• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4649 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۸ ارديبهشت

خبر

الكاظمي با رييس سازمان الحشد الشعبي عراق ديدار كرد

نخست‌وزير عراق روز شنبه به مقر سازمان الحشد الحشبي عراق در بغداد رفت و با رييس آن ديدار كرد. به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري بغداد اليوم، مصطفي الكاظمي روز گذشته در مقر سازمان الحشد الشعبي با «فالح الفياض» رييس اين سازمان ملاقات كرد. اين نخستين ديدار الكاظمي با مقامات سازمان الحشد الشعبي از زمان تصدي پست نخست‌وزيري عراق در هفتم ماه مه(18 ارديبهشت) است. رسانه‌هاي عراقي به جزييات بيشتري از اين ديدار اشاره نكردند.همچنين در خبري ديگر، دفتر نماينده مرجعيت عالي‌قدر عراق اخبار منتشر شده درباره پيشنهاد مرجعيت به هادي العامري براي برعهده گرفتن پست رياست حشد شعبي و درخواست ديدار با او را تكذيب كرد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري المعلومه، دفتر عبدالمهدي الكربلايي، نماينده آيت‌الله سيدعلي سيستاني، مرجع عالي‌قدر شيعيان عراق در بيانيه‌اي اعلام كرد: نمايندگان مرجعيت ديني درخواست ديدار با هيچ مسوولي را مطرح نمي‌كنند و درخواست ديدار از جانب خود مسوولان عنوان مي‌شود. ديدار اخير الكربلايي با هادي العامري، رييس ائتلاف الفتح به درخواست خود العامري بود. در ادامه اين بيانيه آمده است: نماينده مرجعيت از العامري نخواست رياست حشد شعبي را به عهده بگيرد چراكه اين كار جزو اختيارات قانوني او نيست و تنها مساله‌اي كه در اين ديدار مطرح شد، ديدگاه مرجعيت درباره لزوم اجراي قانون هيات حشد شعبي و بازسازي اين نهاد و توضيح اصولي كه بر پايه آن حشد شعبي تاسيس شد، بود.

]ابهام در ساخت موشك فوق ‌پيشرفته

سخنگوهاي پنتاگون و كاخ سفيد ضمن خودداري از توضيح درباره سخنان «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا در خصوص «موشك فوق‌ پيشرفته» امريكا، خبرنگاراني كه در اين خصوص سوال كرده بودند را به يكديگر پاس دادند.

به گزارش فارس، دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در يك كنفرانس خبري شامگاه جمعه مدعي شد، امريكا موشكي ساخته كه ۱۷ بار سريع‌تر از موشك‌هاي فعلي است.ترامپ در اين كنفرانس خبري كه «مارك اسپر» وزير دفاع امريكا هم در آن حضور داشت، گفت:«ما الان داريم به طرزي باور نكردني تجهيزات نظامي توليد مي‌كنيم آن هم در سطحي كه هيچ‌كس قبلا شاهد آن نبوده است. با دشمناني كه داريم چاره‌اي هم جز اين نيست.» او در ادامه رو به اسپر كرد و گفت:«ما چيزي داريم كه من به آن موشك فوق‌پيشرفته(super duper) مي‌گويم. آن شب شنيدم در مقايسه با سريع‌ترين موشكي كه داريم اين ۱۷ بار سريع‌تر است. شنيده‌ايد كه مال روسيه ۵ بار سريع‌تر است و چين دارد روي موشك‌هايي كار مي‌كند كه ۵ يا ۶ بار سريع‌تر باشند. ما موشكي داريم كه ۱۷ بار سريع‌تر است.» «جوناتان هافمن» سخنگوي وزارت دفاع امريكا در پاسخ به سوال يك خبرنگار مبني بر اينكه منظور ترامپ چه بوده، گفت:«مجبورم شما را درباره اين موضوع به كاخ سفيد ارجاع دهم. اطلاعاتي درباره اين موضوع ندارم كه به شما بدهم.»در كنفرانس خبري كاخ سفيد، سخنگو «كيلي مك‌ايناني» گفت:«شما را به سخنان رييس‌جمهور و پنتاگون ارجاع مي‌دهم. در حال حاضر اطلاعات جديدي در اين خصوص ندارم.»

انتقاد كابل از اظهارات نماينده امريكا

دفتر شوراي امنيت ملي افغانستان در واكنش به اظهارات زلمي خليل‌زاد، نماينده وزارت خارجه‌ امريكا در افغانستان كه اخيرا گفته بود، طالبان و داعش دشمنان يكديگر هستند، تاكيد كرد كه اين دو گروه تروريستي با هم روابط منظم و طولاني‌مدت دارند. به گزارش فارس، جاويد فيصل سخنگوي دفتر شوراي امنيت ملي افغانستان روز گذشته در يك نشست خبري در كابل گفت كه داعش در افغانستان در مناطقي فعاليت دارند كه طالبان آن مناطق را ناامن كرده‌اند. به گفته‌ او، طالبان و داعش شايد گاهي به ‌خاطر پول و منافع مادي با هم درگير شده باشند اما در استراتژي دو گروه يك هدف را دنبال مي‌كنند و همكاري نزديك دارند. فيصل همچنين از خليل‌زاد كه داعش را مسوول حملات روز سه‌شنبه هفته گذشته به بيمارستان صد تختخوابي دشت برچي كابل و مراسم تشييع جنازه در ننگرهار دانسته است، خواست در صورتي كه سندي در اين مورد در دست داشته باشد، آن ‌را در اختيار دولت و مردم افغانستان بگذارد.

بروكسل ميزبان نشست درباره سوريه

اتحاديه اروپا تصميم به برگزاري چهارمين كنفرانس بروكسل در مورد مسائل مربوط به سوريه و اتفاقات اخير در آن در تاريخ ۳۰ ژوئن گرفته است. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرد چهارمين كنفرانس كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در بروكسل با حضور وزراي كشورهاي مختلف در تاريخ 30 ژوئن در مورد رسيدگي به مسائل مربوط به اتفاقات اخير در سوريه و تلاش براي يافتن راه‌حلي سياسي براي پايان دادن به درگيري‌ها و منازعات ناتمام سوريه برگزار خواهد شد.جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا همچنين گفت:«من با نمايندگان و وزيران كشورهاي مختلف اتحاديه اروپا در مورد برگزاري چهارمين كنفرانس بروكسل در مورد آينده سوريه و چگونگي اوضاع در منطقه صحبت كرده‌ام. اين رويداد در تاريخ ۳۰ ژوئن برگزار مي‌شود، فكر نمي‌كنم به صورت ويديو كنفرانس برگزار شود.»او افزود: اين نشست فرصتي است براي كشورهاي عضو اتحاديه تا به ارايه پيشنهادهاي سازنده و داراي اهداف عالي خود براي آينده سوريه بپردازند.جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا همچنين اظهار كرد كه اين كنفرانس فرصتي خواهد بود تا كشورهاي عضو با اقدامات سازنده و ابراز حمايت و پشتيباني به يك راه‌حل سياسي معتبر و موثق براي خاتمه دادن مناقشات در سوريه با كمك سازمان ملل دست پيدا كنند. سومين نشست بروكسل يك سال و 3 ماه پيش برگزار شد و بر اساس آن طبق اعلام اتحاديه اروپا بودجه 2.6 ميليارد يورويي براي رسيدگي به مسائل مربوط به كشورهاي خاورميانه در سال ۲۰۱۹ و 1.2 ميليارد يورو در سال ۲۰۲۰ اختصاص داده شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون