• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4604 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۹ اسفند

خبر

قرنطينه ۱۰۴۰ نظامي اسراييلي

ارتش رژيم صهيونيستي روز يكشنبه ۱۰۴۰ نظامي اين رژيم را به دليل نگراني از ابتلا به ويروس كرونا در قرنطينه قرار داد. همچنين ۲۳۷ نظامي اين رژيم نيز پس از پايان قرنطينه دو هفته‌اي خود به خانه‌هايشان رفتند. ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه ژنرال «اوير كوخاوي» رييس ستاد مشترك ارتش اين رژيم تصميم گرفته تا رويكرد محدودكننده‌اي را اتخاذ كند تا تعداد نظامياني كه به اين ويروس مبتلا شده‌اند را كاهش داده و آمادگي عملياتي ارتش را حفظ كند. روز جمعه ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه با هدف جلوگيري از انتشار ويروس كرونا هيچ‌كدام از نظاميان اين رژيم اجازه ترك سرزمين‌هاي اشغالي را ندارند. به علاوه با هدف جلوگيري از سفر پرسنل ارتش رژيم صهيونيستي، سفر تمامي اعضاي ارتش در ماه مارس لغو شده است. از سوي ديگر رزمايش نظامي عمومي اين رژيم در اواسط ماه مارس به تعويق افتاده و به تاريخ ديگري موكول شده است.

دو رييس ‌جمهور در يك اقليم

به گزارش خبرنگار سايت افغانستان خبرگزاري فارس در حالي كه فردا مراسم تحليف اشرف غني به عنوان رييس‌جمهور افغانستان است، دفتر رياست اجراييه اين كشور از برگزاري مراسم تحليف عبدالله عبدالله خبر دادند. بر اساس اعلام رياست اجراييه، فردا همزمان با مراسم تحليف غني، عبدالله نيز سوگند مي‌خورد و حكومت موازي را تشكيل خواهد داد. با نزديك شدن به مراسم تحليف، خليل‌زاد كه اواخر هفته گذشته به كابل آمده بود در جلسه‌اي چند ساعته با عبدالله به‌ دنبال ايجاد توافقي ديگر اين بار ميان سران ارشد دولت افغانستان بود. تلويزيون دولتي كابل نيوز در گزارشي اعلام كرد كه عبدالله 3 پيشنهاد ايالات متحده امريكا را رد كرده است. بر اساس اين گزارش اين 3 پيشنهاد در قالب صلح، حكومت و امنيت مطرح شده است. به گزارش كابل‌نيوز، اين پيشنهادات شامل رهبري شوراي صلح، رهبري ارشد نيروهاي امنيتي و رييس شوراي امنيت اين كشور و داشتن سهم 40 درصدي در كابينه آينده است. پس از اعلام نتايج چهارمين انتخابات رياست‌جمهوري افغانستان، عبدالله در بيانيه‌اي اين نتايج را باطل اعلام كرد و از تشكيل حكومت فراگير خبر داد. به‌ دنبال اعلام اين موضوع از سوي عبدالله، برخي از شخصيت‌هاي سياسي افغانستان از جمله حامد كرزاي و عبدالرشيد دوستم از تشكيل حكومت فراگير به رهبري عبدالله حمايت كردند. ابتدا قرار بود، مراسم تحليف غني در 8 حوت برگزار شود اما به درخواست دولت امريكا به ‌تعويق افتاد و ارگ دليل آن را جلوگيري از شيوع كرونا در افغانستان اعلام كرد. اين در حالي است كه برخي گزارش‌ها از تلاش مقامات امريكايي براي رايزني و گفت‌وگو با عبدلله و برخي چهره‌هاي سياسي افغانستان خبر مي‌دهند. پس از اعلام نتايج انتخابات رياست‌جمهوري افغانستان، زلمي خليل‌زاد، نماينده امريكا كه به ‌تازگي توافقنامه صلح را با طالبان امضا كرده به كابل سفر كرد و با عبدالله گفت‌وگو كرد. پس از آنكه عبدالله در مراسم قرائت بيانيه مشترك ميان امريكا و دولت افغانستان در خصوص توافق صلح ظاهر شد، برخي گمانه‌زني‌ها از ايجاد يك توافق ميان غني و عبدالله حكايت داشت اما عبدالله در جمع خبرنگاران گفت كه تنها به‌ دليل اهميت موضوع صلح به مراسم آمده و همچنان بر موضع خود استوار است.

اردوغان: يونان درهاي خود را به روي پناهجويان باز كند

رجب طيب اردوغان طي سخناني در استانبول اعلام كرد: تا به امروز نشنيده‌ايم كه كسي آزار و اذيت صدها هزار نفر كه در تلاش براي رسيدن به اروپا هستند را محكوم كند. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري تركيه، رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه اظهار كرد: در حالي كه بخش اعظم يك ميليون انساني كه در سوريه جان باخته‌اند را زنان و كودكان تشكيل داده‌اند تا به امروز نديده‌ايم كه اين موضوع مطرح شود. اردوغان افزود: بزرگداشت روز جهاني زن(۸ مارس) در سطح بين‌المللي، رياكاري به معني واقعي كلمه است. او تاكيد كرد: ان‌شاءالله چشم‌انداز «تركيه بزرگ و قدرتمند» را با همراهي زنان و مردان براي ملت‌مان محقق خواهيم كرد. اردوغان تصريح كرد: نرخ مشاركت زنان در بازار كار كشور از ۲۷.۹ درصد به ۳۴.۹ درصد رشد داشته و نرخ اشتغال نيز از ۲۵.۳ درصد به ۲۸.۸ درصد ارتقا يافته است. رييس‌جمهوري تركيه افزود: آينده هر جامعه‌اي كه به زنان به عنوان كالا نگريسته مي‌شود و نگاه جنسيتي به آن دارد، نمي‌تواند روشن باشد. اردوغان افزود: روز دوشنبه نشستي با مقامات اتحاديه اروپا(پيرامون پناهجويان) در بلژيك داريم، اميدوارم با نتايج مثبت بازگرديم.او تاكيد كرد: كسي به اين اقدامات غيرانساني(حمله يونان به پناهجويان) اعتراضي نمي‌كند. يونان درهاي خود را به روي پناهجويان باز كند.اردوغان ادامه داد: تركيه هرگز قصد اشغال يا الحاق خاك سوريه را نداشته است. تنها هدف‌مان اين است كه براي ۳.۶ ميليون سوري ساكن كشورمان و ۱.۵ ميليون نفري كه به مرزهاي كشورمان پناه‌ آورده‌اند، فضاي امن براي بازگشت به خانه‌هايشان در ادلب را فراهم كنيم. رييس‌جمهوري تركيه تصريح كرد: هر راه‌حلي كه امنيت جاني مردم ادلب و امنيت مرزهاي تركيه را تامين كند براي ما آسان‌تر و قابل قبول است. اردوغان افزود: عمليات سپر بهار در صورت عدم پايبندي به تعهدات در منطقه، حق ما براي پاكسازي به روش خودمان را محفوظ نگه خواهد داشت.

قرنطينه استان شيعه ‌نشين القطيف

وزارت كشور عربستان اعلام كرد، ورود و خروج به استان شيعه‌نشين القطيف به‌ طور موقت ممنوع شد. اين وزارتخانه تاكيد كرد، تمامي ادارات دولتي و موسسات خصوصي در اين استان نيز تعطيل مي‌شوند. پيش‌تر وزارت آموزش و پرورش عربستان، مدارس و دانشگاه‌هاي «القطيف» را به بهانه شيوع ويروس كرونا به مدت دو هفته تعطيل اعلام كرده بود. پيش‌تر وزارت بهداشت عربستان از ابتلاي دو شهروند زن سعودي به كروناويروس خبر داد. در اين رابطه وزارت كشور عربستان در بيانيه‌اي اعلام كرد ۱۱ مورد ابتلا به ويروس كرونا در كشور گزارش شده كه همگي ساكنان استان القطيف هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون