• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4580 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ بهمن

ادامه از صفحه اول

اتحاد و همدلي؛ رمز پيروزي

در شرايط كنوني، همچنان مي‌تواند رمز پيروزي به حساب‌آيد. بنابراين باتوجه به شرايط و تهديدهاي امروز هر نهادي كه بخواهد با هر اقدامي وحدت ملي و مشاركت مردمي را به‌خصوص در روزهاي پيش‌رو كم‌رنگ كرده يا تحت تاثير قرار دهد، مسير اشتباهي را طي مي‌كند. بايد بپذيريم كه مردم ايران متكثر هستند و هركس بخواهد القا كند همه مردم يا اكثريت تنها به يك طيف، گروه و جريان خاص نزديك هستند، دچار خطاي محاسباتي شده است.

امروز كشور درمعرض تهديد‌ها و آسيب‌هاي مختلفي قرار دارد. بنابراين قطعا در چنين شرايطي به وحدت، حضور و مشاركت حداكثري نيازمنديم. اين درحالي است كه جرياني مشخصا از چندين‌ماه پيش تاكيد داشت كه اصراري به مشاركت حداكثري نيست و حتي پالس‌هايي در مورد مجلس‌ يك‌دست ارسال مي‌كرد. با اين حال نبايد فراموش كرد كه حاكميت يك‌دست هيچ مزيتي ندارد. در هيچ‌كجاي دنيا به‌دنبال يك‌دست كردن قدرت نيستند؛ چراكه مي‌دانند يك‌دست شدن حاكميت مساوي است با افول قدرت. اگر نهاد قدرت يك‌دست شود و سلايق و علايق مختلف و متنوع نتوانند نمايندگاني در قدرت داشته‌باشند، آن نظام در برخورد با مسائل و مشكلات از قوت لازم برخوردار نخواهد بود و قطعا پشتوانه مردمي آن نيز كاهش پيدا خواهد كرد. بنابراين به هيچ عنوان محل ترديد نيست كه مجلس ايده‌آل، مجلسي است كه طيف‌هاي گوناگون فكري و سياسي در آن حضوري پويا داشته‌باشند و اين رويكردها و سليقه‌ها، ساختگي يا قابل ساختن نيست. چراكه در چنين مجالسي چهره‌هاي سرشناس و موتورهاي پيش‌برنده‌اي حضور دارند كه از نگاه مردم پنهان نيستند. بنابراين حضور آنهاست كه مي‌تواند هم اعتماد عمومي را بالا ببرد، هم مشاركت را افزايش دهد و هم صداي سليقه‌هاي گوناگون از آن شنيده شود. واقعيت آن است كه در مجلس فعلي و انتخابات پيشين مجلس هم با وجود محدوديت‌هايي كه در انتخاب شهروندان وجود داشت اما به هر حال چند نماينده‌ نيز حضور داشتند كه صداي بخشي از مردم بودند، انتقاد مي‌كردند و به مردم اطمينان مي‌دادند كه صداهاي متنوع و گوناگون و اظهارنظرهاي انتقادي نيز از مجلس شنيده مي‌شود. در حال حاظر نگراني دولت، جريان اصلاحات و اعتدال نيز حذف اين صداها و سلايق متنوع است. اگرچه جريان اصلاحات از نظر مفهومي قابل حذف شدن نيست اما به هر حال از اين حيث نگراني جدي وجود دارد. در چنين شرايطي است كه بايد تصميم اخير شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان را مورد ارزيابي قرار دهيم، تصميمي كه مبتني است بر واقعيت‌هاي سياست كشور. مساله اين است كه وقتي يك جريان سياسي، نماينده‌اي ندارد كه حركت ايجاد كند و نام و چهره‌اش براي مردم تداعي‌كننده تفكر اصلاحات باشد، طبيعي است به اين نتيجه برسد كه از انتشار ليست انتخاباتي خودداري كرده و به اصطلاح با تكيه بر فهرست انتخاباتي به اين رقابت ورود نكند. تاكيد بر اين مساله نيز حائز اهميت است كه مساله مشاركت همواره دغدغه جريان اصلاحات بوده است. ازطرفي احزاب مي‌توانند از افرادي كه تمايل دارند، حمايت كنند اما ليستي تحت‌عنوان ليست اصلاح‌طلبان با حمايتي جمعي وجود نخواهد داشت. اين در حالي است كه اصلاح‌طلبان همچون هميشه معتقدند راهي جز صندوق راي وجود ندارد و واقعيت اين است كه اتفاقا اين اصلاح‌طلبان هستند كه همواره بر صندوق راي و انتخابات آزاد تاكيد داشته و دارند.

 

روابط روسيه و هند

ساخت اين نيروگاه‌ها در بخش شرقي رودخانه گنگ انجام مي‌گيرد. اين طرح 13 ميليارد دلاري در سال 2024 به بهره‌برداري مي‌رسد. هند و روسيه مي‌توانند براي ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي در آفريقا و خاورميانه با يكديگر همكاري كنند. پس از موفقيت يك پروژه هسته‌اي مشترك هند و روسيه در بنگلادش، دو كشور مي‌توانند در ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي بيشتر در خارج از كشور متحد شوند. سفير هند در روسيه، اخيرا به خبرگزاري روسي ريا نووستي گفت كه هند مي‌تواند با روسيه در راه‌اندازي پروژه‌هاي جديد همكاري كند. علاوه بر اين، روسيه پيش از اين با تعدادي از كشورهاي آفريقايي و برخي از كشورهاي خاورميانه توافقاتي در اين زمينه داشته است. همكاري هند و روسيه در زمينه صنعت هوافضا دنبال مي‌شود. همكاري هند با روسيه در فضا به سال 1975 برمي‌گردد، زماني كه اتحاد جماهير شوروي سابق در پرتاب اولين ماهواره هند به نام آرياباهتا نقش مهمي داشته است. دومين ماهواره «باهاكارا» نيز توسط اتحاد جماهير شوروي در سال 1979 به فضا پرتاب شد. همكاري روسيه و هند در بخش نظامي مهم‌ترين بخش روابط است. تنها در سال گذشته ميلادي هند 14.5 ميليارد دلار سلاح و تجهيزات از جمله سيستم پدافندي اس 400 را از روسيه خريد. خريد جنگ افزارهاي روسي علي‌رغم تهديد امريكا به تحريم اقتصادي هند صورت گرفت. روسيه به هند جنگ‌افزار و فناوري توليد يا مونتاژ آنها را مي‌فروشد. هند داراي برخي محدوديت‌هاي تجاري با امريكا است. ايجاد تعرفه بر صادرات فولاد و آلومينيوم نيز نتوانسته خللي در روابط استراتژيك هند و روسيه ايجاد كند. تا زمان حال غرب مي‌تواند به تعريف از دموكراسي هندي ادامه بدهد. هندي‌ها به‌خوبي مي‌دانند در صورت محدود ساختن روابط با روسيه به جز تعارف و چند مدال افتخار بر گردن نارندرا مودي چيز ديگر نخواهند داشت. در صورتي هم كه امريكا بخواهد سالانه مبلغ ناچيز 2 يا 3 ميلياردي به هند كمك كند در مقابل خواهان فروش تجهيزات و سلاح‌هاي نظامي امريكايي به اين كشور خواهد شد. هند به خاطر جمعيت، وسعت و قدرت اقتصادي راهي جز ارتباطات بيشتر با روسيه، چين و ايران ندارد. روسيه در انتخاب دوستان استراتژيك خود آرام و عميق حركت مي‌كند. هند با سيستم اجتماعي سوسياليستي، آموزش و درمان تقريبا رايگان و البته دموكراسي مزاياي دو سيستم غربي و كمونيستي سابق را با هم دارد. سيستم‌هاي اجتماعي و سياسي تا حد زيادي تعيين‌كننده نهايي روابط كشورها با يكديگر مي‌باشند. روسيه به هند اعتماد بيشتري دارد تا ابه هم‌پيمانان ديگرش. سرعت ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي در هند يا فروش آخرين جنگ‌افزارهاي نظامي و انتقال فناوري آنها مي‌تواند تفاوت رابطه روسيه با هند را نسبت به ديگر كشورها، مثلا تركيه و ايران نشان دهد.

افول اخلاقي امريكا

شايد تلاش كرد كه با دعوت و نمايش خوان گوايدو در اين جلسه، او را به عنوان يك دستاورد سياست خارجي به ديگران نمايش دهد و مساله ونزوئلا را كه بعد از يك‌سال عملكرد ناموفق گوايدو و حاميانش در براندازي حكومت، كم‌كم رو به خاموشي مي‌رفت دوباره به صدر اخبار بازگرداند. اين رفتارها از لحاظ اخلاق سياسي و حيثيت بين‌المللي به جايگاه ايالات متحده امريكا در نظام بين‌المللي ضربه مي‌زند و به تدريج مي‌تواند از يك سو باعث بي‌اعتمادي بيشتر كشورهاي جهان به نظام سياسي امريكا و از سوي ديگر بي‌ميلي هر چه بيشتر جامعه امريكا به مشاركت در روند انتخابات و سياست شود. به‌‌رغم تمامي اختلاف‌ها در امريكا و با وجود تمام انتقادهايي كه به رفتار ترامپ وارد است، ترامپ نماينده حزبي است كه از يك امتياز ويژه در امريكا برخوردار است. بر خلاف حزب دموكرات امريكا كه مستمرا مجبور است با تكيه بر آراي خاموش و اقشار پيشرويي كه ممكن است انتظارات زيادي از آنها داشته ‌باشند، براي رسيدن به كرسي‌ها انتخابي حكومت امريكا تلاش كند، جمهوري‌خواهان يك پايگاه راي بسيار روشن و ثابت دارند كه در هر بزنگاهي و به‌رغم هر مساله‌اي مي‌توانند بر آن تكيه كنند. يك قشر از راي‌دهندگان سفيدپوست ساكن جنوب، شرق و مركز امريكا كه عميقا از ارزش‌هاي سرمايه‌داري، قدرت سخت امريكا و ملي‌گرايي افراطي دفاع مي‌كنند و عمدتا از افراد مذهبي متعصب و طرفداران درون‌گرايي و بيگانه‌هراسي تشكيل شده است، به صورت سنتي در هر شرايطي به جمهوري‌خواهان راي مي‌دهند. دموكرات‌ها بر خلاف جمهوري‌خواهان از چنين پايگاه راي مجتمع و همبسته‌اي برخوردار نيستند، چندين عامل پول، مذهب، نژاد و لابي‌ها و انديشكده‌هاي قدرتمند باعث شكلي از چسبندگي در جامعه راي‌دهندگان جمهوري‌خواه مي‌شود كه دموكرات‌ها در امريكا از آن بي‌بهره‌اند. بعيد است كه دوقطبي‌هاي سياسي، جنجال‌هاي تبليغاتي و آبروريزي‌هاي ديپلماتيك، پايگاه راي‌دهندگان ترامپ دچار تحول عمده و شديد شود. موج‌هاي سياسي اخير، به ‌ويژه استيضاح ترامپ در كنگره، چندان تاثيري بر پايگاه ثابت آراي او نخواهد گذاشت، هر چند كه ممكن است در شرايطي بتواند به جذب آراي جديد براي دموكرات‌ها كمك كند، اما باعث ريزش راي ترامپ نمي‌شود. در چنين شرايطي، ترامپ با اطمينان از پايگاه راي ثابت خودش و اميد به انتخاب مجدد به عنوان رييس‌جمهور در انتخابات آبان ماه سال آينده، غرور و تكبر بيشتري پيدا مي‌كند تا بدون توجه به انتقادها و موانع سياسي، با جديت به راه خود ادامه دهد.

قشم معجزه است

مطمئنم اگر يك ارزيابي منصفانه و علمي صورت بگيرد، به‌طور قطع طرحي مانند آنچه در قشم قرار است اجرا ‌شود متوقف خواهد شد تا غار نمكي را كه در جهان منحصربه‌فرد است نجات دهند. جزيره قشم يك معجزه است، اولين و بزرگ‌ترين جزيره خليج‌فارس است كه 8 هزار هكتار جنگل حرا دارد. در اين جزيره كوهستان‌هاي آبرفتي به رنگ قرمز هستند كه همه اينها مي‌توانند 10 برابر استخرهاي ميگو براي قشم و ساكنان قشم آورده داشته باشند. خانه‌هاي محلي قشم كه آماده پذيرايي از توريست‌ها هستند را در اروپا و امريكا هم مي‌شناسند. از همه‌جاي دنيا مي‌توانند بيايند، از غذاهاي ايراني بخورند و از صنايع دستي قشم بخرند و با همين جذب گردشگر هم كار و هم سرمايه‌اي بيشتر از پرورش ميگو براي قشمي‌ها به ارمغان بياورند. علاوه بر اين چرا بايد به جزيره قشم آسيب وارد كرد وقتي مي‌توان همين كار را بدون آسيب و در خاكي مانند بوشهر به ثمر رساند؟ براي چنين طرح‌هايي نيازي به صدمه زدن به قشم و زيبايي‌هاي طبيعي قشم نيست.

 

دربي زيبا خواهد بود

در سه ديداري كه اين فصل روي نيمكت نشسته ادامه‌دهنده سيستم سه دفاعه استراماچوني بوده است. از سوي ديگر، بعيد نيست استقلال دربي را به كام پرسپوليس و يحيي تلخ كند. استقلال اگر در اوايل بازي به گل برسد، از طريق تجمع در زمين خودي و بلاك كردن ميانه ميدان، راه را بر پرسپوليس خواهد بست. اما نبايد فراموش كرد كه فرهاد مجيدي، مهم‌ترين مهره‌اش براي پياده‌سازي تاكتيك‌هايش را در اختيار ندارد. دياباته بسيار مهم‌تر از يك فوروارد گل‌زن است. او در شكل‌گيري حملات نقش مهمي دارد و پترن ساخت حمله را با اضافه شدن به خط هافبك كامل مي‌كرد. تصورم بر اين است كه ديدار زيبايي را شاهد باشيم، چراكه هر دو مربي به تازگي عنان كار را در اختيار گرفته‌اند و در حال اثبات خود به هواداران هستند در چنين شرايطي آنها دوست ندارند به عنوان يك مربي تدافعي و محافظه‌كار شناخته شوند؛ ضمن اينكه هر دو براي دفاع از حيثيت خود به عنوان بخشي از هويت باشگاه تلاش خواهند كرد.

دولت و قيمت‌گذاري خودرو

در شرايطي كه به دليل تحريم‌ها، شركاي خارجي ما طرح‌هاي مشترك را معلق كرده‌اند و ما تلاش كرده‌ايم با استفاده از توانايي داخلي و ظرفيت‌هاي موجود صنعت را حفظ كنيم، بايد تلاش شود محدوديت‌هاي داخلي مانعي بر اين عملكرد نشود. قيمت‌گذاري براساس بازار و واقعي‌سازي نرخ‌ها لزوما به معني افزايش قيمت نخواهد بود، زيرا اگر كشش بازار وجود نداشته باشد، حتي احتمال كاهش قيمت نيز وجود دارد اما آنچه بيشترين اهميت را دارد، تلاش براي كاهش محدوديت‌ها، استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي و تلاش براي افزايش كيفيت محصولات است كه تمام اينها وابسته به نحوه قيمت‌گذاري و واقعيت‌هاي موجود در صنعت خودرو خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون