• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4601 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۳ اسفند

مسوولان از آخرين وضعيت مسيرهاي ورود و خروج كشور گفتند

كرونا در مرز

شيوع كرونا در ايران منجر به تصميم‌گيري برخي از كشورهاي هم‌مرز و منطقه براي بستن مرزهاي زميني و هوايي‌شان با ايران شد. اين تعطيلي مرزها در روزهاي آغازين فراگير شدن كرونا جدي‌تر بود و با كنترل شدن نسبي اين بيماري در كشور آرام‌آرام به روند سابق بازمي‌گردد و برخي رفت‌و‌آمدهاي باري در مرزها از سر گرفته شده است. در همين راستا حسين قاسمي، مديركل مرزي وزارت كشور در مورد تردد از مرزهاي غربي ايران با عراق خبر داد و گفت:«تردد مسافران در مرزهاي عراق متوقف شده و غيرفعال است، مگر اينكه اتباع دو كشور بخواهند وارد كشور خودشان شوند؛ از منظر فعاليت تجاري نيز اكثر مرزهاي ما با عراق باز است و تجارت از طريق مرزهاي «پرويزخان»، «خسروي»، «مهران»، «شلمچه»، «چزابه» و «باشماق» در حال انجام است». او همچنين در مورد تردد كاميون‌هاي باري به ايلنا گفت:«اين رد و بدل شدن كاميون‌ها با تدابير خاصي صورت مي‌گيرد و رانندگان آنها در مرز تست مي‌شوند همچنين تا جايي كه ممكن باشد و محموله‌ها اجازه بدهد، گندزدايي انجام مي‌شود».

مديركل مرزي وزارت كشور درباره مرزهاي شرقي و شرايط رفت و آمدي آنها نيز توضيح داد:«در مرز دوغارون خراسان رضوي همچنين مرز ماهيرود و ميلك، رفت و آمد مسافر انجام نمي‌شود اما رفت و آمد تجاري در آنها صورت مي‌گيرد.» به گفته اين مقام مسوول، تمام مرزهاي تركيه چه تجاري و چه مسافري با ايران در حال حاضر و تا اطلاع ثانوي بسته است و البته مديركل امور مرزي وزارت كشور تاكيد كرده كه تمامي مراودات تجاري با همسايگان بر اساس پروتكل‌هاي بهداشتي انجام مي‌شود.

 

پروتكل‌هاي بهداشتي براي مراودات مرزي

اما ايجاد محدوديت در رفت‌و‌آمدهاي مرزي و ممنوعيت تردد مسافران در كشورهايي همچون ايران كه كرونا در آنها شيوع پيدا كرده به صنعت گردشگري لطمه جدي وارد كرده است. همچنين در آستانه عيد نوروز بسياري از مشاغل ازجمله مشاغل فعال در عرصه توريسم با مشكلات متعددي روبه‌رو شده‌اند. اما بسته بودن مرزها تنها روي گردشگري تاثيرگذار نبوده و نيست؛ بلكه منع رفت‌و‌آمدهاي تجاري و حتي واردات و صادرات كالا بر اقتصاد تاثير بسزايي دارد. اين موضوع در مورد ايران نيز صادق بوده و اختلال در ارتباط مرزي با همسايگان بر اقتصاد كشور تاثيرگذار خواهد بود. از همين روي علي ربيعي به عنوان سخنگوي دولت ديروز در مورد اين ممنوعيت‌ها و تاثير آن بر اقتصاد توضيح داد. او گفت:«بخشي از صادرات ما در شرايط تحريم‌هاي ظالمانه با همسايگان بوده است. در عين حال وجود فرهنگ مشترك و فاصله كم، زمينه‌اي شد كه ما بخشي از مراودات خود را براي تامين ارز مورد نياز با همسايگان انجام دهيم».

سخنگوي دولت، بسته شدن مرزهاي همسايگان براي اقتصاد كشور را زيانبار عنوان كرد و توضيح داد:«اولين تصميمات ستاد مبارزه با كرونا، فعال شدن همزمان وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت بود و هيات‌هايي با عراق، تركيه، امارات و افغانستان مذاكراتي صورت دادند. هم اكنون گمركات عراق باز شده و بر اساس پروتكل به تفاهم رسيده‌ايم تا ايزولاسيون كالاها و رعايت تمام مسائل بهداشتي براي آسوده خاطر بودن مصرف‌كنندگان انجام شود». به ‌گفته ربيعي ۲۵۰ ماشين به سمت افغانستان ارسال شده و براي اطمينان‌بخشي، كنترل‌هاي وزارت بهداشت در پايانه‌هاي هم مرز با همسايگان شروع شده و پروتكل‌هاي بهداشتي رعايت مي‌شود. ربيعي همچنين توضيح داد:«از تركيه هم يك‌سري كاميون وارد شده است. علاوه بر اين مرزهاي آذربايجان فعال و ورودي و خروجي‌ها كنترل مي‌شود و با پاكستان مذاكراتي صورت گرفته تا اين كشور هم بپيوندد». سخنگوي دولت خاطرنشان كرد:«ارتباط نمايندگان ما با كشورهاي ميزبان فعال و استانداردهاي مرزي زياد شده است تا اين اطمينان‌بخشي براي همسايگان ما صورت بگيرد. نمايندگي‌هاي ما با كشورهايي كه مراوداتي داشتيم همچنين ساير كشورهاي جهان براي امضاي تفاهمنامه دوجانبه درباره مسائل بهداشتي و اينكه طرف مقابل اطمينان كافي داشته باشد كه كاميون‌ها و كالاهاي ايراني مشكلي ندارند هم آمادگي وجود دارد. در فرودگاه امام خميني(ره) هم تمهيدات بسيار جدي در خصوص ورود و خروج كالاها را آغاز كرديم و وزير راه در اين زمينه، گروه‌هاي ويژه‌اي را فعال كرده است».

 

حضور نيروهاي بهداشتي در مرزها

علاوه بر سخنگوي دولت، ديروز منوچهر سلمان‌زاده، مديركل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي نيز در مورد وضعيت مرزها و باز و بسته بودن آنها اطلاع‌رساني كرد. سلمان‌زاده تاكيد كرد كه «مرزهاي تركيه غيرفعال است فقط ورود ناوگان به كشور در حال انجام است همچنين خروج ناوگان ترك به كشور تركيه انجام مي‌شود كه البته به صورت موقت اين شرايط حاكم شده و اميدوارم زودتر به روال قبل بازگردد».

همچنين به گفته مديركل دفتر ترانزيت سازمان راهداري، مرز ميرجاوه غيرفعال است كه در آينده نزديك بازگشايي خواهد شد. علاوه بر اين مرزهاي تركمنستان بسته است كه البته ورود ناوگان ايراني به كشور انجام مي‌شود. در مرزهاي آذربايجان، ارمنستان، عراق و افغانستان در حوزه حمل و نقلي مشكلي وجود ندارد. البته در حوزه مسافري ممكن است، محدوديت وجود داشته باشد اما در حوزه حمل و نقل مشكلي نيست. او در مورد به مشكل خوردن كسب وكارهاي حمل و نقلي به دليل محدوديت‌هاي اعمال شده در مرزهاي كشور نيز توضيح داد و گفت:«در هر حال وقتي مرزي بسته شود، توقفي هم رخ مي‌دهد. در حال حاضر ۶ مرز عراق، ۳ مرز افغانستان، ۴ مرز آذربايجان و يك مرز ارمنستان فعال است و روز به روز به روال قبل بازمي‌گردد و اميدواريم در آينده‌اي نزديك با ديگر كشورها هم به حالت اوليه بازگرديم».

اين مقام مسوول در گفت‌وگو با «مهر» در پاسخ به اين پرسش كه آيا اينكه گفته مي‌شود در مرزهاي كشور، نيروي پزشكي و بهداشتي نيست، صحت دارد يا خير نيز توضيح داد:«آنچه ما شاهد هستيم اين است كه در تمام مرزهاي جاده‌اي ما قبل از شيوع ويروس كرونا و از ابتدا نيروي بهداشتي وجود دارد و از زمان شيوع ويروس، نيروها بيشتر شده‌اند و پايش را انجام مي‌دهند».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون