• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4586 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۶ بهمن

انتقادهاي داخلي از رييس‌جمهور امريكا افزايش مي‌يابد

شورش دوستان سابق

دولت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا در حالي وارد سال چهارم خود شده كه تعداد زيادي از مقامات بلندپايه آن كاخ سفيد و دولت را ترك كرده‌اند. افرادي همچون ركس تيلرسون، جيمز متيس، جان كلي، هربرت مك مستر، جان كلي، جان بولتون و تعداد زيادي از افراد كه ليست بلند بالايي را تشكيل مي‌دهند. هرچند كه اكثر آنها به دليل اختلافات جدي با شخص رييس‌جمهور دونالد ترامپ از كاخ سفيد جدا شدند، اما هر يك از آنها سعي كردند پس از خروج سكوت كنند و وارد نزاع جدي با دونالد ترامپ نشوند و هر روايتي كه به شكل پراكنده مطرح مي‌شود، تماما روايت‌هاي غير رسمي و به نقل از منابع آگاهي است كه دراختيار رسانه‌هاي مختلف قرار مي‌گيرد. اما برخي ديگر همچون جان كلي، رييس سابق كاركنان كاخ سفيد و ژنرال چهارستاره ارتش امريكا كه يك‌سال پيش كاخ سفيد را ترك كرد به سنت سكوت خود پايبند نبوده و سعي كرده به شكل جسته و گريخته در محافل متعدد حاضر شود و سخنراني كند. البته جان كلي كه روزي وزير امنيت داخلي و سپس رييس كارمندان كاخ سفيد شد يك كارنامه مورد نقد را از خود به جاي گذاشته است، چراكه او فردي بود كه سياست‌ جداسازي كودكان از پدر و مادراني كه به شكل غيرقانوني وارد امريكا مي‌شدند را كليد زد. همچنين ممنوعيت سفر شهروند 6 كشور عمدتا مسلمان به امريكا نيز در دوره وزارت جان كلي رخ داد. از همين‌رو انتقادات بسيار زيادي نسبت به رويكرد او در بحث مهاجران وجود دارد، اما او از جمله معدود مقام‌هاي سياسي سابق كاخ سفيد در دوره دونالد ترامپ است كه در زمان استيضاح از حضور شاهدان در جلسه دادگاه حمايت مي‌كرد. او اخيرا در سخناني از اقدام سرهنگ الكساندر ويندمن، عضو شوراي امنيت ملي امريكا براي حضور در جايگاه شهود كميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان حمايت كرد. كلي عنوان كرد كه او حق داشته نسبت به شرايط نگران باشد و در جايگاه شهود عليه دونالد ترامپ شهادت دهد. كلي در سخنان خود از سرهنگ ويندمن حمايت كرد. در طرف ديگر دونالد ترامپ بلافاصله در پاسخ به سخنان جان كلي در توييتر نوشت كه بهتر است او دهانش را ببندد. تجربه كلي نشان مي‌دهد كه چرا بسياري از مقام‌هاي سابق تصميم مي‌گيرند كه ساكت بمانند هر چند كه بسياري از آنها به ‌شدت مخالف سياست‌هاي دونالد ترامپ هستند، ولي مي‌دانند كه شخص ترامپ و نزديكان او هيچ‌گونه انتقادي را تحمل نمي‌كنند. با اين حال كلي تصميم گرفته سكوت نكند. او از زمان خروج از كاخ سفيد در سخنراني‌هاي عمومي و مصاحبه‌هاي مطبوعاتي به شكل محدود و گاه و بي‌گاه حضور پيدا كرده است. هر چه فاصله زماني خروج از كاخ سفيد نيز بيشتر شده بي‌پرواتر از گذشته انتقادات خود را عليه ترامپ مطرح مي‌كند. كلي در دوره پرتنش استيضاح طي مصاحبه‌اي عنوان كرد كه بايد قانونگذاران صحبت شاهدان را بشنوند، موضعي كه برخلاف رويكرد تيم حقوقي ترامپ بود كه قصد داشتند به سرعت دونالد ترامپ را تبرئه كنند.

به نوشته آتلانتيك، به نظر مي‌رسد كه جان كلي قصد دارد نويسنده داستان خود باشد و نمي‌خواهد سال‌ها بعد روايت خود را ارايه كند. جان كلي در پاسخ به سوالي كه در سخنراني اخير او مطرح شده در خصوص اجراي طرح ممنوعيت ورود شهروندان مسلمان به امريكا گفت: اين اقدام را دولت ترامپ به شكل خلق‌الساعه به تصويب رساند و عنوان كرد كه هيچ‌گونه مشورتي با وزارت امنيت داخلي صورت نگرفته است، از همين‌رو در يك سردرگمي براي پياده‌سازي اين سياست قرار گرفتيم و سپس بعد از شش ماه براي تصدي پست رياست كارمندان كاخ سفيد مسووليت خود را واگذار كردم. جان كلي در بخش ديگري از سخنان خود كه در دانشگاه نيوجرسي انجام داد در خصوص طرح ترامپ براي كره شمالي نيز گفت: رييس‌جمهور ترامپ يكي از راه‌هاي موجود براي حل بحران كره شمالي را در پيش گرفت، اما كار نكرد. البته من آدم خوشبيني‌ام، اما واقعي‌گرا نيز هستم و هيچ‌گاه فكر نمي‌كردم كه كيم كاري جز بازي دادن ما انجام دهد و او اين كار را نسبتا موثر و خوب انجام داد.

اما نكته جالب توجه اين اتفاق حمايت جان بولتون مشاور امنيت ملي سابق كاخ سفيد از جان كلي بود. دو نفري كه هيچ‌گاه تصور نمي‌شد در كنار يكديگر قرار گيرند و از هم حمايت كنند. پس از حمله دونالد ترامپ به جان كلي، جان بولتون در توييتر خود از جان كلي دفاع كرد. او در توييتر خود نوشت: جان كلي مرد پر افتخاري است. او در ادامه نوشت: من و جان بعضي اوقات اختلاف‌نظر داشتيم، همان‌طور كه در سطوح ارشد دولت مرسوم است. اما او هميشه به كشور خود وفادارانه خدمت كرده است. به شكل ويژه محافظه‌كاران وظيفه دارند كه حملات بي‌اساس عليه او را رد كنند. جان كلي پيش از ورود به دولت ترامپ در اذهان امريكايي‌ها ژنرال 4ستاره ارتش محسوب مي‌شد كه در جنگ‌هاي متعدد حضور داشته و از هر دو جناح احترام بسيار زيادي نسبت به او قائل بودند؛ اما به ناگاه دونالد ترامپ همه اين موارد را ناديده گرفته است، ترامپ در توييتر خود عنوان كرد او نيز مانند بسياري از افراد ديگري كه شغل خود را از دست مي‌دهند، نمي‌تواند دهان خود را ببندد. با اين حال كلي نيز اگرچه با جان بولتون اختلافات زيادي داشته، اما ماه گذشته عنوان كرده بود كه بايد سخنان بولتون در جلسه استيضاح ترامپ در خصوص قطع شدن كمك‌هاي امريكا به اوكراين شنيده شود. او گفته بود كه اگر جان بولتون حرفي بزند آن را قبول خواهم كرد.

اولين انتقاد دادستان كل از ترامپ

ويليام بار، دادستان كل و وزير دادگستري امريكا در مصاحبه‌اي اختصاصي با شبكه خبري ABC گفت: هيچ‌گاه رييس‌جمهور از من نخواسته تا در يك پرونده جنايي دخالت يا كاري انجام دهم، اما بايد توييت در خصوص پرونده‌هاي مربوط به وزارت دادگستري را متوقف كند، چراكه اين اقدام ادامه كار در شغلي كه دارم را غيرممكن مي‌كند. اين اقدام ويليام بار را مي‌توان نخستين انتقاد او از دونالد ترامپ دانست. البته حتي طرفداران جدي ترامپ در كنگره نيز معتقدند كه ترامپ بايد توييت‌هاي خود را متوقف كند. با اين حال بار در اين مصاحبه به صراحت اعلام كرد كه فكر مي‌كنم زمان آن رسيده است كه انتشار توييت در مورد پرونده‌هاي جنايي مربوط به وزارت دادگستري را متوقف كنيم. ويليام بار در پاسخ به اين سوال كه آيا او به عواقب حرف‌هاي خود در انتقاد از رييس‌جمهور فكر كرده و نسبت به واكنش ترامپ آمادگي دارد نيز گفت: وظيفه من اداره وزارت دادگستري است و اينكه بايد بر اساس موضوعي كه فكر مي‌كنم، كار درستي است تصميم‌گيري كنم. او ادامه داد: من قرار نيست مورد هجوم كسي يا تحت تاثير فردي قرار بگيرم، حال اين تاثير‌گذاري از سوي كنگره، يك روزنامه يا حتي رييس‌جمهور باشد. بار تاكيد كرد من مي‌خواهم كاري را انجام دهم كه فكر مي‌كنم درست است و من نمي‌توانم كار خود را در شرايطي انجام دهم كه به صورت مداوم در زمينه‌اي كه به من مربوط است، اظهارنظر انجام مي‌شود.

گلايه اصلي ويليام بار به موضوع توييت دونالد ترامپ در‌خصوص پرونده راجر استون يكي از نزديكان دونالد ترامپ بود كه گفته مي‌شود درخواست 7تا9سال حبس براي او شده بود كه ترامپ را به ‌شدت ناراضي كرد از همين‌رو بار نيز نسبت به اين موضوع واكنش نشان داد. البته بسياري معتقدند دادستاني به خاطر توييت ترامپ درخواست محكوميت استون را كاهش داده كه ويليام بار آن را رد كرد.

تلاش براي بستن دستان ترامپ عليه تهران

مجلس سناي امريكا پس از آنكه از جريان استيضاح فارغ شد، قطعنامه‌اي را در دستور كار خود قرار دارد كه تيم كين سناتور دموكرات سنا از چندي پيش آن را آغاز كرده بود. اين قطعنامه كه با حمايت 8سناتور جمهوري‌خواه به تصويب رسيد، اختيارات نظامي دونالد ترامپ در اعلام جنگ عليه ايران را محدود مي‌كند. اين قطعنامه با 55 راي موافق و 45 راي مخالف به تصويب رسيد. اين در حالي بود كه دونالد ترامپ نسبت به تصويب قطعنامه هشدار داده بود. مجلس نمايندگان امريكا پس از ترور سردار سليماني نسخه‌ مشابه اين قطعنامه را در ژانويه به تصويب رساند و طبق گفته نانسي پلوسي بلافاصله پس از بازگشت نمايندگان از تعطيلات اين قطعنامه در مجلس نمايندگان به راي گذاشته شود و احتمالا نيز به تصويب خواهد رسيد. پلوسي همچنين در بيانيه‌اي گفت: تصميم سهل‌انگارانه رييس‌جمهور درخصوص تنش‌زايي با ايران بدون مشورت با كنگره، جان نظاميان، ديپلمات‌ها و ديگر امريكايي‌ها را به به خطر مي‌اندازد. با اين حال، چند هفته است كه دولت، به‌ خاطر اقداماتي كه انجام داده و نداشتن راهبرد، كه تهديداتي را براي نظاميان ما ايجاد كرده است، كنگره و مردم امريكا را در ابهام قرار داده است. بيش از ۱۰۰ نفر از نظاميان ما علايم آسيب مغزي را دارند كه نتيجه حمله انتقام‌جويانه ايران است و باز هم رييس‌جمهور آن‌ را انكار كرده و آن را «سردرد» جراحاتي «نه ‌‌چندان جدي» مي‌داند.» او در ادامه عنوان كرد: رييس‌جمهور بايد به خواست كنگره و مردم امريكا گوش فرادهد و در راستاي راهبرد تنش‌زدايي كه از جان و منافع امريكايي‌ها محافظت مي‌كند با كنگره همكاري كند. امريكا و جهان كشش جنگ را ندارند.» انتظار اوليه حاكي از آن است كه كاخ سفيد اين قطعنامه را وتو كند و براي اجرايي‌سازي آن نياز به دوسوم راي نمايندگان وجود دارد كه به نظر نمي‌رسد چنين اجماعي در كنگره امريكا وجود داشته باشد، اما به شكل نمادين هشداري براي كاخ سفيد بود كه نمي‌تواند در مورد جنگ احتمالي با ايران يك اجماع ايجاد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون