• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4618 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ فروردين

كرونا در ژاپن

محمود فاضلي

شينزو آبه نخست‌وزير ژاپن به دليل نگراني از شيوع ويروس كرونا به‌رغم مقاومت‌هاي اوليه، تعويق يكساله بازي‌هاي المپيك و پارالمپيك 2020 و سپس يك ماه اضطراري را در اين كشور اعلام كرد. اقدامات پيشگيرانه‌ در 7 بخش كه بيشترين تاثير را از ويروس دارند از جمله توكيو، اوساكا و فوكوئوكا صورت مي‌گيرد. حتي پيش‌بيني مي‌شود اين مدت به شش ماه نيز افزايش يابد. به گفته نخست‌وزيراعلام وضعيت اضطراري با هدف جلب حمايت عمومي و سرپا نگه داشتن كامل نظام پزشكي انجام شد. او در ژاپن نمي‌خواهد و نيازي ندارد كه مثل بسياري از كشورها قرنطينه سراسري اعلام كند.
در ژاپن بيش از3908 نفر به ويروس كرونا مبتلا شده‌اند كه 133 نفر جان خود را از دست داده‌اند كه از تعداد فوق 83 نفر در استان توكيو بوده است. پيش‌بيني مي‌شود اين آمار در روزهاي آتي افزايش يابد. يك هزار نفر از مبتلايان به اين ويروس در توكيو اقامت دارند. فرماندار توكيو اخيرا گفته بود كه به برقراري وضعيت اضطراري تمايل دارد و آن را راهكاري براي كمك به ساكنان براي تبعيت از اقدامات فاصله‌گذاري اجتماعي مي‌داند.
كوئيكه يوريكو، استاندار توكيو از ساكنين توكيو مي‌خواهد در خانه‌هاي خود بمانند و از تاسيسات عمومي و سازمان‌دهندگان رويدادها نيز خواهد خواست تا استفاده از محل‌هاي برگزاري را لغو كنند. سيستم حمل و نقل كمافي‌السابق فعال خواهد بود. بانك‌ها كماكان خدمات بانكي را ارايه خواهند نمود. فروشگاه‌هايي كه غذا، دارو و ديگر ملزومات روزانه را به‌فروش مي‌رسانند و همين‌طور بانك‌ها، صرافي‌ها و ديگر مكان‌هايي كه خدمات ضروري اجتماعي و اقتصادي ارايه مي‌دهند، باز خواهند ماند. دولت كلانشهر توكيو براي پاسخگويي به درخواست‌ها و رسيدگي به نگراني‌هاي ساكنين و اداره‌كنندگان كسب و‌كارها، يك مركز تماس تلفني افتتاح خواهد كرد.

اقتصادي
به گفته نخست وزير ژاپن، شش تريليون «ين» از 108 تريليون ين اعتبار در نظر گرفته شده صرف پرداخت يارانه نقدي مستقيم به خانوارها خواهد شد كه مبلغي حدود 860 دلار در ماه است. 26 تريليون «ين» نيز به شكل وام در اختيار كسب و كارهاي كوچك قرار خواهد گرفت. دولت قصد دارد مقياس برنامه ارايه حمايت‌هاي مالي به شركت‌هايي كه كرونا بر فعاليت‌شان تاثير گذاشته را به حدود 46 ميليارد دلار امريكا افزايش دهد. اين برنامه به بانك توسعه ژاپن كه وابسته به دولت است، اجازه مي‌دهد كه در مواقع اضطراري از محل بودجه دولت به كسب و كارها وام بدهد. دولت در ماه مارس به عنوان بخشي از دومين مجموعه اقدامات كمك به كسب و كارها، حدود يك ميليارد و 900 ميليون دلار را اختصاص داد، اما افت شرايط اقتصادي آنقدر حاد است كه دولت تصميم به گسترش اين برنامه گرفته است. دولت همچنين قصد دارد به شركت‌هاي متوسط و كوچك كمك كند تا بتوانند از موسسات مالي خصوصي وام تقريبا بدون بهره دريافت كنند.

اجتماعي
دولت به خانوارهايي كه به دليل كرونا ميزان درآمدشان كاهش يافته و به سطح معيني رسيده است، حدود 2800 دلار كمك مالي مي‌كند. البته اين مبلغ به خانواده‌هايي كه درآمد بالايي دارند، تعلق نمي‌گيرد و كساني كه در اثر ويروس كرونا درآمدشان كاهش يافته و در ليست دولت قرار نگرفته‌اند اگر سند و مدرك لازم را به شهرداري‌ها ارايه دهند نيز اين مبلغ را دريافت خواهند كرد. پرداخت نقدي با توجه به وضعيت تجرد، تاهل و تعداد فرزندان متغير خواهد بود. بودجه تكميلي حمايتي طي يك ماه نهايي شده و پرداخت نقدي در اسرع وقت انجام خواهد شد. طبق آمار اعلام شده جوانان توكيو بيشترين سهم ابتلا به ويروس كرونا را از آن خود كردند، اما به دليل مقاومت جسماني آنان در مقابله با اين ويروس بروز علام را به تاخير مي‌اندازد. از اين رو از جوانان در خواست كردند با احتياط بيشتري رفت و آمد كنند.
به دنبال اعلام وضعيت اضطراري و هجوم مردم به فروشگاه‌ها و انبار كردن موادغذايي و دارو، وزير كشاورزي و شيلات ژاپن از مردم خواسته است آرامش خود را حفظ كرده و بيش از حد خريد نكنند، زيرا به اندازه كافي مواد غذايي وجود دارد و كارخانه‌هاي مربوطه كار خود را متوقف نخواهند كرد. همچنين در پي كمبود ماسك در ژاپن دولت اين كشور اعلام كرد قصد دارد ظرف هفته آينده  در ميان حدود 50 ميليون خانوار ماسك‌هاي پارچه‌اي قابل شست‌وشو توزيع كند و تعداد تخت‌خواب جهت استفاده افراد آلوده را از 28 هزار به 50 هزار تخت‌خواب افزايش دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون