• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4649 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۸ ارديبهشت

آخرين بازمانده‌هاي دولت اوباما از دولت ترامپ مي‌روند

فرار رييس‌جمهور از نظارت

ميثم سليماني

 

دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده، بازرس كل وزارت امورخارجه را از كار بركنار كرد و يكي از متحدان و نزديكان مايك پنس معاون اول رييس‌جمهور را جايگزين وي كرد. اين از جمله آخرين اقدامات دونالد ترامپ در بركناري ناظران و بازرسان مستقل در دولت، طي ماه‌هاي اخير بود. 
ترامپ در نامه‌اي كه جمعه شب براي نانسي پلوسي رييس مجلس نمايندگان امريكا ارسال كرد از قصد خود براي بركناري استيون لينيك خبر داد. لينيك در سال 2013 توسط باراك اوباما به سمت بازرس كل وزارت خارجه منصوب شد. پستي كه معمولا داراي استقلال كامل است. او از جمله آخرين بازماندگان منصوب توسط باراك اوباما در دولت بود. دونالد ترامپ در نامه خود به كنگره نوشت كه ديگر به لينيك اعتماد لازم را ندارد و وعده داد تا به سنا گزينه‌اي مناسب كه به وي اعتماد دارد و از شايستگي لازم برخوردار است را معرفي كند. طبق قانون قوه مجريه موظف است كه اگر قصد بركناري يك بازرس كل را دارد روز30 قبل از موعد مقرر آن را به كنگره ابلاغ كند.
اين اقدام ترامپ دموكرات‌ها را به‌ شدت عصباني كرده و آنها معتقدند كه ترامپ قصد دارد نظارت بر دولت را به نحوي محدود و حتي دور بزند و دولت را كمتر از گذشته پاسخگو كند. به نوشته پوليتيكو از زمان استيضاح، ترامپ به ‌شدت از لينيك عصباني بود، چراكه او به دنبال تحقيقات در بحث نحوه بركناري خانم ياتس از سفارت امريكا در اوكراين بود. اما انتقاد ديگري كه مطرح مي‌شود، اين است كه چنين اقدامي از سوي رييس‌جمهور در دوره‌اي صورت مي‌گيرد كه امريكا درگير همه‌گيري ويروس كروناست. 
پلوسي نيز در بيانيه‌اي گفت: اقدام رييس‌جمهور در خصوص اخراج بازرس كل وزارت امورخارجه، الگويي خطرناك از انتقام‌جويي را عليه ماموران ميهن‌پرست تنها به اتهام انجام وظايف نظارتي به نمايندگي از مردم امريكا را نشان مي‌دهد. اين مجازاتي است كه او به خاطر انجام وظيفه خود در محافظت از قانون اساسي و امنيت ملي ما طبق قانون و سوگندي كه ياد كرده، دريافت مي‌كند. پلوسي در بخش ديگري از بيانيه خود عنوان كرد، رييس‌جمهور بايد الگوي انتقام و انتقامجويي خود عليه ماموران دولتي را كه براي حفظ امنيت امريكايي‌ها تلاش مي‌كنند، به ويژه در اين موقع حساس جهاني، متوقف كند. 
اليوت انگل، رييس كميته امورخارجي مجلس نمايندگان نيز عزل لينيك را عمل ظالمانه رييس‌جمهور دانست كه در راستاي تلاش براي محافظت از يكي از وفادارترين حاميان خود يعني وزير امور خارجه انجام داده است. انگل مدعي شد: من مي‌دانم كه دفتر بازرس كل در خصوص مايك پمپئو وزيرخارجه تحقيقاتي را آغاز كرده است. اخراج آقاي لينيك در ميان چنين تحقيقاتي نشان مي‌دهد كه چنين اقدامي كاملا غيرقانوني است. يكي از اعضاي كنگره به پليتيكو گفته است كه لينيك در حال تحقيقات در خصوص يكي از انتصاب‌هاي سياسي بوده كه مربوط به همسر پمپئو بوده است. وزارت خارجه در خصوص اين ادعا هنوز هيچ پاسخي نداده است. از سوي ديگر لينيك هرچند نقش محدودي در بررسي استيضاح در مجلس نمايندگان عليه ترامپ ايفا كرد، اما او اسنادي را در اختيار قانونگذاران قرار داد كه نقش رودي جولياني وكيل شخصي ترامپ را در پرونده اوكراين نمايان مي‌كرد. 
با اين حال سخنگوي وزارت امورخارجه گفت كه استفان آكارد رييس دفتر ماموريت‌هاي خارجي وزارت خارجه، سرپرستي مقام بازرسي كل وزارت امورخارجه را برعهده خواهد گرفت. آكارد در سال 2017 براي تصدي مديركلي خدمات خارجي وزارت امورخارجه معرفي شد. اما معرفي آكارد به شدت ديپلمات‌هاي كهنه‌كار امريكايي را ناراحت كرد، زيرا معتقد بودند آكارد فاقد سابقه لازم براي حضور در چنين سمت و موقعيتي است. آكادمي ديپلماسي امريكا در اقدامي غيرمعمول نامه‌اي را در آن دوره منتشر و مخالفت خود را براي تصدي اين پست توسط آكارد رسما اعلام كرد. آنها معتقد بودند براي تصدي چنين سمتي بايد ديپلماتي كهنه‌كار‌تر در مسند امور قرار گيرد. اما او در نهايت نقش ديگري را در سپتامبر 2019 پذيرفت و براي تصدي رياست دفتر ماموريت‌هاي خارجي مورد تاييد قرار گرفت. قبل از ورود آكارد به دولت ترامپ او در اينديانا كنار مايك پنس در بحث توسعه اقتصادي اين ايالت فعاليت مي‌كرد و سابقه چندان ديپلماتيكي ندارد.
به نوشته پليتيكو اين در حالي است كه لينيك در وزارت امورخارجه به ‌شدت مورد احترام است و دفتر وي در اين مدت كاملا مشغول كار بوده و مرتبا بازرسي‌هاي گسترده‌اي را انجام مي‌داد. خروج وي از وزارت خارجه مي‌تواند سرخوردگي را در اين وزارتخانه كه در دولت دونالد ترامپ به ‌شدت در ميان كارمندان احساس مي‌شود بيشتر كند. وزارت خارجه امريكا در طول سال‌هاي اخير عملا بسياري از ديپلمات‌هاي حرفه‌اي خود را كنار گذاشته و به ‌شدت در اين مدت تضعيف شده‌اند. سناتور باب منندز دموكرات ارشد كميته روابط خارجي سناي امريكا نيز بركناري لينيك را اقدامي شرم‌آور خواند. منندز در توييتر خود نوشت: حمله‌اي ديگر در اواخر جمعه شب به استقلال و مسووليت‌پذيري افراد صورت گرفت. در اين اقدام، ترس فلج‌كننده رييس‌جمهور از هرگونه نظارت غيرقابل انكار است. سناتور كريس مورفي سناتور كانيتيكت و عضو كميته روابط خارجي سنا نيز در توييتر خود نوشت: كميته روابط خارجي به اطلاعات تكميلي در خصوص نحوه اخراج آقاي لينيك احتياج دارد. 
طي چند ماه گذشته ترامپ تعدادي از بازرسان فدرال و افراد مستقل را از سمت‌هاي خود حذف كرده است. از جمله آن كريستي گريم بازرس وزارت بهداشت و خدمات درماني بوده كه گزارشي انتقادي را نسبت به واكنش دولت در برابر همه‌گيري ويروس كرونا در كشور منتشر كرده بود. او همچنين مايكل اتكينسون بازرس كل جامعه اطلاعاتي امريكا كه گفته مي‌شود اطلاعاتي را در بحث استيضاح ترامپ ارايه داده را نيز بركنار كرد.

 


لايحه 3تريليون دلاري دموكرات‌ها براي مقابله با كرونا

مجلس نمايندگان امريكا بسته 3 تريليون دلاري را به تصويب رساند تا بتواند بخشي از خسارت‌هاي ويروس كرونا در امريكا را جبران كند. بسته‌اي كه به نظر مي‌رسد مورد قبول دولت قرار نخواهد گرفت. كوين مك كارتي رهبر اقليت جمهوريخواه در مجلس نمايندگان عنوان كرد كه اين لايحه 1800 صفحه است و بزرگ‌ترين لايحه تاريخ كنگره امريكا محسوب مي‌شود از همين‌رو نياز به رسيدگي بيشتر دارد. اما دموكرات‌ها با دفاع از لايحه عنوان كردند كه عقب‌نشيني جمهوريخواهان آنها را مجبور كرده اين لايجه را يك‌طرفه پيش ببرند. كنگره پيش از اين چهاربسته مهم كمكي براي مقابله با ويروس كرونا را به تصويب رسانده است. در اين لايحه جديد از 3 تريليون دلار يك تريليون دلار آن به دولت‌هاي ايالتي اعطا خواهد شد كه اين موضوع به ‌شدت دولت و جمهوريخواهان را نگران كرده است و نسبت به اين موضوع احتياط دارند. از طرفي در آستانه انتخابات نوامبر دولت علاقه‌اي ندارد چنين بسته حمايتي به نام دموكرات‌ها به ثبت برسد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون