابل توجه قيمت مسكن در طول يك سال و نيم گذشته باعث شده در كنار كاهش قابل توجه قدرت خريد اقشار مختلف مردم، ميزان اثرگذاري وام‌هاي مسكن نيز به شكل قابل توجهي كاهش يابد. بر اساس گزارش‌هاي مركز آمار در حال حاضر ميانگين قيمت هر متر واحد مسكوني در تهران 13 ميليون تومان است و با تسهيلات سابق مسكن كه سقف آن براي زوج‌هاي جوان به 160 ميليون تومان مي‌رسيد، تنها هزينه خريد 12 متر خانه پوشش داده مي‌شد. ميانگين قيمت مسكن شهر تهران در آذر ماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۳ ميليون و ۴۷۴ هزار تومان در هر متر مربع بوده است. اين يعني براي خريد يك آپارتمان ۵۰ متري با توجه به ميانگين قيمت‌ها در پايتخت بايد حدود ۸۰۰ ميليون تومان فراهم كرد. رصد بازار حاكي از آن است كه عمده متقاضيان واقعي توان پرداخت چنين مبالغي را ندارند و به همين دليل براي خريد يك آپارتمان با استفاده از وام ۲۴۰ ميليون توماني بايد قيد برخي امكانات را بزنند. با وجود اين كاهش اثر‌گذاري با توجه به محدوديت‌هاي مالي دولت در ماه‌هاي گذشته همچنين بالا بودن نرخ تورم، دست دولت در افزايش مبلغ وام بسته شده و در ماه‌هاي گذشته بسياري از اين سياست‌ها با اما و اگر مواجه بودند. با اين وجود اما بر اساس تصميمي كه اخيرا گرفته شده، وام مسكن تغيير خواهد يافت و مبلغ سقف آن مي‌تواند تا 80 ميليون تومان افزايش پيدا كند.

روز چهارم دي ماه امسال، شوراي پول و اعتبار با افزايش سقف تسهيلات خريد يا ساخت مسكن از طريق اوراق تسهيلات موافقت كرد كه اين وام از روز سه‌شنبه ۱۷ دي ماه قابل دريافت است. بر اساس اين مصوبه سقف تسهيلات بدون جعاله براي واحدهاي مسكوني تا ۲۵ سال ساخت در تهران به صورت انفرادي ۱۰۰ ميليون تومان، در مراكز استان‌ها ۸۰ ميليون تومان و در شهرهاي بالاي ۲۰۰ هزار نفر جمعيت ۶۰ ميليون تومان تعيين شده است. همچنين سقف تسهيلات براي زوجين در تهران ۲۰۰ ميليون تومان، مراكز استان‌ها ۱۶۰ ميليون تومان و شهرهاي بالاي ۲۰۰ هزار نفر جمعيت ۱۲۰ ميليون تعيين شده است. به تسهيلات زوجين تهراني ۴۰ ميليون تومان وام جعاله نيز تعلق مي‌گيرد. مدتي قبل نيز سقف سني اين تسهيلات از ۲۰ به ۲۵ سال افزايش پيدا كرد كه مي‌تواند در قدرت خريد خانواده‌ها موثر باشد.

با اين وجود اما به نظر مي‌رسد كه هنوز رقم 240 ميليون توماني براي اثرگذاري در قدرت در بعضي مناطق تهران قابل اتكا نيست اما با اين وجود در صورت در نظر گرفتن ميزاني از نقدينگي براي خانوار مي‌توان در تعدادي از مناطق تهران به خريد خانه اميدوار شد.

با توجه به ميانگين قيمت مسكن در منطقه ۱۸ براي خريد يك واحد ۵۰ متري بايد ۳۲۵ ميليون تومان بپردازيد. يعني علاوه بر وام ۲۴۰ ميليون توماني بايد ۸۵ ميليون تومان نقدينگي نيز فراهم كنيد. در منطقه ۲۰ هم يك واحد ۵۰ متري حدود ۳۳۵ ميليون تومان قيمت دارد كه نقدينگي خانوارها بايد ۹۵ ميليون تومان باشد. ميانگين قيمت خانه در شهر تهران مربوط به منطقه ۱۸ با ۶.۵ ميليون تومان در هر مترمربع است. پس از آن منطقه ۲۰ با ميانگين ۶.۷ ميليون، منطقه ۱۷ با ۷.۴ ميليون، منطقه ۱۵ با ۷.۷ ميليون، منطقه ۱۶ با ۸.۲ ميليون و منطقه ۱۵ با ۷.۷ ميليون تومان در هر مترمربع است.

به اين ترتيب هر چند با توجه به شرايط امروز بازار مسكن، نمي‌توان انتظار داشت كه افزايش تسهيلات در سراسر بازار كلان‌شهري مانند تهران اثرگذار باشد اما شايد بتوان در بازار مسكن مناطقي از پايتخت، اثرگذاري مثبتي از اين وام را رصد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون