• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4648 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۷ ارديبهشت

رسانه و روابط ‌عمومي

هر كدام يك گام به جلو

حامد شمس

گسترش اينترنت و فراگيري دسترسي به اينترنت در تمامي حوزه‌ها و فراگيري دسترسي به ابزارهاي هوشمند، پديده شهروندخبرنگاري را به وجود آورده است. اين پديده همكاري روابط ‌عمومي‌ها و رسانه‌ها را متاثر كرده و تاثيراتي در اين رابطه به وجود آورده است. با گسترش گوشي‌هاي هوشمند و ظهور پديده شهروندخبرنگاري، روابط ‌عمومي‌ها انرژي و وقت بيشتري براي اقناع رسانه‌ها صرف مي‌كنند. روابط‌ عمومي‌ها در گذشته و باتوجه به محدود بودن رسانه‌ها، چه از لحاظ تعداد و چه از لحاظ زمان، فعاليت و انرژي كمتري را براي قانع‌ كردن افكار عمومي صرف مي‌كردند، اما حالا هر فردي تنها با داشتن يك گوشي همراه هوشمند و دسترسي به اينترنت مي‌تواند بيست‌و‌چهار ساعت روز اطلاع‌رساني كند و بر افكار عمومي تاثيرگذار باشد، به همين دليل قطعا ميزان انرژي مصروف روابط‌ عمومي‌ها افزايش مي‌يابد، در واقع با افزايش قابل‌توجه حجم داده‌هاي خبري شبكه‌هاي مجازي، چالش جديد روابط ‌عمومي‌ها چگونگي برخورد با اين داده‌ها و نحوه مواجهه با كاستي‌ها و انتقادات وارد بر عملكرد دستگاه است. از طرفي ديگر، گسترش استفاده از اينترنت، رواج گوشي‌هاي هوشمند و ظهور پديده شهروندخبرنگاري، روزنامه‌نگاران حرفه‌اي را با چالش جديد مواجه كرده است، در چنين شرايطي كه هر فردي مي‌تواند با استفاده از يك گوشي هوشمند اطلاع‌رساني كند، تعريف وظيفه روزنامه‌نگار و خبرنگار حرفه‌اي و نحوه عملكرد او يك چالش اساسي است. با كنار هم گذاشتن اين دو چالش مي‌توان گفت كه از طرفي خبرنگاران ما در روزگار كنوني عادت نكرده‌اند كه خبررساني حرفه‌اي داشته باشند و روزنامه‌نگاري تحقيقي پيشه كنند، از طرفي ديگر، روابط‌ عمومي بخش قابل‌توجهي از سازمان‌ها و ارگان‌ها نيز همچنان بر مدار سابق مي‌چرخند و از امكان اقناع افكار عمومي، باتوجه به گسترش حوزه ارتباطات و شبكه‌هاي اجتماعي بازمانده‌اند. بازماندگي روابط ‌عمومي‌ها از يك طرف و ضعف جامعه خبري ما در اطلاع‌رساني دقيق، سريع و مهم‌تر از آن، در پيگيري اخبار سبب شده تا جوي از بي‌اعتمادي ميان رسانه‌ها و سازمان‌ها شكل بگيرد. رسانه‌ها از طرفي معتقدند كه روابط‌ عمومي‌ها آن‌طور كه شايسته است آنها را قانع نمي‌كنند، سازمان‌ها نيز احساس مي‌كنند كه روزنامه‌نگاري و رسانه‌ها در دوران فراگيري شبكه‌هاي اجتماعي ناتوان از ايفاي نقش و رسالت خطير خود هستند. تا زماني كه هر كدام از اين دو صنف، چه روابط عمومي و چه خبرنگاري با ديدگاه خودانتقادي به بازتعريف جايگاه خود مشغول نشوند، تا زماني كه اين دو صنف گامي به جلو برندارند، فضاي بي‌اعتمادي و نارضايتي نسبت به عملكرد هر دو جبهه به درون جامعه سوق پيدا خواهد كرد. در اين دوره و باتوجه به مسائل اجتماعي و اقتصادي كشور، نيازمند همدلي‌ها و مفاهمه بيشتري هستيم كه  بتواند اين نقاط ضعف و اين سوءتفاهم‌ها را به سوي نقاط قوت و تفاهم رهنمود كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون