• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4604 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۹ اسفند

رونالدينهو به تحمل 6 ماه حبس محكوم شد

جاي شاعر زندان نيست

علي ولي‌اللهي

 

 

هفت مارس 2005 رسانه‌هاي دنيا عكسي از رونالدينهو منتشر كردند و ستايش‌آميزترين تيترهاي خود را نثار نابغه فوتبال كردند. اين اتفاق در حالي رخ مي‌داد كه بارسلونا با نتيجه 4 بر 2 در زمين چلسي شكست خورده بود و در مجموع با نتيجه 5 بر 4 بازي را به آقاي خاص واگذار كرده بود. با اين حال اتفاق بزرگ بازي نه پيروزي چلسي كه گل استثنايي و تاريخي رونالدينهو بود كه در دقيقه 38 در گوشه سمت راست دروازه پيتر چك نشست. در اين دقيقه رونالدينهو پشت محوطه چلسي صاحب توپ مي‌شود، كارواليهو را مقابلش مي‌بيند و شروع مي‌كند به رقص پا. يك بار دو بار اداي شوت زدن درمي‌آورد اما ضربه نمي‌زند تا اينكه دفعه سوم ضربه را روانه دروازه حريف مي‌كند و استنفوردبريج را در سكوتي عميق فرو مي‌برد. رقص پاي رونالدينهو كه پاهاي مدافع مقابلش را نيز به رقص وا داشت و در نهايت گلي كه به ثمر رسيد، يكي از تاريخي‌ترين اتفاقات دنياي فوتبال شد.

15 سال بعد، درست روز هفتم مارس سال 2020 رونالدينهو دوباره به صدر اخبار دنيا بازگشت. اما اين بار نه خبري از گل استثنايي بود نه رقص پا. تنها كلمه مشترك خبر15 سال پيش با خبر اخير كلمه «فيك» بود. آن زمان فيك به شوت ارجاع داشت و حالا به پاسپورت. رونالدينهو به دليل استفاده از پاسپورت جعلي در كشور پاراگوئه به همراه برادرش به 6 ماه حبس محكوم شده است و اين يعني نابغه بازنشسته و حالا 39ساله دنياي فوتبال بايد حداقل نصف سال را پشت ميله‌هاي زندان بگذراند.

ماجرا از اين قرار است كه رونالدينهو و برادرش روبرتو ده آسيس روز پنجشنبه هفته گذشته هنگام ورود به فرودگاه آسونسيون پايتخت كشور پاراگوئه به دليل ارايه پاسپورت‌هاي جعلي بازداشت شدند. البته رونالدينهو و برادرش ابتدا با اعلام دادستاني پاراگوئه موقتا رفع بازداشت شدند ولي به دستور قاضي پرونده آنها دوباره در هتل شرايتون بازداشت و به دفتر دادستاني بازگردانده شدند. رسانه‌هاي محلي پاراگوئه روز شنبه خبر دادند كه علاوه بر جرم استفاده از گذرنامه‌هاي جعلي، اتهام ديگري نيز به اين فوق ستاره سابق دنياي فوتبال وارد شده است؛ پولشويي. رونالدينهو و برادرش با وجود وساطت‌هايي از طرف دادستاني پاراگوئه و ساير افراد ذي نفوذ كه سعي داشتند شكل مجازات را به پرداخت جريمه‌هاي مالي تغيير دهند، در بازداشت باقي ماندند تا روند رسيدگي به پرونده ادامه پيدا كند. در نهايت ديروز، در تاريخ هفتم مارس رسانه‌ها نوشتند كه رونالدينهو و برادرش به تحمل 6 ماه حبس محكوم شده‌اند.

هنوز دقيقا مشخص نيست كه چه اتفاقي در فرودگاه پاراگوئه رخ داده است و همچنين معلوم نيست چرا رونالدينهو و برادرش از گذرنامه‌هايي استفاده كرده‌اند كه در آن بازيكن سابق تيم ملي برزيل و برادرش را زاده پاراگوئه عنوان كرده است. رونالدينهو و برادرش مثل هر برزيلي ديگري مي‌توانستند با استفاده از گذرنامه برزيلي خود بدون مشكل و بدون نياز به ويزا به كشور پاراگوئه وارد شوند چون هر دو كشور از اعضاي بلوك مركوسور هستند. اما آنها تصميم مي‌گيرند از گذرنامه‌هايي استفاده كنند كه به گفته وكيل رونالدينهو در فرودگاه آسونسيون به آنها هديه داده شده است. دادستان پاراگوئه نيز روز پنجشنبه اعلام كرد كه اين دو نفر بدون آگاهي از اين پاسپورت‌ها استفاده كرده‌اند. با اين حال قاضي پرونده احتمالا به اين دليل كه آنها توضيح قانع‌كننده‌اي براي استفاده از اين پارسپورت‌ها نداشتند در حالي كه مي‌توانستند از پاسپورت‌هاي هميشگي‌شان استفاده كنند، آنها را به زندان محكوم كرده است.

شايد 6 ماه حبس آنچنان اتفاق بزرگي نباشد اما اگر به كسي كه اين حكم را دريافت كرده نگاه كنيم ماجرا فرق مي‌كند. يك سمت ما رونالدينهويي را داريم كه دو بار پياپي توپ طلا را مي‌برد و فوتبال را يك پله به جلو هل مي‌دهد. رونالدينهويي كه با شايستگي عنوان شاعر فوتبال را به دست مي‌آورد و با همان لبخند هميشگي‌اش، چه هنگام برد چه هنگام باخت و چه حتي وقتي كارت قرمز داور را مقابل چشمانش مي‌بيند، ميليون‌ها نفر را عاشق فوتبال مي‌كند. چند سال بعد اما مردي را مي‌بينيم كه يك روز با شايعه ازدواج همزمان با دو نفر (كه البته بعدا توسط خود رونالدينهو تكذيب شد) نامش مطرح مي‌شود و يك روز با اعلام حمايت از نامزدي مردي كه شعارهايش نژادپرستانه است و به ارزش‌هاي دموكراتيك پايبندي ندارد. حالا هم كه حكم حبس و زندان و پولشويي و استفاده از گذرنامه جعلي.

چند سال پيش وقتي رونالدينهو از بارسلونا جدا شد و به ميلان پيوست، همان زماني كه به وضوح نشان مي‌داد حوصله تمرين‌هاي سخت را ندارد و از موفقيت اشباع شده است، مشخص بود كه او در شيب سقوط قرار دارد. رونالدينهو خيلي زود از سطح اول فوتبال دنيا فاصله گرفت و به تيم‌هاي معمولي كشور خودش پيوست تا از ستاره‌اي كه روزي سانتياگو برنابئو او را ايستاده تشويق كردند، تنها سايه‌اي باقي بماند كه با دريبل‌هاي سرپا يا لايي‌هاي بانمكش موجبات سرگرمي تماشاگران را فراهم مي‌كند. با اين حال كسي تصور نمي‌كرد سقوط آزاد رونالدينهو در فوتبال به چنين وضعيتي كشيده شود. تمام شدن فوتبال اين بازيكن در همان دسته‌بندي زود تمام شدن فوتبال همه ستاره‌هاي امريكاي جنوبي قرار مي‌گرفت اما زنداني شدن او در كدام دسته‌بندي قرار مي‌گيرد؟ شايد بتوان گفت رونالدينهو در تمام دوران فوتبالش، وجهه‌اي از خصوصيات اخلاقي و سبك زندگي‌اش را بروز مي‌داده و همه بي‌خيالي‌هاي او در اواخر عمر فوتبالش و حواشي‌اش در دوران بازنشستگي به همان سبك زندگي برمي‌گردد. وضعيتي كه در آن هيچ چيز جدي نيست. وضعيتي سرخوشانه كه در آن مي‌توان هر اتفاقي را به قوزك پا حواله داد و به آن با لبخندي پت و پهن خنديد؛ درست عين خنده‌هاي خود رونالدينهو با تعريف زشت ولي جذاب.

سوال‌هاي زيادي بايد پرسيده شود تا بتوان وضعيت رونالدينهو را تبيين كرد. تا بتوان شرح داد از هفت مارس 2005 تا هفت مارس 2020 چه اتفاقاتي رخ داده است كه كار يك فوق ستاره فوتبال به اينجا كشيده شده است. البته شايد خود رونالدينهو اصلا به اندازه‌اي كه رسانه‌ها و هوادارانش به اين قضيه واكنش نشان مي‌دهند، اهميت ندهد اما تصاويري كه از او و برادرش در حالي كه دستبند به دست دارند اما رونالدينهو پارچه‌اي به دور دست‌هايش پيچيده تا دستبندش ديده نشود و همچنين صورتش كه به سختي لبخند هميشگي‌اش را حفظ كرده نشان مي‌دهد شاعر فوتبال متوجه شده اين موقعيت و شش ماه زندان رفتن چقدر جدي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون