• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4580 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ بهمن

آغاز تبليغات انتخابات ميان‌دوره پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري

رقابت 28 نفر براي 5 كرسي

نام‌نويسي در نخستين ميان‌دوره پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري تقريبا همزمان با يازدهمين دوره انتخابات مجلس آغاز شد و پايان يافت اما برخلاف انتخابات مجلس كه ردصلاحيت‌ها بيش از تاييد صلاحيت‌ها جلب ‌توجه كرد، در مورد داوطلبان ورود به خبرگان رهبري در ابتدا حضور زنان و در خاتمه انصراف‌ها بود كه بيش از هر چيز ديگر به چشم مي‌آمد. با اين همه شوراي نگهبان صلاحيت 303 نفر را براي 5 كرسي مورد بررسي قرار داد كه از اين ميان تنها صلاحيت 28 نفر مورد تاييد قرار گرفت كه بر اساس دهمين اطلاعيه ستاد انتخابات كشور، از امروز (هفدهم) فرصت دارند تبليغات انتخاباتي خود را آغاز كنند، تبليغاتي كه تا يك روز پيش از برگزاري انتخابات يعني يكم اسفندماه ادامه خواهد يافت.

چگونگي تاييد صلاحيت خبرگان

بسياري از حقوقدانان معتقدند بررسي صلاحيت كانديداها براي شركت در انتخابات مجلس خبرگان در شوراي نگهبان بدعتي در قانون اساسي است كه از تفسير قانون توسط اين نهاد صورت گرفته ولي با اين حال در حاضر اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه اصولا از ميان 6 فقيه عضو شوراي نگهبان، برخي از آنان كانديداي راهيابي به مجلس خبرگان رهبري هستند. در ميان‌دوره فعلي نيز اين اتفاق رخ داد و محمد يزدي كه چندي پيش اختلافاتش با صادق آملي لاريجاني سروصداي بسياري ايجاد كرده بود، از حوزه انتخابيه قم كانديداي ورود به پنجمين دوره خبرگان رهبري شده است. او پيش از اين در سال 94 نيز همچون محمدتقي مصباح يزدي كانديداي ورود به خبرگان شده بود كه با راي مردم از اين مهم بازماند. نكته قابل ‌توجه در اين ميان آنكه عباسعلي كدخدايي، قائم مقام دبير و سخنگوي شوراي نگهبان در همين زمينه پيش‌تر گفته بود كه صلاحيت فقهاي شوراي نگهبان كه براي ورود به خبرگان كانديدا شده‌اند، بدون حضور آنها در شوراي نگهبان بررسي مي‌شود. اظهارنظري كه با واكنش‌هاي بسياري در شبكه‌هاي اجتماعي مواجه شد.

شانس بالاي آيات مصباح و يزدي

آنچه بيش از چگونگي تاييد صلاحيت فقهاي شوراي نگهبان براي حضور در انتخابات خبرگان جلب ‌توجه مي‌كند، افراد تاييد صلاحيت شده‌اند. شوراي نگهبان در اين دوره به گونه‌اي عمل كرده كه بسياري از ناظران و تحليلگران معتقدند امكان رقابت در بسياري از حوزه‌هاي انتخابيه از بين رفته است، به ‌طوري كه در ميان 16 چهره تاييد صلاحيت شده در تهران، غلامرضا مصباحي‌مقدم تنها فرد شناخته شده براي عموم جامعه محسوب مي‌شود. شرايط در حوزه انتخابيه مشهد نيز همچون تهران است. در اين حوزه انتخابيه 5 نفر براي رقابت تاييد صلاحيت شده‌اند كه آيت‌الله محمدتقي مصباح يزدي در قياس با سايرين از شانس به مراتب بيشتري برخوردار است هرچند كه غلامرضا مغيسه نيز ازجمله چهره‌هايي است كه به نسبت امكان رقابت با آيت الله مصباح يزدي در خراسان رضوي را دارد. اوضاع در حوزه انتخابيه قم اما به مراتب از تهران و خراسان رضوي بدتر است. شيخ محمد يزدي در اين حوزه انتخابيه براي ورود به خبرگان رهبري تنها جواني گمنام به نام «رضا پورصدقي الانق» را مقابل خود مي‌بيند و از اين ‌رو بسياري از تحليلگران از همين حالا نام يزدي را به فهرست اسامي اعضاي مجلس خبرگان رهبري اضافه كرده‌اند.

انتخابات يك‌نفره

اوضاع در حوزه انتخابيه خراسان شمالي در قياس با تهران، قم و خراسان رضوي به مراتب بهتر است و 5 كانديداي تاييد صلاحيت شده اين حوزه از شانس به نسبت يكساني براي تصاحب تنها كرسي خالي اين حوزه انتخابيه در مجلس خبرگان رهبري برخوردارند اما آنچه واژه انتخابات را به زيرسوال برده، اتفاقي است كه در حوزه انتخابيه فارس رخ داده است. در اين حوزه در ابتدا 37 نفر براي ورود به خبرگان نام‌نويسي كردند كه با انصراف 23 نفر، صلاحيت 14 نفر مورد بررسي قرار گرفت اما فقط و فقط صلاحيت «لطف‌الله دژكام»، نماينده ولي فقيه در اين استان مورد تاييد قرار گرفت تا او براي ورود به خبرگان پنجم عملا نيازي به راي مردم نداشته باشد. به اين ‌ترتيب تحليلگران معتقدند كه از همين حالا مي‌توان آيات يزدي، مصباح يزدي و دژكام را عضو مجلس خبرگان دانست و اين يعني رقابت تنها بر سر 2 كرسي ادامه خواهد يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون