• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4646 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت

اعتراض دو عضو شوراي شهر تهران به مصوبه طرح توسعه مجلس

خيابان مردم را گرفتند و مي‌خواهند اين كار را دوباره تكرار كنند

گروه اجتماعي | اگر از اطراف مجلس شوراي اسلامي در محدوده ميدان بهارستان گذر كرده باشيد متوجه تغيير مسيرهاي عبور و مرور شده‌ايد تا آنجا كه مجلس با آسودگي خاطر خيابان‌هاي آنجا را به تملك خود درآورد و دور آن را ديوار كشيد تا ساختمان‌هايش يكپارچه شود. حالا اين موضوع مورد انتقاد شديد اعضاي شوراي شهر تهران قرار گرفته است تا آنجاكه پيكان انتقاد حتي به سوي شهرداري تهران گرفته‌اند كه چگونه در جلسه‌هاي شوراي عالي معماري و شهرسازي كه اين اجازه را به مجلس داده شركت نكرده و منفعل ظاهر شده است. 
موضوع در جلسه اخير شوراي شهر تهران با انتقاد محسن هاشمي، رييس شورا برجسته شد كه خطاب به شهرداري تهران گفت: متاسفانه خيابان مردم را گرفتند و شهرداري در آن مقطع واداد و امروز مي‌خواهند خيابان‌هاي ديگر را نيز بگيرند و شهرداري مجددا واكنشي ندارد. بايد اين موضوع توضيح داده شود.
اما او تنها منتقد ماجرا نبود. محمدسالاري كه رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراست نيز در اين باره به انتقاد پرداخت. البته كلنگ توسعه مجلس در سال 1390 با حضور علي لاريجاني، رييس مجلس وقت و محمدباقر قاليباف، شهردار وقت تهران به زمين زده شد، اما در همان روزهايي كه عمليات تروريستي داعش عليه مجلس شوراي اسلامي به‌وقوع پيوست خود را نشان داد، زيرا عملا پس از آن خيابان‌هاي همجوار با مجلس در ضلع شرقي بسته و دور آن ديواركشي شد. 
كلنگ اجراي طرح جامع بهارستان 23 ارديبهشت 1390 در ضلع شرقي ساختمان بهارستان زده شد كه «همشهري‌آنلاين» درباره آن در همين تاريخ نوشته بود: در اين پروژه مشترك بنا به درخواست و اراده رييس مجلس شوراي اسلامي و توافق محمد‌باقر قاليباف به اين مرحله رسيده و قرار است در ضلع شرقي مجلس كلنگ‌زني شود. 
در همين حال رييس شوراي اسلامي شهر تهران ضمن انتقاد از انفعال شهرداري در خصوص طرح توسعه مجلس گفت: چرا شهرداري در خصوص اين طرح موضع‌گيري نمي‌كند‌ .
به گزارش ايسنا، محسن هاشمي در ادامه تذكر محمد سالاري در خصوص طرح توسعه مجلس و تجاوز به حقوق شهر همچنين مصوبات اخير شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور گفت: موضوع مهمي كه در اين خصوص نبايد فراموش شود، انفعال شهرداري است. همچنان كه شهردار تهران از جلسه شوراي عالي شهرسازي خبر داشت اما در آن حضور نيافت و شهردار منطقه هم بسيار ضعيف از حق عمومي شهر دفاع كرد. بر همين اساس به رغم حضور بنده و آقاي سالاري و مخالفت با زير پا گذاشتن حق عمومي شهر چون حق راي نداشتيم، نتوانستيم مانع از اين امر شويم.
او در توضيح آنچه از شهرداري انتقاد شده است، افزود: شهرداري در اين موضوع بسيار خنثي عمل كرد و در حالي كه در اين طرح مدام به حق عمومي شهر تجاوز مي‌شود اما شهرداري واكنشي ندارد و گويا شهردار تهران راضي به اين امر است. هاشمي همچنين در اين موضوع بيشترين تقصير را متوجه شهردار تهران دانست و اضافه كرد كه شهردار تهران بايد به واسطه اين انفعال توضيح دهد، متاسفانه خيابان مردم را گرفتند و شهرداري در آن مقطع وا داد و امروز مي‌خواهند، خيابان‌هاي ديگر را نيز بگيرند و شهرداري مجددا واكنشي ندارد. بايد اين موضوع توضيح داده شود. رييس شوراي اسلامي شهر تهران تاكيد كرد: بايد شهرداري توضيح بدهد كه نظرش نسبت به اين راي چيست؟ چرا موضع‌گيري نمي‌كند. چرا روزنامه همشهري هيچ گزارشي در اين خصوص منتشر نمي‌كند در حالي كه مسائل امنيتي در اين طرح مهم است اما طبق فرمايشات مقام معظم رهبري كه فرمودند در همه مسائل حتي در مسائل امنيتي بايد قانون رعايت شود، انتظار ما اين است كه در اين موضوع نيز قانون رعايت شود و حق عمومي شهر به مردم بازگردانده شود.
همچنين رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران گفت: رويكرد‌هاي اخير شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور برخلاف تصميمات مديريت شهري و مصالح شهر بوده و ما به اين رويه اعتراض داريم.
به گزارش معاونت ارتباطات و امور بين‌الملل شوراي اسلامي شهر تهران، محمد سالاري در دويست و سيزدهمين جلسه شورا و در انتقاد به رويكرد‌هاي اخير شوراي عالي معماري و شهر‌سازي كشور، در جلسه اخير شوراي عالي معماري و شهرسازي كشور كه رياست شورا و بنده نيز در آن حضور داشتيم، طرح توسعه مجلس شوراي اسلامي در بهارستان مورد بحث و بررسي قرار گرفت؛ طرحي كه پيشينه و سابقه تاريخي دارد و نيز مصوباتي هم از جمله مصوبه كميسيون ماده 5 داشته است. البته در اينجا جا دارد از شهرداري منطقه و سپاه انصارالمهدي كه در تدوين محدوده گذرها اقدامات خوبي را انجام دادند و محدوده 41 هكتار را به 28 هكتار برسانند، تشكر ‌كنم. اما آنچه اكنون تصويب شده است، به رغم مخالفت‌هاي رياست شوراي شهر تهران و بنده، به هيچ عنوان پذيرفته شده نيست.
سالاري افزود: در محدوده طرح مشخص نشده است كه خانه‌هاي ساخته شده، در چه جانمايي قرار دارند. همچنين مشخص نيست خانه‌هايي كه ساخته نشده‌اند، كجا بايد ساخته شوند و قابليت راستي‌آزمايي براي شهرداري تهران، نسبت به وزارتخانه وجود ندارد و البته امكان دسترسي نيز وجود ندارد.
او در ادامه اظهار داشت: متاسفامه اصول شهرسازي و معماري به ويژه در حوزه سيما و منظر شهري در آن رعايت نشده است. در تمامي دنيا ساختمان‌هاي عمومي و حاكميتي، نمادهاي فاخر معماري كشورها محسوب مي‌شوند، در حالي كه ساختمان جديد مجلس به هيچ عنوان اصول مربوط به معماري ايراني اسلامي را كه همواره مورد تاكيد مقام معظم رهبري بوده است، توسط نهاد قانونگذار كشور، رعايت نشده است.
سالاري گفت: به‌رغم پيگيري‌هايي كه در شوراي شهر انجام داديم، آنچه ارايه شده است، پذيرفته شده نيست.
رييس كميسيون معماري و شهرسازي با بيان اينكه در طرح مصوب اعلام شده كه امكان دسترسي مردم به آنجا محدود و حذف شود، افزود: اگرچه تاكيد كرديم و نماينده سازمان ميراث فرهنگي نيز بر اين مساله تاكيد داشت، اما همچنان اين نگراني وجود دارد كه دسترسي مردم محدود شود. اين در حالي است كه در همه دنيا، در كاخ‌هاي سلطنتي هم به راحتي امكان حضور مردم وجود دارد، اما اين مسائل تعيين تكليف نشد.
سالاري ادامه داد: پرداخت عوارض متعلق به ساختمان‌ها خيلي شفاف نيست، چنانكه آيا شعاع 500 متري بايد از ساختمان مركزي مجلس باشد يا از محدوده ساختمان‌هاي اطراف آن باشد، بلاتكليف است. لذا تكليف مجلس معلوم شد كه در كجا بارگذاري داشته باشد، ‌اما تكليف مردم همچنان نامعلوم است. او با بيان اينكه موضوع تعيين تكليف عدم نفع‌ها نيز مشخص نشده است، گفت: وزارت راه و شهرسازي هنوز اين مساله را تعيين تكليف نكرده است. همچنين سالاري گفت: ‌رييس شوراي عالي معماري و شهرسازي كشور بدون توجه به دغدغه‌هاي درست نمايندگان شوراي شهر تهران، آن را تصويب كرده است. اگرچه از ما خواستند كه نظرمان را اعلام كنيم تا در مصوبه اعمال كنند، اما اين رويكرد درستي نيست.
رييس كميسيون معماري و شهرسازي افزود: در دوره مديريت شهري گذشته، وزارت راه و شهرسازي تلاش مي‌كرد تا نظر شوراي شهر را اخذ كند و بدون نظرات ما موضوعي را مطرح نمي‌كرد، اما در شرايط كنوني كه انتظار همكاري و همراهي بيشتري مي‌رود، رويكرد اخير شوراي عالي معماري و شهرسازي جاي اعتراض دارد.
سالاري در بخش ديگري از انتقادهاي خود به شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور گفت: استحضار داريد در جلسات گذشته شورا، به رغم آنكه براي همه آحاد مردم تهران تامين پاركينگ را الزام‌آور كرديم و براساس طرح تفصيلي، اگر پاركينگي تامين نشود و در شرايط استثنايي عوارضي داده نشود، سازه نبايد ساخته شود. اما در جلسه شوراي عالي معماري و شهرسازي تصميم‌ گرفته مي‌شود كه بخش عمده‌اي از پاركينگ‌هاي ساختمان پلاسكو كه قرار بود در تراز استانداردهاي جمهوري اسلامي ساخته شود، تامين نشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون