• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4609 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ اسفند

ادامه از صفحه اول

اگر طرح تحول سلامت نبود

به بيان ديگر اگر امروز توانستيم برابر اين ويروس همه‌گير جهاني خدماتي را به مردم ارايه كرده و رضايت‌مندي عموم جامعه را به ‌طور نسبي فراهم كنيم، ناشي از سرمايه‌گذاري اصولي و منطقي بود كه در اين چند سال انجام شد و اينجاست كه بايد يادي كنيم از اقدامات دكتر قاضي‌زاده هاشمي، وزير پيشين بهداشت و درمان كشور و همكاران‌شان در مجموعه وزارت بهداشت كه متولي اجراي طرح تحول سلامت بودند. هر چند اين سال‌ها در مقاطعي شاهد طرح انتقادهايي جدي به طرح تحول سلامت بوديم كه دست‌كم بخشي از آن، بر پايه نگاه و رويكردي كارشناسي و دلسوزانه مطرح شد، اما به هر حال همگي بايد به‌دور از هرگونه حب و بغض بپذيريم كه اگر اين اقدامات زيرساختي عملياتي نشده بود و اين سرمايه‌گذاري اساسي و عظيم از جانب دولت صورت نگرفته و پيگيري دلسوزانه و مجدانه وزير پيشين بهداشت و درمان نبود، امروز قطعا شاهد خساراتي دوچندان بوديم و با معضلي به ‌مراتب شديدتر و پيچيده‌تر از آنچه امروز با آن دست به گريبانيم، مواجه بوديم كه طبيعتا از جانب نظام كشور قابل‌ پذيرش نبود.  سازمان بهداشت جهاني نيز اخيرا نسبت به اقداماتي كه زير نظر مجموعه بهداشت و درمان كشور در قبال ويروس كرونا انجام شده، واكنش نشان داد و اين اقدامات را شايسته و مورد رضايت برشمرد. اين نكته‌اي حايز اهميت است و بر اين پايه لازم است كه قدردان تلاش پرسنل خدوم بهداشت و درمان كشور كه در خط مقدم اين نبرد دشوار ايستاده‌اند، باشيم و همزمان از تلاش و اقداماتي كه دكتر نمكي، وزير بهداشت و درمان و همكاران‌شان در اين وزارتخانه در دستوركار خود قرار داده‌اند نيز تقدير و تشكر كنيم. همان‎ طور كه نمي‌توان نقش ساير دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، نيروهاي مسلح، رسانه‌ها و صدا و سيما و به‌ويژه مردم و سازمان‌هاي مردم‌نهادي كه پاي كار آمدند، را ناديده گرفت. فراموش نكنيم كنترل بيماري كرونا جز با عزمي عمومي و تلاشي يكپارچه، منسجم و همدلانه تك‌ تك ما ميسر نخواهد بود.

تداوم صادرات به عراق

با اين وجود در طول تمام روزهاي گذشته، مرزهاي مشترك ميان دو كشور هرگز به‌طور كامل مسدود نشده است. در حال حاضر، همكاري دو طرف براي مديريت شرايط مرزها بالاتر رفته است. براي مثال، هر دو كشور در تلاشند شرايط را براي بهداشتي كردن مرزها و به وجود آوردن مقدمات لازم براي رصد مسائل بهداشتي فراهم كنند و اين روال در روزهاي گذشته ادامه يافته است. امروز مرزهاي شمالي مشترك ميان ايران و عراق فعال هستند و كاميون‌ها بدون مشكل و محدوديت تردد مي‌كنند و در مرزهاي جنوبي نيز در تلاشيم مقدمات رصد شرايط بهداشتي محموله‌ها را فراهم كنيم.  تاجران ايراني ارتباط گسترده‌اي با عراقي‌ها دارند و خود در جريان شرايط مرزها و نحوه جابه‌جايي محموله‌ها قرار دارند. از اين‌رو همان‌طور كه پيش از اين نيز بحران‌ها و مشكلات زودگذر نتوانسته، مانعي در مسير ارتباط ميان دو كشور به وجود آورد، اميد است موضوع شيوع ويروس كرونا نيز در آينده‌اي نزديك برطرف شود و همان‌طور كه صادرات در حال حاضر در جريان است، در روزها و ماه‌هاي پيش‌رو نيز ادامه يابد.

تصميم اضطرار ترامپ

اين يك تجربه خوب براي عامه مردم امريكاست و همان‌گونه كه در مسائل پزشكي، فني و علوم دقيقه به ديدگاه دانشمندان و سخنان جامعه امريكا بها مي‌دهند و توجه مي‌كنند و سيستم نظر علمي در تصميم‌گيري‌هاي خود اعمال مي‌كنند و اين مي‌تواند حتي در انتخابات بعدي افكار عمومي امريكا را تحت تاثير قرار دهد و در حوزه اقتصاد، سياست، روابط خارجي و جامعه‌شناسي از ديدگاه انديشمندان براي تصميم‌گيري استفاده شود تا از ديدگاه‌هاي پوپوليستي و توده‌اي فاصله بگيرند. از سويي ديگر اين اتفاق را مي‌توان يك تمرين مدنيت براي حاكمان پوپوليست و روان‌پريش امريكا دانست كه در نهايت تن به ديدگاه‌هاي علمي و عالمانه جامعه علمي امريكا دادند. تنها كمتر از يك ماه است كه ويروس كرونا وارد امريكا شد و اولين مورد فوت بر اثر كرونا به ثبت رسيد و در اين مدت دونالد ترامپ كه ابتدا تلاش مي‌كرد اين بيماري را تا حد زيادي انكار كند، مجبور به پذيرش آن شد و يك تصميم عاقلانه در نهايت براي كشور گرفته شد. اين موضوع نشان مي‌دهد كه بخش پوپوليست، توده‌گرا و روان‌پريش حاكميت امريكا در نهايت تن به علم و دانش داده است. دونالد ترامپ ابتدا مدعي بود كه مي‌توانست پزشك خوبي شود و حتي در برخي گردهمايي‌ها و سخنراني‌هاي خود از اين دست سخنان مطرح مي‌كرد. اما وقتي كه وضعيت رو به وخامت گذاشت، متوجه شد كه در توان او نيست كه بتواند اين اوضاع را مديريت كند و متوجه شد بايد اين موضوع را به دانشمندان اين حوزه سپرد تا آنها اين بحران را مديريت كنند و به نظر دانشمندان تن داد و اعلام وضعيت اضطرار ملي كرد و امريكا حتي بلافاصله پروازها را از اروپا به امريكا متوقف كرد كه نشان از عمق بحران و تصميم براي مديريت آن دارد. شايد اقدام براي اعلام وضعيت اضطرار ملي يكي از تصميم‌هاي درستي بود كه دونالد ترامپ گرفت كه البته آن هم در شرايط خاص بود. اما اينكه دموكرات‌ها منتقد دولت بودند و معتقد بودند با توجه به شرايط جامعه امريكا بايد چنين تصميمي را زودتر اتخاذ مي‌كرد كاملا حرف درستي است و بايد جلوتر و سريع‌تر از ساير جوامع عمل مي‌كرد. اگر بخواهيم به نتيجه نگاه كنيم تاكنون تنها چين بوده كه توانسته به نتيجه مطلوب در مقابله با ويروس كرونا دست پيدا كند و در طرف مقابل اين امريكاست كه در ابتداي راه قرار دارد و هنوز به نتيجه مطلوب دست پيدا نكرده و مبتلايان به كرونا در امريكا روز به‌ روز در حال افزايش است و حتي اين احتمال وجود دارد به دوره بسيار بدي در امريكا برسد و دوره پيك آن بسيار بالا باشد. حال بايد ديد كه با اعلام وضعيت اضطرار ملي طي هفته‌هاي آينده چه اتفاقي رخ خواهد داد. تا به امروز چيزي كه ما شاهد آن بوديم، چين تنها كشور موفق در مهار بوده و از اين پس تنها بايد به نتيجه نگاه كنيم. متاسفانه مديران بي‌خرد تا زماني كه خطر در نزديكي خودشان قرار نگيرد، تصميم عاقلانه براي ملت خود نمي‌گيرند. دونالد ترامپ هم زماني تصميم درست گرفت كه خطر در نزديكي او قرار گرفت و همين موضوع باعث شد تا در نهايت تصميم به اعلام وضعيت اضطرار ملي در امريكا بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون