• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4584 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن

خبر

ما و هابرماس

نشست ما و هابرماس به همراه معرفي كتاب مدرنيته و ديگري آن (مواجهه‌اي انتقادي با تفسير هابر ماس از مدرنيته به مثابه پروژه‌اي ناتمام)» در خانه انديشمندان علوم انساني به همت گروه فلسفه خانه انديشمندان علوم انساني در ادامه سلسله نشست‌هاي وضعيت تفكر در ايران معاصر نشست ما و هابرماس برگزار مي‌شود. در اين نشست كه به همراه معرفي كتاب مدرنيته و ديگري آن هم اختصاص خواهد داشت، حسين مصباحيان، عضو هيات علمي گروه فلسفه دانشگاه تهران و مولف اين اثر به ارايه سخن مي‌پردازد. نشست يادشده سه‌شنبه ۲۹ بهمن ماه از ساعت ۱۵ در خيابان نجات‌اللهي (ويلا)، نبش خيابان ورشو، خانه انديشمندان علوم انساني، سالن خيام برگزار مي‌شود. كتاب «مدرنيته و ديگري آن (مواجهه‌اي انتقادي با تفسير هابر ماس از مدرنيته به مثابه پروژه‌اي ناتمام)» در دفاع از ديدگاهي نوشته شده كه معتقد است سنت را اصولا نمي‌توان در مقابل مدرنيته نهاد، چراكه مدرنيته غربي خود سنتي است نو كه از تجدّدِ سنتِ كهن سر برآورده است، فرآيندي كه در بسياري از فرهنگ‌هاي غيرغربي يا اصولا آغاز نشده يا به سرانجام خود نرسيده است. از اين رو، كتاب مي‌كوشد تا «پروژه تجدّدِ سنت» و به تبع آن «تنوع مدرنيته ها» را در برابر «پروژه ناتمام مدرنيته»ي هابرماس و به تبع آن ادعاي او مبني بر همه شمولي مدرنيته تك‌صدا قرار دهد و نشان دهد كه امروزه، در وضعيت پساپست مدرن، همه شمولي دچار ترديدي جدي شده است و اين ترديد فلسفي نه تنها سوبژكتيويته به مثابه ستون فلسفي مدرنيته را دربر مي‌گيرد، بلكه حتي شامل انساني‌ترين نتايج آن هم شده است. از اين رو، ضرورت دارد كه «ديگري» مدرنيته غربي خود را از حاشيه به متن بكشاند و در جهت به رسميت شناختن خويش، پروژه تجدّدِ سنتِ خود را با رويكردي نوين از سر گيرد.

تفكر سياسي قاجار

داريوش رحمانيان به ايبنا گفت: بازنويسي و تكميل كتاب «تاريخ تفكر سياسي در دوره قاجاريه» كه پيش‌تر نوشته‌ام را در دست كار دارم تا آن را دوباره‌نويسي كنم و مطالب تكميل‌تري را در اين زمينه ارايه دهم. اين استاد تاريخ ادامه داد: اين كتاب پيش‌تر به عنوان درسنامه و از مجموعه كتاب‌هاي آموزشي دانشگاه پيام‌نور در رشته تاريخ بود و اطلاعات آن را با شتاب نوشته‌ام و اكنون مي‌خواهم بازنويسي كنم و مطالب بيشتري را به آن بيفزايم. اين كتاب گزارش كوتاه انديشه سياسي دوره قاجاريه، از آغاز تا جنبش مشروطه در ايران است و تلاش شده تا به كوتاهي و فشردگي هرچه بيشتر تحولات و نمودهاي اصلي روندها و جريان‌هاي عمده قديم و جديد انديشه و ادب سياسي آن روزگار را گزارش و واكاوي كند. لازم به ذكر است در ويرايش نخست اين كتاب به شرح تداوم و تحول دو جريان كهن و سنتي سياستنامه‌نويسي و فقه سياسي، چگونگي ورود مفاهيم و آموزه‌ها و انديشه‌هاي سياسي جديد به دايره فكر و فرهنگ و ادب ايراني، افزايش كوتاه آثار و انديشه‌هاي پاره‌اي از نوانديشان و نوگرايان و چالش سنت و تحديد در جريان جنبش مشروطه و بازتاب‌هاي آن در آثار و نوشته‌هاي موافقان و مخالفان مشروطيت پرداخته شده كه هر يك در اين كتاب فصلي را به خود اختصاص داده‌اند.

دفاعيات سقراطي

گروه فلسفه غرب موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران نشست دفاعيات سقراطي را با ارايه سيدنعمت‌الله عبدالرحيم‌زاده برگزار مي‌كند. گزنفون و افلاطون دو شاگرد سقراط هستند كه دفاعيات او را در دادگاه با فاصله‌ زماني بسيار كمي به رشته‌ تحرير درآوردند و اين دو دفاعيه تا به امروز حفظ شده است. هر دو در نگارش دفاعيه‌ خود رويكرد متفاوتي را دنبال مي‌كنند و بررسي اين دو رويكرد بخش نخست بحث را تشكيل مي‌دهد تا به اين دو مساله پاسخ داده شود: نخست اينكه چه سقراطي در اين دو دفاعيه به نمايش درآمده و دوم اينكه سقراط بنا بر دفاعيه‌ اين دو به چه نحو در دادگاه از خود دفاع كرده است. علاوه بر دفاعيات، اين دو در ديگر نوشته‌هاي خود نيز سعي دارند تا از سقراط در برابر دو اتهام مذكور در كيفرخواست دفاع كنند اما در اين نوشته‌ها نيز همان تفاوت رويكرد در آن دو دفاعيه ديده مي‌شود. بررسي اين نوشته‌ها و به‌خصوص دو محاوره‌ هم‌نوشي (يا سومپوزيون) از افلاطون و گزنفون مبناي بحث در بخش دوم است. اين نشست سه‌شنبه، ۲۹ بهمن ‌ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۶ در خيابان نوفل‌لوشاتو، خيابان شهيد آراكليان، پلاك ۴، موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران برگزار خواهد شد. شركت براي عموم افراد آزاد است.

تاريخ‌نگاري معاصر ايران با تاكيد بر دو مقاله وبر

كارگاه آموزشي «بررسي تاريخ‌نگاري معاصر ايران با تاكيد بر دو مقاله از وبر: عينيت در علوم اجتماعي و سياست اجتماعي-امكان عيني و عليت كافي در تبيين تاريخي» توسط انجمن علمي مطالعات فرهنگي دانشگاه علم و فرهنگ برگزار مي‌شود. اين دوره با ارايه سيدمهدي يوسفي روزهاي شنبه ساعت ۱۵ الي ۱۷ از ۲۶ بهمن ماه برگزار خواهد شد. براي اطلاعات بيشتر به كانال تلگرامي culturalstudiesusc مراجعه كنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها