• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4580 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ بهمن

رييس دفتر رييس‌جمهوري در حاشيه هيات دولت به سوالات خبرنگاران پاسخ داد

آمار و اطلاعات در محاق؛ از كشته‌شدگان آبان تا انهدام هواپيماي اوكرايني

دولت همچنان ترجيح مي‌دهد كه در مورد دو حادثه مهم ماه‌هاي اخير بيش از اينكه پاسخگو يا پيگير باشد، مسووليت ساير نهادها را يادآور شود يا سكوت كند. تعداد و تفكيك كشته‌شدگان حوادث آبان و ده‌ها پرسش بي‌پاسخ در مورد انهدام هواپيماي اوكرايني. قريب به 3 ماه از شروع اعتراض‌هاي آبان‌ماه كه در پي افزايش نرخ بنزين رخ داد، مي‌گذرد. تعداد كشته‌شدگان اين حوادث بارها در رسانه‌هاي خارجي و سازمان‌هاي بين‌المللي اعلام شد‌ه است اما مقامات داخلي تاكيد دارند كه اين آمار واقعي نيست. در اين حال باز هم از ارايه آمار و تفكيك آن خودداري مي‌كنند.

مقامات دولتي معتقدند كه دادستاني مسوول ارايه آمار است اما از آن ‌سو دستگاه قضايي نيز تاكنون پاسخگوي اين سوال افكار عمومي نبوده است. آخرين بار، 3 روز پيش بود كه انوشيروان محسني‌بندپي، استاندار تهران خبر داد كه آمار كشته‌شدگان تهراني آبان‌ماه 98 را در نشست خبري بعدي خود اعلام خواهد كرد. موضوعي كه نشان مي‌دهد دولتي‌ها به‌خصوص وزارت كشور از اين آمار مطلع هستند اما ترجيح مي‌دهند فعلا در اين باره سكوت كنند.از سويي با توجه به اينكه نشست‌هاي خبري استانداري تهران نيز از الگوي زماني هفتگي يا ماهانه مشخصي نيز پيروي نمي‌كند، مشخص نيست كه بالاخره چه زماني قرار است افكار عمومي از اين آمار و ارقام و تفكيك آنها مطلع شوند. روز گذشته در حاشيه جلسه هيات دولت «اعتماد» از محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري در مورد تعلل در انتشار اين آمار پرسيد. آماري كه اتفاقا انتشار آن در همان هفته‌هاي اوليه مي‌توانست در روشن‌ شدن افكار عمومي و كاهش ضريب نفوذ اخبار رسانه‌هاي خارجي تاثيرگذار باشد. واعظي اما در پاسخ به اين پرسش كه چرا دولت در ارايه آمار از تعداد كشته‌شدگان حوادث آبان تعلل و مقاومت مي‌كند، گفت: «دولت مسوول ارايه آمار نيست.» به گفته واعظي دولت آمار را در اختيار دارد و اعداد و ارقامي كه گفته شده در مورد كشته‌شدگان حوادث آبان درست نيست.

با اين حال تاكنون هيچ ‌يك از اعضاي دولت اعم از سخنگو، رييس دفتر رييس‌جمهوري، وزير كشور يا حتي سخنگوي اين وزارتخانه و استانداري تهران با وجود اينكه منتخبان مستقيم و غيرمستقيم مردم هستند، هيچ اطلاعاتي از اين آمار به افكار عمومي ارايه نداده‌اند. واعظي توضيح داده كه در حال حاضر پزشكي قانوني و ستاد كل نيروهاي مسلح مسوول بررسي آمار هستند تا بتوانند به صورت دقيق مشخص كنند چه تعداد نيروهاي خودي، چه تعداد مردم عادي چه تعداد زن و مرد و... كشته‌ شده‌اند. او در واكنش به اينكه آيا 3 ماه زمان كافي براي تفكيك آمار نبوده‌ نيز گفت: «دولت مسوول ارايه آمار نيست؛ در بيشتر كشورها پزشك قانوني اين آمار را ارايه مي‌كند. با اين حال اينجا طبق قراري كه گذاشته شده است، پزشكي قانوني و ستادكل نيروهاي مسلح قرار است به جمع‌بندي رسيده و آمار را اعلام كنند.»

اما اين تنها موضوعي نيست كه دولت خود را مسوول آن نمي‌داند. 29 روز از انهدام هواپيماي اوكرايني با 176 سرنشين مي‌گذرد. 3 روز پس از اين اتفاق بالاخره گفته شد كه خطاي انساني در اين زمينه رخ داده است اما هنوز با گذشت قريب به يك ماه هرچه اطلاعات جديد در مورد اين حادثه منتشر مي‌شود، از مجاري رسانه‌هاي خارجي است و فعلا مقامات داخلي يا سكوت كرده يا تنها واكنشگر هستند.

رييس دفتر رييس‌جمهوري روز گذشته در حاشيه هيات دولت نسبت به موضوع فايل صوتي كه به تازگي اوكرايني‌ها از مكالمه خلبان پرواز شيراز به تهران هواپيمايي آسمان منتشر كرده‌اند، واكنش نشان داد و گفت كه ديروز جلسه‌اي با متخصصان سازمان هواپيمايي كشور و برخي كارشناسان داشته و آنها توضيح داده‌اند كه هواپيماي آسمان كه مي‌خواسته در آن ساعت در فرودگاه مهرآباد بنشيند، در كرج بوده و در آنجا نوري مي‌بيند و به برج مي‌گويد اين نور چيست كه آنها از پدافند سوال مي‌كنند و پاسخ مي‌گيرند هيچ شليكي انجام نشده و آنجا سوال مي‌شود برگردد يا فرود بيايد كه اجازه فرود داده مي‌شود.به‌گفته واعظي اين فايل از سوي سازمان هواپيمايي كشور در اختيار اوكرايني‌ها قرار داده شده و چيزي تازه يا پنهان نيست اما هيچ كجاي اين فايل صوتي نشان نمي‌دهد كه موشك به هواپيما اصابت كرده و تنها صحبت از شي نوراني است. رييس دفتر روحاني ديروز بار ديگر تاكيد كرد كه دولت تا روز جمعه از اين موضوع مطلع نبوده است و البته در پاسخ به پرسش «اعتماد» مبني بر اينكه آيا سردار سلامي، فرمانده سپاه از همان لحظات اوليه اطلاع داشته و چندي بعد در اين مورد به قطعيت مي‌رسد نيز گفت: «دولت با مردم صادق بوده و ما هم معترض بوديم كه چرا مطلع نبوديم. آقاي سلامي هم خودشان در مجلس گفتند كه بعدازظهر همان روز مطلع شدند و ستادكل هم تيمي را تشكيل داد كه آنها هم در قرنطينه بودند و حق نداشتند تا زماني كه بررسي تمام نشده، اطلاعاتي بدهند.»

با اين حال آنچه از خلال اظهارات دولتي‌ها و غيردولتي‌ها در مورد دو حادثه مهم چند ماه اخير برمي‌آيد، تنها ابراز بي‌اطلاعي، بعضا سكوت يا پاس‌كاري به نهاد يا سازمان ديگر است. مساله‌اي كه باعث مي‌شود كه زمين اطلاع‌رساني به كانال‌هاي تلگرامي يا رسانه‌هاي خارجي واگذار شود. همچنين دست‌كم دولت در اين زمينه بدنه اجتماعي كه در روي كار آمدنش نقش داشته‌ را ناديده گرفته و اين شيوه اطلاع‌رساني و پيگيري تنها منجر به از دست رفتن اعتماد عمومي خواهد شد.


محمود واعظي در حاشيه هيات دولت چه گفت؟

[در مورد سفر جوزف بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به ايران] قبول كردند كه اروپايي‌ها تعهداتي كه در برجام داشتند با خروج امريكا از برجام كم نكنند.

اروپا تلاش خود را مي‌كند اما امكانات اقتصادي اروپا در برابر فشارهايي كه از سوي امريكا وارد مي‌شود مقداري كم است.

رفراندوم مسير خاص خود را دارد و بايد اجماعي برايش باشد كه انجام شود. نفس رفراندوم چيز بدي نيست بلكه يكي از اصول قانون اساسي ماست و در گذشته هم به آن عمل شده است.

همواره به ‌دنبال مشاركت حداكثري هستيم و فكر مي‌كنيم انتخابات با توجه به نقشي كه دارد اگر مشاركت حداكثري در آن انجام شود ... از سوي ديگر مشاركت حداكثري زماني به وجود مي‌آيد كه انتخابات رقابتي باشد و در هفته‌هاي اخير وزير كشور و رييس‌جمهوري در پي اين بودند كه در همه حوزه‌هاي انتخابيه مردم قدرت انتخاب داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون