• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4559 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۱ دي

در پايان دور گروهي رقابت‌هاي انتخابي واليبال المپيك

ايران چين را برد و به نيمه‌نهايي رسيد

سامان سعادت

 

 

مرحله گروهي رقابت‌هاي واليبال انتخابي المپيك مردان و زنان در قاره آسيا روز پنجشنبه برگزار شد و تيم مردان ايران توانست با پيروزي مقتدرانه و سه بر صفر برابر چين به عنوان سرگروه راهي مرحله نيمه‌ نهايي شود. در بخش زنان نيز واليباليست‌هاي كشورمان با قبول سومين شكست مقابل تيم اندونزي، بدون كسب پيروزي به كار خود پايان دادند.

در رقابت‌هاي مردان، تيم ايران در سومين بازي خود برابر چين ميزبان صف‌آرايي كرد. تيمي كه از حمايت هواداران خودش در شهر جيانمن برخوردار بود. كولاكوويچ برخلاف بازي قبلي تيم كه برابر قزاقستان بود و در آن به بازيكن ذخيره بازي داده بود، مقابل چين با تمام قوا تيمش را راهي زمين مسابقه كرد. پوريا فياضي، سيدمحمد موسوي، شهرام محمودي، ميلاد عبادي‌پور، سعيد معروف، محمدرضا حضرت‌پور و علي شفيعي بازيكناني بودند كه مقابل چين بازي كردند. نكته جالب‌توجه تركيب ايران حضور شهرام محمودي بعد از سال‌ها در جمع ملي‌پوشان بود. محمودي در اين مسابقات به خاطر مصدوميت غفور دوباره به اردوي تيم ملي دعوت شده بود اما در دو بازي ابتداي تيم نيمكت‌نشين پوريا يلي شده بود.

در ست نخست تيم چين با حمايت هوادارانش توانست بازي خوبي به نمايش بگذارد و تا اواخر ست نيز از ايران پيش باشد اما تعويض‌هاي به‌موقع كولاكوويچ ورق را به سود ايران برگرداند. چيني‌ها با وجود شروع خوب نتوانستند برتري خود را تا انتها حفظ كنند و اين ايران بود كه موفق شد ست نخست را با نتيجه 25 بر 22 به سود خود پايان دهد. ست دوم بازي با رقابت شديد دو تيم همراه بود و هيچ‌گاه فاصله امتيازي به بيش از 2 امتياز نرسيد. اما در اواخر اين ست تيم ايران توانست با استفاده بسيار عالي از توپ‌هاي برگشتي از حريف فاصله بگيرد و درنهايت با همان امتياز ست نخست برنده ست دوم بازي شود. از ابتداي ست سوم تيم چين كاملا تحليل رفته به نظر مي‌رسيد و نمي‌توانست در مقابل تاكتيك تيم ايران كاري از پيش ببرد. ملي‌پوشان كشورمان در ست آخر از همان آغاز فاصله امتيازي خوبي با حريف ايجاد كردند و اجازه قدرت‌نمايي به چيني‌ها ندادند. چيني‌هاي مستاصل در ست سوم بارها و بارها در دريافت ساده‌ترين توپ‌ها نيز دچار مشكل شدند تا مشخص شود تا چه اندازه تحت تاثير بازي خوب واليباليست‌هاي ايران قرار گرفته‌اند. درنهايت ست سوم با نتيجه 25 بر 21 به نفع ايران پايان يافت تا تيم ملي كشورمان با 3 برد مقتدرانه به عنوان سرگروه راهي دور بعد شود. چين نيز با 2 پيروزي و يك شكست به عنوان تيم دوم توانست جواز حضور در مرحله نيمه نهايي را به دست آورد. در پايان بازي شهرام محمودي كه بعد از سال‌ها در تركيب ايران قرار گرفته بود، توانست با كسب
16 امتياز، امتيازآورترين بازيكن زمين لقب بگيرد.

اما در گروه دوم، قطر شگفتي‌ساز كه موفق شده بود استراليا را 3 بر صفر شكست دهد در روز آخر برابر كره‌جنوبي هم نمايشي غافلگيركننده داشت و تا آستانه پيروزي برابر اين تيم پيش رفت اما درنهايت با حساب 3 بر 2 مغلوب شد ولي توانست به عنوان سرگروه راهي دور بعد شود. كره‌جنوبي نيز با اين برد 6 امتيازي شد و پشت سر قطر به دور نيمه نهايي رسيد. به اين ترتيب تيم ملي كشورمان بايد براي رسيدن به فينال مسابقات امروز از ساعت 11:30 به مصاف كره‌جنوبي برود و در ديگر ديدار قطر با ميزبان روبه‌رو خواهد شد. باتوجه به نمايشي كه تيم ايران در دور گروهي از خودش به نمايش گذاشت به نظر نمي‌رسد مشكل خاصي براي رسيدن به فينال داشته باشد هر چند كره‌جنوبي هميشه تيمي قدرتمند بوده و نبايد آنها را دست‌كم گرفت.

در مسابقات بخش زنان كه در تايلند برگزار مي‌شود تيم زنان واليبال ايران در سومين و آخرين ديدار خود به مصاف اندونزي رفت. شاگردان ميترا شعبانيان در 2 بازي ابتدايي خود برابر قزاقستان و كره‌جنوبي شكست خورده بودند و شانسي براي صعود نداشتند اما تلاش داشتند كه با يك بازي خوب با رقابت‌ها خداحافظي كنند. در اين بازي تيم ايران با تركيب شيرتري، آشفته، محتشمي‌پور، اميني، روستا و هاله متقيان مقابل حريف صف‌آرايي كرد و نكته جالب‌توجه اينكه در اين بازي نيز الهه پورصالح جوان‌ترين بازيكن حال حاضر انتخابي المپيك كه بعد از درخشش در بازي مقابل كره نظر مساعد سرمربي را به خود جلب كرده بود، بار ديگر در تركيب اصلي قرار گرفت. زنان واليباليست كشورمان بازي برابر اندونزي را خوب شروع كردند اما رفته‌رفته حريف توانست فاصله امتيازي خودش را افزايش دهد و درنهايت 25 بر 21 پيروز شود. ست دوم عملكرد تيم ايران اصلا خوب نبود و اندونزي به راحتي و با نتيجه 25 بر 15 پيروز ميدان لقب گرفت. در ست سوم بازي در شرايطي كه به نظر مي‌رسيد تيم ايران بدون كسب حتي يك ست به ايران
باز خواهد گشت موتور شاگردان شعبانيان روشن شد و آنها موفق شدند در اين ست با نمايشي زيبا 25 بر 21 پيروز شوند و اولين ست خود در انتخابي المپيك را به دست آورند. با اين وجود ست چهارم باز هم با برتري اندونزي شروع شد ولي در ادامه تيم ايران با كامبكي تماشايي حريف را در امتيازات پاياني مهار كرد و درنهايت در رقابتي حساس و نفسگير 26 بر 24 پيروز شد تا بازي به ست پنجم بكشد. در ست آخر زنان واليباليست ايران بازي پاياپايي با حريف به نمايش گذاشتند اما در امتيازات آخر كم آوردند و نتوانستند به اولين برد خود دست پيدا كنند. اندونزي 15 بر 12 پيروز شد و 3 بر 2 پيروز بازي لقب گرفت.

به اين ترتيب تيم ملي واليبال ايران در پايان مرحله گروهي رقابت‌هاي انتخابي المپيك با
3 شكست در رده چهارم جدول رده‌بندي قرار گرفت و از دور رقابت‌ها كنار رفت. به اين ترتيب و در پايان دور گروهي از گروه يك مسابقات تيم‌هاي تايلند و چين‌تايپه به عنوان تيم‌هاي اول و دوم راهي دور نيمه نهايي شوند و از گروهي كه ايران در آن حضور داشت، تيم‌هاي كره‌جنوبي و قزاقستان توانستند خودشان را به مرحله ماقبل پاياني برسانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون