• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4573 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ بهمن

تشريح دلايل و دستاوردهاي سفر وزير آموزش و پرورش به سوريه:

تعهد مالي و حقوقي نداده‌ايم

گروه اجتماعي| 5 روز از اولين توييت وزير آموزش و پرورش كه خبر از ديدار با همتاي سوري‌اش و اعلام آمادگي ايران براي «انتقال تجربه و دانش فني‌مان براي بازسازي مدارس سوريه» مي‌گذرد و همچنان مديران مختلف آموزش و پرورش در حال توضيح هستند كه منظور محسن حاجي‌ميرزايي از اين همكاري‌ها و انتقال دانش و تجربه در چه سطحي خواهد بود. روز گذشته نوبت به نشست خبري رييس مركز امور بين‌الملل و مدارس خارج از كشور رسيد.

در روزهاي گذشته هم رييس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور و هم رييس مركز هماهنگي حوزه وزارتي آموزش و پرورش در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفته بودند كه قصدي براي مدرسه‌سازي در سوريه وجود ندارد و نبايد از صحبت‌هاي وزير برداشتي فراتر از آنچه گفته است، داشت. روز گذشته نشستي خبري با نام «دستاوردها و نتايج سفر وزير آموزش و پرورش و معاونانش به سوريه» برگزار شد تا با حضور غلامرضا كريمي، رييس مركز امور بين‌الملل و مدارس خارج از كشور و مهرالله رخشاني‌مهر، رييس سازمان نوسازي مدارس به تمامي سوالات در اين زمينه پاسخ داده و توضيحاتي هم در مورد هدف وزير از سفر به سوريه داده شود. كريمي در اين نشست دليل سفر وزير به سوريه را «تعميق روابط راهبردي با سوريه» بيان كرد و توضيح داد: «از آنجايي‌كه همكاري علمي و آموزشي بسترساز همكاري سياسي و اقتصادي است، زماني كه روابط دو كشور در سطح راهبردي قرار مي‌گيرد زمينه‌هاي روابط علمي و فرهنگي نيز افزايش مي‌يابد و سفر وزير آموزش ‌و پرورش در راستاي تعميق روابط راهبردي بوده است، چراكه گسترش روابط آموزشي و فرهنگي به عمق‌ بخشي روابط سياسي كمك مي‌كند.» در سفر به سوريه، محسن حاجي‌ميرزايي با نخست‌وزير، رييس مجلس و وزراي آموزش و آموزش عالي اين كشور ديدارهايي داشت و اهميت سفر و ديدارها به بيان كاظمي اين بود كه «اولين سفر يك مقام عاليرتبه ايراني پس از شهادت سردار سليماني و ابومهدي المهندس به سوريه بوده و به همين دليل بخشي از ديدارها به موضوع شهادت و نقش مهم و تاثيرگذار اين دو شهيد بزرگوار در سوريه و منطقه خاورميانه در جهت مبارزه با تروريسم، اختصاص يافت.»

يكي از نكات مهم اين ديدارها البته توافق براي چاپ بخشي از كتاب‌هاي درسي سوريه در ايران بوده است. كريمي اعلام كرد: «وزير آموزش و پرورش ايران اطلاعاتي درباره سند تحول بنيادين به عنوان يك دستاورد جديد بيان كردند و گفتند كه اين تجربه قابل انتقال است. همچنين در اين سفر به انتقال تجربيات ايران در زمينه چاپ كتب درسي اشاره شد كه باتوجه به ظرفيت ايران در چاپ كتب درسي بنا شد بخشي از كتب درسي سوريه در ايران چاپ شود.» با اين وجود در اين نشست تاكيد شد كه توافقات صورت گرفته الزامات مالي براي ايران در بر ندارد و البته تعداد سازمان‌هاي مختلف آموزش و پرورش كه براي همكاري با سوريه اعلام آمادگي كرده‌اند قابل توجه است؛ از كانون پرورش فكري گرفته تا سازمان آموزش و پرورش استثنايي: «كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آمادگي خود را براي مشاركت و تعامل در زمينه‌هاي برپايي نمايشگاه و جشنواره بازي‌هاي رايانه‌اي (كامپيوتري) و تبادل اطلاعات و تجربيات در زمينه ادبيات كودكان، نقاشي، فيلم و تئاتر عروسكي اعلام كرده است. سازمان آموزش ‌و پرورش استثنايي ايران تبادل تجربيات در زمينه‌هاي شناسايي، ارزيابي، تشخيص، سنجش، مشاوره والدين، تربيت نيروي انساني، برگزاري دوره‌هاي آموزشي كوتاه‌مدت مشترك و آموزش مهارت‌هاي حرفه‌اي به نوجوانان با نيازهاي ويژه (استثنايي) با طرف سوري خواهد داشت. اين يادداشت تفاهم هيچ‌گونه تعهد مالي و حقوقي براي طرف‌ها ايجاد نخواهد كرد و منابع مالي اجراي طرح‌ها، براساس منابع مالي و بودجه ساليانه طرف‌ها، بررسي و مورد توافق قرار خواهد گرفت.» يكي از نكات قابل‌توجه اين نشست هم اشاره كريمي به اين موضوع بود كه آموزش و پرورش در حال حاضر و با بخش نهضت سوادآموزي‌اش در سوريه فعاليت دارد و به گفته او 2 هزار سوادآموز سوري را در نقاط مختلف اين كشور تحت پوشش قرار داده است.

از موضوعات مطرح ‌شده توسط حاجي‌ميرزايي در سفر به سوريه پيشنهاد آموزش زبان فارسي و اجراي اردوهاي متقابل دانش‌آموزي هم بوده است: «وزير آموزش‌ و پرورش ايران پيشنهاد داد كه زبان فارسي به عنوان زبان دوم و اختياري در برخي مدارس متوسطه سوري كه علاقه‌مند هستند درنظر گرفته شود. طرف‌ها نسبت به اعزام دانش‌آموزان جهت شركت در اردوهاي علمي- فرهنگي، هنري، ورزشي و تربيتي كه در دو كشور برگزار مي‌شود، اقدام خواهند كرد.»

در نشست دو مدير آموزش و پرورش با خبرنگاران عنوان شد كه پيش از جنگ در سوريه ۲۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه وجود داشت و اكنون حدود ۱۰ هزار مدرسه تخريب شده و با اشاره به وضعيت مدارس اين كشور، رخشاني‌مهر تاكيد كرد: ‌«اطلاعات ما در زمينه نوسازي، تجهيز و معماري مدارس تقريبا كامل است. موضوع مقاوم‌سازي مدارس يك موضوع پيچيده علمي است اما در برهه‌اي برخي ساخت و سازها با تاخير انجام مي‌شده است، از اين رو ما قراردادهاي زيادي با اساتيد علم و صنعت و شريف و..‌‌.‌ و پژوهشكده زلزله منعقد كرديم كه خروجي آن يكسري دستورالعمل شد. اين دستور‌العمل‌ها واقعا بي‌نظير است‌ و در هيچ كدام از دستورهاي‌العمل‌هاي ساخت‌وساز چنين چيزي وجود ندارد.» رييس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور گفت: «اطلاعات ما در زمينه سازه نيز قابل‌توجه است اما نكته مهم براي ما مكان‌يابي براي ساخت مدرسه است. طبيعي است كه بايد در اين زمينه دقت به عمل بيايد و فكر مي‌كنم تجربه ما در زمينه مكان‌يابي مدارس براي كشور سوريه مفيد باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون