• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4577 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ بهمن

افزايش جهشي بودجه شهرداري تهران در سال 99

30 هزار ميليارد تومان !

حميدرضا خالدي |ديروز شهردار تهران بعد از چندين تذكري كه اعضاي شوراي شهر در مورد ديركرد بودجه سال 99 شهرداري پايتخت را تقديم شورا كرد. بودجه‌اي كه بيش از 25 درصد نسبت به بودجه سال گذشته افزايش داشته و به رقمي معادل 30 هزار ميليارد تومان رسيده است. اين در حالي است كه مديريت شهري جديد، همواره نسبت به افزايش بودجه‌هاي سالانه و كلان مديريت شهري دوره گذشته انتقاد داشته و معتقد بوده كه بايد بودجه شهرداري انقباضي بسته شود!

پيروز حناچي، شهردار تهران به رسم سال‌هاي قبل، هنگام تقديم اين بودجه در سخناني به تشريح شاخصه‌هاي بودجه سال 99 شهرداري پرداخت. او ابتدا به محقق شدن اين بودجه اشاره كرد و گفت: قطعا تعيين اين رقم با شرايط اقتصادي موجود موجب بهبود شاخص‌ها و رونق اقتصادي بيشتر در شهر خواهد شد. در حقيقت تلاش شده در شرايط بد اقتصادي موجود تهديدها را به فرصت تبديل كنيم و حجم نقدينگي زياد كه در حوزه اقتصادي تهديد است را در تهران به فرصت تبديل كنيم.

شهردار تهران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به بودجه عمراني سال آينده نسبت به سال جاري و افزايش ۴۳ درصدي آن اشاره كرد و افزود: منابع و درآمدهاي بودجه از ۳۴ درصد بودجه سال جاري به ۳۷ درصد افزايش پيدا كرده و جمع درآمدها با رقمي بيش از ۱۵ هزار ميليارد ۴۰ درصد نسبت به سال ۹۸ افزايش داشته است.به گفته حناچي مجموع درآمدها ۴۰ درصد از هزينه‌ها بيشتر است كه نشان از مثبت بودن تراز مالي شهرداري است. همچنين مصارف و هزينه‌ها و رديف تملك دارايي و سرمايه‌اي ۴۳ درصد رشد داشته و به رقم ۱۴ هزار و ۳۳۱ ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است. همچنين بر اين اساس، براي بازپرداخت ديون و بدهي‌هاي شهرداري تهران مبلغي معادل 4هزار و 472 ميليارد تومان در نظر گرفته شده است.حناچي مهم‌ترين شاخص بودجه سال آينده شهرداري تهران را برنامه‌پذيري و تحقق‌پذيري آن خواند و اظهار كرد: ۱۰۹ پروژه با اعتبار ۱۰ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان در اين بودجه اختصاص پيدا كرده است. همچنين با توافق شورا ما در بودجه سال آينده در حال تحقق يك پارادايم شيفت هستيم، به شكلي كه بخش عمده‌اي از بودجه‌ها در مقياس محلي تعريف شده است. بودجه‌اي كه با تشخيص اولويت‌هاي محلي تدوين شده است.شهردار تهران همچنين اشاره‌اي هم به بودجه بخش حمل و نقل عمومي داشت كه امسال به رقمي بيش از 5 هزار ميليارد تومان رسيده است. رقمي كه از اين مقدار براي توسعه مترو 3هزار و 420 ميليارد تومان، براي خريد اتوبوس ۵۰۰ ميليارد تومان و ۴۰۰ ميليارد تومان نيز براي ساخت پياده‌راه در نظر گرفته شده است.

حوزه شهرسازي نيز از حوزه‌هاي مهم شهري است كه در بودجه امسال رقمي معادل 2 هزار ميليارد براي آن اختصاص پيدا كرده و به گفته حناچي قرار است ۱۵ پروژه با اعتبار ۸۵۵ ميليارد تومان در قالب آن و به عنوان طرح‌هاي بازآفريني اجرا شود. حناچي در همين زمينه از توسعه مجموعه باغ هنر در اراضي عباس‌آباد و ساماندهي خط‌آهن تهران- تبريز به عنوان نمونه‌هايي از اين پروژه‌ها ياد كرد.

بودجه معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري و كاهشي كه در سال گذشته داشت، باعث شد تا انتقادهايي جدي از سوي شوراي شهر به شهردار وارد شود. با اين حال به نظر مي‌رسد اين‌بار نيز اين بودجه كاهش داشته باشد. شهردار تهران همچنين در تشريح بودجه حوزه اجتماعي و فرهنگي گفت: مجموعا در اين حوزه ۵۳۳ ميليارد تومان شامل توسعه گردشگري تهران و احداث دو گرمخانه مركزي و تكميل تجهيز مركز آييني صبا در نظر گرفته شده است. در حقيقت سال آينده برنامه‌هاي خاصي براي تهران ۱۴۰۰ خواهيم داشت.

او همچنين در تشريح بودجه خدمات شهري و محيط زيست نيز به اختصاص رقم ۵۰۰ ميليارد تومان براي احداث بوستان‌هاي جديد اشاره كرد و افزود: قطعا در سال آينده بوستان چهار باغ، فاز دوم بوستان ولايت، تكميل بوستان گل‌ها، هرندي و كمربند سبز شهر تهران مورد توجه قرار مي‌گيرد. همچنين تملك باغات محلي و احداث بوستان‌هاي محلي در مناطقي همچون 8، ۱۴، ۱۱، ۱۶ و ۱۷ با اعتبار ۲۰۰ ميليارد تومان لحاظ خواهد شد. در بخش ارتقاي مديريت پسماند نيز رقم ۱۰۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شده است.

به‌طور خلاصه و بر حسب آنچه شهردار تهران ارايه كرد، بودجه سال 99 شهرداري شامل ۴۷ درصد عمراني، ۳۸ درصد هزينه‌اي و ۱۵ درصد تملك دارايي است.

پيروز حناچي همچنين در حاشيه جلسه ديروز شوراي شهر و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي در خصوص افزايش حدود ۲۵ درصدي بودجه نسبت به سال جاري گفت: اين افزايش چيز جديدي نيست. معمولا پيش‌بيني تورم در بودجه ديده مي‌شود علاوه بر آن متممي در هفته گذشته ارايه كرده بوديم كه در بودجه اوليه وجود نداشت، اما طبيعتا مبناي افزايش بودجه قرار مي‌گيرد.او افزود: در برنامه‌اي كه با شورا به توافق رسيديم حدود همين رقم براي بودجه سال آينده پيش‌بيني شده بود و ما نيز مطابق آن عمل كرديم. سرفصل‌ها را هم در صحن شورا توضيح دادم كه در حوزه‌هاي مختلف به چه ميزان است و تلاش مي‌كنيم ميزان درآمدهاي پايدار افزايش پيدا كند. اميدواريم دو لايحه‌اي كه در مجلس است و يكي از آنها به مراحل پاياني خود رسيده در دستور كار قرار گيرد تا به موضوع درآمدهاي پايدار شهرداري‌ها به صورت جدي‌تري پرداخته شود.اما علاوه بر بودجه ديروز شهردار تهران مجبور شد بار ديگر و در پاسخ به سوالات خبرنگاران از آخرين وضعيت خانه اقدسيه و فروش آن بگويد . حناچي در اين زمينه نيز گفت: خانه‌اي كه معروف به ملك اقدسيه است يك خانه معمولي مربوط به دوره پهلوي دوم است. تنها خصيصه‌اي كه اين ملك دارد به جهت پنل تشريفاتي آن است كه شبيه يك كاخ كوچك است؛ ضمن آنكه مقداري آيينه‌كاري و گچبري هم دارد ولي ثبت ملي نشده و ميراث فرهنگي تلقي نمي‌شود؛ البته تمام تلاش‌مان اين است كه حتي در فروش اين‌گونه املاك كه طبيعي است شهرداري خيلي از اين املاك را هم خريد و فروش مي‌كند به گونه‌اي عمل كنيم كه تعادل آن منطقه به هم نخورد يعني تخريب نشود و اصراري هم به تخريب نخواهيم داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون