• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4648 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۷ ارديبهشت

بعد از اعلام جدايي فتل از فراري اتفاق افتاد

دومينوي تغيير و تحولات در F1

ترجمه: سامان سعادت

 

دانيل ريكاردو قرار است تا سال 2021 براي مك‌لارن رانندگي كند و جايگزين كارلوس ساينز شود كه مي‌خواهد به فراري بپيوندد. تصميم اين دو جابه‌جايي روز پنجشنبه صبح توسط مديران اين دو باشگاه گرفته شد. ريكاردو از اين پس با لاندو نوريس شريك خواهد بود در حالي كه ساينز جانشين سباستين فتل قهرمان 4 دوره رقابت‌هاي فرمول يك در فراري مي‌شود. 
مديركل اجرايي تيم مك‌لارن، زك براون در مورد ريكاردو گفت: «او ابعاد جديد و جالبي براي تيم به ارمغان مي‌آورد.» فراري نيز در مورد ساينز گفت: «او يك ايده‌آل مناسب است.» جدايي فتل از فراري روز سه‌شنبه هفته گذشته به تاييد باشگاه رسيد. 

پشتيباني از لكلرك
مك‌لارن قبل از اينكه بتواند ساينز را راهي فراري كند بايد اين راننده را از قيدهاي خود در قرارداد رها كند. اين تيم تا سال 2021 با اين راننده
 25 ساله قرارداد دارد. البته آنها قبل از اين بايد خيال‌شان را بابت امضاي قرارداد ريكاردو راحت كنند.
اعضاي فراري ساينز را به عنوان پشتيباني ايده‌آل براي لكلرك معرفي كرده‌اند. راننده‌اي كه فصل گذشته به عنوان اولين تجربه خود با فراري ظاهر شد و عملكرد قابل‌قبولي داشت اما درگيري‌هاي او با فتل راننده اول تيم مشكلات زيادي را به وجود آورد. لكلرك تا سال 2024 با فراري قرارداد دارد. 
فراري كه با ساينز يك قرارداد دو ساله به امضا رسانده است، مي‌خواهد از اين راننده اسپانيايي همان كاركردي را بكشد كه مرسدس از والري بوتاس براي هميلتون مي‌كشد. آن‌قدر سريع كه بتواند به اندازه كافي نزديك راننده اول باشد تا در نبردها در يك جبهه قرار بگيرند. اما نبايد آن‌قدر با راننده شماره يك چالش ايجاد كند كه تبديل به يك رويه مداوم شود.
بينوتو افزود: «ما با هدف بازگشت به صدر جدول فرمول يك شروع به آغاز يك چرخه جديد كرديم. اين سفر طولاني خواهد بود، مخصوصا وقتي مي‌دانيم وضعيت فعلي مالي و نظارتي دستخوش تغييرات ناگهاني زيادي شده و رفع اين چالش‌ها با گذشته تفاوت زيادي دارد. ما معتقديم اين جفت راننده با استعداد و با شخصيت، چارلز و كارلوس كه جوان‌ترين تركيب فراري در 50 سال اخير را درست كرده‌اند بهترين تركيب ممكن براي رساندن ما به اهدافي كه تعيين كرده‌ايم هستند.»
ساينز قبل از اينكه به تيم مك‌لارن بپيوندد در تيم‌هاي تورو روزو و رنو رانندگي كرده بود و احتمالا اين وضعيت را بهترين فرصت ممكن در جهت اثبات خود به عنوان راننده اصلي مي‌داند. ساينز گفت كه او از آمدن به فراري هيجان‌زده است؛ «از آينده پيش رويم هيجان‌زده هستم اما مشتاقانه منتظر فصل پيش رو با مك‌لارن هستم.» اين راننده سال گذشته در اولين فصل حضورش در مك‌لارن عالي كار كرد و نمايش‌هاي مقتدرانه او باعث شد فراري روي او دست بگذارد.
اين دومينوي تغيير و تحول در بازار نقل و انتقالات فرمول يك زماني آغاز شد كه مذاكرات بين فتل و فراري براي قرارداد جديد منتشر شد. فراري روز سه‌شنبه اعلام كرد قهرمان آلماني چهار دوره فرمول يك در پايان فصل 2020 مي‌خواهد تيم را ترك كند. فصلي كه در حال حاضر به خاطر شيوع كرونا تعطيل شده است. 
كودتاي بزرگ مك‌لارن
ريكاردو سال 2019 و بعد از تريك ردبول به مك‌لارن نزديك شده بود اما در پايان رنو را انتخاب كرد زير آنها در آن زمان رقابتي‌تر بودند. اما فرصت‌هاي اين دو تيم در سال گذشته تغيير كرد و مك‌لارن موفق شد رنو را در رده‌بندي كلي پشت‌سر بگذارد. رنو فصل پيش در جايگاه پنجم فصل را پشت‌سر گذاشت. اكنون ريكاردو متقاعد شده مك‌لارن شرايط بهتري نسبت به قبل دارد. البته اين تصميم ريكاردو بي‌ارتباط به تصميم سران شركت مبني بر استفاده از موتورهاي مرسدس نيست. 
اين يكي از تصميمات مهمي است كه آندرياس سيدل، مدير جديد تيم از زمان پيوستن به تيم در ماه مه ‌سال گذشته اتخاذ كرده است. براون گفت: «قرارداد جديد دانيل يك قدم ديگر در برنامه بلندمدت ماست و بعد جديدي را به دنبال خواهد داشت. من همچنين مي‌خواهم به كارلوس اداي احترام كنم زيرا او كاري فوق‌العاده براي كمك به بازاريابي ما انجام داده است. او يك بازيكن واقعي براي تيم بود و آرزو دارم در دوران بعد از حضور در مك‌لارن نيز موفق باشد.»
امضاي توافق با اين راننده 30 ساله استراليايي كه 7 پيروزي را با ردبول بين سال‌هاي 2014 و 2018 تجربه كرده بود يك حركت بزرگ براي مك‌لارن به حساب مي‌آيد. تيمي كه سال گذشته بعد از چند سال ناكامي موفق شد در جايگاه چهارم فصل را به اتمام برساند. 
 آندرياس سيدل گفت: «دانيل يك برنده است و تجربه و تعهد و انرژي لازم را با خود مي‌آورد و مهره ارزشمندي براي مك‌لارن محسوب مي‌شود. او يك گزينه خوب براي ماموريت ما در جهت بازگشت به ميدان رقابت است. من معتقدم همكاري دانيل و لاندو مي‌تواند هواداران ما را هيجان‌زده كند و به رشد تيم كمك كند.»

چه كسي جايگزين ريكاردو خواهد شد؟
عزيمت ريكاردو فضايي خالي در كنار استيبان اوكان فرانسوي در تيم رنو باز مي‌كند. تيمي كه به نظر مي‌رسد سال بعد هم در فرمول يك بماند. گفته مي‌شود رنو مي‌خواهد يكي از رانندگان جوانش را به اين جايگاه برساند اما هم سباستين فتل و هم فرناندو آلونسو كه سابقه قهرماني جهان را در كارنامه دارند در اين نبرد حضور دارند. 
رنو، آلونسو را به عنوان يك گزينه مدنظر دارد اما به نظر مي‌رسد او نمي‌تواند شريك خوبي براي اوكون باشد. آلونسو در پايان فصل پيش گفت بعد از 2 سال جدايي مي‌خواهد به فرمول يك بازگردد اما او بايد بدنش را خيلي آماده كند و ضمنا اين مشكل وجود دارد كه آيا او رنو را خودروي رقابتي مي‌داند يا خير؟
اما او خاطرات خوبي از اين تيم دارد و در سال 2005 و 2006 موفق به كسب هر دو عنوان جهاني خود با آنها شده است. او همچنين بعد از انتقال به مك‌لارن در سالي پرشور كنار هميلتون رقابتي فوق‌العاده را پشت‌سر گذاشته بود. 
با اين حال شرايط در رقابت‌هاي فرمول يك سخت شده و بايد ديد اين راننده 39 ساله آيا مي‌تواند براي يك فصل جديد در سال 2021 به حد كامل آماده شود؟ از ميان رانندگان جوان رنو دن كريستين لوندگارد و راننده ذخيره چيني آنها گوانو ژو دور مي‌توانند مدعي رسيدن به تيم اصلي باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون