• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4588 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ بهمن

حمله هوايي به يمن بيش از 30 كشته برجاي گذاشت

جنايت جديد سعودي‌ها

مقام‌هاي سازمان ملل متحد روز گذشته اعلام كردند در يك حمله هوايي ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي به يمن 30 غيرنظامي جان خود را از دست دادند. انصارالله يمن اعلام كرده، عربستان سعودي پس از آنكه هواپيمايش توسط نيروهاي يمني سرنگون شده، دست به حمله تلافي‌جويانه زده است. رييس امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اين حمله عربستان سعودي به غيرنظاميان را شوك‌آور توصيف كرده است.

روز جمعه نيروهاي انصارالله يمن اعلام كردند كه توانستند يكي از جنگنده‌هاي ائتلاف به رهبري سعودي در استان جوف واقع در شمال شرق يمن را سرنگون كنند و پس از آن عربستان با حملات تلافي‌جويانه سعي كرده به اين اقدام پاسخ دهد. خبرگزاري دولتي عربستان سعودي به نقل از سرهنگ تركي مالكي، سخنگوي ائتلاف گزارش داد كه در حال تحقيق درباره اين حمله همچنين بررسي خسارت ناشي از سقوط جنگنده تورنادو در اواخر روز جمعه هستيم. گفته مي‌شود، هواپيماي سرنگون شده از جمله هواپيماهاي پشتيبان ائتلاف در نبرد بوده است.

مالكي مدعي است، دو خدمه و خلبان تورنادو قبل از سقوط به صورت ايمن از هواپيما خارج شدند و حوثي‌ها به روي آنها آتش گشودند. او به خبرگزاري عربستان گفته است كه حوثي‌ها مسوول زندگي و امنيت خلبانان بودند. با اين حال مالكي جزييات بيشتري در اين زمينه ارايه نداده است.

ليز گرناد، هماهنگ‌كننده در امور بشردوستانه سازمان ملل در بحث يمن گفت: اين حملات به ‌شدت هولناك بود و گفته مي‌شود حداقل 31 غيرنظامي جان خود را از دست دادند و 12 نفر ديگر زخمي شدند. او گفت: طي سال‌هاي اخير بسياري از غيرنظاميان يمني توسط نيروهاي ائتلاف كشته شدند و اين يك فاجعه است و خلاف موازين بين‌المللي به شمار مي‌آيد. او ادامه داد: 5 سال از اين درگيري‌ها مي‌گذرد و هنوز طرف‌هاي درگير نتوانستند به راه‌حلي براي پايان دادن به اين بحران دست پيدا كنند. او عنوان كرد كه بسياري از زخمي‌هاي مربوط به اين حمله به بيمارستان‌هاي جوف و صنعا، پايتخت يمن منتقل شده‌اند.

سخنگوي وزارت بهداشت دولت يمن اعلام كرد: در حمله هوايي عربستان سعودي حداقل 32 نفر از جمله زنان و كودكان جان خود را از دست دادند. انصارالله تصاويري را پس از حمله ائتلاف سعودي منتشر كرد كه نشان مي‌داد، ساختمان‌ها و وسايل نقليه در منطقه به‌ شدت ويران شده و اجساد قربانيان به شكل فاجعه‌بار هر كدام در يك طرف افتاده بود.

آنها همچنين فيلم‌هايي را منتشر كردند كه نشان مي‌داد، هواپيماي سعودي در چه منطقه‌اي سقوط كرده است.

به گزارش رويترز، گروه بشردوستانه «از كودكان محافظت كنيد» حمله هوايي عربستان را محكوم كرد و گفت: اين نشان داد كه درگيري در يمن هنوز ادامه دارد و روند آن نيز كند نشده است. مدير بخش يمن اين خيريه گفت: حمله اخير سعودي‌ها بايد به‌ طور مستقل و فوري مورد بررسي قرار گيرد و عاملان آن نيز پاسخ اين جنايت را بدهند. او خواستار توقف فروش اسلحه به طرف‌هاي متخاصم درگير در يمن شد. او تاكيد كرد: كساني كه همچنان به طرف‌هاي متخاصم اسلحه مي‌فروشند بايد بدانند كه با تهيه اسلحه براي اين جنگ، آنها در ساختن اقدامات قساوت‌باري مثل امروز نقش ايفا مي‌كنند. عربستان سعودي و امارات متحده عربي، ستون‌هاي اصلي ائتلاف مورد حمايت امريكا در جنگ با يمن است. اين دو كشور سالانه ميلياردها دلار را صرف خريد سلاح‌هاي غربي به وي‍ژه امريكا مي‌كنند.

درگيري‌هاي يمن در استان‌هاي مارب، جوف و صنعا كماكان ادامه دارد. سقوط هواپيما و حملات هوايي در اين مناطق صورت گرفته است. بر اساس اعلام سازمان ملل متحد صدها نفر طي چند روز گذشته در درگيري‌هاي اخير جان خود را از دست دادند و حدود 4700 خانواده در اين منطقه مجبور به فرار شدند.

بحران در يمن با استعفاي منصور هادي از سمت رياست‌جمهوري و فرار او به عدن آغاز شد و كشور به دو نيم تقسيم شد. انصارالله و نيروهاي مردمي يمن نيمه شمالي را كنترل مي‌كنند و نيروهاي وابسته به دولت مستعفي با حمايت عربستان و امارات سعي كردند، كنترل بر جنوب را حفظ كنند. ائتلاف به رهبري سعودي از مارس سال 2015 وارد بحران يمن شد و حملات گسترده‌اي عليه مردم يمن آغاز كرد به اين تصور كه طي چند روز يا چند هفته همه‌ چيز به پايان مي‌رسد. اما حالا 5 سال از اين بحران مي‌گذرد و هنوز هيچ چشم‌انداز روشني براي پايان اين بحران نيست.

حملات هوايي به رهبري عربستان طي اين سال‌ها به ‌طور گسترده‌اي غيرنظاميان اين كشور را هدف قرار داد. مدارس و حتي عروسي‌ها نيز نسبت به اين حملات در امان نبودند و در اين سال‌ها مردم بي‌گناه بسيار زيادي جان خود را از دست دادند. با اين حال نيروهاي مردمي يمن با گسترش توانمندي دفاعي خود رفته رفته پاسخ‌هاي جدي‌تري به عربستان سعودي دادند. از جمله آن مي‌توان به حمله هواپيماهاي بدون سرنشين يمني به تاسيسات آرامكوي عربستان اشاره كرد.برخي گمانه‌زني‌ها حاكي از آن است كه طي 5 سال گذشته بيش از 100هزار نفر از جمله نظاميان و غيرنظاميان جان خود را از دست دادند. اين جنگ همچنين بدترين بحران بشردوستانه جهان را ايجاد كرد و ميليون‌ها نفر از كمبود مواد غذايي و پزشكي رنج مي‌برند. بسياري از مردم با وبا دست و پنجه نرم و شرايط بسيار سختي را سپري مي‌كنند و نيازمند كمك‌هاي فوري بشردوستانه هستند.


تاكيد بر گفت‌ و گو در يمن

فيصل بن فرحان، وزيرخارجه عربستان روز گذشته گفت كه رياض با وجود تشديد تنش‌ها در يمن اما به گفت‌وگو و تلاش براي آنچه به مصلحت يمني‌هاست، ادامه مي‌دهد. به گزارش فارس و به نقل از الجزيره، بن فرحان گفت كه «توپ اكنون در زمين حوثي‌هاست و آنها بايد تصميم بگيرند كه صلح را مي‌خواهند يا سيطره به زور را».اين وزير سعودي مدعي شد كه عربستان فعاليت‌هاي نظامي خود در يمن را تا ۹۸ درصد كاهش داده و بقيه مسائل به ديگر طرف‌ها بستگي دارد تا به توافقي دست يابند.در همين ارتباط «محمد البخيتي» عضو دفتر سياسي جنبش انصارالله يمن در مصاحبه با شبكه الجزيره گفت كه ائتلاف عربي به رهبري عربستان سعودي تنها زبان زور را مي‌فهمد و زور تنها راه وادار كردن اين ائتلاف به پذيرش صلح است. البخيتي افزود كه تحولات ميداني نه تنها خبر از آرام‌سازي نمي‌دهد بلكه نشان‌دهنده تشديد تنش‌هاست و شايد آخرين نشانه نيز سرنگوني هواپيماي «تورنادو» در منطقه الجوف واقع در شرق يمن است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون