• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4590 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن

كاخ سفيد مانع بزرگ افشاگري‌هاي مشاور امنيت ملي سابق

جان بولتون از سانسور كتابش خبر داد

ترجمه: رضا خواسته

جان بولتون، مشاور امنيت ملي سابق دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در نخستين حضور خود در انظار عمومي پس از جلسه استيضاح رييس‌جمهور از تلاش‌هايي براي سانسور كتاب منتشر نشده‌اش خبر داد و گفت كه مشغول مقابله با اين تلاش‌هاست. وب سايت خبري تحليلي نيويورك تايمز در مطلبي نوشت: بولتون در اظهارات روز دوشنبه خود در دانشگاه دوك اعلام كرد در كتاب منتشر نشده‌اش، افشاگري‌هاي گسترده‌اي وجود دارد كه بسيار فراتر از ماجراي اوكراين است. با اين حال، او تصريح كرد كه كاخ سفيد تلاش مي‌كند، كتابش را سانسور كند و با زدن برچسب محرمانه بر افشاگري‌هاي او، نگذارد بخش‌هاي مهمي از كتاب خاطرات بولتون منتشر شود. بولتون مي‌گويد، تلاش مي‌كند با اين فشارها مقابله كند اما مي‌ترسد جلوي انتشار كتاب را در ماه آينده بگيرند. به گفته او، بخش‌هايي از كتاب كه به موضوع اوكراين و استيضاح ترامپ پرداخته در برابر ديگر افشاگري‌هاي او مثل قطره‌اي در درياست.«من تلاش كردم تاريخ را روي كاغذ بياورم و در اين زمينه تمام توانم را گذاشتم. بايد ببينيم چه چيزي از دل سانسور درمي‌آيد.» بولتون افزود: اميدوارم در نهايت بتوانم كتاب را به چاپ برسانم. اميدوارم اظهاراتم سركوب نشود.

او همچنين با اشاره به توييت‌هاي ترامپ عليه خود گفت:«اين اصلا عادلانه نيست كه او توييت مي‌زند اما من نمي‌توانم در مورد آن صحبت كنم!» بولتون حاضر نشد به جزييات ماجراي اوكراين كه باعث استيضاح ترامپ شد، بپردازد و در مورد جلسه استيضاح نيز كه به او اجازه شهادت ندادند و ترامپ را تبرئه كردند نيز حاضر به اظهارنظر نشد. در پاسخ به اين سوالات، او تاكيد كرد كه همه‌ چيز در كتابش آمده است البته اگر اجازه انتشار پيدا كند.

او در پاسخ به سوال يكي از حضار در خصوص ماجراي اوكراين، مخاطبان خود را به خواندن كتابش پس از نشر ارجاع داد. عدم تمايل او به اظهارنظر شفاف و صريح عليه ترامپ چندين ماه است كه دموكرات‌ها را نااميد كرده است. دموكرات‌ها مي‌گويند، بولتون مي‌توانست بدون اينكه منتظر احضار به مجلس يا مجوز كاخ سفيد بماند، چيزهايي كه مي‌داند را بازگو كند. در سخنراني او در دانشگاه دوك نيز در دو مقطع، وقتي گفته شد كه بولتون بايد در مجلس نمايندگان يا در يك كنفرانس خبري حقايق را افشا مي‌كرد، تماشاگران همگي براي اين موضوع دست زدند.

دني هك، عضو دموكرات مجلس نمايندگان و يكي از اعضاي كميته اطلاعات اين مجلس پس از سخنراني بولتون در دوك به سي‌ان‌ان گفت: او فرصت داشت داوطلبانه پيش بيايد اما اين كار را نكرد با وجود اينكه خيلي‌هاي ديگر چنين كاري را انجام دادند. او افزود: چيزي كه بولتون به آن علاقه دارد، اين است كه كتابش بيشترين فروش را داشته باشد! همين و بس.

بولتون كه سپتامبر سال گذشته تحت فشار از مقام خود استعفا كرد به گفته شاهدان يكي از مهره‌هاي كليدي ماجراي اوكراين بود. همكاران او شهادت دادند كه بولتون به تعليق كمك‌هاي امنيتي اوكراين اعتراض كرده و از ترامپ بابت فشار بر دولت كي‌يف به منظور اقدام عليه رقباي دموكرات خود انتقاد كرده بود. او همچنين به ترامپ هشدار داده بود كه رودولف جولياني، وكيل شخصي او مثل يك نارنجك دستي است كه همه را به كشتن مي‌دهد.

بولتون در اين كتاب مي‌نويسد كه ترامپ در ماه آگوست به او گفت كه فعلا 391 ميليون دلار كمك امنيتي كه از سوي كنگره براي اوكراين در نظر گرفته شده است را به آنها نمي‌دهد. اين پول براي كمك به اوكراين براي دفاع از خود در برابر تجاوز روسيه بود اما ترامپ گفت تا زماني كه رهبران اوكراين تحقيقات در مورد پسر جو بايدن، معاون رييس‌جمهور سابق و ديگر دموكرات‌ها را آغاز نكنند اين پول را به آنها نخواهد داد.

بولتون حاضر نشد در روند استيضاح رييس‌جمهور از سوي مجلس براي شهادت حاضر شود. دموكرات‌ها از ترس ايجاد درگيري در اين دادگاه طولاني حاضر نشدند او را به دادگاه احضار كنند. اما او گفت كه اگر به مراسم استيضاح ترامپ در مجلس سنا احضار شود، شهادت خواهد داد اما جمهوري‌خواهان حتي با وجود گزارش‌هاي منتشره در خصوص كتاب بولتون، جلوي احضار او به مجلس و شنيدن روايت او را گرفتند.

ترامپ خاطرات بولتون را انكار كرد اما وكلاي كاخ سفيد گفتند حتي اگر خاطرات او درست باشد باز هم اهميتي ندارد چراكه اين ماجرا چيزي به جرم او كه مستحق اخراج از كاخ سفيد باشد، نمي‌افزايد.

در حالي كه كاخ سفيد ادعا كرده است كه كتاب «اتاقي كه در آن اتفاق افتاد» حاوي اطلاعات محرمانه‌اي است كه نبايد منتشر شوند، وكيل بولتون اين موضوع را رد كرده و گفته كه انتشار كتاب بايد طبق برنامه‌ريزي در تاريخ 17 مارس انجام شود.

بولتون در حالي كه ترامپ را براي خروج از توافق هسته‌اي كه باراك اوباما، رييس‌جمهور پيشين امريكا با ايران منعقد كرده بود، ستايش مي‌كرد گفت، ترامپ نتوانست وعده مقابله با تهران از طريق تحريم‌هاي اقتصادي و روش‌هاي ديگر را عملي كند. او افزود:«سياست‌هاي او در حال شكست است. من فكر نمي‌كنم شعار «فشار حداكثري» او آنقدرها هم خوب باشد. به نظر من، ما فشار حداكثري به ايران وارد نمي‌كنيم. فكر مي‌كنم در دوران تصدي من روش‌هاي بي‌شماري براي اعمال فشار بيشتر وجود داشت و ما بايد اين كار را انجام دهيم.»

البته بولتون پيش از اينكه در سال 2018 به سمت خود منصوب شود از سياست‌هاي ترامپ آگاه بود اما اكنون مي‌گويد به اميد تغيير سياست‌هاي دولت اين سمت را پذيرفته بود. او گفت:«من براي پيگيري سياست‌هاي درست براي امريكا حاضر شدم چيزهاي زيادي را تحمل كنم. من براي شهادت دادن درخواست نمي‌كنم. مي‌دانستم وارد چه ماجرايي مي‌شوم و 17 ماه اين كار را انجام دادم. همه آنچه در توانم بود را انجام دادم و شما مي‌توانيد، نتيجه آن را با توجه به سياست‌ها قضاوت كنيد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون