• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4669 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۶ خرداد

خبر

ايران، محور جلسه شوراي حكام است

«ميخاييل اوليانوف» نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي مستقر در وين، بامداد يكشنبه توضيحاتي درباره نشست آتي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ارايه كرد. اوليانوف در صفحه توييتر خود با اشاره به ويديوكنفرانسي بودن اين نشست نوشت:«نشست مجازي شوراي حكام آژانس اتمي براي ساعت ۱۰ صبح روز پانزدهم ژوئن برنامه‌ريزي شده است». او با اشاره به قرار داشتن موضوع برنامه هسته‌اي ايران در دستوركار اين نشست ادامه داد:«ممكن است [اين نشست] طولاني باشد زيرا موارد زيادي در دستور كار آن وجود دارد. انتظار مي‌رود ايران در مركز توجه اين نشست باشد.» اين ديپلمات روس پيش‌تر با اعلام خبر مجازي برگزار شدن اين نشست گفته بود:«اين كار اجازه مي‌دهد كه درباره همه موضوعات در دستور كار به صورتي عميق صحبت كنيم اما راي‌گيري ممكن نيست چرا كه درباره رويه‌هاي مربوطه براي چنين وضعيت خاصي توافقي وجود ندارد.» روز ۱۶ خرداد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارش‌هايي «نگراني‌هاي جدي» از ادامه عدم اجازه ايران براي دسترسي به دو محلي ابراز كرده كه احتمالا مواد هسته‌اي و فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام نشده، داشته‌اند.

 

ظريف راهي تركيه شد

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات تركيه ديروز در راس هياتي راهي اين كشور شد. او قرار است درباره مسائل دوجانبه و تحولات بين‌المللي با مقامات تركيه به گفت‌وگو بپردازد. وزير خارجه ايران پس از تركيه راهي روسيه خواهد شد تا با سرگئي لاوروف همتاي روس خود ديدار و گفت‌وگو كند.

به گزارش فارس، اين سفر در حالي انجام مي‌شود كه وزارت خارجه تركيه اعلام كرد كه نشست سه كشور تركيه، ايران و روسيه در مورد سوريه در سطح روساي جمهور، به صورت ويديوكنفرانس برگزار خواهد شد. اين نشست قرار بود به ميزباني جمهوري اسلامي ايران پيش از پايان سال گذشته شمسي برگزار شود كه به دليل شيوع ويروس كرونا به تعويق افتاد و عنوان شد در صورتي كه شرايط كنوني ادامه يابد احتمال دارد نشست مزبور به صورت ويديو كنفرانس برگزار شود. البته در اين مدت وزراي خارجه 3 كشور ضامن روند آستانه (ايران، روسيه و تركيه) سوم ارديبهشت ماه در نشستي به صورت ويديوكنفرانس حضور يافتند و در پايان بيانيه‌اي را صادر كردند. وزراي خارجه در اين بيانيه با تاكيد بر احترام به استقلال، حاكميت ملي و تماميت ارضي سوريه و حل و فصل سياسي اين بحران و جداسازي تروريست‌ها از معارضان بر تداوم مبارزه با تروريسم توافق كردند. از سوي ديگر وزارت امور خارجه تركيه در بيانيه‌اي درباره سفر ظريف به استانبول عنوان كرد كه مناسبات دوجانبه و مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي از جمله محورهاي اين سفر است.

 

6 كشته و ۶ زخمي در حمله داعش به شرق عراق

يك منبع امنيتي عراقي روز گذشته از حمله تروريست‌هاي داعش به روستايي در منطقه خانقين در نزديكي مرز ايران خبر داد. به نوشته السومريه‌نيوز، عناصر داعش شب گذشته وارد روستاي كردنشين «ميخاس» در شمال شهر خانقين شده و با اهالي و نيروهاي امنيتي درگير شدند كه موجب كشته شدن 6 نفر و مجروحيت 6 تن ديگر شد.به گفته اين مقام امنيتي، نيروهاي عراقي پس از عقب راندن تروريست‌ها، مبادي ورودي و خروجي منطقه را مسدود كرده و زخمي‌ها را به بيمارستان منتقل كردند.در روزهاي گذشته حملات تروريست‌هاي داعش به روستاهاي كردهاي كاكاوند در استان ديالي عراق افزايش يافته و روز گذشته نيز تروريست‌هاي داعش با ورود به خانه يكي از اهالي در روستاي «دارا» در خانقين، دو تن را كشته، دو نفر ديگر را ربودند و دو تن از اهالي خانه نيز زخمي شدند.

 

خبر تسليحاتي جديد پوتين

رييس‌جمهور روسيه روز گذشته از توانمندي كشورش براي مقابله با موشك‌هاي ابر فراصوت كشورهاي متخاصم خبر داد. به نوشته خبرگزاري «رويترز» به نقل از خبرگزاري «ريا نووستي» «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه در اين زمينه گفت كه كشورش در حال ساخت و توسعه تجهيزاتي براي مقابله با موشك‌هاي ابرفراصوت كشورهاي ديگر است. به گزارش فارس، پوتين گفت:«در برهه‌اي كه كشورهاي مطرح جهان چنين جنگ‌افزارهايي دارند، ما هم به احتمال زياد تجهيزاتي براي مقابله با موشكم‌هاي ابر فراصوت خواهيم داشت.»روسيه پيش‌تر از ساخت رادار جديد سه بعدي با قابليت شناسايي اهداف ابرفراصوت و مجهز به سامانه جنگال و آزمايش موفق بر جنگنده نسل پنجم خود خبر داده بود.مدير شركت «روسوبورو اكسپورت» با اعلام ساخت اين رادار گفت كه اينك در حال بازاريابي براي اين محصول جديد است. اين رادار جديد با نام «59N6-TE» طبق گفته سازندگانش مي‌تواند اهداف ابر فراصوت را در مسافت 450 كيلومتري و ارتفاع 200 كيلومتري شناسايي كند. اين رادار سه بعدي با برد متوسط و بلند قادر به شناسايي اهداف با سرعت 8 هزار كيلومتري و فاصله 450 كيلومتري و تا ارتفاع 200 كيلومتري است و مجهز به قابليت عمليات جنگال است. اين رادار قادر به شناسايي موشك‌هاي ضد رادار و مجهز به سامانه هشدار سريع به خدمه خود است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون