• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4632 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۸ ارديبهشت

كتابخانه

يك امريكاي لاتيني جذاب

«به‌راستي سالم‌تر است سفر نكردن، سالم‌تر است جنب نخوردن و هرگز از خانه پا بيرون نگذاشتن، بهتر است در زمستان خود را با لباسي گرم بپوشانيد و تنها در تابستان شال گردن‌تان را ‌برداريد، سالم‌تر است نه دهان بگشاييد و نه پلك بر هم ‌زنيد، سالم‌تر است نفس نكشيدن. اما حقيقت اين است كه نفس مي‌كشيد و رهسپار سفر مي‌شويد.» روبرتو بولانيو، نويسنده شيليايي، از چهره‌هاي مهم و بحث‌برانگيز ادبيات امريكاي لاتين و از بنيانگذاران موج نوي ادبيات در اين زبان شناخته مي‌شود. «كابوي تحمل‌ناپذير» شامل پنج داستان كوتاه و دو خطابه از اين نويسنده است. بولانيو با حركت در مسير نياكانش و سنت داستان‌نويسي امريكاي لاتين، سبك و شيوه نوين خودش را ابداع كرد. يكي از كيفيت‌هاي قابل توجه داستان كوتاه‌هاي بولانيو اين است كه آنها در سطح يك رمان كار مي‌كنند. اين كتاب مجموعه آثاري از بولانيو را شامل مي‌شود كه گستردگي، شيوه نگارشي، نوع نگاه و تفكر او را به خوبي روشن مي‌سازد. نام اين مجموعه برآمده از نام يكي از داستان‌هاي‌ كوتاه كتاب است؛ داستاني كه بولانيو پانزده روز پيش از مرگش به ناشرش تحويل داد. «جيم»، «كابوي تحمل‌ناپذير»، «پليس موش‌هاي صحرايي»، «سفر آلبارو روسلو» و «دو قصه كاتوليك» نام داستان‌ كوتاه‌هاي اين مجموعه و «ادبيات + بيماري= بيماري» و «افسانه كثولهو»، دو خطابه پاياني كتاب هستند.


جهان جذاب رمان‌هاي كارآگاهي

«گزارش به كميسر» مانند ساير آثار جيمز ميلز، نويسنده امريكايي، رماني در ژانر پليسي است. ميلز در اين رمان با استفاده از سبكي مستندگونه، از خلال بازجويي‌ها و گزارشات يك پرونده جنايي، قتل عجيب يك مامور مخفي پليس را روايت مي‌كند. تمام داستان بر پايه روايتِ اسناد جلو مي‌رود و از اين نظر اثري است منحصر به فرد. شخصيت‌هاي «گزارش به كميسر» آنچه بر‌ آنها گذشته را در جلسات بازجويي بازگو مي‌كنند و رمان گزارشِ عين‌به‌عين همين بازجويي‌هاست كه رفته‌رفته وقايع داستان و درام پشت پرده را برملا مي‌كند. جيمز ميلز روزنامه‌نگار و يكي از شناخته‌شده‌ترين نويسنده‌هاي ژانر پليسي جنايي در امريكا است. «گزارش به كميسر» در كنار ديگر كتاب او با نام «امپراتوري زيرزميني» كه در مورد مافياي مواد مخدر در امريكا است، در ليست پرفروش‌ترين كتاب‌هاي نيويورك‌تايمز قرار دارند. در گزارش به كميسر آدم‌ها دو دسته‌اند. آنها كه از پيش در نظم نمادين جامعه براي خودشان جايي پيدا كرده‌اند و آنها كه از همان اول براي جذب‌شدن در اين نظم مشكل دارند. در اين درام پرتعليق و پركشش نيك در برابر نيك قرار مي‌گيرد و بد در برابر بد و بدين‌ترتيب تشخيص مرز باريك و ظريف ميان اين دو سخت و سخت‌تر مي‌شود.


چگونه انسان عاشق دشمن خود مي‎شود

رمان «مزدور» اثر هاوارد فاست پس از 36 سال بار ديگر منتشر شد. اين رمان بار اول در سال 63 توسط دو نشر نيلوفر و الفبا منتشر شده بود و حالا ترجمه مهدي غبرايي از اين اثر را نشر خزه راهي بازار كتاب كرده است.  رمان ماجراي آلماني‌هايي است كه از سوي انگليسي‌ها اجير شده‌اند. آنها يك روستايي خل‌وضع را در نبردهاي داخلي امريكا به ‌دار مي‌كشند و همين اتفاق، آتش خشم و انتقام امريكايي‌ها را شعله‌ور مي‌كند. در اين بين، عشقي نابهنگام بين دو نفر از دو طرف مخاصمه شكل مي‌گيرد و با روايتي از همان مضمون «ميان عشق و وظيفه» رو‌به‌رو مي‌شويم. اينكه كسي حين خدمت و انجام وظيفه و مقابله با دشمن، به يكي از دشمنان خود علقه و عاطفه پيدا مي‌كند. بيشتر آثار فاست از تاريخ و زندگي مردم امريكا به ويژه در زمان انقلاب امريكا و جنگ‌هاي استقلال مايه مي‌گيرد. او از پايه‌گذاران نهضت جهاني صلح و طي سال‌هاي 1950 تا 1955 عضو شوراي عالي اين نهضت بود. اندكي پس از آن، فاست كتاب بامداد آوريل را نوشت كه شرحي از نبرد لگزينگتون و كنكورد از زاويه ديد يك نوجوان است. با وجود آنكه اين كتاب در اصل براي گروه سني نوجوانان نوشته نشده بود ليكن به يكي از متون درسي رايج در مدارس راهنمايي امريكا تبديل شد. رمان «مزدور» در ۱۹۲ صفحه و به بهاي ۲۵ هزار تومان از سوي نشر خزه به چاپ رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها