• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3236 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت

محمدرضا باهنر:

مشكلي با دوستان پايداري نداريم

گروه احزاب| اصولگرايان به دنبال وحدت حداكثري هستند؛ وحدتي كه هنوز با وجود نشست‌هاي پي در پي حاصل نشده است. عده‌اي مي‌خواهند اين وحدت را زير عباي جامعتين محقق كنند و عده‌اي ديگر معتقدند اتاق فكر رهبري جريان اصولگرايي بايد تغيير كنند. دبيركل جامعه اسلامي مهندسين در نشست خبري روز گذشته باز هم يادآور شد كه علاقه‌مند‌ند جامعتين ميزبان و محور اين ائتلاف باشند و گزينه راي‌آور را به صالح غيرمقبول براي انتخابات مجلس ترجيح مي‌دهند. او از فعالان جريان اصولگرايي دعوت كرد تا با پذيرش محوريت جامعتين به يك اساسنامه براي نحوه همكاري برسند. باهنر در مورد اقدامات اخير اصولگرايان براي رسيدن به اين وحدت گفت: هفته گذشته قرار بود در خدمت آيت‌الله موحدي‌كرماني دبيركل جامعه روحانيت مبارز جلسه‌اي برگزار شود، ولي مشكل براي ايشان پيش آمد و آن جلسه برگزار نشد و ان‌شاءالله هفته آينده اين جلسه تشكيل مي‌شود كه در آن جلسه جبهه پايداري، جبهه پيروان و ساير احزاب اصولگرا حضور دارند. باهنر در اين نشست ائتلاف با جريان انحرافي را خط قرمزي براي اصولگرايان اعلام كرد. او همچنين ائتلاف با گروه‌هاي اعتدالي را منوط به مذاكراتي دانست كه بايد با شخصيت‌هاي حقوقي و حقيقي اين جريان صورت بگيرد تا براي ائتلاف با آنها تعيين تكليف شود. دبيركل جامعه اسلامي مهندسين همچنين حضورش در حزب لاريجاني را تكذيب كرد و گفت با وجود اينكه عضوي از فراكسيون رهروان ولايت است اما قصد ندارد عضوي از اين حزب يا از اعضاي هيات موسس حزب لاريجاني باشد.

ماجراي صالح مقبول و اصلح غيرمقبول
محمدرضا باهنر غايب اغلب جلسات همگرايي بارها تاكيد كرده است كه او و تشكل متبوعش برخلاف آيت‌الله مصباح و شاگردانش كه پاي ثابت همنشيني‌هاي وحدت هستند گزينه راي‌آور را بر گزينه اصلح ترجيح مي‌دهند. باهنر در نشست خبري روز گذشته باز هم يادآور شد كه كانديداها بايد كساني باشند كه ضمن داشتن صلاحيت بتوانند از مردم راي بگيرند، چراكه شرط لازم براي ورود به مجلس كسب راي مردم است. او تاكيد كرد ما فرد صالح مقبول را به اصلح غيرمقبول ترجيح مي‌دهيم، البته براي نماينده شدن نه كار ديگر. اوايل برخي اعضاي پايداري مي‌گفتند ما به وظيفه شرعي خود عمل مي‌كنيم حالا ممكن است فرد معرفي شده راي نياورد اما در اين دوره مشكلي با دوستان پايداري نداريم.

ائتلاف با جريان انحرافي خط قرمز اصولگرايان است
رييس جبهه پيروان خط امام و رهبري در پاسخ به سوالي در خصوص وحدت جريان اصولگرايي با احمدي‌نژاد، گفت: وحدت اصولگرايان موضع و سياست راهبردي در جامعه اسلامي مهندسين و جبهه پيروان خط امام و رهبري است كه بتوانيم وحدت اصولگرايي را به حداكثر برسانيم؛ البته نقطه هدف وحدت صددرصدي است ولي احتمال اينكه به وحدت صددرصدي برسيم بعيد است. البته تلاش مي‌كنيم به صددرصد نزديك شويم. او خط قرمز اصولگرايان براي وحدت را جريان انحرافي اعلام كرد و توضيح داد: در خصوص آقاي احمدي‌نژاد هم بايد بگويم كه گروه‌هايي با احمدي‌نژاد همراه بودند، الان يك شخصيت حقوقي واحد ندارند. كساني بودند كه با احمدي‌نژاد در زمان دولت بودند ولي ارتباط و همكاري خود را قطع كردند و بعضي‌ها هم تا پايان دولت كار كردند ولي الان ارتباطي ندارند. برخي ديگر در حال حاضر با شرط و شروط با احمدي‌نژاد ارتباط دارند و مي‌گويند اگر مواضع را اصلاح كند ما با او همراه خواهيم شد و برخي هم هيچ‌گونه ارتباطي با آقاي احمدي‌نژاد ندارند. به هر حال مجموعه احمدي‌نژاد، مجموعه واحد و همگن نيست و بايد پرسيد كه كدام بخش از اين مجموعه را مي‌خواهيد. يكي از خطوط قرمز ما فتنه و ديگري انحراف است كه ما در ائتلاف مواظبت مي‌كنيم تا اين دو گروه در اصولگرايان وارد نشوند ولي بقيه اصولگرايان قابل مذاكره است.

عضو موسس حزب علي لاريجاني نيستم
نماينده هفت دوره مجلس كه برخي معتقدند در تلاش است از زير سايه علي لاريجاني بيرون بيايد در اين نشست يادآور شد با وجود اينكه عضو فراكسيون رهروان ولايت است اما نه عضو اين حزب و نه از اعضاي موسس آن است. او در مورد تاسيس حزب علي لاريجاني گفت: در مجلس طيفي به عنوان فراكسيون رهروان ولايت وجود دارد كه بنده نيز عضو آن هستم، ولي برخي مي‌خواستند حزبي را در بيرون تشكيل دهند كه من نه عضو موسس آن هستم و نه تاسيس آن را پيگيري مي‌كنم و حتي وقتي به آقاي لاريجاني هم گفتم ايشان گفت من عضو حزب نيستم. فراكسيون رهروان ولايت در دوره آينده مي‌تواند نقش خوبي ايفا كند و البته جامعه روحانيت مبارز نيز دعوت مي‌شود. دبيركل جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به سوالي درباره ائتلاف اصولگرايان با علي لاريجاني يا دولت توضيح داد: من هنوز يك تشكيلات رسمي سياسي انتخاباتي ناشي از دولت را نمي‌شناسم و آنها نيز گروهي معرفي نكرده‌اند. البته معاون رييس‌جمهور دبيركل يك حزب هم هست كه اين مساله اشكالي ندارد. مثلا آقاي نوبخت در حزب اعتدال و توسعه صحبت كرده‌اند و آقاي جهانگيري نيز اخيرا در حزب كارگزاران سازندگي صحبت كرده‌اند كه اين مسائل اشكالي ندارد، ولي دولت حزب ندارد. او ادامه داد: برخي از ستادهاي انتخاباتي آقاي روحاني نيز فعال هستند كه خبر ما اين است كه فعاليت اين ستادها مورد تاييد نهاد رياست‌جمهوري نيست و نهاد رياست‌جمهوري نيز فعاليت‌هاي آنها را منسوب به خودش نمي‌داند. باهنر در خصوص ائتلاف با اعتداليون نيز گفت: اعتداليون شخصيت حقوقي تعريف شده‌اي ندارند. مثلا ما به عنوان جبهه پيروان خط امام و رهبري، احزاب سياسي و صنفي داريم كه همه از وزارت كشور مجوز دارند يا جبهه پايداري كه دوره گذشته به لحاظ قانوني رسميت نداشت، الان از وزارت كشور مجوز گرفته است. اما حزبي به عنوان حزب اعتداليون نداريم. البته قبلا حزب اعتدال و توسعه بوده و هنوز هم فعاليت مي‌كنند اگر اعتداليون در قالب حقوقي و حزبي باشند، بايد با آنها مذاكره كنيم تا ببينيم آيا مواضع ما با آنها همخواني دارد يا خير.

با اصلاح‌طلبان براي ائتلاف مذاكره نكرده ايم
باهنر در نشست‌هاي خبري خود بارها تاكيد كرده بود كه اصولگرايان حاضرندبا تندروهاي اين جريان ائتلاف كنند اما با اصلاح‌طلبان نه در مورد حضور برخي از شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب در همايش جامعه اسلامي مهندسين و جبهه پيروان خط امام و رهبري و امكان ائتلاف با آنها گفت: جلسات ماهيانه ما همواره برگزار مي‌شود و همان‌طور كه اشاره شد در جلسه اخير آقاي طيب‌نيا وزير اقتصاد سخنراني كردند. حالا ممكن است برخي بيايند و سخنراني را گوش دهند. البته ما هيچ چيز را مخفي نمي‌كنيم، گرچه اگر بخواهيم مخفي كنيم طوري مخفي مي‌كنيم كه شما متوجه نشويد، ولي ما با آنها مذاكره‌اي نكرده‌ايم.

ليست واحد اصولگرايان تهران
دبيركل جامعه اسلامي مهندسين در نشست خبري روز گذشته اصولگرايان در تهران با يك ليست واحد حضور پيدا خواهند كرد و توضيح داد: در تهران يك ليست اصلاح‌طلب و يك ليست اصولگرا وجود خواهد داشت و حتي ممكن است تركيبي از اين دو ليست هم در بيايد ولي به نظر من 2 يا 3 ليست از همه احزاب چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب براي انتخابات مجلس مطرح خواهد شد.

تعيين تكليف طرح استاني شدن انتخابات
باهنر در پاسخ به سوالي مبني بر طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي و تفاوت آن با نظر مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخيص مصلحت نظام در حال حاضر به عنوان يك شهروند مي‌تواند نظر بدهد و نظر آن ارتباطي به مجلس ندارد، زيرا مصوبه مجلس پس از تصويب به شوراي نگهبان مي‌رود و اگر آنجا اصراري صورت بگيرد، به مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌رود و مجمع بين نظر مجمع و شوراي نگهبان را انتخاب مي‌كند. دبيركل جامعه اسلامي مهندسين با بيان اينكه طرحي كه در مجلس تصويب مي‌شود طرح استاني - شهرستاني است، تصريح كرد: حوزه‌هاي انتخابيه به همين صورت باقي مي‌ماند. مثلا جيرفت كرمان نماينده خواهد داشت و شهر و نماينده جيرفت با توجه به شرايطي ثبت‌نام مي‌كند، اما راي نماينده جيرفت در سطح استان كرمان گرفته مي‌شود و هر كسي در سطح استان راي بياورد نماينده همان شهرستان جيرفت مي‌شود. يعني سطح راي‌گيري استاني، ولي نماينده، نماينده شهرستان است كه ما اين موضوع را هفته آينده نيز در صحن علني مورد بحث و بررسي قرار خواهيم داد. در طرح استاني شدن انتخابات مجلس سطح كار نمايندگان نيز بالا مي‌آيد و مثلا به جاي اينكه پيگير اشتغال براي 500 نفر از مردم حوزه انتخابيه خود باشند، وقتي نماينده استان مي‌شوند به فكر بنگاهي مي‌افتند كه براي آن 500 نفر اشتغال ايجاد كنند. باهنر افزود: نكته دوم در طرح استاني شدن انتخابات مجلس اين است كه نماينده يك مقدار وقتش آزاد شود و به كارهاي مجلس رسيدگي كند. در اين صورت كسي كه نماينده استان مي‌شود به كارهاي مجلس رسيدگي مي‌كند. زيرا در حال حاضر 80 درصد وقت نماينده‌ها صرف ارباب رجوع مي‌شود كه البته اين خودش يك سرمايه اجتماعي محسوب مي‌شود و ما براي اينكه اين دو وجه را حفظ كنيم طرح استاني - شهرستاني انتخابات در نظر گرفته شده است. تكليف طرح استاني - شهرستاني شدن انتخابات تا نيمه خردادماه مشخص مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون