• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4659 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۲ خرداد

همه‌ چيز در مورد پردرآمدترين ورزشكاران سال ويروسي

استاد سوييسي چطور مسي و رونالدو را جا گذاشت؟

مترجم: سامان سعادت

ورزش حرفه‌اي مدت‌هاست با ثبات اقتصادي قابل توجهي فعاليت كرده است. ارزش اين صنعت حتي جنگ، ركورد اقتصادي يا حوادث يازده سپتامبر را نيز با موفقيت پشت سر گذاشته، اما همه‌گيري كرونا وضعيت را به ‌شدت دگرگون كرده است و باعث شده درآمد ورزشكاران پردرآمد دنيا براي نخستين‌بار در 4 سال گذشته سقوط كند. اين رقم امسال به 3.6 ميليارد دلار رسيده است و پيش‌بيني مي‌شود روند نزولي احتمالا در سال آينده نيز ادامه خواهد داشت. به اين خاطر كه تقويم مسابقات نامشخص است و نمي‌توان در مورد حضور تماشاچيان نيز اظهارنظر قطعي كرد. فقط بايد ايستاد و منتظر روزهاي آينده شد.عواقب مالي در ورزش براي برخي ليگ‌ها متفاوت بوده است. حقوق بازيكنان MLB به ‌شدت كاهش يافته و در عين حال بازيكنان NFL هنوز تحت تاثير قرار نگرفته‌اند. برخي بازيكنان فوتبال در امريكا يا اسپانيا شاهد كاهش 70 درصدي دستمزدهاي‌شان بودند و برخي حتي دستمزدي نگرفته‌اند. تيم‌هاي رده پايين فرمول يك حقوق رانندگان را كاهش داده‌اند و البته تيم‌هاي ثروتمند هنوز به دستمزد بازيكنان دستبرد نزده‌اند. بوكسورهايي نظير كانلو آلوارز و آنتوني جاشوا با دريافت مبلغ 30 ميليون دلار را از دست دادند. در چنين شرايطي راجر فدرر  با 106.3 ميليون دلار درآمد در سال گذشته با توجه به كاهش دستمزدهاي مسي و كريس رونالدو توانست اين دو نفر را پشت سر بگذارد و در صدر جدول پردرآمدترين ورزشكاران سال 2019 قرار بگيرد. حدود 100 ميليون دلار از اين مبلغ را اسپانسرهاي اين ورزشكار از جمله نايكي، كرديت سوييس (شركت خدمات مالي چند مليتي)، باريلا (شركت صنايع غذايي ايتاليايي) و رولكس پرداخت كرده‌اند. 

رشته ورزشي بسكتبال با حضور 35 ورزشكار در بين 100 نفر نخست، دقيقا به همان تعداد سال قبل، بيشترين امتياز را از آن خود كرده است، در حالي كه فوتبال 31 نفر در اين فهرست دارد كه در 19 سال گذشته بيشترين تعداد به حساب مي‌آيد. از NFL نيز بازيكناني به چشم مي‌خورند. جايي كه بازيكنان قراردادهايي تضميني را به امضا رسانده‌اند كه مبلغي نزديك به 4 ميليارد دلار را به آنها مي‌رساند و به دليل شروع فصل در اواخر سال حقوق آنها تحت تاثير قرار نمي‌گيرد. اما در صورت لغو بازي‌ها مزايا و جوايز بازيكنان سر جايش مي‌ماند و فقط حقوق پايه در معرض خطر قرار مي‌گيرد. MLB (ليگ بيسبال) بزرگ‌ترين ضربه را خورده است. تنها بازيكني از اين ليگ كه در فهرست 100 نفره جاي گرفته است، پرتاب‌كننده تيم Angeles Dodgers يعني كلايتون كرشاو است. سال گذشته 15 بازيكن از اين ليگ در فهرست به چشم مي‌خورد. دليل اين امر اين است كه بازيكنان و مالكان هنوز سر نحوه پرداخت دستمزدها در سال 2020 در حال چانه‌زني هستند و مسابقات وارد دهمين هفته تعويق خود مي‌شود. گريت كول براي قرارداد 9 ساله‌اي كه با يانكي‌هاي نيويورك امضا كرده بود ‌بايد در ماه مه 12 ميليون دلار به جيب مي‌زد، اما او هم مثل همه بازيكنان كهنه‌كار فقط 286 هزار و 500 دلار دريافت كرد. 
فوتبال امريكايي 14 ورزشكار، تنيس 6 ورزشكار، بوكس و گلف هر كدام 4 ورزشكار و اتومبيلراني نيز 3 ورزشكار در اين ليست دارند. ويرات كوهلي با درآمد 26 ميليون دلاري و كانر مك‌گرگور با درآمد 48 ميليون دلاري نمايندگان مستقل رشته‌هاي كريكت و هنرهاي رزمي تركيبي هستند كه براي پنجمين سال متوالي در ليست به چشم مي‌خورند. اما هيچ بازيكني از NHL يا رانندگان ناسكار نتوانست به حداقل درآمد 21.9 ميليون دلار برسد تا در ليست جاي بگيرد. 
راجر فدرر كه امسال در صدر قرار گرفته اولين تنيسور تاريخ است كه اين عنوان را به دست مي‌آورد. اين خبر خوبي براي تنيس است، اما خبر بدي هم وجود دارد. بسياري از كارشناسان و برگزاركنندگان تصور مي‌كنند امسال هيچ رقابت تنيسي در سطح جهان وجود نخواهد داشت و 400 ورزشكار حرفه‌اي از بيش از 70 كشور دنيا به مشكل خواهند خورد. در ايالات متحده همه در تلاش هستند تا راهي براي نجات تقويم سالانه تنيس پيدا كنند. قرار است در 24 آگوست برنامه‌اي با حضور بازيكنان تنيس برگزار شود. 
بازپرداخت‌هاي مهم در تنيس معمولا در تاريخ اول ژوئن هر سال بعد از برگزاري 3 گرانداسلم از چهار گرانداسلم هر ساله انجام مي‌شود. سال گذشته به هر ورزشكار زن و مردي در تنيس به‌طور متوسط 3.85 ميليون دلار پرداخت شده بود. 
رافائل نادال اسپانيايي در ماه جاري در يك مصاحبه عنوان كرد: «من فكر مي‌كنم سال 2020 عملا براي تنيس تمام شده است و اميدوارم سال آينده اوپن استراليا بتواند برگزار شود.»اين لغو شدن‌ها درآمد بازيكنان را كاهش داده است. شركت نكردن يك ورزشكار در مسابقات معتبر كه حضور در هر مرحله‌اي از آن درآمدي براي بازيكن به همراه دارد، مي‌تواند كاهش‌هاي گسترده‌اي را شامل شود. فقط تعداد معدودي از بازيكنان از اين كاهش‌ها مصون هستند. 
گلف‌بازان مانند همتايان تنيس خود اين روزها فقط روي بيلبوردهاي تبليغاتي به چشم مي‌خورند. البته همين حضورهاي تبليغاتي به تايگر وودز كمك كرد 12 بار در صدر پردرآمدترين ورزشكار جهان در ليست فوربس قرار بگيرد كه يك ركورد به حساب مي‌آيد. در حالي كه قراردادهاي بازاريابي در اين دو ورزش مشابه هم هستند، اما گلف به لطف شكل بازي‌اش كه  در زميني بسيار وسيع انجام مي‌شود و مي‌توان در آن فاصله‌گذاري اجتماعي را به خوبي رعايت كرد، بيشتر از تنيس نزديك به شروع مجدد است. تور PGA قرار است از تاريخ 11 ژوئن در تگزاس از سر گرفته شود. 
در فهرست فوربس از 21 كشور جهان ورزشكار به چشم مي‌خورد. امريكا با 68 ورزشكار بيشترين تعداد را به خود اختصاص داده كه اين تعداد نسبت به سال گذشته 6 مورد افزايش يافته است. لبرون جيمز با درآمد 88.2 ميليون دلار پردرآمدترين ورزشكار امريكايي است. 
تايسون فيوري بوكسور سنگين‌وزن با 57 ميليون دلار در رده يازدهم و بالاتر از چهار ورزشكار انگليسي ديگر در فهرست به چشم مي‌خورد. اسپانيا نيز چهار نماينده دارد كه رافائل نادال با 40 ميليون دلار و ايستادن در رده بيست‌وهفتم آنها را رهبري مي‌كند. فرانسه سه نماينده دارد كه كيليان امباپه 19 ساله مهاجم تيم پاري‌سن‌ژرمن با 33.8 ميليون دلار درآمد نفر سي‌وششم جهان و اول فرانسه است. برزيل و آلمان و ژاپن هر يك دو نماينده دارند و 14 كشور ديگر يك نماينده در ليست صد نفره.
گردش مالي امسال نسبت به سال گذشته زياد بود، اما به دليل تاثير كاهش حقوق 41 نام جديد وارد فهرست شده‌اند. بالاترين رتبه تازه‌واردها بازيكن تيم عقاب‌هاي فيلادلفيا كارسون ونتز است كه با قراردادي چهار ساله به ارزش 128 ميليون دلار در اين تيم بازي مي‌كند و در 12 ماه نخست 54 ميليون دلار كسب كرده است. 
راسل ويلسون بيشترين سقوط را داشته است. بازيكن تيم Seattle Seahawks سال گذشته 80 ميليون دلار درآمد داشت و در رتبه ششم قرار گرفته بود. او توافق جديدي به ارزش 65 ميليون دلار به امضا رسانده بود، اما در سال 2020 مسابقه‌اي برگزار نشده و او از درآمد 15 ميليون دلاري‌اش مجبور شده 10 ميليون دلار تخفيف بدهد. ليونل مسي نيز كه در اواخر ماه مارس با بقيه هم‌تيمي‌هايش در بارسلونا با  كاهش 70 درصدي دستمزدش براي بقيه فصل موافقت كرده يك قرارداد تجاري 20 ميليون دلاري به امضا رسانده است. 100 ورزشكار برتر دنيا درآمد 1.1 ميليارد دلار دريافت كرده‌اند. از اين صد نفر 51 ورزشكار با نايكي قرارداد دارند. از جمله گران‌ترين قراردادهاي نايكي، قرارداد 30 ميليون دلاري آنها با لبرون جيمز است. آديداس 16 ورزشكار در بين 100 نفر برتر دارد كه مارك ريبوك را استفاده مي‌كنند. فوربس 13 ورزشكار شناسايي كرده است كه توسط شركت‌هاي پپسي، Gatorade و Mountain Dew حمايت مي‌شوند. بر اساس گزارشي كه اخيرا از شركت بازاريابي Two Circle منتشر شده، انتظار مي‌رود هزينه‌هاي نظامي اسپانسرها امسال 37 درصد كاهش يابد. طبق اين گزارش معاملات در دو ماه قبلي متوقف شده و براي سال آينده هنوز تصميمي گرفته نشده است. 
در بخش زنان، نائومي اوزاكا يك ركورد در درآمد زنان به ثبت رساند و با درآمد 37.4 ميليون دلاري و عبور از ماريا شاراپوا و گرفتن جايگاه سرنا ويليامز برترين زن فهرست لقب گرفت. اين نتيجه در حالي حاصل مي‌شود كه هنوز در برخي رشته‌ها مثل فوتبال زنان موفق نشده‌اند به درآمد يكسان با مردان برسند. اما تنيس اين‌گونه نيست و پرداختي‌هاي مردان و زنان برابر است و به همين دليل ورزشكاران زن اين رشته توانسته‌اند وارد ليست شوند. به عنوان مثال در NBA ورزشكاران مرد 100 برابر همتايان زن در بسكتبال امريكا درآمد دارند. 
حضور مشترك اوزاكا و ويليامز در فهرست امسال نخستين حضور دو زن به صورت همزمان از سال 2016 به اين سو است. آن سال ويليامز و شاراپوا وارد فهرست نهايي شدند. در سال‌هاي 2017 و 2019 ويليامز تنها زن حاضر در فهرست بود. اين ورزشكار در سال 2018 به خاطر به دنيا آوردن فرزندش در هيچ مسابقه‌اي شركت نكرد و در رده‌بندي نيز وارد نشد. سن متوسط 100 نفر برتر دنيا 30 سال است. فيل ميكلسون گلف‌باز امريكايي كه سال‌آينده 50 ساله مي‌شود پيرترين فرد است و پس از او تايگر وودز با 44 سال سن دوم است. دو بازيكن NFL  42 و 41 ساله هم در ليست هستند. 
زيون ويليامسون با 19 سال سن در حالي كه تازه درخشش را در NBA آغاز كرده است، جوان‌ترين ورزشكار پردرآمد دنياست كه 27.3 ميليون دلار درآمد داشته است. او در جولاي بيستمين سال تولدش را جشن مي‌گيرد. 10 نفر از 100 ورزشكار پردرآمد دنيا زير 25 سال هستند. يكي ديگر از مسائلي كه در ليست امسال بي‌تاثير نبوده حضور پررنگ ورزشكاران در مراكز خيريه بوده است. ورزشكاران پردرآمد امسال به خاطر شيوع كرونا مبلغ بيشتري از هميشه به خيريه‌ها اختصاص دادند. ده‌ها ورزشكار در امريكا در مجموع مبلغ 52 ميليون دلار براي كمك به تهيه غذا براي گرسنگان امريكايي پرداخت كردند. همچنين ورزشكاران فوتبال امريكايي و گلف در مراسم‌هايي جداگانه مبالغي در حدود 800 هزار و 525 هزار دلار براي كمك به نيازمندان جمع‌آوري كردند. منبع: فوربس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون