• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4621 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۶ فروردين

صيادان و ماهي‌فروشان قرباني ترس از كرونا و سودجويي

ترس از ابتلا به كرونا، استفاده از ماهي و ميگوي تازه را كاهش داده است.
در نتيجه ماهي‌فروشان به ‌شدت ضرر كرده و صيادان دچار مشكلات معيشتي شده‌اند، حال آنكه با برنامه‌ريزي مناسب مي‌شد جلوي بروز اين مشكلات را گرفت.
به گزارش ايلنا، هر چند از همان روز‌هاي اول كه اعلام شد يك سندروم حاد تنفسي در شهر ووهان چين شايع شده و در حال گسترش به اقصا نقاط جهان است، متخصصان تاكيد كردند اين بيماري در بدن دام‌ها، مرغ‌ها و ماهي‌ها وجود ندارد، اما مردمي كه مي‌دانند نقطه شروع كوويد ۱۹ يك بازار فروش آبزيان بوده با احتياط بيشتري رفتار مي‌كنند. مصرف ماهي و ميگو به خودي خود در ايران به نسبت ميانگين جهاني پايين است، حال شيوع كرونا باعث شده بيش از پيش مصرف آبزيان كاهش يابد و اين به كسادي كار صيادان و ماهي‌فروشان انجاميده است.
يكي از ماهي‌فروشان در اهواز مي‌گويد: «ماهي‌فروشي براي بسياري از كساني كه به اين شغل مشغول هستند در حالت عادي درآمد كمي دارد. تعطيل كردن بازار‌هاي فروش ماهي باعث شده همين درآمد ناچيز را هم از دست بدهيم.» او ادامه مي‌دهد: «در اهواز و خيلي از شهر‌هاي ديگر بسياري از افراد كه از طريق فروش ماهي روزگار مي‌گذرانند، خودشان صياد هم هستند.
در دو ماه اخير هم كار و كاسبي فروشندگان و هم صيادان كساد شده است. از طرفي ممنوعيت‌هايي ايجاد شد و مثلا عنوان كردند ماهي را به عرضه‌كنندگان مجاز بفروشيد، از طرف ديگر خريداران ماهي به دليل ترس از كرونا هم كم و كمتر شدند. به همين دلايل خيلي‌ها درآمدشان را از دست دادند. ما ترس مردم و لزوم رعايت مسائل بهداشتي را درك مي‌كنيم، اما انتظار داشتيم مسائل و مشكلات صيادان و فروشندگان ماهي درنظر گرفته شود تا آنها دچار مشكلات اقتصادي نشوند.»
غلامرضا دهقاني، رييس اتحاديه صيادي خوزستان مي‌گويد: عرضه ماهي تازه در بازار‌هاي ماهي‌فروشي تقريبا در همه شهر‌هاي كشور ممنوع شد. مشخص بود كه اين ممنوعيت مشكلاتي به وجود مي‌آورد. وقتي اين ممنوعيت‌ها را اعمال كردند، گفتند قصد داريم ماهي را از صيادان بخريم تا به‌ صورت بهداشتي بسته‌بندي و توزيع شود، اما برنامه‌ريزي نادرست و عملكرد نامناسب باعث شد دلالان سود كنند و صيادان و ماهي‌فروشان متضرر شوند. دهقاني توضيح مي‌دهد: «اوايل اسفند سال گذشته كه خبر رسيد كرونا شيوع پيدا كرده باتوجه به ترس مردم از مصرف ماهي تازه و همچنين به دليل رعايت مسائل بهداشتي عنوان كرديم كه براي رساندن ماهي به دست شهروندان لازم است واحد‌هاي عمل‌آوري فعال شوند.  در واقع ماهي بايد به ميزان لازم از صيادان خريداري مي‌شد، با رعايت مسائل بهداشتي بسته‌بندي مي‌شد و با توزيع مناسب به دست مردم مي‌رسيد. اگر اين زنجيره درست عمل مي‌كرد نه صيادان ضرر مي‌كردند و نه مردم، اما با اقدامات تخريبي كه صورت گرفته، در مقطعي قيمت ماهي بالا رفت و در مقطعي ديگر قيمت به ‌شدت پايين آمد.»
برخي تبعات شيوع كرونا اجتناب‌ناپذير است، اما برخي مشكلات ايجاد شده ممكن بود با برنامه‌ريزي و عملكرد درست به وجود نيايند. اخيرا در حالي كه حدود دو ماه از شيوع كرونا در ايران مي‌گذرد و بسياري از مشاغل از جمله صيادان و ماهي‌فروشان متضرر شده‌اند، عيسي گلشاهي، مديركل دفتر بهبود كيفيت، فرآوري و توسعه بازار آبزيان سازمان شيلات ايران با بيان اينكه تمام مواد پروتئيني از جمله آبزيان خصوصا بخش آبزيان تازه به ‌شدت تحت تاثير بيماري كرونا قرار گرفته، گفته است: «كاهش مراجعه مردم براي خريد، كاهش تقاضاي خريد محصولات تازه به دليل ابهام در مصرف و عدم پاك كردن اقلام خريداري شده در واحد‌هاي صنفي فروش ماهي به دليل رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي باعث شده كه تقاضاي خريد آبزيان تازه به ‌شدت با كاهش مواجه شود.»
چنين اتفاقاتي در حالي رخ مي‌دهد كه معيشت ده‌ها هزار نفر در ايران به صورت مستقيم و غيرمستقيم به پرورش و صيد ماهي بستگي دارد. علاوه بر صيادان كه بيش از ۱۵۰هزار نفر هستند، تعداد قابل توجهي از شهروندان در استان‌هاي ساحلي و ديگر استان‌هاي كشور به فروش يا عمل‌آوري ماهي، ميگو و ديگر آبزيان خوراكي مشغول هستند.
شرايط كنوني حتي مي‌توانست منجر به فعال شدن بخش‌هاي ديگر در صنعت آبزيان شود. متاثر از كرونا بسياري از شاغلان در بخش خدمات كار خود را از دست دادند. با برنامه‌ريزي مناسب مي‌شد اين افراد را به كار گرفت تا كار بسته‌بندي و توزيع محصولاتي مثل ماهي، گوشت و مرغ را برعهده بگيرند.
رييس اتحاديه صيادي خوزستان مي‌گويد: «مشكلات ايجاد شده براي صيادان و ماهي‌فروشان موجب شده افرادي به صورت غيرمجاز و در محل‌هايي خارج از بازار‌هاي ماهي اقدام به فروش آبزيان كنند. اين اتفاق خطرناكي است و ممكن است سلامت مردم را به خطر بيندازد. بر اين اساس ما اميدواريم مشكلات جامعه صيادي و فروشندگان ماهي مورد توجه قرار گيرد و ساز‌و‌كار مناسبي براي عرضه محصولات دريايي فراهم شود.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون