• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4653 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱ خرداد

كتابخانه

فيلم نوآر بخوانيم

براي علاقه‌مندان واقعي سينما فيلم‌هاي نوآر يكي از جذاب‌ترين سبك‌هاي فيلمسازي در تاريخ سينما به‌شمار مي‌رود. برخي منتقدان بر اين باورند ريشه‌هاي اين سبك فيلمسازي اغلب به ديدگاه‌هاي منفي‌گرايي و اضطراب كه پس از جنگ جهاني دوم در سراسر جهان فراگير شده بود، باز مي‌گردد و از آنجايي كه اين ژانر بر‌خلاف ژانرهاي علمي تخيلي، فانتزي و كمدي رمانتيك يا ديگر انواع ژانرهاي مرسوم سينمايي تعريف ساده‌اي ندارد، كارشناسان بعد از گذشت سال‌ها بر سر نوآر بودن يا نبودن شماري از مهم‌ترين فيلم‌هاي تاريخ سينما به اتفاق‌نظر نرسيده‌اند، كتاب «راهنماي فيلم نوآر» به قلم آرش رادي تلاش دارد دايره‌المعارفي يكپارچه و سودمند براي خواننده باشد و اطلاعات مفيدي در زمينه ژانر نوآر و فيلم‌هاي ساخته شده در اين مسير ارايه دهد و به نوعي دايره‌المعارف فيلم‌هاي نوآر به‌شمار مي‌رود. البته نويسنده اين كتاب با درنظر گرفتن اين نكته كه الگوي ساختاري راهنماي ژانري و سبكي فيلم‌ها در قواره فارسي و كاربردي آن هنوز نوپاست، خواننده را به محك‌زني و اصالت‌سنجي ساخت و بافت نوشته خود فرا مي‌خواند.


از رنجي كه مي‌بريم

سونتاگ در اين كتاب ارزشمند، نگاهي بديع به نمايش خشونت‌ها و قساوت‌هاي انسان‌ها در سراسر جهان و تاثيرات آن بر مخاطبان مي‌اندازد؛ از جنگ داخلي امريكا و شكنجه سياه‌پوستان در جنوب ايالات‌متحده گرفته تا كمپ‌هاي مرگ نازي‌ها و تصاوير ترسناك منتشر شده از بوسني، سيرالئون، رواندا، فلسطين و حادثه تروريستي يازده سپتامبر. سونتاگ در كتاب تماشاي رنج ديگران، يك‌بار ديگر تصورات ما از كاربردها و معاني تصاوير در جهان را تغيير مي‌دهد و تحليل‌هايي مهم و ارزشمند را درباره چگونگي برپايي جنگ در دوران معاصر ارايه مي‌كند. زهرا درويشيان در مقدمه اين كتاب آورده است: «در باب رنجي كه از آن من نيست و به ديگران تعلق دارد چيز چنداني نمي‌توان گفت، چراكه هر گفتماني به سرعت به كليشه ختم مي‌شود و گنده‌گويي، سرنوشت مختومش است! عكاسي هم از اين جهت كه در معرض سوءاستفاده و انحراف بي‌وقفه قرار دارد، در جايگاه متزلزي به‌سر مي‌برد و همواره در چنگال قدرت و بالطبع رسانه دست‌و‌پا مي‌زند.»


«تاريخ تمدن» در راه است

ويل دورانت مي‌گفت: «تمدن رودي است با دو ساحل» و چنين مي‌انديشيد كه بيشتر تاريخ‌نگاران تنها به خود رود توجه دارند «كه گاه به دست آنها كه مي‌كشند و مي‌دزدند و غوغا مي‌كنند پر از خون شده است.» دورانت، اما، تلاش فرهنگي خود را در مجموعه عظيم «تاريخ تمدن» وقف نوشتن حوادثي كرد كه در دو ساحل رود اتفاق افتاده و مي‌افتد؛ جايي كه به قول او «مردمان گمنام خانه مي‌سازند، عشق مي‌ورزند، كودك مي‌پرورند، آواز مي‌خوانند، شعر مي‌گويند و مجسمه مي‌سازند.»
حالا دوره ۱۳جلدي «تاريخ تمدن» براي هفدهمين‌بار توسط انتشارات علمي و فرهنگي تجديد چاپ مي‌شود.
روابط عمومي انتشارات علمي و فرهنگي اعلام كرد كه تجديد‌چاپ مجموعه «تاريخ تمدن» اثر جاودانه ويل دورانت فيلسوف، تاريخ‌نگار و نويسنده امريكايي و همسرش آريل دورانت به‌زودي از طريق اين انتشارات به جامعه علمي و فرهنگي كشور و علاقه‌مندان عرضه مي‌شود. 
اين مجموعه ارزشمند از مهم‌ترين كتاب‌هاي تاريخي جهان به‌شمار مي‌آيد كه فرآيند برگردان، آماده‌سازي و انتشار آن به صورت مجلدهاي جداگانه از اواخر دهه ۳۰شمسي آغاز شد و نخستين‌بار در سال ۱۳۶۹توسط انتشارات علمي و فرهنگي به چاپ رسيد. تاريخ تمدن توسط گروه مترجمان و در ۱۱عنوان كتاب و ۱۳جلد منتشر مي‌شود و از آخرين چاپ اين مجموعه نفيس كمتر از يك‌سال مي‌گذرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون