• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4589 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۹ بهمن

خبر

رييسي در نشست هم‌انديشي شوراي عالي قوه قضاييه با نهادهاي مردمي:

نقش مردم در نظام اسلامي فقط راي دادن نيست

رييس قوه قضاييه معتقد است كه نقش مردم در نظام اسلامي فقط «راي دادن» نيست و مردم بايد در اداره كشور هم مشاركت داشته باشند. سيدابراهيم رييسي ديروز در نشست هم‌انديشي شوراي عالي قوه قضاييه با نهادهاي مردمي گفت: «انقلاب اسلامي ما مبتني بر خواست و اراده و راي مردم است و نهاد‌هاي اين كشور مبتني بر راي مردم شكل گرفته‌اند و از افتخارات نظام ما آن است كه راي و مشاركت و حضور مردم جزو اساسي‌ترين محور‌هاي حركت است.» به‌گفته او، در عرصه انتخابات مردم با آراي خود اعلام نظر مي‌كنند؛ اما پرسش اين است كه آيا صرف راي دادن مردم كافي است يا اينكه بايد زمينه‌اي را براي تداوم نقش‌آفريني مردم در امور سياسي و اجتماعي فراهم كرد! به گزارش خبرگزاري ميزان، رييس دستگاه قضا با بيان اينكه ما به دنبال يك قوه قضاييه قوي هستيم؛ نه يك دستگاه قضايي بزرگ، توضيح داد: «قوه قضاييه قوي آن است كه اجراي عدالت و حق را در سرلوحه امور خود داشته باشد و در كنار اين امر خطير نگاه مردم را هم در فرآيند‌هاي دادرسي و پيگيري‌ها مدنظر داشته باشد.» رييسي با بيان اينكه جلب مشاركت مردم در امور مرتبط با دستگاه قضايي يك حركت دوسويه است، گفت: «در اين فرآيند هم قوه قضاييه بايد به جلب مشاركت مردم نظر داشته باشد و از آن‌سو مردم نيز بايد باور و اراده اقدام را در حوزه عمل و اجرا جهت نقش‌آفريني داشته باشند.» او پيامد جلب مشاركت و نقش‌آفريني مردم در امور مرتبط با قوه قضاييه را «اعتمادسازي» دانست و ادامه داد: «در اين صورت قوه قضاييه ما در تراز نظام اسلامي خواهد بود. نقش مردم در نظام اسلامي فقط راي نيست در اداره كشور هم بايد مشاركت داشته باشند.» در اين نشست همچنين دستورالعمل «نحوه مشاركت و تعامل نهادهاي مردمي با قوه قضاييه» هم رونمايي و ابلاغ شد.

 

در دادگاه متهمان ششمين پرونده بانك سرمايه صورت گرفت

متهم فراري خودش را به جلسه دادگاه رساند

جلسه رسيدگي به پرونده متهمان عادليان و احسان خادم (ششمين پرونده بانك سرمايه) ديروز به رياست قاضي مسعودي‌مقام برگزار شد و طي آن، قرار وثيقه متهم عادليان به قرار بازداشت تبديل شد. در اين جلسه از دادگاه، قاضي مسعودي‌مقام مواد ١٩٣، ١٩٤، ١٩٥ قانون آيين دادرسي را تفهيم كرد. پس از آن، شاه‌محمدي نماينده دادستان با حضور در جايگاه كيفرخواست را خوانده و توضيحاتي درباره پرونده ارايه كرد. بعد از آن قاضي مسعودي‌مقام از متهم عادليان خواست تا در جايگاه قرار گيرد. متهم عادليان خود را متولد ۵۰، فرزند قاسم و داراي چهار فرزند معرفي كرد و در دفاع از خود گفت: «در كيفرخواست گفته شده شركت براي من است، اسم من تنها در آن نوشته شده است. شركت ما تمام مراحل را طي كرده و سال ۸۵ به صورت سهامي عام تاسيس شد و هنگام دريافت تسهيلات تمام مراحل قانوني را طي كرده است.» او ادامه داد: «اعتبارسنجي به‌طور كامل انجام شده و پرينت بانك هم موجود است.» اين متهم مدعي است كه تسهيلات را قانوني گرفته‌اند و بالاترين تضمين را گذاشته‌اند. عادليان معتقد است ضرري كه بانك به او زده، ‌كم نيست و در ادامه گفت: «جمعا ۵۹ ميليارد تومان وام گرفتم كه تقاضا دارم اين مبلغ كارشناسي شود حدود هزار و ۷۰۰ كارگر داشتم و با توجه به اتفاقات رخ داده در حال حاضر ۶۰ نفر مشغول كار هستند.»

او همچنين درباره فرار خادم متهم ديگر اين پرونده چنين توضيح داد: «گفته شده كه آقاي خادم متواري است در حالي كه چنين چيزي صحيح نيست و امروز هم در دادگاه حضور دارد خادم امين من بوده و به اقتصاد مملكت كمك كرده است.» اين اظهارات متهم با واكنش رياست دادگاه مواجه شد كه گفت: «اظهارات شما خلاف نظر كارشناسي است و زياد حرف زدن و بلند حرف زدن فايده‌اي ندارد و كلي‌گويي نكنيد؛ همچنين خادم هم متواري بوده و فقط امروز به دادگاه آمده است.» متهم عادليان در پايان دفاعياتش در اين جلسه گفت: «تضمين من بالاترين تضمين بود من چك دادم دولت با همه آن بزرگي‌اش به زمين خورد من هم زمين خوردم اما مي‌خواهم تسويه كنم خواهش مي‌كنم مكانيسمي براي تسويه پول من به وجود آوريد.» بعد از اين توضيح متهم، قاضي مسعودي‌مقام با اعلام ختم جلسه گفت: «از سال ۹۲ بدهكار بوديد و هنوز نتوانستيد مكانيسمي پيدا كنيد؛ شما هنوز هيچ مدركي ارايه نداده‌ايد و قرار شما به قرار بازداشت تبديل مي‌شود و جلسه بعدي دادگاه متعاقبا اعلام خواهد شد.»

 

اعتراض بهاره هدايت

از وزرا به قرچك

به گفته‌ امين احمديان، همسر بهاره هدايت، اين كنشگر سياسي نزديك به اصلاح‌طلبان روز گذشته در تماسي خبر داده كه يكشنبه شب در حالي كه به علت اعتصاب غذا خونريزي معده داشته، از بازداشتگاه وزرا به زندان قرچك منتقل شده است. احمديان در اين باره به انصاف‌نيوز گفته است: «پس از روزي كه (بهاره هدايت) دستگير شد و ۲۴ ساعت كه بي‌خبر بوديم و از دادسرا خبردار شديم تا روز (دوشنبه) ديگر خبري نداشتيم.» همسر هدايت اضافه كرد: «روز (دوشنبه) از زندان قرچك با من تماس گرفت و گفت كه (يكشنبه شب) از بازداشتگاه وزرا به زندان قرچك منتقل شده و از روز اول در اعتراض به نحوه‌ بازداشتش اعتراض و اعتصاب غذا كرده است.» گفته مي‌شود بهاره هدايت دچار مشكل خونريزي معده شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون