• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4577 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ بهمن

مرجان‌هاي خليج‌فارس قرن بعد را نخواهند ديد

گروه اجتماعي| مرجان‌هاي خليج‌فارس از سوي گرمايش جهاني و اسيدي‌ شدن آب‌ها در معرض خطر هستند، به گفته مدير برنامه كلان پايش اقيانوس‌شناسي خليج‌فارس و درياي عمان، با ادامه اين روند به‌ ويژه در نيمه غربي خليج‌فارس، تا پايان قرن حاضر مرجاني به شكل امروز باقي نخواهد ماند.مدير طرح كلان ملي پايش اقيانوس‌شناسي خليج‌فارس و درياي عمان، رشد مرجان‌هاي دريايي را در نواحي كم عمق خليج‌فارس دانست و گفت: از آنجايي كه با استفاده از كشتي اقيانوس‌شناسي در اعماق كم نمي‌توانيم مطالعه‌اي انجام دهيم، در برنامه پايش ساحلي اين پژوهشگاه به اين امر پرداخته شده است.

به گزارش ايسنا، او در اين باره افزود: به‌طور كلي مرجان‌ها در خليج‌فارس علاوه بر آنكه از سوي انسان‌ها مانند تخريب زيستگاه‌هاي مرجان‌ها، ساخت و سازها و صيد بي‌رويه در صخره‌هاي مرجاني يا لنگر انداختن از سوي لنج‌ها مورد تهديد قرار دارند، از سوي دو پديده جهاني «گرمايش جهاني» و «اسيدي شدن آب‌ها» در معرض تهديد هستند. صالح با تاكيد بر اينكه پديده گرم شدن آب در خليج‌فارس از طريق داده‌هاي ماهواره‌اي دماي سطحي آب دريا به وضوح قابل مشاهده است، خاطرنشان كرد: بر اساس برآوردهاي ما ميزان PH آب خليج‌فارس در سايت مرجاني مانند «جزيره هنگام» ۸.۱۸ صدم بوده است كه در حال حاضر اين ميزان به ۸.۶ رسيده و پيش‌بيني‌ مي‌شود كه تا انتهاي قرن حاضر اگر همين مكانيسم انتشار گازهاي گلخانه‌اي ادامه يابد، اين ميزان به ۷.۷۰ مي‌رسد و اين ميزان كاهش حدود ۲۵ درصد رشد مرجان‌ها را كاهش مي‌دهد (در حالت معمولي PH آب ۷ است يا در واقع خنثي است، ولي اگر اين ميزان از ۷ بيشتر شود، آب قليايي و پايين‌تر از عدد ۷ آب اسيدي مي‌شود.) اين محقق، اسيدي شدن محيط‌هاي دريايي را از ديگر چالش‌هاي حوضه آبريز خليج‌فارس دانست و يادآور شد: اين امر بر اثر انتشار گازهاي گلخانه‌اي و افزايش دي‌اكسيد كربن در محيط‌هاي دريايي ايجاد مي‌شود. قبل از صنعتي شدن جوامع به اين سو محيط‌هاي دريايي در حال اسيدي شدن هستند كه دليل آن جذب دي‌اكسيد كربن اتمسفر است و اين امر تبعاتي را براي ارگانيسم‌ محيط‌هاي دريايي در پي داشته و دارد. عضو هيات علمي پژوهشگاه اقيانوس‌شناسي افزود: پديده اسيدي شدن در خليج‌فارس از سال ۲۰۱۲ در قالب اجراي برنامه‌هاي پايش ساحلي و دور از ساحل مورد مطالعات قرار گرفت و نتايجي نيز به دست آمده است و پيش‌بيني‌هايي هم براي آينده داريم و مي‌توانيم اعلام كنيم كه اسيدي شدن اين حوضه آبريز چه آثاري به ‌ويژه روي مرجان‌هاي دريايي كه نسبت به اسيدي شدن آب‌ها حساس هستند، دارد. او تغيير اقليم و گرمايش را از عوامل موثر در سفيدشدگي مرجان‌ها دانست و گفت: اين پديده به ‌ويژه در منطقه غرب خليج‌فارس به عنوان جدي‌ترين خطر براي مرجان‌هاي خليج‌فارس به شمار مي‌رود. در تابستان‌هاي داغ به ‌ويژه زماني كه گرماي تابستان به عنوان ناهنجاري‌ها ظاهر مي‌شود و در چند دهه اخير نيز به وفور شاهد آن بوديم، باعث مي‌شود كه در صورت ادامه‌دار بودن گرما، ابتدا مرجان‌ها سفيد و در صورت ادامه‌دار بودن گرما، مرجان‌ها دچار مرگ و مير شوند.

صالح تاكيد كرد: با اين روند به ‌ويژه در نيمه غربي خليج‌فارس، تا پايان قرن حاضر مرجاني را نمي‌توانيم به شكل امروز ببينيم. به گفته او به صخره‌هاي مرجاني علاوه بر عوامل جهاني، فشارها و استرس‌هاي منطقه‌اي نيز از طريق تخريب‌هاي فيزيكي تحميل مي‌شود. اين محقق حوزه اقيانوس‌شناسي با اشاره به مطالعات انجام شده در زمينه روند گرمايش خليج‌فارس گفت: داده‌هاي ماهواره‌اي سازمان اقيانوسي و جوي امريكا نشان مي‌دهد به‌ ويژه در بخش‌هاي غربي خليج‌فارس ميزان افزايش گرما در خليج‌فارس به ميزان ۳ دهم درجه در هر دهه است و در بخش شرقي اين روند ملايم‌تر است. او اضافه كرد: ولي در هر دو وضعيت، روند گرمايش در اين منطقه به گونه‌اي است كه تا پايان قرن حاضر روند گرمايش اين حوضه از آستانه تحمل فعلي مرجان‌ها خارج مي‌شود و با اين روند بعيد است كه مرجان‌هاي خليج‌فارس به سرعت بتوانند خود را با اين شرايط دماي بالا سازگار كنند و به احتمال زياد ديگر نمي‌توانيم مرجان‌ها را به صورت فعلي تا پايان قرن حاضر مشاهده كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون