• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4646 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت

جنگ رسانه‌اي موافقان و مخالفان ادامه ليگ برتر

كيش از كجا پيداش شد؟

علي ولي‌اللهي

دوشنبه شب ايرج حريرچي، معاون وزير بهداشت به صورت تلفني در برنامه فوتبال برتر حاضر شد و در مورد تصميمات جديد برگزاري ادامه ليگ توضيحاتي ارايه كرد. حريرچي در پاسخ به سوال محمدحسن ميثاقيان، مجري برنامه كه پرسيده بود چه تصميمات جديدي اتخاذ شده است به اين نكته اشاره كرد كه مبناي شروع مسابقات فوتبال كشورمان سه ليگ ايتاليا، اسپانيا و تاحدودي آلمان هستند. بر اين اساس 9 هفته مسابقات را شايد بشود در 6 هفته به اتمام رساند و تيم‌ها نيز 3 هفته زمان براي تمرين داشته باشند. در پايان حريرچي بر اين نكته تاكيد كرد كه امكان حضور 9 هفته‌اي تيم‌ها و بازيكنان در اردو وجود ندارد و اين پيشنهادي است كه از همان ابتدا رد شده است. بر اين اساس بايد دستورالعمل‌هايي انديشيده شود كه در صورت ابتلاي بازيكنان يا اعضاي كادر فني چه تصميماتي اتخاذ شود. در نهايت دكتر حريرچي اعلام كرد كه هيچ چيز هنوز قطعي نيست و وزارت بهداشت پيشنهادهاي خود را ارايه خواهد كرد و با همكاري وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال و ستاد مقابله با كرونا تصميم نهايي اتخاذ خواهد شد. 

در حالي كه صحبت‌هاي حريرچي تقريبا واضح بودند، مخصوصا آنجايي كه گفته شد پيشنهاد حضور 9 هفته‌اي يك تيم در اردو غيرقابل پذيرش است، از صبح ديروز برخي رسانه‌ها به شكل عجيبي توضيحات معاون وزير بهداشت را به اين شكل تأويل كردند كه قرار است رقابت‌ها به صورت متمركز در يكي از شهرهايي كه وضعيت سفيد از لحاظ ابتلا به بيماري كرونا دارند برگزار شود. اين رسانه‌ها در ادامه اعلام كردند كه اين منطقه سفيد به احتمال زياد جزيره كيش خواهد بود. بعد بر همين مبنا انتقاداتي را متوجه برگزاري مسابقات در جزيره كيش دانستند و گفت‌وگوهايي را با برخي از اهالي فوتبال ترتيب دادند و در نهايت به اين نتيجه رسيدند كه چنين امكاني وجود ندارد. به اين ترتيب موج سنگين رسانه‌اي عليه برگزاري ادامه ليگ برتر در كيش به راه افتاده است. 
شكي در اين نيست كه جزيره كيش به سختي مي‌تواند چنين شرايطي را پذيرا باشد. از زماني كه شايعه شده بود ايران قرار است در برگزاري جام جهاني قطر به اين كشور كمك كند، بحث‌هاي زيادي در مورد امكانات فوتبالي جزيره كيش مطرح شده بود و تقريبا همه اتفاق نظر داشتند كه كيش با وجود همه زيبايي‌ها و امكانات شهروندي‌اش نمي‌تواند محل مناسبي براي اسكان تيم‌ها باشد. كيش نه ورزشگاه قابل قبولي دارد و نه كمپ‌هاي تمريني مجهزي. همان زمان قرار شد اگر چنين اتفاق مباركي رخ بدهد و كيش وارد چرخه ميزباني مسابقات جام جهاني شود تاسيسات جديدي در اين جزيره احداث شود كه در نهايت همه ‌چيز در حد همان اظهارنظر و حدس و گمان باقي ماند. 
كيش امروز همان كيش است و هيچ زيرساختي به مجموعه‌هاي آن اضافه نشده و به ‌طور قطع نمي‌تواند ميزباني 9 هفته فشرده رقابت‌هاي ليگ برتر را برعهده بگيرد؛ 9 هفته‌اي كه شامل 72 بازي مي‌شود. در اين مدت 16 تيم بايد محل تمرين داشته باشند و از امكانات بدنسازي و ريكاوري استفاده كنند. پس اينكه كيش نمي‌تواند محل مناسبي براي ادامه رقابت‌هاي ليگ باشد اصلا تعجيب برانگيز نيست. بلكه تعجب برانگيز اين است كه برخي در حال رواج شايعه ميزباني مرواريد خليج فارس از رقابت‌هاي ليگ برتر هستند. بعد همين افراد خودشان در جايگاه منتقد اين نظريه قرار مي‌گيرند و امكان آن را منتفي مي‌دانند. اين در حالي است كه هيچ يك از افرادي كه قرار است تصميم بگيرند حرفي از برگزاري رقابت‌ها به صورت متمركز بر زبان نياورده‌اند و نامي هم از كيش شنيده نشده است.
آنچه در اين چند روز واضح به نظر مي‌رسد جنگ رسانه‌اي شديد ميان موافقان و مخالفان ادامه مسابقات ليگ است. در برنامه فوتبال برتر هنگامي كه حريرچي گفت خيلي از تيم‌ها با ما تماس مي‌گيرند و نقطه‌نظرات‌شان را به ما مي‌گويند. ميثاقي پاسخ داد البته بايد حواس‌تان باشد كه خيلي‌ها دغدغه سلامتي و ايمني مردم و بازيكنان را ندارند و بيشتر دغدغه‌هاي مالي و جدولي آنها را به اين اظهارنظرها وادار مي‌كند. اما واكنش حريرچي به اين اظهارنظر ميثاقي خيلي جالب بود. معاون وزير بهداشت گفت: «بهره هوشي ما پايين نيست.» كه يعني خودمان مي‌دانيم داستان موافقت‌ها و مخالفت‌ها و موج‌هاي رسانه‌اي از چه قرار است. 
حال در چنين شرايطي و اگر اظهارنظر صريح حريرچي مبني بر مدنظر قرار دادن لاليگا و سري‌آ و بوندسليگا براي ادامه ليگ را ملاك قرار دهيم بايد كمي منتظر بمانيم و ببينيم تكليف آن مسابقات چه خواهد شد. سه روز ديگر اولين بازي بوندسليگا در شرايط كرونا آغاز مي‌شود و مي‌تواند الگوي خوبي براي مديران بهداشت و فوتبال ما باشد. سري‌آ و لاليگا نيز تمرينات‌شان را آغاز كرده‌اند. آنچه در اين ميان اهميت دارد اين است كه تصميم به لغو يا ازسرگيري رقابت‌ها به هيچ عنوان تحت تاثير امواج رسانه‌اي يا نظرات كساني كه ذي‌نفع هستند، قرار نگيرد. خواه ‌اين ذي‌نفعان خواهان ادامه ليگ باشند يا خواهان لغو آن. آنچه بايد در اين زمينه ملاك قرار گيرد اين است كه با توجه به امكانات كشورمان، شيب شيوع بيماري و زمان باقي‌مانده آيا امكان ادامه رقابت‌ها وجود دارد يا خير؟ 
از اظهارات دكتر حريرچي اين طور استنباط شد كه ايشان و مجموعه همكارانش اطلاعات نسبتا خوبي در مورد شرايط فوتبال دارند، مخصوصا آنجايي كه اشاره كرد در اواسط مرداد هم رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا را داريم. پس مي‌توان اميدوار بود كه تصميم‌گيرندگان كاملا باهوش عمل كنند. زمان به سرعت در حال سپري شدن است و اگر قرار است تصميمي اتخاذ شود بايد تا آخر هفته به انجام برسد. حريرچي در پاسخ به آخرين سوال ميثاقي در برنامه فوتبال در مورد اعلام يك زمان تقريبي با در نظر گرفتن همه جوانب گفت: «در چند روز آينده پيشنهاد اوليه خودمان را ارايه خواهيم كرد. ولي منوط به تصويب وزراي محترم ستاد مقابله با كرونا خواهد بود. ممكن است يك بازه زماني اين باشد كه از آخر ارديبهشت يا اوايل خرداد تمرينات شروع شود. هنوز براي ما اينكه نتوانيم ليگ را برگزار كنيم ممكن است؛ ولو اينكه احتمالش خيلي بالا نباشد. البته محدوديت‌هايي داريم مثل عدم الحاق افراد بالاي 65 سال يا كساني كه بيماري زمينه‌اي دارند به تيم و ارايه گواهي سلامت بازيكنان و افراد تيم هر 5 روز يك بار براساس تست مولكولي كرونا.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون