• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4590 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن

خبر

اظهارات پمپئو در واكنش به ديدار سناتورهاي امريكايي با ظريف

مايك پمپئو، وزير خارجه ايالات متحده امريكا در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد ديدار تعدادي از نمايندگان دموكرات كنگره امريكا با محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ، ضمن تكرار اتهام‌هاي واهي عليه ايران تاكيد كرد كه از محتواي اين ديدار خبر ندارد، اما اميدوار است كه چنين ديدارهايي در جهت تضعيف سياست‌هاي دولت متبوعش در واشنگتن نباشد. پمپئو كه در سفر به آفريقا به سر مي‌برد، در نشست خبري با وزير خارجه اتيوپي، با استفاده از اظهاراتي تند و توهين‌آميز خطاب به وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران و تكرار ادعاهاي واهي عليه ايرانيان گفت: «من گزارش‌هايي در مورد ديدار تعدادي از سناتورها با ظريف، وزير خارجه ديده‌ام. اين طرف توسط امريكا در فهرست [حاميان تروريسم] قرار گرفته است. او وزير خارجه كشوري است كه يك هواپيماي تجاري را هدف قرار داده و يك امريكايي را در تاريخ 27 دسامبر كشته است. اين وزير خارجه كشوري است كه بزرگ‌ترين حامي تروريسم در جهان محسوب مي‌شود و اصلي‌ترين حامي يهود‌ستيزي است. اگر ديداري صورت گرفته ‌باشد، من خبر ندارم در ‌آن چه گفته ‌شده است، اما اميدوارم كه در جهت تقويت سياست خارجي امريكا بوده باشد، نه در جهت تقويت خودشان.»

امريكا مانع مذاكره عربستان با ايران شد

منابع فرانسوي به نقل از مقامات سعودي اعلام كردند پس از آنكه ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن در سپتامبر ۲۰۱۹ تاسيسات نفتي «آرامكو» را هدف گرفتند، رياض تمايل خود براي مذاكره با ايران را نشان داد اما امريكا اين موضوع را رد كرد و مانع از آن شد. بر اساس گزارش روزنامه لبناني‌ «البناء» اين منابع افزودند: امريكايي‌ها به سعودي‌ها گفتند پس از آغاز تظاهرات در عراق، لبنان و ايران امور بهتر خواهد شد و نظام ايران در وضعيت سختي قرار دارد بنابراين نيازي به مذاكره با تهران نيست. اين منابع فرانسوي به نقل از مقامي سعودي اعلام كردند: عربستان معتقد است كه مذاكره ميان سعودي و ايران روي توافقي فراگير امكان‌پذير است، توافقي كه شامل پرونده‌هاي متعدد در منطقه از جمله پرونده يمن و لبنان باشد. بر اساس اين گزارش، مقامات سعودي در آن زمان گفته‌اند، مخالفتي با «تسلط حزب‌الله بر لبنان» در مقابل يمن ندارند به اين معنا كه ايران، انصارالله يمن را به مذاكره براي مشاركت ديگر طرف‌ها در «حاكميت» يمن و نه تكروي در اين زمينه قانع كند. اين مقامات تاكيد كرده‌اند، سعودي‌ها ديگر نمي‌خواهند، حادثه آرامكو تكرار شود زيرا براي اقتصاد عربستان و جهان فاجعه‌بار است. مقامات سعودي همچنين براي دست كشيدن از حمايت «سعد الحريري» رييس جريان «المستقبل» لبنان اعلام آمادگي كرده‌اند و گفته‌اند، پول زيادي را براي حمايت از او داده‌اند اما بي‌فايده بوده و از اين به بعد ديگر پولي در اين زمينه پرداخت نخواهند كرد.

شرمن: ترامپ ما را تا مرز جنگ پيش برد

«وندي شرمن» معاون پيشين وزير خارجه امريكا روز دوشنبه در يك نشست در شهر «ساراسوتا» واقع در ايالت فلوريدا حاضر شد و در آن به ‌شدت از مواضع سياست خارجي دولت دونالد ترامپ در قبال ايران به ويژه ترور سپهبد شهيد قاسم سليماني انتقاد كرد. به گفته رييس تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي دولت باراك اوباما در توافق برجام، ترور فرمانده سابق نيروي قدس سپاه پاسداران و تلافي‌جويي ايران عليه پايگاه امريكا در «عين‌الاسد» عراق، واشنگتن و تهران را «تا آستانه يك جنگ نزديك كرده بود.» به ادعاي او، ترور سردار سليماني «ممكن است به دلسرد كردن ايران از تجاوز در منطقه كمك كند هر چند كه در حال حاضر هيچ مدركي دال بر اين امر وجود ندارد.» مقام ارشد دولت باراك اوباما، فرمانده شهيد نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را «شخصي بسيار بد» براي امريكا خواند و گفت:«فكر مي‌كنم كه (با ترور او) ما خيلي به جنگ(با ايران) نزديك شده‌ بوديم.» اين مقام پيشين امريكايي افزود:«من براي مرگ او سوگواري نمي‌كنم اما به نظرم رييس‌جمهور(ترامپ) يك ريسك استثنايي انجام داد و به نظرم ما هنوز شاهد پايان اين ريسك نبوده‌ايم. سليماني احتمالا دومين فرد مهم در ايران بود و يك هفته قبل از مرگ او، مردم در خيابان‌هاي ايران داشتند به دولت اعتراض مي‌كردند و خواستار تغيير بودند اما يك هفته بعد و بعد از قتل او توسط دولت ايالات متحده، آنها(مردم ايران) در خيابان‌ها به امريكا اعتراض كردند. اين به نفع منافع امنيت ملي ما نيست.» شرمن در بخش سوال و جواب اين نشست به پرسشي درباره انتخابات رياست‌جمهوري امريكا اعلام كرد، احتمال پيروزي ترامپ وجود دارد. اظهارنظر اين مقام دولت سابق امريكا درباره احتمال پيروزي ترامپ با واكنش متضاد حضار اين نشست مواجه شد، عده‌اي تشويق كردند و عده‌ ديگري هو كردند. شرمن در واكنش به اين واكنش‌ها گفت:«اگر رييس‌جمهور(ترامپ در انتخابات) دوباره پيروز شود، جهاني كه من آن را ترجيح مي‌دهم ديگر وجود نخواهد داشت؛ جهاني كه در آن متحدان و شركا براي پرداختن به سخت‌ترين چالش‌ها با هم همكاري مي‌كنند».

تمجيد وزير خارجه كويت از مذاكره با ظريف

«خالد الجارالله» معاون وزير خارجه كويت گفت كه تماس بين اين كشور و مقامات ايران برقرار است و مسوولان ايراني به كويت سفر مي‌كنند و اين به نفع منطقه است. الجارالله افزود كه وزيران خارجه كويت و ايران در حاشيه نشست كنفرانس امنيتي مونيخ، رايزني مثبتي داشته و اوضاع منطقه و روابط دوجانبه بررسي شد. طبق گزارش شبكه الجزيره اين مقام كويتي درباره قطر نيز تاكيد كرد كه ميانجي‌گري كشورش براي حل بحران در روابط بين قطر و 4 كشور عربي(عربستان، مصر، امارات و بحرين) همچنان ادامه دارد. او گفت كه ما از استمرار اين اختلافات دچار يأس شديم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون