• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4588 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ بهمن

رييس‌جمهور در كنفرانس مطبوعاتي:

انتخابات را كناربگذاريم ضرركرده‌ايم

رهبري فرمودند اجازه‌نمي‌دهم دولت حتي يك ساعت زودتر به كارش پايان دهد

در مورد هواپيماي اوكرايني اشتباهي رخ داد كه غير قابل باور بود

اگر امريكا به برجام برنگردد و از تحريم‌ها دست برندارد امكان مذاكره وجود ندارد

 

چهاردهمين نشست خبري رييس‌جمهوري، بعدازظهر روز يكشنبه، در سالن شهيد بهشتي نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد؛ نشستي كه به نظر مي‌رسيد با وجود حضور حسام‌الدين آشنا، محمود واعظي، علي ربيعي و سيدعباس موسوي با حضور و همراهي اندك دولتي‌ها برگزار شد. دقايقي پس از ساعت 16 حسن روحاني در جايگاه پاسخگويي نشست و پس از طرح مقدمه‌اي كوتاه به سوالات اصحاب رسانه‌ پاسخ گفت. در اين نشست خبري كه احتمالا آخرين نشست حسن روحاني در سال 1398 خواهد بود قريب به 200 نماينده رسانه، نزديك به 100 خبرنگار از 60 رسانه خارجي و بيش از 100 خبرنگار از 70 رسانه داخلي حضور داشتند كه از ميان 20 خبرنگار- رسانه به طرح سوال از رييس‌جمهوري پرداختند. با اين حال به نظر نمي‌رسيد كه پاسخگويي به 20 پرسش در مدت زماني حدود 120 دقيقه همه رسانه‌ها را راضي كرده‌باشد؛ چه آنكه خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در دقايق پاياني نشست نسبت به اين موضوع اعتراض كرد. با اين حال شايد پيش از اين اعتراضِ يك باره در ميانه نشست چنين احتمالي وجود داشت، چرا كه ساعاتي پيش از برگزاري نشست باشگاه خبرنگاران جوان با نگارش گزارشي زير عنوان «رساندن سوال جمهور به گوش رييس، مطالبه‌اي كه همچنان دغدغه اصلي باشگاه خبرنگاران است»، اعتراض كرد كه «انتظار مي‌رود رويه غلط ۶ سال قبل، دستكم اين‌بار از سوي مسوولان نهاد رياست‌جمهوري مانع طرح مساله نشود...» اين در حالي است كه باشگاه خبرنگاران از رسانه‌هاي اقماري صداوسيما به حساب مي‌آيد و اساسا از سوي معاونت سيما اين سازمان پايه‌گذاري شده است و خبرنگاران بخش‌هاي مختلف سازمان صداوسيما نه تنها در نشست خبري رييس‌جمهوري بلكه در همه نشست‌ها و برنامه‌هاي خبري نمايندگان متعددي دارند كه پرسش‌هاي‌شان را مطرح كند.

روايت سال پرماجراي 98

فارغ از حاشيه‌هاي نشست خبري حسن روحاني، متن آن، سال پرماجراي 98 براي مردم به روايت رييس‌جمهوري بود. سالي كه با شديد‌ترين حادثه طبيعي و جاري شدن سيل در 25 استان آغاز شد، با مصايب ارزي و اقتصادي و بحران در ديپلماسي ادامه داشت، به اصلاح نرخ بنزين و اعتراضاتي كه هنوز تعداد كشته‌شدگان آن مشخص نيست، رسيد، هنوز زماني نگذشته شهادت فرمانده سپاه قدس همه معادلات را دستخوش تغييراتي كرد، انتقام سخت با انهدام يك هواپيماي مسافربري همراه شد و قرار است با برگزاري انتخاباتي به پايان برسد كه درباره تاييد صلاحيت‌هايش حرف و حديث بسيار است. شايد به همين دليل و سرعت بي‌سابقه حوادث و تحولات بود كه با وجود برگزاري يك نشست خبري در مهر گذشته، با گذشت حدود 4 ماه، سوالات از رييس‌جمهوري بي‌پايان بود.

اينكه قرار است چه فرجامي در انتظار برجام، سياست خارجي و اقتصاد گره خورده به نظام بين‌الملل بيايد؟ اينكه چرا رييس دولت به اعتراض مردم لبخند زد و گفت روز جمعه از گراني بنزين خبردار شده است؟ اينكه در جريان اين اعتراض‌ها چه تعداد كشته شده‌اند كه هنوز و همچنان هيچ نهادي مسووليت ارايه آمار را برعهده نمي‌گيرد؟ اينكه چرا يك خطاي انساني عجيب در مورد انهدام يك هواپيماي مسافربري اوكرايني رخ داد و آسمان كشور در شرايط نيمه‌جنگي كلير نشده است؟ اينكه چرا انتخابات مجلس شايد به انتخاباتي كم رقابت بدل شد. ميانه همه اين بحران‌ها و ابربحران‌هايي كه دولت با آن دست به گريبان است طرح اين پرسش مهم كه آيا حسن روحاني استعفا داده يا به استعفا فكر مي‌كند؟

پاسخ در حد مقدورات

«هر وقت مردم ديدند كه من در سخنراني به يك مساله مهم اشاره كردم، پيشاپيش بدانند كه من اقداماتي را كه لازم بوده انجام داده‌ام و به ثمر نرسيده است.» اين بخش مهم و شايد مغفول‌مانده سخنان رييس‌جمهوري در نشست خبري بود چرا كه حسن روحاني در اين نشست كه اتفاقا برخلاف نشست پيشين، سوالات مهمي در آن طرح شد نيز از همين الگو پيروي كرد. حسن روحاني در پاسخ به همه ابهامات كه دستكم 40 روز پس از انهدام هواپيما و بيش از 90 روز پس از اعتراضات آبان، چندين ماه پس از فشارهاي سياست‌خارجي و 4 روز مانده به انتخابات كم‌رقابت مجلس وجود داشته و دارد، پاسخ‌هايي داد در حد مقدورات؛ پاسخ‌هايي كه هم اندكي از ميزان ابهامات بكاهد و هم بلافاصله از سوي نهادهاي قدرتمندي كه هركدام دستي در يكي از اين سوالات و ابهامات دارند، مورد هجمه و حمله قرار نگيرد. از همين روي در اين فرآيند، در عين اينكه ابهام اصلي را مرتفع نكرد، در لفافه و با لبخندهاي مخصوص به خود پاسخ داد. حسن روحاني هم به سبك باقي دولتي‌ها آمار و تفكيكي از كشته‌شدگان اعتراض آبان ارايه نكرد و تنها تاكيد كرد كه آمار در اختيار پزشكي قانوني است. او در مورد انهدام هواپيماي اوكرايني از خطاي انساني عجيبي گفت كه در 41 سال سابقه نداشته و روند رسيدن به اطمينان از اين خطا را روايت كرد كه البته در تمام طول روايت باز هم نگفت كه چرا اين فرآيند 3 روز به طول انجاميده و دولت از آن بي‌خبر بوده است. رييس‌جمهوري همچنين روايتي هم از دوبار طرح موضوع استعفا از سمت رياست‌جمهوري داشت و اطمينان داد در 2 سال آينده كه قطعا فشارها بر دولت تحت امرش افزايش مي‌يابد، به فكر استعفا نيست. رييس‌جمهوري البته از تلاش براي برگزاري يك انتخابات رقابتي و رايزني با نهادهاي نظارتي نيز گفت. انتخابي كه به زعم روحاني از ميان 3 گزينه انتخاب مطلوب، محدود و بدون انتخاب؛ انتخاب محدود را به دليل نبود انتخاب مطلوب كنار نگذارند. شايد اميدوارانه‌ترين بخش سخنان روحاني همين بود كه دولت توانسته 70 حوزه بدون رقابت را به 44 حوزه تقليل دهد و اين به زعم رييس‌جمهوري يعني نبايد انتخابات را كنار گذاشت و با صندوق قهر كرد.

شبكه خبر: تلاش دولت و دستگاه ديپلماسي براي تحقق طرح صلح هرمز به كجا رسيد؟

در اين منطقه صلح، و ثبات، بدون مشاركت ايران و حضور ايران امكان ناپذير است. ... به‌طور رسمي براي سران كشورهاي منطقه اين طرح را ارسال كردم و از همه آنان خواستم در اين طرح مشاركت كنند. برخي كشورهاي منطقه به خوبي استقبال كردند برخي تاكنون پاسخ صريحي نداده‌اند. اما همچنان معتقديم راه‌حل صلح و امنيت منطقه، استقرار‌بخشي آن توسط كشورهاي منطقه است و همگان با تلاش خود بايد اين هدف را محقق كنند. اگر بخواهيم همه كشورهاي منطقه از ثمرات امنيت برخوردار نباشيم اين صلح برپا نخواهد‌ ماند. همچنان بر طرح صلح هرمز و اميد اصرار مي‌ورزيم.

روزنامه اطلاعات: تلاش‌ها براي ايجاد گشايش در برجام به كجا رسيد؟ آيا قبل از انتخابات امريكا امكان دستيابي به يك توافق يا گشايش وجود دارد يا خير؟

براي ما فرقي نمي‌كند چه حزبي در امريكا حاكم باشد. آنچه براي ما مهم است منافع ملي ما است. ...امريكا تصور مي‌كرد با اعمال تحريم حداكثري ظرف چند ماه مثلا ۳ تا ۴ ماه ايران نمي‌تواند مقاومت كند و تسليم مي‌شود و آن وقت بسته خود را روي ميز مذاكره مي‌گذارند و به تعبير آنان ايران مجبور است بسته را بپذيرد. با كمي سختي از اين شرايط عبور كرديم بنابراين اينكه دولت بعدي [امريكا] چه كسي تشكيل مي‌شود، مهم نيست؛ طرح و حرف ما هميشه يكي بود و آن حرف اين بود كه گفتيم اگر امريكا به برجام برگردد و از تحريم‌ها دست بردارد مي‌تواند در قالب ۵ به اضافه ۱ مذاكره كند در غير اين صورت امكان مذاكره وجود ندارد.

تسنيم: با وجود اينكه شما خود از طريق همين فرآيند موجود در انتخابات شركت كرديد و رييس‌جمهوري شديد چرا در سخنراني‌هاي اخير تاكيد داشتيد كه انتخابات آزاد برگزار نمي‌شود؟ آيا ليست ياران روحاني منتسب به شما است؟

از ابتدا نگران بودم كه شرايط به گونه‌اي باشد كه رقابت خوبي صورت نگيرد و وقتي رقابت نيست ممكن است انتخابات سالم و درست باشد، اما حضور مردم كم مي‌شود در حالي كه در رقابت حضور مردم بيشتر مي‌شود. در گزارشي كه وزارت كشور به من داده بود و در دولت مطرح كرد، گفتند كه در ۷۰ حوزه، انتخابات غيررقابتي است و اين من را نگران كرد و همه تلاش من اين بود كه كاري كنيم كه رقابت بيشتر شود و حتي‌الامكان افرادي كه امكان تاييد آنها طبق قانون وجود دارد، تاييد شوند و به صحنه بيايند تا اينكه انتخابات پرشور شود. امروز از وزارت كشور در مورد ۷۰ حوزه‌اي كه گفته مي‌شد رقابتي نيست، پرسيدم كه طبق آخرين گزارش فقط ۴۴ حوزه رقابتي نيست. ... دولت در انتخابات هيچ دخالتي ندارد و هيچ ليستي به نام ليست دولت و روحاني نداريم.

ايسنا: آيا اخباري كه در مورد استعفاي رييس‌جمهوري شنيده مي‌شود، واقعيت دارد و شما خسته‌ شده و مي‌خواهيد استعفا دهيد؟

چه كساني مي‌گويند كه مي‌خواهم استعفا دهم؛ استعفا به نظر من خيلي معنا ندارد. ما از آغاز انتخابات به مردم وعده و قول داديم و پاي وعده و قول خود تا پايان دولت و ساعت آخر كار دولت خواهيم بود. ... هيچ‌وقت در ذهنم مساله استعفا مطرح نبوده است و حالا كه مطرح كرديد، مي‌گويم كه در ماه‌هاي اوليه كه انتخابات برگزارشد، مساله‌اي در ذهن من بود و به همين دليل خدمت رهبري مطرح كردم. هنوز مراسم تحليف و تنفيذ انجام نشده بود، گفتم اين دولت آمده است و مي‌خواهد كار كند، اگر شما به هر دليلي فكر مي‌كنيد دولت و فرد ديگري بهتر مي‌تواند خدمت كند؛ آماده‌ام كه به راحتي كنار بروم؛ ايشان به‌شدت اين را رد كردند و گفتند كه دلم مي‌خواهد تا روز و ساعت آخر به خدمت خود ادامه دهيد. يك‌بار ديگر در سال ۹۷ اين موضوع را خدمت رهبر مطرح كردم و ايشان گفتند من حتي اجازه نمي‌دهم دولت يك ساعت زودتر- بحث ماه و هفته نيست- مسووليت خود را ترك كند.

شبكه تلويزيوني يمني: وزير امور خارجه در حاشيه كنفرانس مونيخ اذعان كرد كه پيام‌هايي از سوي عربستان به ايران ارسال شده، مضمون اين پيام‌ها چه بوده است؟آيا توقف تجاوز عليه يمن در از سرگيري روابط دوجانبه بين رياض و تهران تاثيرگذار خواهد بود؟

همواره دولت‌هايي بودند كه پيام‌هايي را براي ما مي‌آوردند. در ابتدا نخست‌وزير سابق پاكستان براي اين موضوع به ايران آمد و بعد هم كشورهاي ديگر به ايران آمدند. همين اواخر نيز دولت پاكستان در اين زمينه فعال بود. همچنين دولت عراق نيز در اين زمينه فعال بوده است. دولت‌هاي ديگري نيز در اين زمينه فعال بودند، دولت‌هاي اروپايي نيز پيام‌هايي را براي ما آوردند. همواره پاسخ ما اين بوده كه ما مشكل پيچيده و غيرقابل حل با عربستان نداريم و هر زماني كه عربستان آماده باشد، مسائلي كه ميان دو كشور است، قابل گفت‌وگو است. ... اگر عربستان دست از تجاوز در يمن بردارد، شرايط براي گفت‌وگو و مصالحه بسيار آماده‌تر خواهد بود و يكي از مسائل بسيار مهم مساله يمن است.

فارس: اينكه شما از انتصابات به جاي انتخابات مي‌گوييد از سوي رييس‌جمهوري مسموع و پذيرفته شده‌ و آيا در مشاركت تاثير نمي‌گذارد؟

هيچ موقع، انتخابات را زير سئوال نبرده‌ام و نخواهم برد. همه حرف من از روز اول كه ممكن است برخي برداشت‌شان از صحبت‌هاي من دقيق نباشد، اين است كه نگذاريم يك وقتي انتخابات تبديل به انتصابات شود نه اين الان انتصابات است و انتخابات نيست. اگر انتخابات نيست پس چرا من، خودم اين همه اصرار مي‌كنم كه شركت كنيد و بيايد حضور پيدا كنيد. چرا من اين همه خواهش مي‌كنم از نظارت، از شوراي محترم نگهبان كه يك مقدار سخت‌گيري را كمتر كنيد تا بيشتر بيايند و رقابت بهتر شود. اگر انتصابات بود كه اين همه اصرار و التماس نياز نبود. حتما امروز ما انتخابات داريم و حتما همه مردم بايد تلاش كنند. ممكن است ما از فرآيندها به‌طور كامل راضي نباشيم و اشكالي ندارد كه انتقاد داشته باشيم اما نبايد انتخابات را ترك كنيم، قهر كنيم و كنار برويم. من افتخار مي‌كنم كه در سال ۹۲ و ۹۶ با انتخاب مردم روي كار آمدم و اگر انتخابات نبود حتما من و مجلس مشروعيت نداشتيم.

ايلنا: چه جرياني در كشور تلاش مي‌كند كه برجام به سرانجام نرسد، حوادث آبان‌‌ماه رقم بخورد، اطلاع‌رساني اشتباه در مورد هواپيماي اوكرايني و... در نهايت شكاف حاكميتي را به مردم القا كند؟

بايد تلاش كنيم اعتماد را به مردم برگردانيم. در آبان، غروب جمعه علامت غلطي داده شد يعني صبح جمعه كه بنزين با نرخ جديد به مردم اعلام شد و مردم خريد و فروش را انجام مي‌دادند تا غروب جمعه مشكلي در كشور نداشتيم. غروب جمعه، حركت‌هايي در فضاي مجازي شروع شد و علامت آن اين بود كه در زمينه افزايش قيمت بنزين، توافق همگاني نيست. موضوع گراني بنزين را اختلافي اعلام و يك شكاف حاكميتي را به نادرست القا كردند. موضوع تغيير قيمت حامل‌هاي انرژي فقط تصميم دولت نبود، اين تصميم نظام بود و در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي با حضور سه قوه به اتفاق آرا تصويب شده و رهبري آن را تاييد كرده بود...

[در مورد انهدام هواپيماي اوكرايني] يك اشتباه موردي رخ داد و اينقدر اين اشتباه عجيب و غريب و غيرقابل باور بود و اگر كسي به من مي‌گفت اين حادثه اتفاق افتاده باور نمي‌كردم و همين الان هم باور آن براي من سخت است. من هفت سال مسوول پدافند هوايي كشور بودم. از اول تاريخ ايران تاكنون چنين حادثه‌اي كه هواپيمايي در پايتخت كشور و در كنار فرودگاه بين‌المللي با چنين خطايي ساقط شود، رخ نداده بود. همه متعجب بودند و تا بازرسي كردند و به نتيجه برسند بايد يك مقام مسوولي به ما اطلاع مي‌داد كه اين اشتباه رخ داده، مخصوصا از پنجشنبه ما يك تخمين‌هايي در ذهن داشتيم اما در عين حال مقام مسوول بايد به ما مي‌گفت و يك كمي طول كشيد. مي‌توانست فرآيند تسريع شود و به جاي صبح شنبه، غروب پنج‌شنبه اعلام شود. اشكال ما در اين است كه بعد از انتخابات هم، رقابت را ادامه مي‌دهيم و مي‌خواهيم به مردم بگوييم كه شما اشتباه كرديد.

خبرنگار آزاد امريكايي: ايالات متحده از تغيير رژيم در ايران صحبت مي‌كند، نظر شما در مورد تغيير رژيم امريكا چيست؟

آنچه براي ما مهم است اين است كه مسوولان امريكا و كاخ سفيد تغيير فكر بدهند و آنچه به نفع مردم امريكا و ملت‌هاي منطقه است انتخاب كنند، حالا هر فرد يا حزبي كه باشد، من نسبت به حزب يا فرد خاصي نظري ندارم. امريكا بايد يكجانبه‌گرايي را فراموش كند.

برنا: چرا در مورد ساقط شدن هواپيماي اوكرايني زودتر اطلاع‌رساني نشد؟ چرا در زمان اقدام موشكي به عين‌الاسد آسمان ايران را كلير نكرديد؟

حادثه هواپيماي اوكرايني صبح چهارشنبه اتفاق افتاد. آن زمان ما در دولت بوديم. آنچه در دولت و از سوي وزير راه مطرح شد اين بود كه اين يك سانحه بود. بعدازظهر آن روز شوراي عالي امنيت ملي جلسه داشت كه موضوع اصلي حمله به عين‌الاسد و واكنش‌ها به آن بود ولي در حاشيه آن ما اين موضوع را نيز بررسي كرديم. تا ساعت پنج و نيم جلسه طول كشيد. در آنجا موضوع هواپيما بحث اصلي نبود. آن شب من با رييس‌جمهوري اوكراين صحبت كردم. اشاراتي به موضوع خطا داشت، شب با وزير راه صحبت كردم او باز هم مي‌گفت كه سانحه بوده است چون پدافند هوايي كشور مي‌گفت شليكي از سوي ايران صورت نگرفته است. پنجشنبه شبهات بيشتر شد و با ستاد كل نيروهاي مسلح صحبت كردم. اين احتمال قوي بود كه خطايي در پدافند صورت گرفته است. به آنان گفتم اگر به اين نتيجه رسيديد، اعلام رسمي كنيد. گفتند نه ما شبهاتي داريم كه بايد در دبيرخانه شوراي امنيت بررسي كنيم. قبل از ظهر جمعه در شوراي عالي امنيت ملي جلسه داشتند و بعدازظهر گفتند كه خطاي انساني صورت گرفته است. به آنان گفتم اگر اينچنين است اين موضوع را اعلام كنيد كه گفتند ما در حال نوشتن بيانيه هستيم. ساعت ۵ عصر جمعه رييس ستاد كل نيروهاي مسلح به من اعلام كرد كه به‌طور قطعي خطايي انجام شده است. گفتند كه جلسه شوراي عالي امنيت تشكيل شود كه ما جمعه شب جلسه تشكيل داديم. بيانيه ستاد كل را آماده كرده بودند و قرار شد كه مسووليت را بپذيرند. من اصرار داشتم كه همان شب اعلام شود. تعجب كردم كه چرا صبح اعلام شد. مي‌شد چند ساعتي زودتر اين خبر را اعلام كرد ولي به‌طور طبيعي اين خبر آن قدر عجيب و غريب بود كه آدم باورش نمي‌شد. در دو شرايط بايد آسمان بسته شود كه اين مساله را دو نهاد هواشناسي و نيروهاي مسلح اعلام مي‌كنند.

نيويوركر: چند نفر در جريان اعتراض‌هاي آبان‌ماه كشته شدند؟

در اين حادثه رسانه‌هاي خارجي اغراق و مبالغه عجيب و غريبي كردند و عددهاي عجيب و غريبي اعلام كردند. اين اعداد كاملا نادرست است. آمار كشته‌شدگان در اختيار پزشكي قانوني كشور است.

ايرنا: سرنوشت لوايح FATF چگونه خواهد بود؟

چيز ديگري اخيرا مرسوم شده است كه قديم اين روند كمتر بود و آن اين بود كه گروهي در مجمع به عنوان ناظر يا هيات نظارت يا هيات عالي نظارت بگويند لايحه‌اي كه دولت فرستاده يا حتي مجلس تصويب كرده است با مصوبات مجمع يعني با سياست‌هاي كلي كه مجمع تصويب كرده نمي‌خواند. اين روند در قانون‌گذاري خيلي سابقه طولاني ندارد. در اين زمينه مكاتبه كرديم، نامه نوشتيم، حضورا چند بار خدمت رهبر معظم انقلاب صحبت كردم، ايشان صريحا به من فرمودند نسبت به لوايح دولت نظر مخالفي ندارم و بنابراين لوايحي كه دولت تهيه كرده رهبري با آن مخالف نبوده و گفته من نظر مخالف ندارم. ولي در مجمع در اين پيچ و خم گرفتار شده است. همه تلاش‌مان را انجام مي‌دهيم كه ما به ليست سياه برنگرديم. البته در شرايط امروز ما روابط بانكي آنچناني با دنيا نداريم كه بگوييم مشكلي براي ما پيش مي‌آيد اما براي آينده بسيار مهم است.

الجزيره: با فعال شدن مكانيسم ماشه احتمال رفتن پرونده ايران به شوراي امنيت وجود دارد؟

سه كشور اروپايي بر مبناي بند ۳۶ برجام به دنبال روند ماشه رفتند. بعد ما استدلال كرديم روندي كه شما انتخاب كرديد با بند ۳۶ در برجام نمي‌خواند. به آقاي بورل گفتم ماده ۳۶ به روشني مي‌گويد كه‌ 1+5 بايد اين اقدامات را انجام بدهد. بنابراين شما اول بايد برويد امريكا را به برجام برگردانيد تا 1+5 مجددا تشكيل شود و بعد ببينيم كه بايد چه كرد. بنابراين فعلا نه مكانيسم ماشه‌اي در كار نخواهد بود، نه در هفته‌هاي آينده حتي ماه‌هاي آينده هم خبري نخواهد بود.

مهر: چه زماني صداي اعتراض مردم را مي‌شنويد؟ چرا در واكنش به اعتراضات لبخند زديد؟

نمي‌دانم اشكال شما به روند كار دولت بود يا لبخند بنده. اينكه شما مي‌گوييد دولت امروز اعتراض مردم را گوش نمي‌كند بايد بگويم چرا ما گوش نمي‌كنيم حتما گوش مي‌كنيم؛ اگر گوش نكنيم گوش ما حتما ايراد دارد. كشور مال مردم است آنها ولي‌نعمت ما هستند و مشروعيت ما از مردم است. دولت امروز يك ريال از پول بنزين را براي مخارج دولت استفاده نمي‌كند. كل اضافه درآمد بنزين به ۶۰ ميليون مردمي كه اعلام شد، داده مي‌شود.

فونيكس چين: روابط ايران و چين چگونه پيش خواهد رفت؟

رابطه ما با چين همواره خوب بوده و در اين شرايط تحريم و فشار سخت كه بر مردم ايران وارد شده، دولت چين روابط دوستانه خود را حفظ كرده است.

صداوسيما: نظر شما در مورد اظهارات برايان هوك مبني بر فرمايشي بودن انتخابات چيست؟

اين حرف نادرست و غلطي است. شايد ما تنها كشوري هستيم كه بعد از انقلاب با فاصله بسيار كوتاهي مردم را به پاي صندوق انتخابات دعوت كرديم.

خبرگزاري تركيه: آيا مذاكرات سوچي ادامه خواهد داشت؟

ما توافق سوچي و روند سوچي را نبايد كنار بگذاريم و من خيلي دلم مي‌خواهد كه دولت تركيه به همان توافقاتي كه با هم داشتيم، احترام بگذارد.

سازندگي: شما به عنوان مجري قانون اساسي براي تغيير رويكرد شوراي نگهبان در جريان بررسي صلاحيت‌ها چه كرديد؟

با هر كسي كه لازم بوده صحبت كنم و با هر جا كه لازم بوده كه بنويسم من نوشته‌ام و پيام فرستاده‌ام و صحبت كرده‌ام. وقتي ديدم كه به نتيجه نرسيدم ناچارم بيايم و به مردم بگويم كه من چنين نقدي را دارم و اگر نگويم به مردم خيانت كردم و من حاضر نيستم به ملت خودم خيانت كنم. اينكه من در هر جايي كه صحبت مي‌كنم سوابق قبلي را هم بگويم و مثلا بگويم كه به چه كسي نامه نوشتم، كجا صحبت كردم، در چه جلسه‌اي بحث كردم، مثلا در شوراي عالي امنيت ملي چقدر بحث كرديم بعد شوراي عالي امنيت ملي يك نماينده را نزد شوراي نگهبان فرستاد و من همه اينها را يكي يكي توضيح بدهم و بگويم كه چه زماني به شوراي نگهبان نامه نوشتم آنها چه زماني به من جواب دادند. همه اينها اقدامات معمولي من است.

اي‌بي‌سي‌نيوز: محتواي مذاكرات دوجانبه اخير ايران و امارات چه بوده است؟

هيچ‌ وقت مذاكرات ما با امارات قطع نبوده رده‌هاي آن فرق كرده است. اميدواريم كه اين مذاكرات به نتيجه ثبات و صلح و حسن همجواري بين ايران و همسايگانش بينجامد.

فرانس 24: آيا به ايران بدون تحريم بعد از 1400 اميدواريد؟

حتما نااميد نيستم به هر حال كار سختي است. من كاري ندارم به اينكه چه جناحي در مجلس سركار مي‌آيد اصولگرا است، اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا است يا چيزي بينابين اينها هست. توقع من اين است اينكه دولت با مجلس در مصالح ملي و منافع ملي بتوانيم با هم كار كنيم لوايح مهمي به همين مجلس فرستاديم.

خراسان: براي كنترل نقدينگي در كشور چه كرديد؟

بايد نقدينگي را كنترل كنيم نقدينگي را بدهي دولت يا بانك‌ها درست مي‌كنند و اضافه برداشت مي‌كنند اين موضوع تبديل به نقدينگي مي‌شود اما مقدار نقدينگي طبيعي است وقتي يك ثروتي داريد سال آينده ۲۲ درصد بيشتر مي‌شود، هيچ‌وقت نيست كه نقدينگي بالا نرود تا ۲۵ درصد هم طبيعي است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون