• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4649 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۸ ارديبهشت

ديگران چه گفتند؟

درگذشت حسين كاظم‌‌پور اردبيلي با واكنش‌هاي فراواني روبه‌رو شده است. بسياري از دولتمردان و فعالان رسانه‌اي به تحسين او پرداخته‌اند و از او به نيكي ياد مي‌كنند. محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه از اولين مقاماتي بود كه پيام تسليتي در اين باره صادر كرد. ظريف، كاظم‌پور اردبيلي را ديپلماتي «برجسته»، «كم‌نظير»، «صادق» توصيف كرد و نوشت: «اين شهيد زنده هفت‌تير در تمامي چهار دهه گذشته از وزارت تا سفارت و از معاونت وزير تا عضويت هيات عامل اوپك همواره مدافعي تيزهوش و باصلابت براي منافع ملي و مشاوري امين و دقيق و صريح براي مسوولان جمهوري اسلامي ايران بود.» بيژن زنگنه، وزير نفت هم كاظم‌پور اردبيلي را «دوست شفيق» خود خواند كه درگذشتش را باور نمي‌كند. زنگنه در پيام نسبتا بلند و احساسي خود صفاتي همچون «متدين»، «فرهيخته»، «متواضع»، «شرافتمند»، «بي‌ادعا» «خدمتگزار» و «عاشق ايران» براي كاظم‌پور به كار برد و نوشت: «از بارزترين وجوه شخصيتي او، صراحتش در بيان عقايدش بود. او ديپلماتي برجسته بود كه بيش از سه دهه از منافع ملي ما در اوپك، در سخت‌ترين شرايط و به‌رغم همه ناملايمات، هوشمندانه و جانانه دفاع كرد.» زنگنه تاكيد كرد: «او در دولت شهيد رجايي، وزير بازرگاني بود و جانباز انفجار مقر حزب جمهوري اسلامي در 
۷ تير ۱۳۶۰ بود، ولي هرگز از جانبازي خود يا از خدماتش در دوران جنگ با كسي سخن نگفت. او براي خدماتش از كسي اجر و مزدي نمي‌طلبيد. امروز او با ره توشه‌اي پر بار از خدمت صادقانه به مردم و كشورش، در برابر داور نهايي هستي ايستاده است.» اسحاق جهانگيري، معاون اول و محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهور هم با تعابير مشابهي از خدمات كاظم‌پور اردبيلي تجليل كردند. كاظم غريب‌آبادي، سفير و نماينده دايم كشورمان نزد سازمان‌هاي بين اعمالي در وين نيز پس از درگذشت او نوشت: باتوجه به استقرار اوپك در وين، تعاملات نزديكي با مرحوم كاظم‌پور داشتم. ايشان فردي متخصص، متعهد، دلسوز و اخلاق‌مدار بودند. هر وقت در حاشيه نشست‌هاي اوپك فرصت اختلاط دو نفره دست مي‌داد، حس دلسوزي وافر براي سربلندي ايران اسلامي و حفظ و ارتقاي منافع ملي در او موج مي‌زد. باتوجه به مسووليت‌هاي مهم و مختلفي كه داشت، هيچ‌گاه دچار خودبرتربيني نشد و نهايت احترام و اعزاز را با همكاران خود داشت. 
مرحوم كاظم‌پور به دليل تجربه طولاني در هيات عامل اوپك، بسيار مورد احترام هيات‌ها و شخص دبيركل اوپك بود. خداوند ان‌شاءالله ايشان را قرين رحمت خويش فرمايد و عاقبت همه ما را ختم به خير نمايد.  محمد سينوسي باركيندو، دبيركل اوپك در اين باره نوشت: «درگذشت برادر و همكارمان را با قلب سنگين (شكسته) دريافت كرده‌ام. باشد كه خداوند متعال او را در بهشت قبول كند... باشد كه خداوند به خانواده او و همه ما اين بردباري را بدهد كه بتوانيم اين خسارت جبران‌ناپذير را تحمل كنيم.» باركيندو افزود: «او در ۳۴ سال گذشته در اوپك دوست و همكار ما بود. او نماينده شجاع كشور خود در اوپك بود. او به عنوان طولاني‌ترين عضو هيات عامل اوپك، عضو موثري بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون