• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4662 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۸ خرداد

نامه يك فوتباليست سياهپوست خطاب به ترامپ

قول مي‌دهم اين تازه شروع كار است

ليام روسنير كه دو سال قبل از فوتبال بازنشسته شد، يكي از بازيكنان پرسابقه فوتبال انگلستان به حساب مي‌آيد كه سابقه بازي در تيم‌هايي نظير فولام، ريدينگ، هال‌سيتي و برايتون و همچنين بازي در تيم‌هاي ملي زير 20 و 21 سال انگلستان را در كارنامه دارد. ليام روز پنجشنبه در واكنش به اتفاقات اخير در كشور امريكا نامه‌اي خطاب به دونالد ترامپ رييس‌جمهور اين كشور نوشت و در گاردين منتشر كرد. در اين نامه آمده است: 
رييس‌جمهور ترامپ عزيز!
من‌ مي‌دانم كه شما به خاطر گلف‌ بازي كردن و حضور در توييتر روزهاي شلوغي را پشت‌سر مي‌گذاريد اما اميدوارم كه به نامه‌اي از جانب يك سياهپوست در لحظه‌هاي ناخوشايند تاريخ امريكا توجه كنيد.اين روزها «حيوانات» در خيابان‌ها سر چيزهاي خرد و بي‌اهميت نظير عدالت و حقوق برابر انسان‌ها در شهرهاي امريكا به خاطر چيزهاي مسخره دست به غارت مي‌زنند. به نظر مي‌رسد پليس هم از اينكه بابت «انجام وظيفه خود» مجبور شده كمي فشار بيش از اندازه براي بازداشت يك شهروند سياهپوست به خرج دهد، ناراحت است. شهروندي كه همان موقع درگذشت و من فهميدم كه هيچ‌كس از شما بابت كارهاي شگفت‌انگيزي كه انجام مي‌دهيد تشكر نكرده است. 
اين را ادامه دهيد!
مطمئن هستم كه يك مرد عقل كل نظير شما فكر كند من به شكلي واضح طعنه‌آميز حرف مي‌زنم اما مي‌توانم اطمينان بدهم كه قدرداني‌ام واقعي است، زيرا شما ناخواسته به تاثيرگذارترين رييس‌جمهور ايالات‌متحده تبديل شده‌ايد؛ البته با دلايلي اشتباه! ممنونم از اينكه شما در رفتار شيطاني خود و در عدم مراقبت از جمعيت سياهان در كشوري كه رياست‌جمهوري آن را برعهده داريد، بسيار صريح و روشن هستيد. از شما متشكرم كه اين كارها را «سياستي صحيح» عنوان مي‌كنيد و با كساني كه نظرات منسوخ و ننگين‌شان را در جامعه رواج مي‌دهند همدلي داريد.  ممنون از اينكه به ما نشان دهيد هر كسي مي‌تواند رييس‌جمهور شود. حتي شما! و ناخواسته راه ما را به ما نشان داديد. شما به ما ياد داديد تلاش‌ها براي تغيير وضعيت نمي‌تواند از طريق اعتراض مسالمت‌آميز كه پشت كليك‌ها و لايك‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي انجام مي‌شود، به نتيجه برسد. اين تازه شروع كار است. اين را به شما قول مي‌دهم. از شما سپاسگزارم كه باعث شديد يك نورافكن بزرگ روي كشور شما تابانده شود تا سراسر دنيا بفهمند در امريكا چه خبر است. بفهمند حكومت شما صدها سال نه تنها تلاشي براي بيرون راندن افراد نژادپرست، نفرت‌انگيز و بي‌دين و خشن از بدنه قدرت انجام نداده است، بلكه آنها همچنان سرجاي خود هستند. شما به ما فهمانديد ايالات‌متحده براساس سيستمي ناعادلانه، فاسد و اساسا مغرضانه بنا شده است؛ سيستمي كه روي نسل‌كشي امريكايي‌هاي بومي و برده‌داري و زنداني كردن ميليون‌ها سياهپوست ساخته شده است. از شما متشكرم كه به ما يك دشمن ملموس و نمادين اهدا كرديد؛ با وجود خودتان و ماموريت بزرگ‌تان يعني بزرگ‌ كردن دوباره امريكا. مردم براي سازماندهي، تعيين استراتژي و بسيج شدن براي يك جنبش پايدار در جهت تغييرات بنيادين در كره‌زمين به شخصي شبيه شما مقابل خودشان نياز داشتند.  مشكلاتي از اين دست در تمام طول زندگي من و نسل‌هاي قبل وجود داشته است.
 من به عنوان يك سياهپوست بزرگ‌ترين دردها و رنج‌ها و ناراحتي‌ها را وقتي شاهد قساوت عليه مردم بودم، درك كردم. البته هيچ كدام از اينها در مقايسه با اين حقيقت كه در طول سال‌ها از مفهوم نژادپرستي حساسيت‌زدايي شده و ما را به اين اعتقاد رسانده كه «هيچ چيز تغيير نخواهد كرد» شوك‌آور و ناراحت‌كننده نبوده است.  قبل از شما رييس‌جمهورهايي داشتيم كه چشم‌شان را روي اين مسائل بسته بودند. آنها كار مي‌كردند ولي تلاش‌شان در جهت تحقق خواسته شركت‌هاي فاسد با لابي كردن بود. تفاوت آنها با شما اين بود كه آنها باهوش و با ذكاوت عمل مي‌كردند و با استفاده از رسانه مردم را قانع مي‌كردند كه به اندازه كافي نسبت به اين جور مسائل همدلي نشان مي‌دهند. اين كار باعث مي‌شد تعداد روزافزون كساني كه ذاتا باور داشتند بايد تغييري بنيادي ايجاد شود كاهش پيدا كند. اما از طريق نفرت، بي‌تفاوتي و بي‌اعتنايي شما نسبت به مردمي كه بيش از 400 سال در معرض سوءاستفاده‌هاي جسمي، اقتصادي، روحي و عاطفي قرار گرفته‌اند، جنبشي شكل گرفته و تعداد اعضاي اين جنبش روز به روز بيشتر مي‌شود و در تمام دنيا مردم در مورد رنگ‌ها بحث و گفت‌وگو مي‌كنند. اين سازنده‌ترين راه براي مقابله است. اكنون فهميدم كه بايد با بي‌عدالتي در سطح سيستمي مبارزه كنيم. اعتراض به تنهايي كافي نيست.  شما گرگ در لباس گرگ هستيد. اين چيزي است كه سال‌ها بود به آن احتياج داشتيم. حضور شما باعث شده دختران من كه شهروند امريكايي هستند از من سوال كنند: «چرا رييس‌جمهور از سياهپوست‌ها متنفر است؟» شما كاتاليزور نسل‌هاي آينده هستيد كه بايد تغييرات پايدار را نه تنها در كشور فاسد شده شما كه در تمام كشورهاي سراسر جهان از جمله در انگلستان، به وجود آورند. شما واقعا آينه نظرات و ايدئولوژي گروهي از مردم هستيد كه بايد بر آنها غلبه كنيم. براي همه اينها از شما متشكرم آقاي رييس‌جمهور.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون