• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4662 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۸ خرداد

چانه ‌زني براي غيرحضوري شدن و نشدن امتحانات نهايي همچنان ادامه دارد

زالي: توصيه مي‌كنم به امتحان غيرحضوري

آموزش و پرورش: مجوز داريم

گروه اجتماعي|«با توجه به شيوع گسترده پاندمي كرونا به نظر مي‌رسد، موكول شدن امتحانات حضوري پايه نهم به زمان مناسب‌تري كه بيماري تحت كنترل باشد، راه‌حل بي‌خطري براي پيشگيري از سرايت ويروس كوويد- ۱۹ باشد.» اين گفته عليرضا زالي، فرمانده عمليات مقابله با بيماري كرونا در كلانشهر تهران است، درست در نخستين روز برگزاري حضوري امتحانات نهايي پايه دوازدهم و چندمين روز از برگزاري امتحانات پايه نهم. در مقابل آموزش و پرورش مي‌گويد از ستاد كرونا مجوز گرفته‌اند و اگر قرار به تغيير در جايي و امتحاني باشد بايد به صورت ملي تصميم‌گيري شود.
«از ستاد كرونا مجوز گرفته‌ايم.» عبدالرضا فولادوند، مديركل آموزش و پرورش شهر تهران در برنامه تلويزيوني پرسشگر حاضر شد و در مورد پيشنهاد زالي در غيرحضوري كردن امتخانات با تاكيد بر شهر تهران پاسخ داد كه اين مجوز را خود ستاد به آموزش و پرورش داده است:«در پايه‌هاي هفتم، هشتم، دهم و يازدهم نيز ارزشيابي را به همكاران محول كرديم. اما دو پايه نهم كه در انتخاب رشته تحصيلي و شغلي تعيين‌كننده است و پايه دوازدهم كه ۳۰ درصد تاثير مثبت در كنكور دارد، حضوري برگزار مي‌شوند. آموزش و پرورش از ستاد كرونا مجوز گرفته و آنجا در اين باره تصميم گرفته شده است و تصميم استاني نيست كه بنده بخواهم درباره آن اعلام نظر متفاوتي داشته باشم، امتحانات نهايي هم در سطح ملي برگزار مي‌شود. اگر قرار باشد تصميم جديدي اتخاذ شود بايد در سطح ملي باشد.»
اما توصيه به برگزاري غيرحضوري امتحانات تنها از طرف زالي بيان نشده بود. 10 روز قبل‌تر و پيش از آنكه روند ابتلا در كشور دوباره رو به رشد بگذارد هم عليرضا وهاب‌زاده، مشاور وزير بهداشت و مسوول فضاي مجازي قرارگاه مقابله با كروناي اين وزارتخانه در صفحه توييتر خود نوشت:«وزير بهداشت درخصوص دغدغه و نگراني دانش‌آموزان و خانواده‌هاي آنها براي شركت در امتحانات نهايي در حال رايزني با وزير آموزش و پرورش است و قطعا راهكار مناسبي براي تامين سلامت و آرامش اين عزيزان ايجاد خواهد شد.» الان امتحانات شروع شده، پايه‌هاي نهم و دوازدهم بايد در مراكز امتحاني حاضر شوند و همچنان مسوولان در وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در حال توصيه و تاكيد هستند كه دانش‌آموزان بايد يا نبايد در امتحانات حضوري حاضر شوند. 
اين تناقض ميان آرا ميان دو وزارتخانه در حالي كه به گفته آموزش و پرورش مجوز برگزاري امتحانات حضوري براي دو پايه صادر شده است، سبب شده تا دانش‌آموزان همچنان در ميان اميد و نااميدي در شبكه‌هاي اجتماعي هشتگ بزنند و چشم به راه باشند كه شايد در تصميم تغييري حاصل شود. همين حالا دو هشتگ «لغو امتحانات نهايي حضوري» و «كمپين سلامت دانش‌آموزي» توسط دانش‌آموزان در فضاي مجازي استفاده مي‌شوند. از زمان صعودي شدن دوباره روند ابتلا هم ترس نويسندگان اين پيام‌ها و درخواست‌ها بيشتر شده است:«تا هنوز كرونا نگرفتيم به فكر ما باشيد. اگر كرونا بگيريم توي امتحانات چطور ميخوايم به كنكور برسيم؟ سلامت مهم‌تر است. دوازدهما نميگيرن؟! بخدا ميگيرن بچه خودتون هم ميره حضوري امتحان بده؟»، «ستاد مبارزه با كرونا مياد ميگه نگيريد، آموزش و پرورش ميگه از خودتون اجازه گرفتيم. واقعا اين مملكت دست كياس؟»، «امروز سر جلسه هيچ‌كس پروتكل‌هاي بهداشتي رو رعايت نكرده بود همه سر امتحان ماسك و دستكشارو درآورده بودن از بس گرم بود.» اين پيام‌ها و هشتگ ‌زدن‌ها از سوي دانش‌آموزان ادامه دارد و حتي جمعي از آنها تصميم گرفتند، شكسته و بسته به زبان انگليسي توييت بزنند تا احتمالا بتوانند توجه بين‌المللي را به خود جلب كنند و اين اوضاع البته با حرف‌هاي ناهماهنگ دو وزارتخانه آشفته‌تر هم مي‌شود. 

صداهاي مختلف آشفتگي مي‌آورد
«آن اول كه مدرسه‌ها باز شد يك جوكي در فضاي مجازي آمد كه: اينكه مدرسه‌ها به صورت دلخواه باز هستند يعني اگر رفتيد و مريض شديد، ما كه نگفتيم بياييد، خودتان رفتيد. اگر هم نرفتيد و نمره‌تان كم شد، ما كه مدرسه را باز كرده بوديم چرا نيامديد؟ اينكه امتحانات برگزار مي‌شود و اين وسط آقاي زالي چنين توصيه‌اي مي‌كند به نظرم بيشتر شبيه اين است كه دارند شانه از زير بار مسووليت خالي مي‌كنند كه اگر اتفاقي افتاد، بگويند ما توصيه كرده بوديم.» محمدرضا نيك‌نژاد، معلم و فعال صنفي مي‌گويد كه اين دوگانگي در صحبت‌هاي مسوولان آموزش و پرورش و وزارت بهداشت به دانش‌آموزان صدمه مي‌زند و جز اينكه هر كسي مسووليت را از دوش خود بردارد، نتيجه‌اي به دنبال ندارد:«چند روزي است كه آمار مبتلايان دارد افزايش پيدا مي‌كند و خود آقاي روحاني گفت كه اگر اين وضعيت ادامه پيدا كند، محدوديت‌ها را برمي‌گردانيم. اگر اين روند ادامه پيدا كند كه خب آموزش هم بخشي از همين جامعه و روند است. واقعا به نظرم مي‌توانستند پايه نهم را به صورت غيرحضوري برگزار كنند چون نسبت به هشتم و دهم خيلي فرقي ندارد و شاخصه كلي در روند ارزشيابي ندارد. حالا پايه دوازدهم موضوعش فرق مي‌كند و مدركي برايش صادر مي‌شود و بخشي از كنكور بچه‌ها به آن وابسته است.» 
 از نگاه معلمي كه تاثير اين تصميم‌ها و گفته‌ها را هر روز در ميان دانش‌آموزانش مي‌بيند:«اين صداهاي مختلف براي بچه‌ها آشفتگي ايجاد مي‌كند.» نيك‌نژاد مي‌گويد كه اين توصيه كردن‌ها در رسانه و بعد دو تا شدن حرف مسوولان در چنين موقعيتي، عواقبي دارد كه آنها گويا متوجهش نيستند:«مشكل اين است كه آقاي زالي وسط كار اين حرف را مي‌زند و در فضاي آموزشي هم حضور ندارد كه بداند اين حرفش چه ولوله‌اي ايجاد مي‌كند. اگر واقعا خطرناك است و فكر مي‌كنند پيامدهاي منفي دارد، مي‌توانند همين حالا باقي امتحانات را لغو كنند كه اين كار سابقه هم دارد و مثلا به دليل آلودگي، امتحاني لغو شده و بعد در انتهاي امتحانات روز ديگري برايش در نظر گرفته‌اند.» اما حالا كه تصميم قطعي گرفته نشده، يا تصميمي گرفته شده كه حالا توصيه‌هاي برخي از كارشناسان متضاد با آن است، استرس ندانستن و «شايد اتفاق ديگري بيفتد» روي دوش دانش‌آموزان و خانواده‌هاست:«بيشترين فشار و استرس روي خانواده و دانش‌آموز است كه نمي‌دانند مي‌خواهند چه كار كنند؛ به انتظار اين هستند كه شايد تعطيل شود يا اينكه همچنان بروند امتحان بدهند و همين‌ها روي نتيجه امتحانات هم تاثير مي‌گذارد و چه قبول داشته باشيم و چه نه، اين نمره‌هايي كه قرار است بگيرند روي سرنوشت آموزشي و حتي آينده‌شان تاثير مي‌گذارد.» مي‌گويد كه از نظر او چنين دوگانگي‌هايي نتيجه شفاف نبودن روند تصميم‌گيري در ستاد كروناست و اينكه احتمالا نگراني‌هاي وزارت بهداشت آنچنان كه بايد جدي گرفته نمي‌شوند:«بايد اينگونه باشد كه مثلا وزارت بهداشت هم يك راي داشته باشد مثل بقيه، آنها هستند كه تخصص دارند و بايد حرف‌هاي‌شان وزن بيشتري داشته باشد. آنچه ما داريم مي‌بينيم اين است كه مبنا بر همان ايمني گله‌اي گذاشته شده و آموزش و پرورش هم بر همين مبنا دارد، ادامه كار مي‌دهد.»
آموزش و پرورش با شيفت‌بندي و فاصله‌گذاري و اجباري كردن ماسك، پذيراي دانش‌آموزان پايه‌هاي نهم و دوازدهم شده است. خسرو ساكي، رييس مركز سنجش آموزش و پرورش در مورد استانداردهاي اين جلسه‌ها گفته است:«با توجه به شرايط كشور، دانش‌آموزان به دو گروه تقسيم شدند كه يك گروه در روزهاي زوج و يك گروه در روزهاي فرد حضور يابند تا از ازدحام دانش‌آموزان در مبادي ورودي و خروجي پيشگيري شود. تعداد حوزه‌ها نسبت به سال قبل ۵۹ درصد افزايش يافته و فاصله صندلي‌ها بين ۱.۸ تا دو متر تعيين شده است تا دانش‌آموزان با امنيت خاطر به سوالات پاسخ دهند.» علاوه بر اينها پروتكل‌هاي بهداشتي قرار است كه هم از سوي مدرسه و هم دانش‌آموزان دنبال شود. به اوليا اطلاع داده شده كه بچه‌ها بايد از ماسك استفاده كنند و درصدي هم از سوي مدارس حوزه امتحان براي كساني كه ماسك به همراه ندارند، انديشيده شده است:«از مبادي ورودي حوزه‌هاي امتحاني پروتكل‌هاي بهداشتي مدنظر قرار داده شده است و از زمان ورود دانش‌آموز، مراقبان بهداشت از طريق تب‌سنج سلامتي افراد را كنترل مي‌كنند و اقلام بهداشتي در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌گيرد. دانش‌آموزان ملزم به استفاده از ماسك هستند: براي 10 درصد شركت‌كنندگاني كه ممكن است از ماسك برخوردار نباشند، پيش‌بيني عرضه ماسك را كرده‌ايم. تمامي سطوحي كه دانش‌آموزان با آنها ارتباط دارند از راه پله گرفته تا دستگيره و درها و هر جايي كه دانش‌آموز با آن در ارتباط باشد، ضدعفوني و گندزدايي شده است.» 
بر اساس بخشنامه آموزش و پرورش براي دانش‌آموزان بيمار يا مبتلا به بيماري زمينه‌اي: بيماري قلبي- عروقي، فشار خون، ديابت، بيماري‌هاي تنفسي زمينه‌اي و مزمن، شاخص توده بدني (BMI) بيشتر از 40، بيماران با نقض ايمني و تحت درمان با كورتيكواستروييد(پردنيزولون) بيش از 5/12ميلي‌گرم در روز بيش از دو هفته، بيماران تحت شيمي‌درماني، دچار بدخيمي‌ها با افرادي كه پيوند اعضا شده‌اند ‌در صورت تاييد پزشك، آزمون به‌ صورت انفرادي انجام مي‌شود. ناظران امتحانات هم نبايد از گروه زنان باردار، بيماران قلبي و عروقي يا در حال شيمي‌درماني باشند. عكس‌هايي كه از حوزه‌هاي امتحاني مي‌آيند، مويد اين ماسك‌ها و فاصله‌ها هستند. اينكه دانش‌آموزان چگونه خود را به مدرسه مي‌رسانند و بازمي‌گردند و قبل و بعد از امتحان تا چه اندازه به هم نزديك مي‌شوند و پشت نگاه دوربين خبرگزاري‌ها چه مي‌گذرد البته نكته‌اي جداگانه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون