• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4648 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۷ ارديبهشت

مجوز فعاليت 30 رشته ورزشي انفرادي صادر شد

آيا فوتبال هم بازمي‌گردد؟

در سيزدهمين اطلاعيه ستاد مقابله با كرونا در ورزش بالاخره مجوز شروع فعاليت برخي رشته‌هاي ورزشي انفرادي صادر شد. به نقل از پايگاه خبري تحليل پزشكي ورزشي ايران در اين اطلاعيه آمده است: «پيرو ابلاغيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، فعاليت باشگاه‌هاي ورزشي رشته‌هاي انفرادي و غيرگروهي كه ارتباط فردي زيادي در آن ورزش‌ها وجود ندارد با رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي در سراسر كشور مجاز است.» ليست ورزش‌هايي كه در اطلاعيه شماره 13 به آنها اشاره شده شامل رشته‌هاي تنيس، تنيس روي ميز، وزنه‌برداري، بدمينتون، قايقراني انفرادي، دووميداني، اسكيت، بولينگ، تيراندازي، تيراندازي با كمان، سوار‌كاري، اتومبيلراني و موتورسواري، دوچرخه‌سواري، كوهنوردي، گلف، جهت‌يابي، اسكي، پياده‌روي، بازي‌هاي فكري، طناب‌زني، ورزش‌هاي طبيعي، ماهيگيري ورزشي، فريزبي، يوگا، ورزش تفريحي مهارت فردي، ورزش آمادگي جسماني فدراسيون ورزش‌هاي همگاني، غواصي، دارت، پتانگ و شطرنج هستند. با تاييد ستاد مقابله با كرونا در ورزش اينها رشته‌هاي ورزشي هستند كه فعاليت آنها مجاز است و تمام باشگاه‌ها موظف هستند پيش از آغاز فعاليت، در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت‌نام كنند. پيش از اين و در تاريخ 16 ارديبهشت، ستاد مقابله با كرونا در ورزش طي بيانيه شماره 12 فعاليت ورزشي در 132 شهر كشور كه از لحاظ ابتلا به كرونا وضعيت سفيد داشتند را آزاد اعلام كرده بود. 
طبق همين بيانيه اين ستاد اقدام به انتشار دستورالعمل كشوري بازگشايي اماكن ورزشي پس از كنترل‌ همه‌گيري كوويد 19 كرده است. در اين دستورالعمل 7 صفحه‌اي از تمامي باشگاه‌هاي ورزشي خواسته شده فرم‌هاي غربالگري، خود اظهاري، تعهدنامه مدير باشگاه، دستورالعمل‌ها و ساير اطلاعات را از طريق وبسايت فدراسيون پزشكي ورزشي 
پر كنند. در اين دستورالعمل كاهش ميزان شيوع بيماري، حفظ سلامت و نشاط اجتماعي و جلوگيري از ضرر و زيان اقتصادي از جمله اهداف صدور اين دستورالعمل برشمرده شده است. 
در اين بيانيه باشگاه‌هايي مجاز به شروع فعاليت هستند كه از زيرساخت‌هاي كافي از قبيل مساحت سالن و امكانات جلوگيري از تجمع و تهويه، سخت‌افزارهايي نظير دسترسي به مواد ضدعفوني‌كننده و سطل زباله‌هاي اختصاصي و دستگاه‌هاي تب‌سنجي و همچنين داشتن نيروي انساني كه آموزش‌هاي لازم را در زمينه بيماري ديده‌اند، برخوردار باشند. نكته‌اي كه ستاد مقابله با كرونا در ورزش بر آن تاكيد دارد نظارت مداوم روي باشگاه‌ها براي اعتبارسنجي انجام پروتكل‌هاي بهداشتي است.  صدور مجوز ازسرگيري 30 رقابت ورزشي اين ذهنيت را به وجود آورد كه كم‌كم مهم‌ترين دغدغه ورزش كشور يعني رقابت‌هاي فوتبال نيز دوباره بازگشايي خواهد شد. ايرج حريرچي، معاون وزير بهداشت  در مورد مصوبات ستاد مقابله با كرونا در زمينه برگزاري ليگ‌هاي ورزشي اين‌گونه توضيح داد كه «فقط بازي‌هاي ليگ برتر و ليگ يك فوتبال باقي مانده و در ساير رشته‌هاي ورزشي، ليگ‌ها 
تعيين تكليف شده‌اند و طي تصميم‌گيري اوليه كه روز شنبه نهايي مي‌شود، با حضور مهدي علي‌نژاد، معاون توسعه ورزش قهرماني و حرفه‌اي وزارت ورزش و جوانان و رييس فدراسيون‌هاي ورزشي و كارشناسان وزارت بهداشت، تصميمات خوبي كه گرفته شده در صورت تصويب نهايي ابلاغ مي‌شود و براساس آن از روزهاي بعد به مدت سه هفته تمرينات تيم‌ها شروع مي‌شود و ۹ هفته‌ از ليگ باقي مانده كه با پنج روز فاصله، ليگ برتر در ۴۵ روز برگزار خواهد شد و براي مسابقات آسيايي و مسابقات مقدماتي جام جهاني تيم‌هاي‌مان آماده خواهند شد.» همچنين سهيل مهدي، رييس كميته مسابقات سازمان ليگ فوتبال ايران گفت: «فعلا در فاز تمرين پيش رفتيم و درباره انجام مسابقات و سفر تيم‌ها و مسائل اينچنيني تصميمي اتخاذ نشده است. تمرينات تيم‌ها بايد با پروتكل‌هاي بهداشتي انجام شود. ما بايد اين مراحل را به درستي انجام بدهيم. ضمن احترام به تمام ورزش‌ها بايد بگويم باشگاه‌هاي فوتبال كادر‌هاي بهداشتي بسيار خوبي را دراختيار دارند. با اين شرايط بهتر است كه بازيكنان در تمرينات گروهي تيم‌ها حضور داشته باشند تا اينكه در پارك‌ها تمرين كنند.»
رييس كميته مسابقات سازمان ليگ در پاسخ به اين سوال كه آيا ليگ‌هاي پايين‌تر هم برگزار مي‌شوند، گفت: «بحث اصلي براي ما صعود و سقوط تيم‌هاست و در اين قضيه فقط به ليگ برتر نگاه نمي‌كنيم. در بحث كرونا همه تيم‌ها و ليگ‌ها شرايط مشابه دارند و در همه ليگ‌ها پروتكل‌هاي بهداشتي بايد رعايت شود. در دوره تمرينات هم ما هر ۱۴ روز يك‌بار تست مي‌گيريم تا وضعيت بازيكنان را زيرنظر داشته باشيم.»
باتوجه به روند اخير به نظر مي‌رسد پروژه شروع مسابقات فوتبال از هر زمان ديگري محتمل‌تر به نظر مي‌رسد. با اين حال بايد منتظر ماند تا جلسه امروز مسوولان وزارت بهداشت با وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال به كجا خواهد انجاميد. اين در حالي است كه هنوز بر سر شروع يا لغو مسابقات بين بازيكنان و مربيان و طرفداران بحث‌هاي سنگيني در جريان است. اشكان دژاگه، بازيكن تيم تراكتور كه هم‌اكنون در آلمان مستقر است پنجشنبه هفته پيش گفت: «سلامتي انسان‌ها و ورزشكاران، در اولويت اول است و نمي‌دانم چرا در ايران كه وضعيت خوبي از نظر آمار مبتلايان به ويروس كرونا ندارد، به فكر آغاز تمرينات و ادامه ليگ هستند. نمي‌دانم كه وضعيت كنترل و قرنطينه در ايران عزيز به چه شكل بوده است؛ اما فكر نمي‌كنم كه به اندازه آلمان جدي گرفته باشند و قرنطينه سفت و سختي انجام داده باشند. در اين وضعيت، فكر كردن به ادامه ليگ كار اشتباهي است.»
با اين حال موافقان ادامه ليگ معتقدند كه اگر رقابت‌هاي امسال به خاطر كرونا لغو شود بايد رقابت‌هاي فصل بعد نيز لغو شود، چراكه طبق اعلام سازمان بهداشت جهاني اين بيماري تا مدت‌ها همراه ما خواهد ماند و حتي ممكن است تبديل به يك بيماري آندميك (بيماري بومي كه وجود دارد و هراز‌گاهي ممكن است شيوع مجدد پيدا كند) شود. همچنين وزير بهداشت چند روز قبل اشاره كرده بود كه امسال در فصل پاييز و زمستان شرايط سختي از لحاظ اوج‌گيري بيماري كرونا و همزماني آن با شيوع آنفلو‌آنزاي فصلي خواهيم داشت. موافقان ادامه ليگ با اشاره به اين اظهارات استدلال مي‌كنند كه بايد رقابت‌هاي فوتبال دير يا زود خودش را با شرايط جديد تطبيق دهد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون