• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4559 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۱ دي

والورده باز هم كامبك خورد، زيدان به فينال رسيد

اولين فينال سوپر كاپ بدون قهرمان‌ها

علي كربلايي

 

 

سي و ششمين دوره سوپركاپ اسپانيا با حال و هوايي جديد و در آب و هوايي جديد در جده، بزرگ‌ترين شهر عربستان سعودي در حال برگزاري است. ديدارهاي نيمه‌ نهايي چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته بين تيم‌هاي رئال مادريد- والنسيا و بارسلونا- اتلتيكو مادريد در ورزشگاه شهر ورزشي ملك عبدالله برگزار شد و تيم‌هاي پايتخت موفق شدند با عبور از حريفان‌شان به فينال برسند. فرمت اين مسابقات بعد از 35 دوره برگزاري تغيير كرده و تيم‌ها براي اولين بار به صورت تورنمنتي چهارجانبه در خارج از مرزهاي اسپانيا و در عربستان سعودي به مصاف هم مي‌روند. فرمت مسابقات به اين شكل است كه فيناليست‌هاي جام حذفي به همراه دو تيم برتر ليگ، صلاحيت حضور در اين تورنمنت را پيدا مي‌كنند. در صورتي كه فيناليست‌هاي كوپا دل‌ري در رده اول و دوم قرار داشته باشند، تيم‌هاي بعدي در جدول لاليگا جواز حضور در مسابقات را كسب مي‌كنند. فصل گذشته بارسلونا، نايب قهرمان جام حذفي و قهرمان لاليگا شد به اين ترتيب رئال مادريد به عنوان تيم سوم جدول لاليگا به اين تورنمنت راه يافت. در ادامه نگاهي خواهيم داشت به دو ديداري كه نتيجه‌اش مشخص شده همچنين فينال مسابقات كه فردا شب برگزار مي‌شود.

 

پيروزي آسان رئال بدون ستاره‌ها

هر 3 ضلع مثلث تهاجمي زيدان مصدوم شده‌اند و از مادريد به جده نيامده‌اند. ادن هازارد از ديدار مقابل پاري‌سن‌ژرمن دچار مصدوميت شده و حداقل تا اواخر بهمن از مسابقات دور خواهد بود و كريم بنزما و گرت بيل به دليل مصدوميت‌هاي جزئي به صلاحديد كادر پزشكي رئال در والديباس باقي ماندند تا تمرينات‌شان را در سالن انجام بدهند. رئال بدون اين 3 ستاره مقابل والنسيا، قهرمان فصل گذشته كوپا دل‌ري حاضر شد و با ارايه يك نمايش زيبا موفق شد با نتيجه سه بر يك از سد اين تيم بگذرد. والنسيا در حال حاضر با 9 امتياز كمتر از رئال و بارساي 40 امتيازي در رده ششم جدول لاليگا قرار دارد. زيدان در اين مسابقه از چيدمان جديدي استفاده كرد و با تك مهاجم پا به ميدان گذاشت. يوويچ تنها بازيكن خط حمله رئال بود كه ايسكو او را حمايت مي‌كرد. فدريكو والورده، مودريچ، كروس و كاسميرو ديگر هافبك‌هاي رئال مادريد بودند و با اين كمربند مياني محكم، رئال مادريد به سادگي جريان بازي را در دست گرفت. توني كروس كه در فرم خوبي قرار دارد در دقيقه 15 اين مسابقه پشت توپ قرار گرفت تا ضربه كرنر را بنوازد در همين حين متوجه شد، دروازه‌بان والنسيا در حال صحبت با مدافعان است و به زيبايي دروازه دومنش براي اولين ‌بار باز شد. در دقيقه 39 ايسكو در شلوغي محوطه جريمه و روي توپ برگشتي دومين گل كهكشاني‌ها را وارد دروازه خفاش‌ها كرد. لوكا مودريچ بعد از مدت‌ها خوش درخشيد و با يك حركت تماشايي و يك ضربه بيرون پاي زيبا و دقيق از درون محوطه جريمه، سومين ضربه را به والنسيا وارد كرد. در دقيقه 92 پارخو از روي نقطه پنالتي موفق شد يكي از گل‌هاي خورده را جبران كند. به اين ترتيب قهرمان جام حذفي از مسابقات كنار رفت.

والورده، سلطان كامبك‌هاي باور نكردني

بعد از برتري چهارشنبه شب رئالي‌ها مقابل والنسيا، طرفداران فوتبال منتظر بودند با برتري بارسلونا مقابل اتلتيكو شاهد يك ال‌كلاسيكو در فينال باشند. اما اتفاقي كه رخ داد، شكست عجيب بارسا مقابل اتلتيكو بود. بارسا بدون ترشتگن كه اخيرا يك جراحي داشته، پا به ميدان گذاشت و هر دو تيم بازيكنان اصلي‌شان را در اختيار داشتند. يان اوبلاك در نيمه اول بارها مقابل ضربات مهاجمان بارسا ايستادگي كرد و حتي يك بار آنتوان گريزمن را در مصافي تك به تك مغلوب كرد. جريان بازي در نيمه دوم با گل كوكه در دقيقه 46 روي غافلگيري بازيكنان بارسا تحت تاثير قرار گرفت. بارسا با درخشش لئو مسي گل خورده را در دقيقه 51 جبران كرد و 11 دقيقه بعد گريرزمن گل دوم بارسا را هم به ثمر رساند. بارسا قبل از گل دوم و بعد از اين گل دو بار دروازه اتلتيكو را باز كرد كه اين دو گل با نظر كمك داور ويديويي مردود اعلام شد. در دقيقه 81 اتلتيكو صاحب ضربه پنالتي شد و آلوارو موراتا موفق شد، دروازه نتو را باز كند تا كار به تساوي كشيده شود. تعويض بوستكتس با راكيتيچ عمق دفاع بارسا را باز كرد و كمتر از يك دقيقه بعد از اين تعويض بود كه كوره‌آ موفق شد براي سومين بار دروازه بارسا را باز كند و كار كاتالان‌ها و والورده را تمام كند. از مجموع 16 شوت بارسا 9 شوت در چارچوب بود و اوبلاك تنها دو بار تسليم شد. در مقابل اتلتيكو 6 شوت به سمت چارچوب داشت كه هر 6 شوت دقيق و در چارچوب بود و نتو 3 بار دروازه‌اش باز شد. اتلتيكويي‌ها تنها 27 درصد مالكيت توپ را در اختيار داشتند. به اين ترتيب، قهرمان لاليگا هم از سوپركاپ كنار رفت. بعد از پايان اين مسابقه در كمتر از يك ساعت 60 هزار هوادار بارسلونا در پست اينستاگرامي آخر اين تيم خواهان اخراج ارنستو والورده شدند كه گيلرمو آمور، مدير روابط عمومي بارسلونا در پاسخ به سوال خبرنگاري كه حرف هواداران را تكرار مي‌كرد، گفت:«آنچه شما در مورد والورده مي‌گوييد، اتفاق نخواهد افتاد. اگر فوتبال بازي كرده باشيد، مي‌دانيد كه چنين اتفاقاتي ممكن است رخ دهد به خصوص در بازي‌هاي مهم و مقابل تيم‌هاي قدرتمند. وقتي تصور مي‌كنيد كه پيروز شده‌ايد، ممكن است شكست بخوريد.»

 

فينال بدون قهرمان‌ها

احتمالا براي اولين‌ بار در طول تاريخ باشد كه مسابقه نهايي سوپرجام يك كشور بين تيم‌هايي برگزار مي‌شود كه نه قهرمان ليگ شده‌اند و نه قهرمان جام حذفي. اتلتيكو مادريد و رئال مادريد تيم‌هاي دوم و سوم ليگ بودند و در حال حاضر هم در جدول لاليگا رئال دوم و اتلتيكو سوم است. هواداران فوتبال عادت كرده‌اند در فينال تورنمنت‌هاي معتبر شاهد دربي مادريد باشند و بعد از اينكه در سال‌هاي 2014 و 2016 اين دو تيم فينال ليگ قهرمانان را برگزار كردند و سال گذشته سوپركاپ اروپا بين اين دو تيم برگزار شد حالا شاهد اين خواهيم بود كه برنده دربي مادريد يك جام ديگر را هم به كارنامه‌اش اضافه مي‌كند. اولين دربي اين فصل در لاليگا با تساوي بدون گل به پايان رسيد در حالي كه رئال موقعيت‌هاي بيشتري روي دروازه حريف همشهري خلق كرده بود. زيدان و رئال بايد مقابل يكي از مهم‌ترين رقباي‌شان در طول سال‌هاي اخير قرار بگيرند. زيدان تاكنون در رئال مادريد هيچ فينالي را نباخته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون