• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4579 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ بهمن

شوراي امنيت سازمان ملل در مورد معامله قرن تشكيل جلسه مي‌دهد

انتقاد جهاني از سلب حقوق فلسطينيان

شهاب شهسواري
 

 با رونمايي از طرح جنجالي دولت امريكا براي امحاي سرزمين‌هاي فلسطيني، شوراي امنيت سازمان ملل متحد، هفته شلوغي را پيش روي خود مي‌بيند. قرار است پنجشنبه هفته جاري يكي از اقوام رييس‌جمهور امريكا كه نقش كليدي در طراحي «معامله قرن» بازي كرده است به سازمان ملل برود تا سفراي كشورهاي عضو شوراي امنيت را در جريان جزييات طرح خود قرار دهد، سه‌شنبه هفته آينده هم محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني به شورا مي‌رود تا در جلسه‌اي رسمي، اعتراض فلسطينيان را به اين طرح اعلام كند و احتمال مي‌رود، قطعنامه‌اي در محكوميت اين طرح به راي گذاشته شود. همزمان اتحاديه اروپا، دوشنبه شب با صدور بيانيه‌اي تاكيد كرده كه «طرح امريكا خلاف تمام خصايص پذيرفته شده بين‌المللي» در مورد مناقشه فلسطين است. اتحاديه اروپا از دو طرف مناقشه فلسطين يعني رژيم اشغالگر و فلسطينيان خواسته است تا از «اقدامات يكجانبه خودداري كنند.»

 

نگراني از ضميمه كردن و سلب تابعيت

نگراني از اقدامات يك‌جانبه بعد از آن قوت گرفت كه در طرح پيشنهادي دولت امريكا، اختيار ضميمه كردن بخش گسترده‌اي از سرزمين‌هاي كرانه غربي رود اردن به رژيم اشغالگر واگذار شده ‌بود. در كنار حق ضميمه كردن سرزمين‌هاي جديد به حكومت اشغالگر در طرح امريكا، سلب تابعيت از اعراب ساكن شهرهاي خارج از محدوده مرزهاي 1967 نيز به رژيم اشغالگر داده‌ شده است. حدود 300 هزار فلسطيني در حال حاضر در روستاها و شهرهاي منطقه موسوم به «مثلث» زندگي مي‌كنند كه در صورت اجراي طرح «معامله قرن» تابعيت اسراييلي آنها لغو مي‌شود و مانند ديگر فلسطينيان به اعراب بدون سرزمين تبديل خواهند شد. 14 شهر و روستايي كه در منطقه مثلث واقع شده‌اند با جمعيتي بين 270 تا 350 هزار فلسطيني در توافق ترك مخاصمه سال 1949 تحت حاكميت قيموميت اردن قرار گرفته ‌بودند اما بعدها در سال 1967 رژيم اشغالگر مجددا آنها را اشغال كرد. اين شهرها در كنار ديوار حائل ساخته شده توسط رژيم اشغالگر قرار گرفته‌اند و هيچ ارتباطي با مناطق ديگر كرانه باختري رود اردن ندارند. يكي از اصلي‌ترين هواداران طرح اخراج اعراب از سرزمين‌هاي اشغالي آويگدور ليبرمن، وزير دفاع پيشين و رهبر حزب «اسراييل خانه ما» است. او پيش از اين نيز بارها از اخراج اعراب از سرزمين‌هاي اشغالي حمايت كرده ‌بود.

 

فلسطين؛ قرباني خويشاوند ‌سالاري

شوراي امنيت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ميزبان سياستمداري است كه تنها صلاحيتش براي حضور در ساختمان سازمان ملل متحد، ازدواج با دختر رييس‌جمهور امريكاست. او قرار است در مورد طرحش براي حل و فصل مناقشه‌اي كه از اولين روز تاسيس سازمان ملل متحد در طول 73 سال حل نشده ‌باقي بماند. جوان 39 ساله امريكايي يهودي به نام جارد كوشنر از 3 سال پيش مشغول تهيه طرحي بود تا پرونده مناقشه فلسطين را براي هميشه فيصله دهد. او كه همسر دختر رييس‌جمهور امريكاست از روزهاي اول كاري دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا بدون داشتن كوچك‌ترين سابقه سياسي و تجربه مديريت دولتي به واسطه نسبت خانوادگي، مسووليت بخشي از عمده‌ترين سياست‌هاي اصلاحي كاخ سفيد را بر عهده گرفت. از جمله وظايف او به عنوان «دستيار و مشاور ارشد رييس‌جمهور»، مسووليت‌هايي مانند اصلاح ساختار مديريت كاخ سفيد، مبارزه با اعتياد در امريكا و كاهش مقررات تجاري بر عهده او قرار گرفته است. وظيفه ديگر داماد رييس‌جمهور امريكا آماده كردن طرحي براي حل و فصل مناقشه فلسطين بود، طرحي كه هفته پيش در مراسمي اختصاصي با حضور رييس‌جمهور امريكا و نخست‌وزير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين در كاخ سفيد رونمايي شد. طرح كوشنر به ‌رغم استقبال حاضران در نشست رييس‌جمهور و كف زدن‌هاي ممتد و ايستاده طرفداران رييس‌جمهور امريكا با استقبال بسياري كمي در فضاي بين‌المللي مواجه شد هر چند در ساعات ابتدايي انتشار طرح موسوم به معامله قرن، برخي كشورها از جمله گروهي از كشورهاي عربي خواستار مطالعه دقيق طرح از سوي فلسطينيان شدند اما به تدريج مخالفت‌ها با اين معامله يك‌ طرفه و غيرمنصفانه شدت گرفت. اتحاديه عرب، سازمان همكاري اسلامي، اتحاديه اروپا، روسيه و بسياري از كشورها و نهادهاي بين‌المللي اين طرح را مغاير با همه مقررات بين‌المللي و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد در مورد فلسطين اعلام كردند.

 

ارجاع به شوراي امنيت

محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني كه از دو سال پيش و در پي اعلام به رسميت شناختن قدس اشغالي به عنوان پايتخت رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين توسط رييس‌جمهور امريكا تمامي روابط خود را با واشنگتن معلق كرده ‌بود، اعلام كرد ديگر هرگز حاضر نخواهد شد در مذاكراتي كه واسطه و ميانجي آن امريكايي‌ها باشند، مشاركت كند و ترجيح مي‌دهد مساله فلسطين را به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ببرد.اما پيش از آنكه درخواست فلسطين به عنوان عضو ناظر سازمان ملل براي بررسي مسائل جاري سرزمين‌هاي اشغالي در شوراي امنيت بررسي شود، دولت ايالات متحده امريكا با استفاده از موقعيت ميزباني و عضويت دايمش در شوراي امنيت و حق وتو، توانست از سفراي كشورهاي عضو شوراي امنيت وقت بگيرد تا داماد رييس‌جمهور امريكا براي ديپلمات‌هاي بين‌المللي در مورد جزييات طرحش توضيح دهد. بر اساس برنامه قرار است جلسه بررسي مساله فلسطين، سه‌شنبه هفته آينده(22بهمن‌ماه) در جلسه شوراي امنيت مطرح شود. به گفته يك مقام آگاه امريكايي، داماد ترامپ «روز پنجشنبه براي توضيح در مورد طرح چشم‌انداز صلح به نيويورك سفر مي‌كند تا در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل متحد حاضر شود.» به نوشته آژانس فرانس پرس، دولت‌هاي عربي قصد دارند در جلسه رسمي هفته آينده از طريق تونس، عضو غيردايم شوراي امنيت، پيش‌نويس قطعنامه‌اي را براي تاكيد بر اجراي قطعنامه‌هاي پيشين و رد پيشنهاد «معامله قرن» ارايه دهند هر چند پيش‌بيني مي‌شود كه دولت ايالات متحده امريكا از حق وتو عليه اين قطعنامه استفاده كند.

 

حمله كوشنر به فلسطينيان

جارد كوشنر، داماد، دستيار و مشاور ارشد ترامپ كه تاكنون در مورد طرحش براي توسعه اشغال فلسطين سكوت كرده ‌بود اما بعد از رونمايي از اين طرح به صورت دايم در رسانه‌ها در مورد اين طرح و آثار آن گفت‌وگو مي‌كند. اصلي‌ترين نكته صحبت‌هاي كوشنر در طول يك هفته گذشته، اصرار او بر محكوم كردن طرف فلسطيني به بي‌عملي و ناتواني در پذيرش طرح‌هاي صلح است. او جمعه هفته گذشته در گفت‌وگويي تاكيد كرد: «الان نوبت فلسطيني‌هاست، يا بايد قبول كنند يا اينكه خفقان بگيرند.» كوشنر در مصاحبه‌اي با شبكه خبري سي‌ان‌ان هم گفت:«اگر موافقت نكنند، بار ديگر يك فرصت را از دست داده‌اند، عين فرصت‌هايي كه هر بار از دست مي‌دهند و همه فرصت‌هايي كه در طول موجوديت‌شان داشته‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون