• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4632 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۸ ارديبهشت

كتابخانه

مقدمه‌اي بر نقد سوم كانت

«درآمدي بر نقد قوه حكم كانت» همان طور كه از نامش پيدا است، مقدمه‌اي است بر نقد سوم كانت. اما براي خوانندگاني نوشته شده كه با فلسفه و تاريخ انديشه‌ها كمابيش آشنايند. هدف همانا شرح كليت نقد قوه حكم است، البته شرحي كه نه تقليل‌گرايانه است و نه باب روز و اين اثر را، همان‌گونه كه هست، در بستر كليت فلسفه كانت جاي مي‌دهد. نقد قوه حكم (نقد سوم) كتابي فلسفي از ايمانوئل كانت است. نقد قوه حكم - كه به دو بخش زيبايي‌شناسي و غايت‌شناسي، قابل تقسيم است- در «سگاني» (تريلوژي) نقدي كانت، اثري است كه نقش ميانجي و پيونددهنده دو اثر ديگر، يعني نقد عقلِ محض و نقدِ عقلِ عملي را بر عهده دارد و گذار از فلسفه نظري به فلسفه اخلاق را عملي مي‌كند.


آسيب‌شناسي سياسي

آسيب‌شناسي، دانشي است درباره پيشنهاد رهنمود يا تجويز بر پايه شناخت يا معاينه پديده‌ها براي يافتن راه بهبود و درمان. از اين‌ رو آسيب‌شناسي بايد بخش بزرگي از دانش سياست را دربر گيرد. اما در دانش سياسي امروز، روي ‌هم ‌رفته، پيوند دانش و پژوهش با نيازها و خواسته‌ها و ارزش‌هاي ما به‌ دست فراموشي سپرده شده و در نتيجه پيوند ميان دانش سياست و زندگي سياسي از هم گسيخته شده است. در فلسفه يا دانش سياسي ديرين، معناي حكمت سياست به عنوان دانش در پيوند آن با زندگي سياسي بهتر و آرمان‌هاي انساني نهفته بود اما با علمي و اثباتي ‌شدن سياست به عنوان دانشي تجربي، فلسفه و هدف آن گم شد و دانش سياست به پژوهش تجربي صرف و بي‌علاقه به زندگي عملي و آرمان‌هاي انساني بدل شد... .از ديدگاه سياست به عنوان دانش آسيب‌شناسي، هر گونه معاينه  يا گفت‌وگويي از «آنچه هست» بايد ابزار و مقدمه‌اي باشد براي گفت‌وگو از «آنچه بايد باشد.» دانش سياسي آسيب‌شناس و چاره‌انديش است و معاينات تجربي يا علمي را در راه از ميان ‌برداشتن آسيب‌هاي جامعه به‌ كار مي‌برد. معاينه تجربي نيز فاقد جهت و هدف بلكه در جهت آسيب‌زدايي است و كاركرد اصلي آن شناخت و از ميان ‌بردن موانع رسيدن به هدف است. به سخن ديگر بررسي‌هاي تجربي و علمي بايد تنها در پرتو بررسي‌هاي آسيب‌شناسانه انجام شوند.«از اينجا تا ناكجا» با عنوان فرعي «ديباچه‌اي بر آسيب‌شناسي سياسي» نوشته حسين بشيريه، استاد علوم سياسي توسط انتشارات «نشر ني» منتشر شده است.  از بخش‌هاي مهم اين كتاب مي‌توان به دانش آسيب‌شناسي سياسي، آسيب‌شناسي سياسي و تمثيل پزشكي، آسيب‌شناسي مشروعيت سياسي، آسيب‌شناسي كارايي سياسي، پديده مردم‌فريبي، پديده انفعال سياسي، احساس كهتري ملي، آسيب‌شناسي نظم سياسي، جنگ داخلي و كشمكش‌هاي قومي اشاره كرد.


زنان و زندگي

جوآن بوريسنكو، پژوهشگر دانش‌آموخته هاروارد و معلم معنوي با استفاده از تازه‌ترين پژوهش‌هاي پزشكي و بخش‌كردن گستره زندگي زنانه بر عدد رمزآلود هفت سال، پرده از آن دسته نيروهاي زيستي بر مي‌دارد كه موجب تحولات جسمي و روحي و معنوي زنان مي‌شوند. وي به زنان كمك مي‌كند موهبت زن بودن را بهتر بشناسند و بتوانند سلامت و شادكامي‌شان را افزايش دهند.از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به طبيعت و پرورش، زيست‌شناسي عصبي سال‌هاي اوليه كودكي، سردرگمي ارتباط با ضعف، به سوي منطق و عقل و دين ، منطق قلبي در رشد اخلاقي، مغز، ذهن و همبستگي، بلوغ جنسي دگرگون‌كننده، كالبد‌شناسي بلوغ جنسي، اختلافات فرهنگي، خرد همبستگي زنانه، داستان‌ها و جست‌وجوي معنا و ... اشاره كرد.«چرخه زندگي زنانه» نوشته جوآن بوريسنكو با ترجمه قيطاس مرداني‌راد توسط انتشارات «نشر نو» منتشر شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها