• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4566 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۹ دي

خبر

بركناري وزيرخارجه كره شمالي

خبرگزاري «ان‌اچ‌كي» ژاپن به نقل از منابع آگاه خود گزارش داد، ري يونگ هو، وزير خارجه كره شمالي بركنار شده است. طبق اين گزارش، پيونگ‌يانگ جايگزين او را هنوز مشخص نكرده اما قرار است تا پنجشنبه جانشين او را تعيين كند. به گزارش فارس، اين رسانه ژاپني اشاره مستقيمي به هويت منابع مطلع خود نكرده و به گفتن «منابعي كه نخواستند نام‌شان فاش شود»، بسنده كرده است. وزارت امور اتحاد دو كره در دولت كره جنوبي هم به اين خبر واكنش نشان داده و اعلام كرده كه هر گونه تغيير در جايگاه ري يونگ بايد با احتياط مورد ارزيابي و بررسي قرار گيرد. ري يونگ هو كه متولد ۱۹۵۶ ميلادي است، فرزند «ري ميونگ جه» مدير اسبق اداره «سازماندهي و هدايت» كره شمالي است؛ نهادي كه در درون حزب حاكم كارگران كره شمالي مسووليت نظارت بر انتخاب مديران دولتي را برعهده دارد. پدر ري يونگ هو، وزير خارجه كنوني كره شمالي، در خبرگزاري دولتي كره شمالي هم به عنوان سردبير سابقه فعاليت داشته است. آقاي هو، از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ سفير كره‌شمالي در انگليس بود و پيش از تعيين به عنوان وزير خارجه، مدتي در مقام معاون وزير خارجه فعاليت داشت. وي طي سال‌هاي گذشته در مذاكرات 6 جانبه خلع سلاح اتمي شبه جزيره كره (با حضور كره‌شمالي، كره‌جنوبي، امريكا، روسيه، چين و ژاپن) جزو هيات مذاكره پيونگ‌يانگ بود. مقام‌هاي كره شمالي و رسانه دولتي اين كشور هنوز درباره درستي يا نادرستي خبر بركناري ري يونگ از مقام وزير خارجه اين كشور اظهارنظري نكرده‌اند.

 

رد استعفاي نخست‌وزير اوكراين

رييس‌جمهوري اوكراين استعفاي نخست وزير اين كشور را رد كرد. به گزارش ايسنا، اولكسي هونچاروك، نخست‌وزير اوكراين صبح جمعه ۱۷ ژانويه (۲۷ دي) در پي انتشار اظهاراتي از او كه در آن به عملكرد رييس‌جمهوري اين كشور انتقاد كرده بود از دولت استعفا كرد. او در اين اظهارات كه اخيرا افشا شده، گفته بود كه زلنسكي «فهم و دركي ابتدايي» از اقتصاد دارد. نخست‌وزير اوكراين خبر استعفاي خود را در صفحه فيس‌بوكش منتشر كرد و نوشت: «به منظور رفع هرگونه شك و شبهه در خصوص عدم احترام و بي‌اعتمادي به رييس‌جمهوري نامه استعفاي خود را نوشته و ارسال كردم.» به نقل از يورونيوز، سخنان جنجالي هونچاروك در روز ۱۶ دسامبر در يك نشست غيررسمي بيان شده بود اما در اوايل هفته گذشته در رسانه‌هاي اوكراين افشا شد. او در اين جلسه گفته بود كه مسائل اقتصادي بايد به شكلي ساده به رييس‌جمهوري توضيح داده شود زيرا زلنسكي «فهم و دركي ابتدايي از اقتصاد» دارد. نخست‌وزير اوكراين افشاي نوار صوتي اين جلسه را اقدامي هدفمند عليه او توصيف كرد. ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري اوكراين پس از دريافت استعفاي نخست‌وزيرش اعلام كرده بود كه آن را بررسي خواهد كرد اما در نهايت در جلسه‌اي با نخست‌وزير، از هونچاروك خواست كه در كابينه بماند و گفت كه به او و كابينه‌اش فرصتي ديگري مي‌دهد.

 

اتحاديه اروپا كمك‌هاي مالي به تركيه را كاهش مي‌دهد

رسانه‌هاي آلماني از كاهش ۷۵ درصدي كمك‌هاي مالي اتحاديه اروپا به تركيه در سال جاري ميلادي خبر دادند. به گزارش ايسنا، گروه رسانه‌اي فونكه با استناد به نامه‌اي كه جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، به پارلمان اروپا ارسال كرده است، اعلام كرد كه كمك‌هاي مالي اين اتحاديه به تركيه براي سال ۲۰۲۰ به ‌شدت كاهش مي‌يابد. طبق اين گزارش، بورل در نامه خود به پارلمان اروپا اطلاع داده است كه كاهش كمك‌هاي مالي به آنكارا به دليل «حفاري غيرمجاز» براي استخراج گاز در درياي مديترانه و نزديكي سواحل قبرس همچنين ورود ارتش تركيه به شمال سوريه در اكتبر گذشته صورت مي‌گيرد. گروه رسانه‌اي فونكه در ادامه گزارش داد كه طبق نامه بورل به پارلمان اروپا، كمك‌هاي مالي اتحاديه اروپا به تركيه براي سال ۲۰۲۰ تا حدود ۷۵ درصد كاهش مي‌يابد. اما اين كاهش كمك‌ها شامل كمك‌هاي اتحاديه اروپا به تركيه در چارچوب توافقنامه پناهندگان نمي‌شود. اين گروه رسانه‌اي در ادامه به نقل از كميسيون اين اتحاديه اعلام كرد كه تركيه در سال جاري ميلادي تنها ۱۶۸ ميليون يورو از كمك‌هاي اروپا به منظور آماده‌سازي خود براي عضويت در اتحاديه اروپا را دريافت مي‌كند و ۱۵۰ ميليون يورو از كمك‌هاي امسال به تركيه به برنامه‌هاي توسعه دموكراسي و حاكميت قانون و ۱۸ ميليون يورو نيز به برنامه توسعه مناطق روستايي اختصاص داده مي‌شود.

 

بازنگري روابط امنيتي با امريكا

سرتيپ «عبدالكريم خلف» سخنگوي فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق روز گذشته اعلام كرد كه دولت عراق در حال رايزني با امريكا درباره روابط امنيتي است. به گزارش فارس، خلف در مصاحبه با شبكه «روسيا اليوم» افزود كه عراق ملاحظات و طرح‌هايي درباره اين پرونده دارد و در تلاش است تا همه ‌چيز به نحوي پيش برود كه منافاتي با حاكميت عراق نداشته باشد و اين مذاكرات هنوز به پايان نرسيده است. سيزدهم دي ماه امريكا در اقدامي كه نقض حاكميت عراق است، سپهبد حاج قاسم سليماني و ابومهدي المهندس، نايب رييس سازمان الحشدالشعبي عراق را در نزديكي فرودگاه بغداد ترور كرد و پس از اين جنايت، پارلمان عراق به طرح خروج نيروهاي بيگانه از جمله نظاميان امريكا از خاك عراق رأي مثبت داد. هفته گذشته نيز يك منبع دولتي عراق در مصاحبه با شبكه روسيا اليوم گفت كه دولت‌هاي عراق و امريكا درباره آينده نيروهاي امريكايي در عراق و تمايل مشترك آنها براي آغاز مذاكرات و ادامه آن به مدت چند ماه يا يك سال در تماس هستند. او افزود كه يكي از اين طرح‌ها مربوط به حضور نيروهاي ناتو در عراق و ادامه حضور نظاميان امريكايي در اين كشور در قالب نيروهاي ناتو است. اخيرا «عادل عبدالمهدي» نخست‌وزير دولت پيشبرد امور عراق از «مايك پمپئو» وزير خارجه امريكا خواست تا نمايندگاني به عراق براي تدوين مكانيسم اجراي مصوبه پارلمان در خصوص خروج نظاميان امريكايي از عراق اعزام كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون