• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4584 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن

خبر

ظريف: ترامپ و اطرفيانش دست از توهم بردارند

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز سه‌شنبه با اشاره به راهپيمايي گسترده مردم ايران در سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، گفت: مردم ايران به «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا پيام دادند كه بايد از توهماتش دست بردارد. ظريف با انتشار تصاويري از حضور گسترده مردم در راهپيمايي‌‌هاي روزگذشته، در توييتر نوشت: «جمعيت عظيمي از ايرانيان به خيابان‌ها آمدند تا چهل و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب‌شان را گرامي دارند و به قهرمانان جان‌باخته خود اداي احترام كنند.» او افزود: «پيامي به ترامپ و اذنابش: زمان آن فرا رسيده كه از توهمات خود دست ‌برداريد.» وزير امور خارجه ادامه داد: «باوجود همه چالش‌ها و اختلاف‌نظرها، همه ۸۲ ميليون ايراني در دفاع از كشور و شرف خود يد واحد هستند.»

حملات انتحاري در كابل

وزارت كشور افغانستان مي‌گويد كه در نتيجه يك انفجار انتحاري در ورودي دانشگاه نظامي مارشال فهيم در حوزه پنجم امنيتي شهر كابل ۶ تن كشته و ۱۲ تن ديگر زخمي شده‌اند. به گزارش ايسنا، اين نخستين حمله انتحاري در كابل ظرف چند ماه گذشته است. شماري از افراد غيرنظامي نيز قرباني اين حمله شده‌اند. نصرت رحيمي، سخنگوي اين وزارتخانه در صفحه توييترش نوشت كه در اين انفجار 2 غيرنظامي و 4 سرباز ارتش افغانستان كشته شده‌اند. او اضافه كرد كه 5 غيرنظامي و 7 سرباز ارتش نيز جزو زخمي‌هاي اين رويداد هستند. سخنگوي وزارت كشور افغانستان تاكيد كرده كه اين ارقام ابتدايي هستند. به گزارش بي‌بي‌سي، اين رويداد حوالي ساعت 7 صبح روزگذشته به وقت محلي به وقوع پيوست.

مكافات ديوان كيفري بين‌المللي در انتظار عمر البشير

محمد حسن التعايشي، عضو شوراي حاكميتي سودان و نماينده دولت اين كشور در مذاكرات «جوبا» گفت كه طبق آخرين توافقات قرار بر اين شده تا «عمر البشير» و ديگر‌ افراد تحت تعقيب، به ديوان كيفري بين‌المللي تحويل داده شوند. به نوشته وبگاه مصري البشاير، او گفت كه در پي مذاكرات دولت سودان با ائتلاف «الجبهه الثوريه السودانيه» كه درخصوص موضوعات مختلفي از مدت‌ها پيش در جريان بود، طرفين بر تحويل «عمر البشير» و چند تن ديگر از افراد دولت سابق به ديوان بين‌المللي كيفري توافق كردند. «الجبهه الثوريه» يكي از گروه‌هاي مخالف دولت سابق «عمر البشير» است كه از احزاب و گروه‌هاي مختلف تشكيل شده و مقر اصلي آن در منطقه «دارفور» در غرب سودان است؛ منطقه‌اي كه از سال‌ ۲۰۰۳ وارد درگيري شديد با دولت وقت سودان به رياست عمر البشير شد و طي آن صدها هزار نفر از مردم دارفور كشته شدند. در پي اين درگيري‌ها بود كه ديوان بين‌المللي كيفري در سال‌هاي ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ عليه «عمر البشير» و ۵۱ نفر ديگر به اتهام ارتكاب جنايت جنگي و نسل‌كشي در دارفور، حكم توقيف صادر كرد. «عمر البشير» علاوه بر اينها با اتهامات ديگري ازجمله دريافت رشوه و همچنين كودتا عليه قانون اساسي در سال ۱۹۸۹ روبه‌رو است.

خشونت در حاشيه جلسه راي اعتماد پارلمان لبنان

همزمان با تشكيل جلسه علني سه‌شنبه مجلس ملي لبنان براي بررسي بيانيه رسمي و برنامه دولت جديد، درگيري ميان نظاميان و معترضان پيرامون ساختمان اين نهاد قانونگذاري در مركز بيروت، ۴۰ زخمي برجاي گذاشت. در اين جلسه، كابينه حسن دياب، نامزد نخست‌وزيري و برنامه دولت او مورد بررسي قرار گرفت. سازمان صليب‌سرخ لبنان اعلام كرد: مجروحان ازجمله «سليم سعاده» نماينده مجلس كه برخي جوانان معترض او را از ناحيه سر زخمي كرده بودند به بيمارستان منتقل و ۲۶۰ نفر ديگر سرپايي درمان شدند. برخي احزاب و گروه‌ها ازجمله حزب سوري قومي-اجتماعي لبنان، حمله به سعاده را محكوم كردند. مديريت امنيت داخلي لبنان هم در بيانيه‌اي در بيروت اعلام كرد كه عده‌اي از معترضان يك شعبه بانك را در خيابان المعرض در مركز بيروت آتش زدند و به فيلمبردار تلويزيون «او‌تي‌وي» لبنان تعرض كردند. تظاهركنندگان همچنين با سنگ و تخم‌مرغ به خودروي «دميانوس قطار» وزير محيط‌زيست و توسعه امور اداري حمله و به طرف نيروهاي پليس، سنگ پرتاب كردند.

دمشق: انتقام خواهيم گرفت

«فيصل مقداد»، معاون وزير خارجه سوريه به تهديدهاي رژيم صهيونيستي مبني بر افزايش حملات به خاك سوريه به بهانه حضور جمهوري اسلامي ايران، پاسخ داد. «نفتالي بنت»، وزير جنگ رژيم صهيونيستي اخيرا مدعي شده بود كه سوريه را به «ويتنام ايراني‌ها» بدل خواهد كرد و هدف اين رژيم را «خارج كردن نيروهاي ايراني از سوريه طي يك سال» عنوان كرده بود. اين درحالي است كه حضور مستشاري نظاميان جمهوري اسلامي ايران در سوريه، بنا به درخواست دولت قانوني سوريه بوده است. مقداد در حاشيه جشن پيروزي انقلاب اسلامي ايران كه در سفارت تهران در دمشق برگزار شد، به روزنامه الوطن سوريه گفت كه رژيم صهيونيستي «بايد آگاه باشد و بداند كه سوريه در برابر ظلم سكوت نخواهد كرد.» او با بيان اين مطلب، افزود: «زمان آن خواهد رسيد كه اسراييل بداند سوريه در وقت مناسب پاسخ تمامي اين تجاوزات را خواهد داد.» اين ديپلمات سوري ضمن انتقاد از تجاوزات رژيم صهيونيستي عليه ملت‌هاي فلسطين و سوريه، ادامه داد: «سوريه همان‌گونه كه همپيمانان خود را فراموش نمي‌كند، كساني را كه به آن تجاوز كرده‌اند، نيز فراموش نخواهد نكرد.اشغالگر اسراييلي در سرزمين‌هاي عربي حضور دارد. اسراييل؛ فلسطين، جولان و بخشي از جنوب لبنان را اشغال كرده و براي حمله به كشورهاي ما نياز به بهانه ندارد، زيرا ماهيت تجاوزگري، در رژيم نژادپرست صهيونيست، نهادينه است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها