• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4609 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۵ اسفند

از حال خوب هنر در چين تا انتشار كتاب زرين‌كوب

بازگشت استاد به منزل

گروه‌فرهنگي

بيمارستان جم كه در روزهاي اخير به صورت مكرر به شرح وضعيت جسمي محمدرضا شجريان پرداخته اكنون در پستي جديد از شرايط مناسب اين هنرمند براي ترخيص از بيمارستان خبر داده است. در آخرين بيانيه بيمارستان جم درباره وضعيت جسمي محمدرضا شجريان آمده است:«در راستاي اطلاع‌رساني به مردم هنردوست و هم‌ميهنان عزيز در كمال مسرت به استحضار مي‌رساند با توجه به بهبود جميع شرايط استاد از لحاظ كليوي، قلبي و ريوي با نظر پزشكان معالج، ايشان آماده ترخيص و پيگيري ادامه درمان در منزل زير نظر پزشكان معالج هستند.» بر اساس اين گزارش، اطلاعيه‌هاي اخير بيمارستان جم همچنين گفت‌وگوي ايسنا با پزشك معالج او در روزهاي اخير حاكي از بهبود نسبي وضعيت جسمي محمدرضا شجريان بود؛ ضمن اينكه ممانعت از ابتلا به بيماري‌هاي بيمارستاني از جمله ويروس كرونا از ديگر دلايل تشخيص براي ترخيص استاد آواز ايران به منزل عنوان شده بود.
بحران بي‌قراري در يك فيلم
پايان فيلمبرداري «ما كه هستيم»/ فيلم بلند ابوالحسن كيوان، بحران هويت و بي‌قراري هميشگي ما را به تصوير مي‌كشد. فيلمبرداري فيلم سينمايي «ما كه هستيم؟» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي «ابوالحسن كيوان» كه اواسط آذر ماه در تهران و شيراز آغاز شده بود به پايان رسيد. به گزارش مدير رسانه اين پروژه «ما كه هستيم؟» پس از نزديك به 3 ‌ماه فيلمبرداري در لوكيشن‌هاي تهران و شيراز اين روزها وارد مرحله پس از توليد شده‌ و مراحل تدوين و صداگذاري آن شروع شده است. شيوع بيماري «كرونا» در هفته‌هاي اخير باعث شده بود تا مراحل فيلمبرداري اين فيلم كه لوكيشن‌هاي آن در تهران(اطراف دماوند) و شيراز(تخت جمشيد و حافظيه) هستند با شرايط سخت و پيچيده‌اي روبه‌رو شود.
سهم اردو زبانان از خرمن زرين‌كوب
كتاب «جست‌وجو در تصوف ايران» تاليف دكتر عبدالحسين زرين‌كوب به زبان اردو ترجمه و منتشر شد. اين كتاب در ۴۹۳ صفحه، شمارگان ۴۰۰ نسخه و در قطع وزيري در ۱۵ فصل و در پيشاور پاكستان توسط خانه فرهنگ ايران در پيشاور و با حمايت مركز ساماندهي ترجمه و نشر معارف اسلامي و علوم انساني در قالب طرح تاپ منتشر شد. اين اثر ارزشمند پس از رونمايي در تمامي مراكز آكادميك، دانشگاه‌ها، كتابخانه‌ها و ديگر مراكز ذي‌ربط توزيع‌ شده و فايل پي‌دي‌اف آن روي سايت پرتال نمايندگي فرهنگي ايران در پيشاور پاكستان جهت بهره‌مندي علاقه‌مندان اردو زبان قرار خواهد گرفت. كتاب حاضر خط سيري كه جست‌وجو در تصوف ايران در پيش داشت را از سر مي‌گيرد و به نقد صوفي و نهضت‌هاي صوفيه، تصوف، فلسفه و... مي‌پردازد. در اين كتاب هدف جست‌وجو، رد و قبول نيست بلكه مقصود بررسي ويژگي‌هايي است كه پديده تصوف را از ساير پديده‌هاي فكري و شناختي مشابه متمايز مي‌كند.
سينما دوريل فرانسه لغو شد
چهل و دومين جشنواره بين‌المللي مستند «سينما دوريل » فرانسه نيز به جمع جششنواره‌هايي پيوست كه به سبب شيوع ويروس كرونا لغو شد. سايت رسمي چهل و دومين جشنواره بين‌المللي مستند «سينما دوريل» فرانسه اعلام كرد با توجه گسترش شيوع ويروس كرونا در فرانسه در نهايت تصميم سختي را براي لغو اين دوره از جشنواره گرفته است. اين رويداد سينمايي قرار بود از تاريخ ۱۳ تا ۲۲ مارس(۲۳ اسفند تا ۳ فروردين) در فرانسه برگزار شود و امسال مستندهاي «گنجينه‌هاي گوهر»، «تپه‌هاي مارليك» و «يك آتش» به كارگرداني ابراهيم گلستان و «آب و آتش» و «خانه سياه است» ساخته‌هاي مشترك ابراهيم گلستان و فروغ فرخزاد در بخش نمايش‌هاي ويژه روي پرده مي‌روند.
خبرهاي خوب در نبود كرونا
با كمتر شدن سرعت شيوع ويروس «كرونا» در چين، كره جنوبي و ژاپن روند بازگشايي موزه‌هاي اين كشورها به تدريج آغاز شده است. موزه هنرهاي معاصر «شانگهاي» كه بيشتر براي ميزباني «بينال شانگهاي» شناخته مي‌شود به همراه موزه «شانگهاي» بازگشايي شد. هر دو اين موزه‌ها از اواخر ماه ژانويه، زماني كه چين براي جلوگيري از شيوع ويروس «كرونا» قرنطينه شده بود، تعطيل شده بودند. در كره جنوبي نيز موزه ملي هنرهاي مدرن و معاصر(MMCA) قصد دارد تا چهار شعبه خود را در بيست و سوم مارس بازگشايي كند. موزه هنرهاي معاصر توكيو نيز 31 مارس درهايش را به روي علاقه‌مندان باز خواهد كرد. با توجه به بيانيه منتشر شده توسط موزه «شانگهاي» با توجه به اين نكته كه هر فرد مي‌تواند فقط يك بليت را خريداري كند، علاقه‌مندان براي بازديد از اين موزه بايد بليت را به صورت آنلاين خريداري كنند. حداكثر افراد بازديدكننده از اين موزه در هر روز ۲۰۰۰ نفر يا ۳۰۰ نفر در هر نوبت تعيين شده است. تب بازديدكنندگان مورد بررسي قرار خواهد گرفت و هيچ يك از بازيدكنندگان نمي‌توانند بيش از ۲ ساعت در موزه حضور داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون