• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4579 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ بهمن

خبر

به‌ خاطر چند خشك‌مقدس نمي‌توان از فناوري‌ روز چشم پوشيد

آيت‌الله ناصر مكارم‌شيرازي از مراجع تقليد با انتقاد از برخي افراد كج‌فهم در استفاده از فناوري روز گفت: «برخي افراد خشك‌مقدس و تندرو به اين‌گونه كارها اشكال مي‌كنند، بايد آنها را تحمل كرد و جاهايي كه باعث حساسيت آنها مي‌شود را مراقب بود، نمي‌شود به خاطر آنها از برنامه‌هاي مفيد دست كشيد، بلكه بايد قوي‌تر انجام داد.» به گزارش ايرنا، او ادامه داد: «ما در دنيايي زندگي مي‌كنيم كه شرايط آن با دنياي گذشته متفاوت شده است، سابقا بيشتر برنامه‌هاي امر به ‌معروف و نهي از منكر، تبليغات ديني، مواعظ و نصايح اخلاقي تنها منحصر به مساجد، حسينيه‌ها و منابر بود، اما در دنياي امروز راه‌هاي زيادي براي ابلاغ ايده‌ها وجود دارد.» به گفته اين مرجع تقليد، بايد ببينيم دنيا از چه وسايلي استفاده مي‌كند ما هم در كنار حفظ حدود الهي از آن وسايل براي نشر معارف ديني استفاده كنيم. اگر بخواهيم عقب نمانيم راهش اين است كه در راه ترويج مكتب اسلام از وسايل و فناوري روز نيز بهره مناسب ببريم.

بايد نهادي براي خروج از بن‌بست ردصلاحيت‌ها تشكيل شود

محمد هاشمي از وضعيت موجود به عنوان وضعيتي خطير ياد كرد و گفت: «از يك سو دشمن تبليغ مي‌كند كه مردم را از شركت در انتخابات باز دارد تا مردم انگيزه براي مشاركت نداشته باشند و از طرفي ديگر انتخابات تضميني براي نظام محسوب مي‌شود.» معاون اجرايي دولت سازندگي معتقد است كه انتخابات همواره مي‌تواند هم فرصت باشد و هم تهديد است و از مشاركت پايين مردم به عنوان تهديد انتخابات ياد كرد. او در يادداشتي كه در «روزنامه سازندگي» نوشته، شرايط را حساس معرفي كرده و مدعي است كه تبديل انتخابات به فرصت در اين روزها يك ضرورت است. برادر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني معتقد است كه شوراي نگهبان براي خودش اين وظيفه را قائل نيست كه شرايط متوازن براي همه جريان‌هاي سياسي را به وجود بياورد تا همه آنها انگيزه لازم براي شركت در انتخابات داشته باشند. هاشمي اما پيشنهاد كرده كه «نهادي به جز شوراي نگهبان براي حل و فصل اين موضوع تشكيل شود.» به گفته او، عملكرد شوراي نگهبان اوضاع را به «بن‌بست» كشانده است. رييس پيشين سازمان صداوسيما با اشاره به تصميم امام خميني براي تاسيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، راه‌حل وضعيت فعلي را هم‌چنين توصيف كرد: «نظير امام كه دست به بن‌بست شكني زدند، مقام معظم رهبري هم جمعي امين از كساني كه مورد نظرشان است دور هم جمع كرده و به آنها ماموريت بدهند كه نسبت به بررسي شوراي نگهبان و رد صلاحيت‌ها تصميم بگيرند.» هاشمي نتيجه اين كار را متوازن و رقابتي شدن صحنه انتخابات دانسته و تاكيد كرد كه در اين شرايط اين صحنه به فرصتي براي نظام تبديل مي‌شود.

وزارتخانه‌ها، سازندگي و رفع نياز مردم را در اولويت قرار دهند

علي لاريجاني ديروز در آيين افتتاح طرح آبرساني غدير در شادگان خوزستان، با تبريك فرا رسيدن دهه فجر گفت: «دهه فجر، دهه بسيار مهمي در تاريخ ايران است. انقلاب اسلامي در سال ۵۷‌ با عنايت ‌الهي، رهبري امام و همت مردم ايران در اين ايام به پيروزي رسيد. شيريني اين ايام هم به خاطر كار بزرگي است كه ملت انجام داد. مردم ايران، آرمان‌ها و اهدافي داشتند كه در اين ۴۰ سال به برخي از اين آرمان‌ها دست يافتند و برخي هم در اين مسير، راه طي نشده دارند. اقدامات امروز، آباداني كشور هستند كه يكي از اهداف اصلي انقلاب است.» به گزارش ايسنا، رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: «همه وزارتخانه‌ها بايد همت كنند و سازندگي و رفع نيازهاي مردم را در اولويت كار خود قرار دهند.» لاريجاني تاكيد كرد: «وجه مهم ديگر در انقلاب، استقلال سياسي در كشور است. سال‌هاي سال است كه ايران روي پاي خود ايستاده و در منطقه نقش‌آفرين شده است كه كار بزرگ و عزتي براي ايران است. زماني در كشور با همين امكانات مادي، شاه دستور خود را از سفير انگليس و امريكا مي‌گرفت و حتي در بخش نظامي هم دستور مي‌گرفت. حكومت، ديكتاتور نسبت به داخل اما دستورگير نسبت به خارج بود. اكنون آن شرايط تبديل به شرايط عزتمند فعلي شده است. ملت ايران از كسي دستور نمي‌گيرد و روي پاي خود ايستاده است. در هر صورت يكي از اهداف بزرگ انقلاب، استقلال سياسي است كه واقعا خوب انجام شد و نظام هم در تحقق اين هدف خوب كار كرد و نقش ايران در منطقه، نقش ارزشمندي است.» به گفته او، در مسائل اقتصادي بخشي از راه طي شده و بخشي ديگر هنوز طي نشده است. او گفته است: «درست است كه در تحريم هستيم اما اگر دست به دست هم دهيم و به سرمايه‌ها توجه كنيم، برابر ستم امريكا موفق خواهيم شد. همچنين باتوجه به اينكه در فروش نفت مشكل داريم، ورود سرمايه به كشور سخت‌تر شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون