• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4617 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۰ فروردين

سخنگوي دستگاه قضا تشريح كرد

مرخصي زندانيان، تداوم دادرسي‌ها و پاسخ به انتقادها

نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه ديروز به دليل شيوع كرونا به‌صورت آنلاين برگزار شد. در ادامه اهم موارد مطرح شده در اين نشست خبري را مي‌خوانيد.

دادرسي تعطيل‌بردار نيست
اسماعيلي درباره نحوه دادرسي‌ها با توجه به شيوع كرونا چنين توضيح داد: «روز دوشنبه دستورالعملي در جلسه شوراي عالي تبيين شد. جزييات اين دستورالعمل در نشست معاون اول قوه قضاييه با تعدادي از معاونين نهايي مي‌شود و روز چهارشنبه جلسه مشترك شوراي عالي قوه قضاييه و روساي كل و دادستان‌هاي مراكز استان‌ها به صورت ويديوكنفرانس برگزار خواهد شد. در جلسه چهارشنبه اين دستورالعمل پس از تصويب رياست قوه به استان‌ها ابلاغ مي‌شود و نحوه دادرسي در شرايط موجود تبيين خواهد شد.» به گفته او، دادرسي تعطيل‌بردار نيست و ما جمع بين سلامت و انجام وظيفه و تدبير را در اين دستورالعمل لحاظ كرديم. اين دستورالعمل دقيقا منطبق با سياست‌ها و برنامه‌هاي مصوب ستاد ملي مقابله با كروناست. قوه قضاييه هم عضو اين ستاد است. بايد چرخ اقتصاد مردم بچرخد به گونه‌اي كه سلامت مردم به مخاطره نيفتد.

مرخصي شامل حال نجفي نمي‌شود
اسماعيلي درباره عدم اعطاي مرخصي به محمدعلي نجفي شهردار سابق تهران هم‌چنين توضيح داد: «اين ادعا كه در زندان به تعبيري در بند و اندرزگاهي كه آقاي نجفي حضور دارد يك نفر مبتلا به كرونا شده است صحت ندارد و به هيچ عنوان هيچ‌كدام از افراد در اندرزگاه مبتلا به بيماري كرونا نيستند. مرخصي به كساني داده شده است كه محكوميت قطعي دارند و از آنجا كه آقاي نجفي راي محكوميت قطعي برايش صادر نشده از دايره شمول مرخصي خارج و قرار بازداشت دارد كه بعد از قطعي شدن راي صادره در مورد او، درباره مرخصي ايشان تصميم گرفته مي‌شود.»

رد انتقادها به اعطاي مرخصي
اسماعيلي با بيان اينكه «ما به بيش از 50 درصد زندانيان امنيتي مرخصي داديم»، ادامه داد: «ما ادعا نكرديم صددرصد به مرخصي آمدند. هم به امنيتي‌ها مرخصي داديم و خيلي اسامي اعلام شد و هم در عفو به خيلي از امنيتي‌ها عفو داديم. انتقاداتي مصداقي شد كه چرا به فلاني نداديد؟ ما در اين موضوع تصميمات‌مان فردي نبود و به هيچ عنوان در مورد فرد تصميم نگرفتيم كه به اين فرد مرخصي و عفو بدهيم يا ندهيم و شاخص و معيار گذاشتيم. برخي از زندانيان رفتارشان با اين معيارها انطابق داشت و از آن استفاده كرديم و برخي از زندانيان منطبق نبود كه استفاده نكرديم؛ لذا اينكه انتقاداتي انجام شده نه ما انتقادات را وارد نمي‌دانيم زيرا خوب عمل كرديم و الگو‌سازي براي كشورهاي مختلف كرديم و هم زندانيان و خانواده زندانيان و هم مجامع و نخبگان با سلايق مختلف از اين اقدام قوه قضاييه تقدير كردند و ما اين مسير را ان‌شاءالله ادامه خواهيم داد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون